mickie
door mickie Jan 20, 2012 om 15:49
Geldzaken & recht

Eerst vakantie boeken, dan pas vakantie doorgeven, mag werkgever daarom ontslaan?

Gelezen bij een vriend: regel is eerst vakantievoorkeur doorgeven bij de werkgever, pas ná goedkeuring je vakantie boeken. Zo niet, geef je dus je vakantieplanning pas door als er al geboekt is, dan kun je vertrekken.
Mag dat zomaar? Dat het in die volgorde moet, ja, uiteraard, logisch. Maar mij lijkt dan toch eerder de 'straf'maatregel: boek je eerst en je kunt dan tóch geen vrij krijgen (bijvoorbeeld omdat teveel mensen dan op vakantie zijn en het bedrijf daardoor schade lijdt), dan draai je zelf op voor de kosten die je daardoor gemaakt hebt. Maar toch geen ontslág??

7254 43 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt als een broodje Aap. Hoe kan een werkgever nu weten of je al een vakantie hebt geboekt voordat je een vakantie-aanvraag hebt gedaan?

MIsschien dat iemand dat ooit eens gedaan heeft en vervolgens helemaal door het lint ging omdat hij geen vrij kon krijgen?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is geen geldige reden voor ontslag. Als je echter niet komt werken omdat je wel op vakantie gaat op die dagen, wordt het een ander verhaal.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:01: Klinkt als een broodje Aap. Hoe kan een werkgever nu weten of je al een vakantie hebt geboekt voordat je een vakantie-aanvraag hebt gedaan?

MIsschien dat iemand dat ooit eens gedaan heeft en vervolgens helemaal door het lint ging omdat hij geen vrij kon krijgen?

Ja, dat neem ik aan. Of hij voelde zich gewoon voor t blok gezet toen en wil dit niet meer? Mijns inziens kun je dan 'nee' zeggen tegen de werknemer, die heeft zich tenslotte niet aan de regels gehouden. Maar ander werk moeten zoeken lijkt mij wel érg ver gaan.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is toch vrij normaal dat je eerst overleg pleegt met je werkgever vóór je een vakantie gaat boeken? Tenminste, dat was bij ons wel zo. Doet iemand de "verkeerde volgorde" heb je wel de kans dat het niet uitkomt en heb je dus pech (ook financieël), lap je dat aan je laars....antwoord is dan al gegeven.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:18: Is toch vrij normaal dat je eerst overleg pleegt met je werkgever vóór je een vakantie gaat boeken? Tenminste, dat was bij ons wel zo. Doet iemand de "verkeerde volgorde" heb je wel de kans dat het niet uitkomt en heb je dus pech (ook financieël), lap je dat aan je laars....antwoord is dan al gegeven.

Precies, dat is ook normaal. Maar de vraag is of er ontslag mag volgen als je je niet aan die regel houdt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
nee in geen geval mag dit een reden zijn om iemand( op staande voet) te ontslaan of door eenzijdige opzegging te ontslaan. Leidt tot een onredelijk of zelfs onwettig (onrechtmatig ontslag).
De zinsnede zelf is ook geschreven in strijd met huidige wetgeving en daarom al niet geldig. Wellicht wordt bedoeld - indien men dan toch op vakantie gaat zonder tevoren de juiste data aan te geven en tegen de wens van de werkgever in?- zelfs in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn.
Vakantieopname en planning van dagen hoort in minnelijk overleg geregeld te worden en er moeten aan beide zijde rekening worden gehouden met elkaars belangen waaronder begrepen de economische belangen van de werkgever, maar ook bijvoorbeeld langdurig familiebezoek in den vreemde.
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een werkgever een systeem heeft van gespreide vakantie moet je tijdig dit aanvragen.
Meestal doen ze niet moeilijk voor de reeds in 2011 geboekte en de rest moet maar afwachten of er nog ruimte over is.
Wie het eerste boekt kreeg bij ons bedrijf altijd vrij.
Half November waren zij, de rest keek welke periode over was en boekte hierna.
Dus in overleg collega's geregeld en als eind Januari alles rond was en voldoende personeel overbleef om te kunnen blijven draaien werd dit lijstje gemeld.
Iedereen die later kwam mag alleen nog gaten vullen indien mogelijk.

Waarom is bij Uw bedrijf dit niet geregeld?
Als je tijdig de vakantie melde en ontslag zou krijgen wegens foute periode betwijfel ik of deze aanvraag wegens deze reden goedgekeurd zou worden.

Wel kunt U vragen of een collega met U wil ruilen.
Uw foute periode met zijn goede, soms kan dat maar dan moeten alle mensen hun datums wel openbaar aan het bord hangen zodat iedereen weet wie wanneer vrij heeft.

Naast aantal moet je ook vaak om de kwaliteit denken omdat niet iedereen alle werkzaamheden beheerst dus soms een flinke puzzel.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat ook niet: op staande voet ontslag. Er staat dat je dan ander werk mag gaan zoeken....

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickie schreef op vrijdag 20 jan 2012, 15:49: Zo niet, geef je dus je vakantieplanning pas door als er al geboekt is, dan kun je vertrekken.

Heb je het niet verkeerd gelezen ?
Stond er niet, dan kun je Niet (op vakantie) vertrekken........

Je mag boeken zoveel je wilt, heeft werkgever niets mee te maken, al boek je een jaar achter elkaar vakantie ;-)
Kost je alleen hoop geld als je niet kunt gaan/ annuleert omdat je geen vrij kunt krijgen voor die data van je werkgever.....

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen komen altijd met van die raarste antwoorden :)

Het is heel simpel !

Als jouw werkgever jou zo behandelt dan ben je aan een nieuwe toe :)
De pot op met zo een werkgever. Gewoon uitvechten want wettelijk is dat niet toegestaan ongeacht wat voor systeem of contract werkgever hanteert.
Er zijn wetten en regels in dit land (gelukkig maar) en contracten horen volgens die regels te worden opgesteld. en elke zomaar opgenomen regel is ongeldig :) dus gewoon naar de rechter ermee, en ondertussen nieuwe werkgever zoeken.
Het lijkt wel data mensen steeds als robots worden behandelt.
Zo genaamde "fxxxxking" marktwerking is dan belangrijker geworden.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je toch op vakantie gaat, dus zonder de toestemming en dus tegen het duidelijk uitgesproken NEE van de werkgever, kan dat worden aangemerkt als werkweigering. En werkweigering is een van de redenen waarom iemand op staande voet ontslagen mag worden (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 677, lid 1 gevolgd door artikel 678j).

Werkweigering is de benaming voor het opzettelijk niet verrichten van arbeid.

Ik zet dus hele grote vraagtekens bij de uitspraak van Vrouwe Elske dat:
in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn

Een werkgever heeft zelfs het wettelijke recht - bij zeer dringende omstandigheden - om een al toegestane vakantie in overleg met een werknemer af te blazen (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 638 lid 5). De werkgever moet dan wel de schade van de werknemer vergoeden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 20 jan 2012, 17:14: Als je toch op vakantie gaat, dus zonder de toestemming en dus tegen het duidelijk uitgesproken NEE van de werkgever, kan dat worden aangemerkt als werkweigering. En werkweigering is een van de redenen waarom iemand op staande voet ontslagen mag worden (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 677, lid 1 gevolgd door artikel 678j).

Werkweigering is de benaming voor het opzettelijk niet verrichten van arbeid.

Het gaat niet om werkweigering, het gaat puur en alleen om het feit dat er geboekt wordt alvorens toestemming te hebben óm in die tijd vakantie op te gaan nemen.

Ik zet dus hele grote vraagtekens bij de uitspraak van Vrouwe Elske dat:
in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn

Een werkgever heeft zelfs het wettelijke recht - bij zeer dringende omstandigheden - om een al toegestane vakantie in overleg met een werknemer af te blazen (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 638 lid 5). De werkgever moet dan wel de schade van de werknemer vergoeden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat is geen rede voor ontslag maar het is wel normaal dat je eerst vrij aanvraagd en pas boekt na goedkeuring . Ik vind het ook niet fatsoenlijk om een baas bewust min of meer voor het blok te zetten door eerst te boeken.
Al zal hij daar niet op in gaan dan nog zal het de onderlinge verstandhouding niet ten goede komen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 20 jan 2012, 17:14: Als je toch op vakantie gaat, dus zonder de toestemming en dus tegen het duidelijk uitgesproken NEE van de werkgever, kan dat worden aangemerkt als werkweigering. En werkweigering is een van de redenen waarom iemand op staande voet ontslagen mag worden (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 677, lid 1 gevolgd door artikel 678j).

Werkweigering is de benaming voor het opzettelijk niet verrichten van arbeid.

Sorry, ging blijkbaar wat mis: het gaat nog niet eens om werkweigering, dit gaat er om dat er vakantie geboekt wordt vóórdat er toestemming is gegeven om in de geplande tijd vakantie op te nemen.

Ik zet dus hele grote vraagtekens bij de uitspraak van Vrouwe Elske dat:
in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn

Een werkgever heeft zelfs het wettelijke recht - bij zeer dringende omstandigheden - om een al toegestane vakantie in overleg met een werknemer af te blazen (Burgerlijk Wetboek nr. 7, artikel 638 lid 5). De werkgever moet dan wel de schade van de werknemer vergoeden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,
Ik ben blijkbaar aan weekend toe, de reactie komt er niet te staan zoals bedoeld,maar mijn reactie staat er wel (midden)in ;).

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hem al gevonden. Was ook mijn eerste reactie, dat dat geen reden is voor ontslag.

Ik vond dat ik even tegengas moest geven tegen de uitspraak van vrouwe elske. Stel dat iemand dat leest en denkt: nou zo'n vaart loopt het niet. Staat hij raar te kijken als hij zijn brievenbus leegt na de vakantie.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Vindt dit maar een vreemde discussie.
Verlof wordt je gegund in overleg met je werkgever.

Dat is nu éénmaal zo geregeld.
Het heeft dus geen enkel nut om eerst je vakantie te boeken en dan naar je baas te lopen en dar te eisen dat je dan en dan verlof MOET hebben.

Dat gaat niet goed komen.
Een normale gang van zaken is dat er blokken gemaakt worden waarin aangegeven wordt hoeveel en welke mensen er moeten zijn.
Daarin kan dus verlof genoten worden, maar pas nadat de werkgever akkoord is gegaan.
En dan kan je pas gaan boeken.
Dan heb je ook recht op die periode, die is immers toegekend/goedgekeurd.
En dan kan je ook claimen als de baas het intrekt.

En iedereen weet toch wel hoe het werkt?
En als de baas schrijft dat, als men zich niet aan de geldende afspraken houdt, ander werk kan gaan zoeken lijkt mij dat ook duidelijk en eenvoudig.
De baas bepaalt nu éénmaal wanneer een werknemer verlof krijgt en niet andersom.
Natuurlijk moet de baas rekening houden met de CAO waarin bv staat dat je twee weken aanéén op vakantie mag.
Maar nergens staat dat die vakantie in de zomer- of tijdens de schoolvakanties moet zijn.

Overleg met elkaar is hier natuurlijk van cruciaal belang.
Maar, hoe vervelend dat ook is, de baas bepaald.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickie schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:21:
tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:18: Is toch vrij normaal dat je eerst overleg pleegt met je werkgever vóór je een vakantie gaat boeken? Tenminste, dat was bij ons wel zo. Doet iemand de "verkeerde volgorde" heb je wel de kans dat het niet uitkomt en heb je dus pech (ook financieël), lap je dat aan je laars....antwoord is dan al gegeven.

Precies, dat is ook normaal. Maar de vraag is of er ontslag mag volgen als je je niet aan die regel houdt.

Sorry met later reageren. Maar al ken ik de wet niet, voor mij kan hij/zij wel degelijk worden ontslagen als zoiets plaats zou vinden. Weet zeker dat, als er géén toestemming gegeven wordt om vakantie op te nemen zonder overleg én dat het voor werkgever in die periode onmogelijk is om het onverwachte "uitstapje" en werknemer toch wegblijft, ontslag wel degelijk mogelijk is, wat vrouwe elske ook beweert als juriste.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin,

Weet zeker dat, als er géén toestemming gegeven wordt om vakantie op te nemen zonder overleg én dat het voor werkgever in die periode onmogelijk is om het onverwachte "uitstapje" en werknemer toch wegblijft, ontslag wel degelijk mogelijk is, wat vrouwe elske ook beweert als juriste.

Als je goed LEEST, beweert vrouwe elske dat

zelfs in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn.

Dus geen ontslag!

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:24: Beste vraagsteller,
nee in geen geval mag dit een reden zijn om iemand( op staande voet) te ontslaan of door eenzijdige opzegging te ontslaan. Leidt tot een onredelijk of zelfs onwettig (onrechtmatig ontslag).
De zinsnede zelf is ook geschreven in strijd met huidige wetgeving en daarom al niet geldig. Wellicht wordt bedoeld - indien men dan toch op vakantie gaat zonder tevoren de juiste data aan te geven en tegen de wens van de werkgever in?- zelfs in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn.
Vakantieopname en planning van dagen hoort in minnelijk overleg geregeld te worden en er moeten aan beide zijde rekening worden gehouden met elkaars belangen waaronder begrepen de economische belangen van de werkgever, maar ook bijvoorbeeld langdurig familiebezoek in den vreemde.
mr. M. Martens-Ferwerda

Wat een onzin weer, als je tegen werkgever in, toch op vakantie gaat, i sontslag onredelijk.......Tja...... Weer zo'n flauwekul antwoord.... Je hebt geen poot om op te staan.. Als ik tegen de wens van mijn directeur toch wegga, kan ik wel inpakken hoor, er zijn mensen om minder ontslagen!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pino 123,

Tja, die vrouwe die weet het wel.
Veel letters genuttigd weinig kijk op de werkelijkheid.

Goed weekend, Poltol

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 20 jan 2012, 20:19:
vrouwe elske schreef op vrijdag 20 jan 2012, 16:24: Beste vraagsteller,
nee in geen geval mag dit een reden zijn om iemand( op staande voet) te ontslaan of door eenzijdige opzegging te ontslaan. Leidt tot een onredelijk of zelfs onwettig (onrechtmatig ontslag).
De zinsnede zelf is ook geschreven in strijd met huidige wetgeving en daarom al niet geldig. Wellicht wordt bedoeld - indien men dan toch op vakantie gaat zonder tevoren de juiste data aan te geven en tegen de wens van de werkgever in?- zelfs in dat geval zou een staande voet ontslag onredelijk zijn.
Vakantieopname en planning van dagen hoort in minnelijk overleg geregeld te worden en er moeten aan beide zijde rekening worden gehouden met elkaars belangen waaronder begrepen de economische belangen van de werkgever, maar ook bijvoorbeeld langdurig familiebezoek in den vreemde.
mr. M. Martens-Ferwerda

Wat een onzin weer, als je tegen werkgever in, toch op vakantie gaat, i sontslag onredelijk.......Tja...... Weer zo'n flauwekul antwoord.... Je hebt geen poot om op te staan.. Als ik tegen de wens van mijn directeur toch wegga, kan ik wel inpakken hoor, er zijn mensen om minder ontslagen!

De onzin bestaat hieruit dat ik geen enkele keer beweerd heb dat de werknemer dan tóch op vakantie gaat.....Als het wél zover zou komen vind ik het heel anders worden. Mijn vraag is alleen: stel dat werknemer NU vakantie boekt, daarná werkgever vertelt dát hij dan en dan vakantie heeft geboekt, mag hij dan ontslagen worden? Zelfs ongeacht of de betreffende vakantieperiode wel of niet uitkomt met de rest van zijn planning?

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Er is niet snel sprake van een werkweigering in de zin van de wet zodoende dat de werkgever reden heeft op staande voet te ontslaan, het ontslag moet worden aangezegd dat is de achterliggende gedachte.

Zie voor een voorbeeld ( het is een van vele) hieronder.

LJN: BD5191,Sector kanton Rechtbank Breda , 469190 cv 07-7232 Print uitspraak
Datum uitspraak: 11-06-2008
Datum publicatie: 24-06-2008
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Sinds 2002 in dienst zijnde werknemer vordert gefixeerde schadevergoeding wegens onregelmatige opzegging van de arbeidsovereenkomst medio 2007. Werkgever stelt dat werknemer in strijd met gemaakte vakantieafspraak plotseling eenzijdig kenbaar maakte per direct vakantie op te nemen en voor 6 weken naar Marokko te vertrekken terwijl werknemer vervolgens ook meteen zonder haar instemming vertrok. Werkgever behoefde dat gedrag en het onwettige verzuim als zodanig niet te dulden, maar de aan het ontslag ten grondslag gelegde werkweigering wordt niet aanwezig geacht. Schadeplichtigheid werkgever wegens onregelmatige opzegging. Gefixeerde schadevergoeding is geen echte schadeloosstelling maar heeft een forfaitair karakter, zodat de vraag of daadwerkelijk enige schade werd geleden aan de toewijsbaarheid daarvan niet kan afdoen.
Vindplaats(en): PRG 2008, 137
Rechtspraak.nl

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk zal vrouwe elske het gelijk (lees recht) wel aan haar zijde hebben bewerende dat een ontslag op staande voet onredelijk zal zijn, ik zou zoiets nooit ongestraft hebben kunnen flikken: zeker weten dat ik wel kon "buiten spelen". Maar het blijft, m.i. een hypothetische vraag. Kun je beter zzp-er zijn; alleen verantwoording afleggen tegenover jezelf.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op vrijdag 20 jan 2012, 20:57: Werkgever stelt dat werknemer in strijd met gemaakte vakantieafspraak plotseling eenzijdig kenbaar maakte per direct vakantie op te nemen en voor 6 weken naar Marokko te vertrekken terwijl werknemer vervolgens ook meteen zonder haar instemming vertrok.

Tja, dan zoek je wel ff speciaal gevalletje uit hè...........
Welke werknemer mag zomaar 6 weken vakantie boeken als het geen familiebezoekje in buitenland betreft....laat staan dan gewoon zomaar vertrekken.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey, sterker nog: mijn Marokkaanse buurman mag 4 weken aangesloten op vakantie (en de meeste Medelanders mogen dat ook), veelal als het grotere bedrijven betreft, maar mag dan geen snipperdag (als dit nu nog die naam heeft) meer opnemen. Alleen nog de officieele vrije dagen die wij in Nederland kennen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De werkgever zal mogelijk denken: "Wie is hier eigenlijk de baas?" Een vakantie boeken doe je gewoonweg niet zomaar op je eigen houtje terwijl je in dienst bent bij iemand. Daar zijn verder geen regels voor nodig. Dusdanig handelen bemiddelt een gevoel van buitengewone vrijheid en het spreekt voor zich dat daar in een dienstverband geen sprake van is.

Zwemmer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 21:37: Stacey, sterker nog: mijn Marokkaanse buurman mag 4 weken aangesloten op vakantie (en de meeste Medelanders mogen dat ook), .

Droom maar lekker verder............meeste cao`s is het 2 of 3 weken aan eengesloten maximaal..........
wil je meer dan mag je een verzoek in 5-voud indienen en heeel hard bidden dat het mag.......
we bidden wellicht niet hard genoeg ?
Buitenlandse werknemers bij ons gaan wel om het jaar 6 weken..........

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, droom niet, is gewoon waar. Echt waar zelfs. Ben ik toch ieder jaar "getuige" van (mag dan post uit bus halen, licht aan-en uitdoen); ik verzin dit echt niet, hoor, waarom zou ik. Haha, en bidden doen ze inderdaad 5x per dag! Maar niet voor vakantie; die krijgt hij, ieder jaar.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 22:10: die krijgt hij, ieder jaar.

Juist ja, ik niet............althans geen 4 tot 6 weken.

Maar is verder off topic.......dus stoppen hierover maar.

Had het tegen vrouwe elske dat ze speciaal gevalletje had.........
Denk dat je heel grote kans op ontslagbrief voor werkweigering in de bus hebt als je zomaar 6 weken naar een hutje op de veluwe vertrekt zonder overleg/ `toestemming`..........
En dat een rechter daar niet veel onrechtmatigs aan zal vinden en terecht !

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Mickey,

Ik reageer niet op jou, ik reageer op de totale nonsens die vrouwonbenul hier op deze site/topic tentoonspreidt.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2012 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op vrijdag 20 jan 2012, 21:37: Stacey, sterker nog: mijn Marokkaanse buurman mag 4 weken aangesloten op vakantie (en de meeste Medelanders mogen dat ook), veelal als het grotere bedrijven betreft, maar mag dan geen snipperdag (als dit nu nog die naam heeft) meer opnemen. Alleen nog de officieele vrije dagen die wij in Nederland kennen.

Leuk voor hem, meeste hebben 25 vrije dagen, zijn er 20 om....

In het onderwijs hebben we 6 weken zomervakantie, maar zelfs dan heb ik het recht om personeelsleden binnen bepaalde normen terug te halen naar school. Doen ze het structureel niet..... zal dit inderdaad niet direct tot ontslag leiden, al gaat het wel heel snel die richting op.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 05:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijkt toch dat zo'n werkgever niet capabel is, om op een normale manier een bedrijf te runnen. Dat het bedrijf niet in staat is om op een fatsoenlijke manier met haar werknemers een vakantierooster kan maken, dat zegt toch al genoeg. Echter zijn toch heel veel bedrijven, zelfs hele grote bedrijven, die echt niet in staat zijn om zo'n probleempje goed op te lossen. Meestal draait het alleen maar om het geld en veel winst maken, en weigeren om gekwalificeerd personeel tijdelijk of permanent aan te nemen... In theorie is het juridisch wel redelijk geregeld, maar in de praktijk mag het stukken beter nageleefd worden...

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kwestie- is op vakantie gaan zonder toestemming altijd reden voor ontslag op staande voet omdat het moet worden aangemerkt als een werkweigering in de zin van de wet-, is door mij slechts beantwoord met een nee dat hoeft niet in alle gevallen en zeker niet zonder meer.

Een werkgever doet er in zo'n geval beter aan het ontslag ook aan te zeggen omdat het nogal om typische rechtspraak gaat waarbij er zeer veel subjectieve en objectieve factoren meespelen.

Is voer voor discussie en niet voor de vraagbaak, denk ik.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vrouwe elske, de kwestie is NIET op vakantie gaan zonder toestemming. De kwestie is of het BOEKEN van een vakantie voor de planning aanleiding tot ontslag mag zijn.
Mickie, het antwoord is al eerder gegeven, al boek je 10 vakanties, daar heeft de werkgever niks mee te maken. Het wordt wel dokken natuurlijk als je geen vrij krijgt dan.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan er niet om ontslagen worden maar ze kunnen wel dwars gaan liggen en het afkeuren.
Dan kan jij je vakantie vergeten.
Het is ook niet erg collegiaal om te boeken voordat de datum is goedgekeurd.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is inderdaad geen reden voor ontslag, maar wel een mogelijkheid om een verstoorde arbeidsrelatie te creëren. En dat is wel weer een reden voor ontslag. Tja, beetje kip-ei verhaald dus, maar wel reden om altijd eerst vakantie aan te vragen en pas daarna te boeken.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt er wel degelijk om ontslagen worden, zelfs op staande voet, maar het moet bewezen worden, zaak waar het gegooid werd op werkweigering die vrouwe elske aangaf werd ontslag niet goedgekeurd, in andere zaak waarin men sprak van Onwettig werkVerzuim ( ipv weigering) werd ontslag wel goedgekeurd..........
--Is ontslag op staande voet in verband met een ongeoorloofde vakantie c.q. wegens werkverzuim rechtsgeldig?
--Bron

Dus zonder overleg vakantie boeken is geen reden voor ontslag, het zonder goedkeuring/toestemming op vakantie vertrekken kan dat zeker wel zijn..........

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het goed dat TS even terug gaat naar zijn/haar vriend om te vragen wat er nu echt gebeurd is. Zlang we dat niet weten blijft het gissen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op zaterdag 21 jan 2012, 15:18: Misschien is het goed dat TS even terug gaat naar zijn/haar vriend om te vragen wat er nu echt gebeurd is. Zlang we dat niet weten blijft het gissen.

Er is niets gebeurd, althans, het gaat om een vakantieplanning voor de komende zomer, dus het is niet dat iemand gewoon op vakantie is gegaan. Maar men dient vóór 10 februari door te geven welke periode men wil gaan, dan komt begin maart de goedkeuring en dán pas mag je gaan boeken. Wat mij sowieso rijkelijk laat lijkt, dan zijn de mooiste en beste plekjes al weg, kun je hooguit nog 'dure' opties krijgen....boek je tóch voor begin maart dan kun je vertrekken.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat de regeling van voor 10 februari indienen en dan begin maart (1e week of later?) horen of het goedgekeurd is op papier?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Burgerlijk wetboek nr. 7.

Artikel 638

1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.

2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen.

4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.

Met z'n allen aankaarten dat begin maart te laat is.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 21, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 21 jan 2012, 19:26: Staat de regeling van voor 10 februari indienen en dan begin maart (1e week of later?) horen of het goedgekeurd is op papier?

Vladja

Ja, als het tenminste voldoende is om de mededeling op een A4tje te zetten en deze uit te delen?