Ma
door MartijnFCC May 25, 2020 om 21:03
Geldzaken & recht

Eigen bijdrage WMO

Ik heb in 2017 een toekenning gekregen vanuit de wet WMO voor het ophogen van de stoep zodat mijn woning beter toegankelijk is. Het ging om een bedrag van ca. 500 euro. Ik heb daarna geen hulpmiddel of aanpassing meer gekregen.

Nu, begin 2020 krijg ik een bericht van de gemeente dat ik voortaan een eigen bijdrage moet betalen van 19 euro per maand.
Navraag bij de gemeente zegt deze; "het beleid kan veranderen" en verwijst deze naar het CAK, dat ik daar maar bezwaar moet aantekenen. Dat heb ik inmiddels gedaan, nog geen antwoord.

Ik krijg geen uitleg van de gemeente waarom ik een eigen bijdrage moet betalen en hoe lang ik dat zou moeten doen.

Naar ik meen is de CAK alleen een uitvoerende instantie die gelden incasseert en moet ik voor bezwaar toch echt bij de gemeente zijn. Is dat zo?

Dank voor uw antwoord.

3086 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - May 25, 2020 om 21:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - May 26, 2020 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt destijds een brief of beschikking van de gemeente gekregen waarin alles staat beschreven.
Voor het verhogen van de stoep heeft de gemeente voor je betaald en er werd geen eigen bijdrage gerekend?
Als dat het is, en je hoefde niets zelf te betalen, dan is die aanvraag afgerond en kan de gemeente daar niet meer op terugkomen.
Kennelijk is miv 1 januari 2020 het beleid gewijzigd en moet iemand die een dergelijke voorziening aanvraagt, nu €19 per maand betalen,
Dat telt in de regel voor nieuwe gevallen. Het is bijzonder dat deze bijdrage ineens voor bestaande gevallen zou gelden.
Je hebt een nieuwe beschikking gekregen, met daaronder een bezwaartermijn.
Binnen die termijn moet je bezwaar maken bij de gemeente. Een brief is snel geschreven. Als de bezwaartermijn bijna verstreken is, schrijf dan alleen dat je bezwaar maakt en vraag nog even tijd om de reden door te geven.
Ben je nu al te laat, maak dan wel bezwaar en schrijf daar in dat je op ...datum geinformeerd hebt bij de gemeente en je verteld werd dat je een bezwaarschrift bij het CAK moest indienen en voeg een kopie van het bezwaarschrift bij. Op die manier zou je bezwaarschrift alsnog behandeld kunnen worden.
Moest je altijd een eigen bijdrage betalen, dan is die alleen verhoogd. En die bijdrage moet je blijven betalen zolang je gebruik maakt van de voorziening. Tenzij anders beslist is in de brief van 2017.Informeer bij het juridisch loket. https://www.juridischloket.nl/

Ma
door MartijnFCC May 26, 2020 om 21:25
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor uw antwoord, Ik heb in december 2019 een brief van de gemeente gekregen met de mededeling dat ik vanaf 2020 een eigen bijdrage moet betalen omdat ik een woningaanpassing of hulpmiddel heb gekregen. Er staat niets over een bezwaar aantekenen.
Indertijd, in 2017 was er geen sprake van een eigen bijdrage.
Ik heb regelmatig met de zorgregelaar WMO van mijn wijk overlegd, zij kan geen zinnig argument verzinnen. Behalve dat ik maar bezwaar moet maken bij het CAK, dat heb ik gedaan maar nog geen reactie ontvangen.

gerbera
door gerbera May 26, 2020 om 22:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tot 2017 is door mij een eigen bijdrage betaald welke afhankelijk was van het inkomen, daarna is de eigen bijdrage gestopt. en werd dit door de zorgaanbieders betaald. Met ingang van 2020 is dit veranderd in een zgn abonnement wat ook voor de bestaande gevallen gaat gelden.
lees hier

panter22
door panter22 May 27, 2020 om 08:08
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik het verhaal van Gerbera goed begrijp, dan had je normaal gesproken een eigen bijdrage per maand moeten betalen, maar deze bijdrage werd door de zorgaanbieder betaald. Dat moet dan in de beschikking van 2017 staan.
Nu moet je miv 2019 deze bijdrage zelf betalen. Dus €19 per maand, €228 per jaar voor een voorziening van €500.

Ma
door MartijnFCC May 27, 2020 om 08:42
2 Antwoorden / 4 Vragen

In de beschikking van 2017 wordt niet gesproken over een eigen bijdrage, ik heb indertijd het CAK gevraagd of ik een eigen bijdrage moet betalen, zij gaven aan dat een eenmalige bijdrage van 28 euro betaald moet worden voor het taxivervoer. Mijn zorgverlener betaald niet voor mij de eigen bijdrage.
Blijft de vraag staan waarom ik een maandelijkse bijdrage moet betalen ondanks dat ik geen voorziening afneem van de WMO en bij welke instantie ik een bezwaar kan aantekenen, de gemeente, (loket WMO) of de CAK?

gerbera
door gerbera May 27, 2020 om 08:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt, alleen wordt er niet naar de kosten van de voorziening gekeken maar is dit gewoon weer ingevoerd om, zolang je er gebruik van maakt de WMO pot aan te vullen. De voorziening van de TS zal dan wel onder het mom van "onderhoud" en het later weer aanpassen als de TS de woning verlaat gedaan worden. Overigens gaat dit m.i.v jan 2020 in 2019 is nog door de zorgaanbieder vergoed..

panter22
door panter22 May 27, 2020 om 17:25
6599 Antwoorden / Vragen

-

panter22
door panter22 May 27, 2020 om 17:41
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de memorie van toelichting bij de wijziging WMO:

2.3 Controle of de bijdrage de kostprijs niet te boven gaat

Met de invoering van het abonnementstarief blijft de controle op het verbod op het overstijgen van de kostprijs (door de bijdrage), alleen van toepassing voor algemene voorzieningen die buiten het abonnementstarief vallen, voor een bij algemene maatregel van bestuur omschreven maatwerkvoorziening als bedoeld in het derde lid van artikel 2.1.4a en voor hulpmiddelen of woningaanpassingen. Aangezien de gemeente, los van eventuele servicekosten, voor hulpmiddelen en woningaanpassingen geen kosten maakt naast de oorspronkelijke aanschafprijs, is het logisch om de cliënt niet meer te laten betalen dan de kostprijs. Het gaat in principe om eenmalige verstrekkingen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35093-3.html
Toch vind ik het vreemd dat je nu moet betalen voor een woningaanpassing die je in het verleden hebt gekregen en waarvoor geen eigen bijdrage gold. Dan wordt het besluit ineens gewijzigd. In sommige gemeenten kun je bijzondere bijstand krijgen voor de eigen bijdrage van de WMO. Misschien ook in jouw gemeente?

Ma
door MartijnFCC May 27, 2020 om 17:57
2 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor jullie ondersteuning.
Ik vind het ook vreemd dat ik een eigen bijdrage moet betalen alhoewel dat niet is afgesproken in 2017.
Ik vind het ook vreemd dat de gemeente verwijst naar het CAK, ga daar maar bezwaar maken, dat klopt van kant nog wal.
Ik ga jullie op de hoogte houden.
Groet.
Martijn.

panter22
door panter22 May 28, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Nog even verder gespeurd. Bezwaar maken bij het CAK is de juiste weg.
Kijk op de site van de Nationale ombudsman.
https://www.nationaleombudsman.nl/waarmee-kunnen-wij-u-helpen/cak/eigen-bijdrage#ik-heb-bezwaar-gemaakt-tegen-een-beslissing-van-het-cak-maar-ik-hoor-niets-

ma
door malty - May 26, 2020 om 09:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U gaat vanaf 2020 gaat u gewoon meebetalen aan de woningaanpassing en hulp die u nodig hebt.
Dat is maximaal € 19 per maand totdat u de voorziening betaalt hebt.
Of u voor die €500 uit 2017 nog een eigen bijdrage moet gaan betalen zou de gemeente u moeten kunnen vertellen.
Lees https://www.hetcak.nl/zakelijk/regelingen/wmo-in-2020/beleid/wat-verandert-in-2020

mr
door mrmoto May 26, 2020 om 10:06
167 Antwoorden / 4 Vragen

en dat doen ze dus niet aldus de vraagsteller !

getty
door getty - May 27, 2020 om 08:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk inderdaad in de toekenningsbeschikking van destijds wat daarin wordt vermeld over de eigen bijdrage. Op zich is het heel normaal en correct dat u hiervoor de eigen bijdrage toen al opgelegd had gekregen. Mogelijk is dat toen verzuimd en is het nu alsnog ingezet.

Het Cak is inderdaad slechts een uitvoeringsinstantie, de gemeente bepaalt of u wel of niet de bijdrage krijgt opgelegd.
Indien u het oneens blijft, moet u een klacht/bezwaar bij de gemeente indienen.

Maar zogezegd, pak de beschikking erbij. Een bijdrage hiervoor betalen is heel normaal.

gerbera
door gerbera May 27, 2020 om 16:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vanaf 2017 zijn de WMO kosten door de zorgverlener betaald. m.i.v. 2020 is er, door de regering, een zgn abonnementstarief ingesteld met een max. van € 19,-

panter22
door panter22 May 28, 2020 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Als die kosten door de zorgverlener zijn betaald, dan is die €500 toch allang betaald? Dan hoef je als klant toch niet nog een keer te betalen.En dan €19 voor onbepaalde tijd, Kijk eens op de website van de Nationale ombudsman. Misschien kan die helpen. https://www.nationaleombudsman.nl/waarmee-kunnen-wij-u-helpen/cak/eigen-bijdrage#ik-heb-bezwaar-gemaakt-tegen-een-beslissing-van-het-cak-maar-ik-hoor-niets-

gerbera
door gerbera May 28, 2020 om 09:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, onder WMO kosten, die de zorgverlener betaalde, wordt verstaan de eigen bijdrage en niet de kosten van een hulpmiddel, die komen uit een pot van de gemeente.

panter22
door panter22 May 28, 2020 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Weer wat geleerd.

gerbera
door gerbera - May 28, 2020 om 16:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

 Ik heb daarna geen hulpmiddel of aanpassing meer gekregen.

Volgens mij maakt u een klein denkfoutje, de aanpassing van de stoep is een hulpmiddel waarvan u nog steeds gebruik maakt.
Deze aanpassing is door de gemeente uit de pot WMO middelen betaald waarvoor door de gebruiker een eigen bijdrage geldt. t/m 2019 is deze eigen bijdrage door de zorgverlener, in uw geval dus de gemeente, betaald, echter heeft de regering besloten dat er een zgn abonnement komt waarbij men zelf weer de eigen bijdrage gaat betalen welke voor 2020 is vastgesteld op max € 19,-. Elke gemeente heeft wel de bevoegdheid een lager bedrag te vragen indien het inkomen van de WMO gebruiker onvoldoende is. Het is dus geen kwestie van de kosten van de aanpassing terug te betalen maar gewoon een wettelijke regeling waarvoor u zolang u gebruik maakt van een WMO voorziening, in uw geval de verhoogde stoep, de eigen bijdrage betaald.

Om zorg betaalbaar te houden voor iedereen en om een einde te maken aan stapeling van eigen betalingen is in het regeerakkoord een aantal maatregelen opgenomen. Eén daarvan is de invoering van een abonnementstarief van € 17,50 per vier weken per huishouden (= € 19 per maand in 2020) voor het gebruik van Wmo-voorzieningen. bron

Ma
door MartijnFCC Feb 22, 2021 om 11:00
2 Antwoorden / 4 Vragen

Beste lezers,
Dank voor juliie behulpzame adviezen.
Ik kon pas in oktober vorig jaar bezwaar aantekenen bij het CAK. De woningaanpassing stamt uit 2017 en daarvoor goldt geen eigen bijdrage.Dat stond in hun brief, het was een subsidie. Ik heb in 2018, 2019 en 2020 geen beroep gedaan op de WMO.
Overig is het zo dat een ziektekostenverzekering nooit de eigen bijdrage betaald.
Ik kreeg antwoord van het CAK dat zij aan de WMO van mijn gemeente gingen vragen of ik in 2020 een voorziening heb ontvangen.
De WMO kon daar alleen maar ontkennend op antwoorden.
Ik heb daarop alle bijdragen die ik heb betaald aan het CAK (ik kreeg in oktober 7 rekeningen tegelijk) terugontvangen.
Ein goed al goed, de CAK beklaagde zich dat de gemeente Den Haag iedereen die ooit zich bij de WMO had aangemeld, al dan niet terecht, had doorgegeven.
Vriendelijke groet,
Martijn

gerbera
door gerbera Feb 22, 2021 om 15:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Overig is het zo dat een ziektekostenverzekering nooit de eigen bijdrage betaald.

Dit staat ook niet in mij reactie, er staat duidelijk de zorgverlener, en dat is in dit geval de Gemeente. WMO valt onder de Gemeente zorg.

Maar prettig te lezen dat het is opgelost.

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2021 om 20:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig is het goed opgelost en dank voor het melden.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2021 om 11:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus gelukkig goed afgelopen. Bedankt voor de terugkoppeling.

jo
door joad5 - May 23, 2021 om 11:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij is in 2015 het bad vervangen door een douche m.b.v. een bijdrage van de WMO.
Ook ik kreeg in 2020 rekeningen toegestuurd van het CAK van 19 euro.
Ik heb bezwaar gemaakt bij mijn gemeente, Den Haag.
Het bezwaar is afgewezen.
Ik wilde deze zaak aanhangig maken bij de rechtbank maar helaas bleek ik bij mijn rechtsbijstand daarvoor niet verzekerd.
Ik heb toen mijn zaak voorgelegd aan de ombudsman.
Die meldde mij dat de Raad van State de wet die hieraan ten grondslag ligt goedgekeurd heeft en dat het wachten was op iemand die deze zaak aanhangig maakte bij de rechtbank om zo een gerechtelijke uitspraak uit te lokken.
Tot dan blijft ook bij mij een oneerlijk gevoel achter om te betalen voor iets dat in het verleden, is afgehandeld