door witdruifje Jul 26, 2008 om 17:08
Geldzaken & recht

Eenzijdig opzeggen hypotheek

Beste Lezer,

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden het huis volledig afgelost. Destijds is aangegeven dat de hypotheek rekening zou blijven bestaan. Op het moment dat ze weer geld wilde opnemen kon dat zo geregeld worden. Nu is het zo dat mijn ouder wat geld willen opnemen. Bij de bank aangekomen blijkt de hypotheek rekening niet meer te bestaan en moeten ze eerst weer een gesprek aan met de bank om geld te mogen lenen. Verder moeten ze dit ook weer bij de notaris laten vastleggen. Vraag: Kan men eenzijdig een hypotheek opzeggen?

Bedankt voor de medeewrking!

Gr Witdruifje

4304 2 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 26, 2008 om 17:46
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij algehele aflossing van de hypotheek wordt deze bij het Kadaster doorgehaald en kan de bank geen rechten meer ontlenen op het pand. Ook bij de notaris zal de hypotheekakte zijn komen te vervallen. Er zal dus een nieuwe hypotheek aangevraagd moeten worden. Als zij de hypotheek hadden willen handhaven dan hadden ze een klein bedrag open moeten laten staan.

marcel75
door marcel75 - Jul 28, 2008 om 12:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het ligt er aan bij welke bank de hypotheek destijds afgesloten is en welke aktie uw ouders na aflossing hebben ondernomen.

Gebruikelijk is namelijk dat de bank (uitzondering is eigenlijk alleen de Rabobank) als ze zien dat al het geld terug is op hun rekening een brief daarover stuurt en vraagt welke notaris voor de doorhaling van de hypotheek moet zorgdragen. Als ze daarop gereageerd hebben, zullen van de door hun opgegeven notaris ook een nota hebben gehad voor de doorhaling van de hypotheek.

In de hypotheekakte is hierin altijd al voorzien. Daar staat een tekst in dat de bank het hypotheekrecht kan laten doorhalen als de lening is afgelost.

Het gesprek met de bank om opnieuw geld te lenen moet sowieso omdat je weer afspraken moet maken over de rente en evt. aflossing.