Energie?
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar EnergieDirect. Dit jaar heb ik een jaarrekening ontvangen van 1200 euro! Of ik maar even wil betalen. Mijn verbruik is ten opzichte van vorig jaar bijna verdriedubbelt terwijl in de woonsituatie niets is veranderd. Ik lijk echter de engie die dit vreemd vind.
Ik heb een nieuwe meter gekregen omdat die van mij een storing vertoonde maar dit is blijkbaar niet voldoende om aan te tonen dat mijn meterstanden toch echt niet normaal zijn. Zelfs met de jaarrekeningen van het jaar ervoor en daarvoor kom ik niet verder dan een jammer maar helaas.
Dit kan toch niet zomaar?
Hallo christina01,
Zonder verdere informatie is dat van hieraf moeilijk te beoordelen. Misschien was de oude meter ook wel defect en heb je lange tijd te weinig betaald?
Gaat het alleen om elektra? Of ook om gas? Beschrijf eens wat voor soort woning je hebt, hoeveel uur per dag er mensen aanwezig zijn, of je elektrisch kookt, enz.
Geef ook eens aan hoeveel kWh (kilowattuur) je per jaar in het verleden gebruikte en voor hoeveel kWh je nu de rekening gepresenteerd krijgt (en als het om gas gaat, dan gaat het uiteraard om m³ gas).
Misschien is er dan iets méér van te zeggen.
m.vr.gr. Freya
Natuurlijk :). Ik woon in een duplexwoning van ongeveer 45m2. Ik woon samen maar we werken ook beide fulltime. Ik heb weinig bijzonders aan electra in huis. Ik kook op gas en meeste licht wat ik heb is led of spaarlampen.
De standen vorig jaar en dit jaar zijn als volgt:
Eindafrekening Essent:
2009/2010
Beginstand Eindstand
Gas 17543 18468
Electra 23916 24969
Standen Energie Direct 2010/2011
Beginstand Eindstand
Gas 18468 21952
Electra 24969 26869
De rekening van 2008/2009 is ongeveer hetzelfde als die van 2009/2010. Het betreft hetzelfde adres met de zelfde dingen in huis.
[quote=christina01 schreef op donderdag 21 apr 2011, 15:37]Natuurlijk :). Ik woon in een duplexwoning van ongeveer 45m2. Ik woon samen maar we werken ook beide fulltime. Ik heb weinig bijzonders aan electra in huis. Ik kook op gas en meeste licht wat ik heb is led of spaarlampen.
De standen vorig jaar en dit jaar zijn als volgt:
Eindafrekening Essent:
2009/2010
Beginstand Eindstand
Gas 17543 18468
Electra 23916 24969
Standen Energie Direct 2010/2011
Beginstand Eindstand
Gas 18468 21952
Electra 24969 26869
De rekening van 2008/2009 is ongeveer hetzelfde als die van 2009/2010. Het betreft hetzelfde adres met de zelfde dingen in huis.
Ik neem aan dat het ook in beide gevallen over een compleet jaar gaat? En het wisselen van de meter(s) is ook goed verlopen? Ik bedoel daarmee, zijn de eindstanden van de oude meters en de beginstanden van de nieuwe meters ook goed verwerkt? 'Nieuwe' meters beginnen doorgaans niet op '0' omdat ze al óf proefgedraaid hebben, óf al eerder gebruikt zijn geweest. Lijkt me iets om in ieder geval even te controleren.
Hou ook in je achterhoofd dat we de afgelopen winter een erg koude periode hebben gehad. Is de verwarming b.v. volledig door 'gas' gebeurd of is er ook elektrisch bijverwarmd (een extra straalkacheltje of elektrisch radiatorkacheltje)?
Als ik even het 'verbruik' op een rijtje zet:
2009/2010
Gas:_______925 m³
Elektra:___1053 kWh
2010/2011
Gas:______3484 m³
Elektra:___1900 kWh
Wat het 'oude' elektraverbruik betreft vind ik een verbruik van rond de 1000kWh wel wat aan de lage kant (maar het zou kunnen). Zelf verbruik b.v. in een eengezinswoning tussen de 4000 en 4500kWh in één jaar. Nu is het huis hier wel de hele dag 'bewoond', maar toch. En als er (wat) elektrisch bijverwarmd zou zijn, dan kan ik de toename van de kWh nog wel verklaren, maar het gasverbruik is wel héél erg toegenomen. Een verbruik van 1000m³ gas voor een duplexwoning van 45m² is niet echt abnormaal te noemen, maar bijna 3500m³ is absurd veel. (of de woning moet wel héél erg slecht geïsoleerd zijn)
Zelf verbruik ik voor die eengezinswoning tussen de 1200 en 1400m³ gas.
Kortom, als er voor die toename van dat gasverbruik niet echt een verklaring te vinden is, dan zou ik mijn twijfels hebben over de juistheid van de meting van de gasmeter. Ik zou nu sowieso wekelijks de meterstanden even noteren om te kijken hoe het verbruik nu is.
Freya
het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.
[quote=bachanaal schreef op donderdag 21 apr 2011, 20:35]het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.
"Het is van energiedirect bekend" ??? hoe zouden ze - *ALS* dat al zo generiek waar was - dat dan moeten doen?
Ik bedoel - ze kunnen (per ongeluk of expres?) misschien een eind meterstand te hoog invoeren, maar dan compenseert dat zichzelf automagisch het volgende jaar als je beginstand dus opeens hoger is... (meestal is dat dan zelfs in jouw voordeel, omdat energie prijzen meestal alleen maar omhoog gaan)
(er zijn hele volksstammen die elk jaar bij de opgave van de meterstanden te hoge waardes opgeven... maar ja.. levert wel iets op, maar is toch niet echt veel meer dan schuiven....)
Maar goed - niet om het een of ander (nou ja - eigenlijk wel, om eerlijk te zijn) - maar zo'n blanket statement "het is bekend dat" zonder verder bewijs.. tsja.. hoe zal ik het zeggen.. daar kom je niet zo geloofwaardig mee over..
Pas op met deze firma! Mijn collega stapte over van Nuon en ging van een rekening van nog geen €180.- per maand naar ruim 800.- per maand. Was volgens deze firma een normaal gebruik voor een dergelijke woning. Gelukkig kon zij er gelijk van komen maar het geeft niet veel vertyrouwen in deze firma.
Hier is dat bijna onmogelijk, het genoemde 'schuiven met hogere meterstanden doorgeven'.
WANT elk jaar komt 2 maal de meter-opnemer van LIANDER en deze noteert gas en electra standen.
Water moeten we wel zelf noteren en doorgeven, die wordt eens in de 2 jaar gecontroleerd door een meter-opnemer.
[quote=bachanaal schreef op donderdag 21 apr 2011, 20:35]het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.
De meterstanden is niet de verantwoording van Energie Direct, maar van de netbeheerder, die de standen aan energie direct doorgeeft.
Het hoge verbruik is ook niet de "schuld" van energie direct (behalve als zij de meter hebben geleverd en deze niet goed is).
Vorig jaar overgestapt van Essent naar Energie direct .
Eind van het jaar 280 EURO teruggekregen .
Wij zijn met 4 volwassen personen .
Tussenwoning , thermostaat op 21 van 06.00 tot 22.00 u.
Met boven nog 2 electr. kacheltjes.
We verbruiken 5500 Electr. en 1450 gas per jaar .
Ik kijk al jaren elke maand naar de meterstanden ,
en noteer die op de P.C.
En dat is redelijk gelijk ieder jaar .
En ja , 3884 gas is bijna niet voor te stellen !
Een van de redenen waarom ik dus echt niet overstap. Blijf lekker bij Eneco. Allemaal prima en geen gezeur.Het lijkt allemaal goedkoper en mooier, en wij Nederlanders willen ook altijd een Mercedes voor een kwartje. Maar dan kun je dit soort dingen dus ook gaan verwachten. Ik hoor helaas vaker dit soort verhalen, vaak ook administratief een chaos. Niet dat ik aandelen bij Eneco heb maar los van dit alles kijk ik ook nog wel wie goed investeert in groen. http://www.duurzame-energiebronnen.nl/nieuws/eneco-investeert-wind-zon.php Veel andere onbekendere bedrijven doen dat vaak niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden : https://www.tonecontrol.nl/ een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer