Hel1
door Hel1 Jan 18, 2019 om 10:00
Geldzaken & recht

Eigen tandarts is ziek, contant betalen bij een vervangende mag dit zomaar

Eigen tandarts is ziek, de praktijk wel open voor telefoontjes enz. Nu pijn in de mond en doorgestuurd naar een vervangende 20 km verderop. Deze eist contant geld, net zo wanneer er een weekend dienst is bijv.. Kan dit zomaar? Eigen praktijk zou gewoon hebben gekund, wanneer de tandarts niet ziek zou zijn geweest. Klant onvriendelijk is het wel, dat is wel duidelijk. Waarom kan het niet simpel geregeld worden onder de tandartsen zelf?

10742 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2019 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult ook beslist kunnen pinnen. Dien de nota zelf in bij uw verzekeraar en die zullen ongetwijfeld, als het gedekt is, per omgaande uitbetalen.

Waarom zou die vreemde tandarts op zijn geld moeten wachten?

pe
door pebk Jan 18, 2019 om 13:45
579 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat elke tandartspraktijk een pinautomaat heeft.

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2019 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan. Eem je contant mee, of je mask hetdirect over via je mobiel. Simpel toch?

Cookies
door Cookies Jan 18, 2019 om 14:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Pebk Een tandarts die meteen na de behandeling betaald wil krijgen, zal altijd een pinautomaat hebben.

lo
door lovewinnie - Jan 18, 2019 om 10:17
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is normale gang van zaken. U kunt de rekening achteraf declareren en binnen 7 dg heb je je geld terug.

edrick3
door edrick3 - Jan 18, 2019 om 10:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat mag 'zomaar'.
Zie het 'probleem' dan ook niet zo.
Het is meestal gebruikelijk dat er bij een tandarts meteen afgerekend wordt.

clio23
door clio23 Jan 18, 2019 om 18:07
46 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog nooit een tandarts meteen hoeven betalen, de rekening ging naar een bureau en nu naar de verzekering. Alleen het bedrag dat de verzekering niet dekt betaal je achteraf.

edrick3
door edrick3 Jan 18, 2019 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@clio23: Kan ook. Sommige tandartsen hebben de administratie uitbesteed. Dan krijg je de rekening via Famed.

marita5
door marita5 - Jan 18, 2019 om 10:35
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hel1 ,

Voorbeeld .

Contant betalen bij de tandarts, mag dat? PlusOnline geeft u het antwoord.

Sinds mijn verhuizing heb ik een nieuwe tandarts. Het verbaast mij dat ik contant moet afrekenen voor zijn verrichtingen. Mag dat wel?

Ja. Net als een winkelier van wie u iets koopt, mag een tandarts u verplichten onmiddellijk te betalen voor zijn diensten. Uitgestelde betaling is dus een klantvriendelijk gebaar, dat lang niet alle tandartsen meer maken. Het sturen van een rekening en het aanmanen van klanten die te laat betalen, is voor hen een hoge kostenpost. Het is wel zo netjes als de tandarts vooraf laat weten dat er contant betaald moet worden. Als u de vergoeding van uw zorgverzekeraar nodig hebt om de rekening te kunnen voldoen, kan dat een probleem zijn. Bespreek dit met uw tandarts, misschien wil hij voor u een uitzondering maken. Zo niet, dan zit er niets anders op dan een andere tandarts te zoeken. Voor vragen over de behandeling bij de tandarts kunt u bellen met het Tandheelkundig Informatie Punt: tel. 0900-20 25 012 (€0,25 pm).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2019 om 10:40
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat mag en u kunt dan uw declaratie indienen bij uw verzekeraar (indien u daarvoor bent verzekerd).

Het is wel opmerkelijk omdat er ook waarnemers zijn die na de (spoed) behandeling hun declaratie per post of e-mail toezenden (zoals mijn eega zelf twee weken geleden ervoer).

me
door mein33 - Jan 18, 2019 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klant onvriendelijk is het wel, dat is wel duidelijk.

Dat gevoel bekruipt mij ook altijd als ik bij de "KASSA" van de supermarkt, slager, groentboer enz.enz. direct moet afrekenen.
Die rekeningen kan ik niet eens doorschuiven, naar welke verzekeraar dan ook, om mijn uitgave(n) terug te kunnen krijgen.
Bij een vreemde tandarts is het meestentijds 'boter bij de vis' en mag je blij zijn dat je van je "pijn" wordt/bent afgeholpen.
Waarom zou er een hele administratieve rompslomp tussen tandartsen onderling op poten moeten worden gezet, terwijl u eenvoudig zelf de rekening kunt voldoen.
De rekenig kunt u, als u hiervoor tenminste verzekerd bent, opsturen naar uw zorgverzekeraar.
Dat kan overigens digitaal en kost dus geen cent extra en binnen een paar dagen sta je dan weer positief op de betaalrekening. ;-)).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 18, 2019 om 11:07
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Hel1,

Je had ook naar een "spoedtandartskliniek" kunnen gaan bij het ziekenhuis.
Je hoeft dan alleen je identiteitsbewijs en je zorgpas mee te nemen.
De spoedtandartskliniek declareert de behandeling dan direct bij je zorgverzekeraar.

Ik schrok trouwens hoe druk het daar is in het weekend hier in Amsterdam. ...

me
door mein33 Jan 18, 2019 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2019 om 11:45
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Haha Mein! ,

Jij hebt geen kiespijn  meer met jouw "kunstklapper".....

ma
door manwijf Jan 18, 2019 om 14:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Hanteert die spoed dezelfde tarieven dan? Het is ook niet de bedoeling, dat iedereen die kan wachten gelijk naar de spoed rent omwille van de afrekening, lijkt me.

costnix
door costnix Jan 18, 2019 om 18:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt vast wel het weekend/speed tarief gerekend in die klinieken

brainless
door brainless - Jan 18, 2019 om 11:39
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het een absurde regel.

Paar jaar terug, kind van kennis (werkend maar financieel niet zo heel breed) brak een stuk van haar voortand (veel pijn erbij).
Zij belde mij op om te vragen of ik mee kon rijden naar de dienstdoende tandarts (op zaterdag).
Toen ik hun kwam ophalen was ze enigzins in paniek; zij moest 300E contant meenemen, als ze dat niet kon laten zien werd haar kind niet behandeld.
Echt absurd.

Ik had dat geld voor haar kunnen pinnen, maar anders had zij niet met haar kind naar de tandarts gekund.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2019 om 11:50
1746 Antwoorden / 31 Vragen

@Brainless,

Helaas gaat dit nu zo vanwege de marktwerking.....

Ik ben uit bezuiniging 7 jaar niet bij de tandarts geweest: met als gevolg 2 wortelkanaal behandelingen.......au!!!........

costnix
door costnix Jan 18, 2019 om 18:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Contant betalen bij de tandarts is al veeeeeeel langer.
Niet betalende patiënten zijn de oorzaak.

mo
door mof - Jan 18, 2019 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan. Nee, dat is niet vriendelijk. U kunt zelf verder zoeken.

sw
door swat1500 - Jan 18, 2019 om 13:12
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het is helaas gebruikelijk. Waarschijnlijk is dit omdat tandzorg niet onder de basisverzekering valt en de tandarts niet kan controleren of de onbekende patiënt wel verzekerd is en in staat is de rekening te betalen. Waarschijnlijk is men door schade en schande wijzer geworden.

ma
door marleenvanh - Jan 18, 2019 om 13:34
451 Antwoorden / 1 Vragen

Aan kiespijn is nog nooit iemand overleden.... U (!!) wilt (eist?) acuut geholpen (te) worden en men doet moeite (uw tandarts is ziek, da's geen vrijwillige keuze!) voor u een ander te vinden. U wordt dan behandeld door een zorgverlener voor wie u een vreemde bent, hij/zij is dus niet zeker of, indien hij/zij zijn/haar factuur later per post aan u opstuurt, die door u voldaan zal worden.... Ik vind dit niet eens klantonvriendelijk. Ik vind dit heel normaal. U kunt de rekening bij uw zorgverzekeraar indienen wanneer u een aanvullende tandartsverzekering heeft.

pe
door peentjes - Jan 18, 2019 om 14:55
421 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom is contant betalen voor een dienst niet klantvriendelijk? Bovendien uiterst simpel. 'Simpel regelen' bestaat helaas allang niet meer.

il
door iljaha - Jan 18, 2019 om 17:37
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dit mag de tandarts doen. Dit scheelt de tandarts werk om u tijdelijk in te schrijven in zijn of haar praktijk of andere administratie om met uw eigen tandarts te verrekenen. Misschien zijn de vervanger en uw eigen tandarts wel helemaal geen vriendjes en valt er dus niets onderling te regelen. En U heeft hulp nodig, de tandarts niet.

jo
door jorisw - Jan 18, 2019 om 18:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nu simpel geregeld! Alle andere methodes zijn veel ingewikkelder en dus duurder.

me
door mein33 - Jan 18, 2019 om 19:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er zijn tandartsen die wel behandelen zonder directe betaling en hun rekeningen laten verwerken door Famed.
En met Famed valt geen spelletje te spelen m.b.t. het niet tijdig  betalen van de rekening en daarmee is een rekening via Famed bijna gelijk te stellen met een 'boter bij de vis' betaling, alleen een paar dagen later.
Dan kan er maar beter direct worden afgerekend na de behandeling, want dan ben je er ook gelijk en netjes vanaf.  ;-))

aurora1
door aurora1 - Jan 19, 2019 om 03:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar is niets klantonvriendelijks aan. Waarom zou de tandarts achter betaling aan moeten gaan? U verwacht een dienst en die moet betaald worden. De oorzaak van boter bij de vis zal liggen in ervaring met wanbetalers, en voorts bent u een onbekende voor deze tandarts.
Met die pijn valt het vast wel mee, anders zou u niet deze klacht niet hier getikt hebben.
Verder zijn er altijd nog Sensodyne en kruidnagel tegen de pijn voor tot uw eigen tandarts weer terug is....