ch
door christina01 Apr 21, 2011 om 14:29
Geldzaken & recht

Energie?

Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar EnergieDirect. Dit jaar heb ik een jaarrekening ontvangen van 1200 euro! Of ik maar even wil betalen. Mijn verbruik is ten opzichte van vorig jaar bijna verdriedubbelt terwijl in de woonsituatie niets is veranderd. Ik lijk echter de engie die dit vreemd vind.

Ik heb een nieuwe meter gekregen omdat die van mij een storing vertoonde maar dit is blijkbaar niet voldoende om aan te tonen dat mijn meterstanden toch echt niet normaal zijn. Zelfs met de jaarrekeningen van het jaar ervoor en daarvoor kom ik niet verder dan een jammer maar helaas.

Dit kan toch niet zomaar?

15585 42 Rapporteer

freya
door freya - Apr 21, 2011 om 15:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo christina01,

Zonder verdere informatie is dat van hieraf moeilijk te beoordelen. Misschien was de oude meter ook wel defect en heb je lange tijd te weinig betaald?

Gaat het alleen om elektra? Of ook om gas? Beschrijf eens wat voor soort woning je hebt, hoeveel uur per dag er mensen aanwezig zijn, of je elektrisch kookt, enz.
Geef ook eens aan hoeveel kWh (kilowattuur) je per jaar in het verleden gebruikte en voor hoeveel kWh je nu de rekening gepresenteerd krijgt (en als het om gas gaat, dan gaat het uiteraard om m³ gas).
Misschien is er dan iets méér van te zeggen.

m.vr.gr. Freya

ch
door christina01 - Apr 21, 2011 om 15:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk :). Ik woon in een duplexwoning van ongeveer 45m2. Ik woon samen maar we werken ook beide fulltime. Ik heb weinig bijzonders aan electra in huis. Ik kook op gas en meeste licht wat ik heb is led of spaarlampen.

De standen vorig jaar en dit jaar zijn als volgt:

Eindafrekening Essent:

Beginstand Eindstand
Gas 17543 18468

Electra 23916 24969

Standen Energie Direct 2010/2011

Beginstand Eindstand
Gas 18468 21952

Electra 24969 26869

De rekening van 2008/2009 is ongeveer hetzelfde als die van 2009/2010. Het betreft hetzelfde adres met de zelfde dingen in huis.

freya
door freya - Apr 21, 2011 om 17:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=christina01 schreef op donderdag 21 apr 2011, 15:37]Natuurlijk :). Ik woon in een duplexwoning van ongeveer 45m2. Ik woon samen maar we werken ook beide fulltime. Ik heb weinig bijzonders aan electra in huis. Ik kook op gas en meeste licht wat ik heb is led of spaarlampen.

De standen vorig jaar en dit jaar zijn als volgt:

Eindafrekening Essent:

Beginstand Eindstand
Gas 17543 18468
Electra 23916 24969

Standen Energie Direct 2010/2011

Beginstand Eindstand
Gas 18468 21952
Electra 24969 26869

De rekening van 2008/2009 is ongeveer hetzelfde als die van 2009/2010. Het betreft hetzelfde adres met de zelfde dingen in huis.
Ik neem aan dat het ook in beide gevallen over een compleet jaar gaat? En het wisselen van de meter(s) is ook goed verlopen? Ik bedoel daarmee, zijn de eindstanden van de oude meters en de beginstanden van de nieuwe meters ook goed verwerkt? 'Nieuwe' meters beginnen doorgaans niet op '0' omdat ze al óf proefgedraaid hebben, óf al eerder gebruikt zijn geweest. Lijkt me iets om in ieder geval even te controleren.
Hou ook in je achterhoofd dat we de afgelopen winter een erg koude periode hebben gehad. Is de verwarming b.v. volledig door 'gas' gebeurd of is er ook elektrisch bijverwarmd (een extra straalkacheltje of elektrisch radiatorkacheltje)?
Als ik even het 'verbruik' op een rijtje zet:
Gas:_______925 m³
Elektra:___1053 kWh
Gas:______3484 m³
Elektra:___1900 kWh
Wat het 'oude' elektraverbruik betreft vind ik een verbruik van rond de 1000kWh wel wat aan de lage kant (maar het zou kunnen). Zelf verbruik b.v. in een eengezinswoning tussen de 4000 en 4500kWh in één jaar. Nu is het huis hier wel de hele dag 'bewoond', maar toch. En als er (wat) elektrisch bijverwarmd zou zijn, dan kan ik de toename van de kWh nog wel verklaren, maar het gasverbruik is wel héél erg toegenomen. Een verbruik van 1000m³ gas voor een duplexwoning van 45m² is niet echt abnormaal te noemen, maar bijna 3500m³ is absurd veel. (of de woning moet wel héél erg slecht geïsoleerd zijn)
Zelf verbruik ik voor die eengezinswoning tussen de 1200 en 1400m³ gas.

Kortom, als er voor die toename van dat gasverbruik niet echt een verklaring te vinden is, dan zou ik mijn twijfels hebben over de juistheid van de meting van de gasmeter. Ik zou nu sowieso wekelijks de meterstanden even noteren om te kijken hoe het verbruik nu is.

Freya

ba
door bachanaal - Apr 21, 2011 om 20:35
248 Antwoorden / 7 Vragen

het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.

dobby
door dobby - Apr 21, 2011 om 21:21
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=bachanaal schreef op donderdag 21 apr 2011, 20:35]het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.
"Het is van energiedirect bekend" ??? hoe zouden ze - *ALS* dat al zo generiek waar was - dat dan moeten doen?

Ik bedoel - ze kunnen (per ongeluk of expres?) misschien een eind meterstand te hoog invoeren, maar dan compenseert dat zichzelf automagisch het volgende jaar als je beginstand dus opeens hoger is... (meestal is dat dan zelfs in jouw voordeel, omdat energie prijzen meestal alleen maar omhoog gaan)

(er zijn hele volksstammen die elk jaar bij de opgave van de meterstanden te hoge waardes opgeven... maar ja.. levert wel iets op, maar is toch niet echt veel meer dan schuiven....)

Maar goed - niet om het een of ander (nou ja - eigenlijk wel, om eerlijk te zijn) - maar zo'n blanket statement "het is bekend dat" zonder verder bewijs.. tsja.. hoe zal ik het zeggen.. daar kom je niet zo geloofwaardig mee over..

merlijn2005
door merlijn2005 - Apr 22, 2011 om 12:43
47 Antwoorden / 43 Vragen

Pas op met deze firma! Mijn collega stapte over van Nuon en ging van een rekening van nog geen €180.- per maand naar ruim 800.- per maand. Was volgens deze firma een normaal gebruik voor een dergelijke woning. Gelukkig kon zij er gelijk van komen maar het geeft niet veel vertyrouwen in deze firma.

bvandenb
door bvandenb - Apr 22, 2011 om 12:56
95 Antwoorden / 14 Vragen

Hier is dat bijna onmogelijk, het genoemde 'schuiven met hogere meterstanden doorgeven'.
WANT elk jaar komt 2 maal de meter-opnemer van LIANDER en deze noteert gas en electra standen.
Water moeten we wel zelf noteren en doorgeven, die wordt eens in de 2 jaar gecontroleerd door een meter-opnemer.

koekeloer
door koekeloer - Apr 22, 2011 om 12:57
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=bachanaal schreef op donderdag 21 apr 2011, 20:35]het is van energiedirect bekend dat ze rommelen met de meterstanden waardoor iedereen veel te veel betaald. ik ben daar jaren geleden al weggegaan, door hun gerommel betaalde ik ruim 700 euro teveel.

De meterstanden is niet de verantwoording van Energie Direct, maar van de netbeheerder, die de standen aan energie direct doorgeeft.
Het hoge verbruik is ook niet de "schuld" van energie direct (behalve als zij de meter hebben geleverd en deze niet goed is).

an
door antzan - Apr 22, 2011 om 13:03
21 Antwoorden / 6 Vragen

Vorig jaar overgestapt van Essent naar Energie direct .
Eind van het jaar 280 EURO teruggekregen .
Wij zijn met 4 volwassen personen .
Tussenwoning , thermostaat op 21 van 06.00 tot 22.00 u.
Met boven nog 2 electr. kacheltjes.
We verbruiken 5500 Electr. en 1450 gas per jaar .
Ik kijk al jaren elke maand naar de meterstanden ,
en noteer die op de P.C.
En dat is redelijk gelijk ieder jaar .
En ja , 3884 gas is bijna niet voor te stellen !

ec
door ecobutton - Apr 22, 2011 om 13:08
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een van de redenen waarom ik dus echt niet overstap. Blijf lekker bij Eneco. Allemaal prima en geen gezeur.Het lijkt allemaal goedkoper en mooier, en wij Nederlanders willen ook altijd een Mercedes voor een kwartje. Maar dan kun je dit soort dingen dus ook gaan verwachten. Ik hoor helaas vaker dit soort verhalen, vaak ook administratief een chaos. Niet dat ik aandelen bij Eneco heb maar los van dit alles kijk ik ook nog wel wie goed investeert in groen. http://www.duurzame-energiebronnen.nl/nieuws/eneco-investeert-wind-zon.php Veel andere onbekendere bedrijven doen dat vaak niet.

peet8
door peet8 - Apr 22, 2011 om 13:14
17 Antwoorden / 3 Vragen

Zie de reacties hier: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=42903 of mag ik dit niet neerzetten...

guilli_1
door guilli_1 - Apr 22, 2011 om 13:20
13 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ecobutton schreef op vrijdag 22 apr 2011, 13:08]Een van de redenen waarom ik dus echt niet overstap. Blijf lekker bij Eneco. Allemaal prima en geen gezeur.Het lijkt allemaal goedkoper en mooier, en wij Nederlanders willen ook altijd een Mercedes voor een kwartje. Maar dan kun je dit soort dingen dus ook gaan verwachten. Ik hoor helaas vaker dit soort verhalen, vaak ook administratief een chaos. Niet dat ik aandelen bij Eneco heb maar los van dit alles kijk ik ook nog wel wie goed investeert in groen. http://www.duurzame-energiebronnen.nl/nieuws/eneco-investeert-wind-zon.php Veel andere onbekendere bedrijven doen dat vaak niet.

en wat is nou het antwoord aan de vraagsteller????

freya
door freya - Apr 22, 2011 om 13:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=peet8 schreef op vrijdag 22 apr 2011, 13:14]Zie de reacties hier: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=42903 of mag ik dit niet neerzetten...
Ja hoor, dat mag gewoon. En om het makkelijk te maken hier dan de directe 'link':

[u]EnergieDirect: Hoe groot is de chaos?[/u]

Freya

jo
door josty - Apr 22, 2011 om 13:32
26 Antwoorden / 3 Vragen

Dit soort verhalen over energieleveranciers vind ik altijd wat dubieus. Het heeft er vaak de schijn van dat opzettelijk deze of gene leverancier te kakken wordt gezet zonder reden. Natuurlijk worden er fouten gemaakt en ook zijn bedrijven niet altijd zorgvuldig. Ben zelf al zolang als je kon switchen bij E direct en nooit een echt probleem. Dat E direct zou sjoemelen met de meterstanden is bullshit want het is de netwerkbeheerder die de meter opneemt. Als de standen in uw geval verkeerd zijn geweest bij het switchen kan het zijn dat u de rekening aan E direct betaalt die uw vorige leverancier heeft achter gelaten [tekort gerekend] het lijkt dan of Edirect de slechte jongen is maar feitelijk was het die andere leverancier [dat was bij mijn switchen ook het geval] Het feit dat er ook sprake is van een kapotte meter maakt de zaak helemaal ingewikkeld. Het enige probleem dat ik met E direct had was dat ze mijn maandbedrag niet aan wilden passen nadat ik een houtkachel had gekocht. Later werd ook dat beter en nu kan ik naar believen omhoog of omlaag. Soms vraag ik me af of die hetze tegen Edirect opgezet is door de concurrentie omdat ze wel degelijk een hele goedkope leverancier zijn die veel klanten wegtrekt bij de grote Nederlandse jongens [Essent, Eneco, Delta noem maar op]

mo
door moetdat - Apr 22, 2011 om 13:33
104 Antwoorden / 19 Vragen

Lees ik iets over het hoofd. Je zegt een nieuwe meter te hebben gekregen, maar de meter standen beginnen toch weer opnieuw!!!!Blift het feit dat 3000 m3 behoorlijk veel is. Dat gebruikt een niet hoekhuis nog niet eens. Vreemd.

sp
door spikkel - Apr 22, 2011 om 13:33
148 Antwoorden / 5 Vragen

Die 'nieuwe meters' waren niet echt nieuw, in de zin dat ze op nul stonden. Het lijkt mij heel stug dat ze de oude meters met een bepaalde meterstand eruit hebben gehaald en daarna de 'nieuwe meters' hebben geplaatst met precies dezelfde stand als dat er op de oude meters stond. Ik vrees dat daar dat grote verschil in zit.

Ik woon in een duplexwoning van 70 m2, voorzien van waterbed, wasdroger, luchtontvochtiger, luchtreiniger, koel-vries combi en nog een extra tafelmodel vriezer. Daarnaast de 'gewone' apparaten zoals PC, printer, TV, DVD recorder enz.
Verwarming staat van 9.00 tot 17.00 uur op 21,5 graden, daarna tot zeker 11.00 uur op 22,5 graden.

Mijn verbruik is 3500 kwh stroom en 1150 m3 gas.

ch
door christina01 - Apr 22, 2011 om 13:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb nu aangedrongen op een correctiemeting maar of het iets uithaalt durf ik iet te zeggen. De netwerkbeheerder heeft wel een nieuwe meter geplaatst maar of energiedirect hiermee akkoord gaat.. ik durf het niet te zeggen. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat zoiets kan gebeuren.

sp
door spikkel - Apr 22, 2011 om 13:36
148 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ecobutton schreef op vrijdag 22 apr 2011, 13:08]Niet dat ik aandelen bij Eneco heb maar los van dit alles kijk ik ook nog wel wie goed investeert in groen. http://www.duurzame-energiebronnen.nl/nieuws/eneco-investeert-wind-zon.php Veel andere onbekendere bedrijven doen dat vaak niet.

Dan het onbekende bedrijf Greenchoice zeker gemist....

jo
door josty - Apr 22, 2011 om 13:44
26 Antwoorden / 3 Vragen

dat verhaal uit de link van Freya is natuurlijk schandalig maar anderzijds ook wel 5 jaar oud.

ch
door christina01 - Apr 22, 2011 om 13:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was ook niet degene met de reactie dat mijn nieuwe meterstanden niet op nul zouden beginnen :). Die nieuwe start dus idd weer bij nul. energie direct moet nu echter bij de netwerkbeheerder een correctie opvragen echter hebben ze daar alleen staan dat de meter vervangen is en dat is volgens mij niet voldoende om een nieuwe berekening te laten maken. In dat geval passen ze dus niets aan en moet ik alsnog die 1200 euro betalen.

ma
door marianne99 - Apr 22, 2011 om 13:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

Is er niet ook iets fout met de CV ketel want 925 m3 gas is ook al erg veel voor een woning waar beiden werken. Ik zelf ben vrijwel de hele dag thuis in een 5-kamer woning met een gas gestookte CV (zonder electrisch bijverwarmen) en heb 2009/2010 een gasverbruik van 235 m3 en in 2010/2011 een verbruik van 164 m3. Nee ik loop niet in poolkleding

freya
door freya - Apr 22, 2011 om 14:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marianne99 schreef op vrijdag 22 apr 2011, 13:53]Is er niet ook iets fout met de CV ketel want 925 m3 gas is ook al erg veel voor een woning waar beiden werken. Ik zelf ben vrijwel de hele dag thuis in een 5-kamer woning met een gas gestookte CV (zonder electrisch bijverwarmen) en heb 2009/2010 een gasverbruik van 235 m3 en in 2010/2011 een verbruik van 164 m3. Nee ik loop niet in poolkleding
Dat is toch wel heel erg weinig hoor. Als je de vorige posts doorleest, dan zie je dat toch heel veel mensen een verbruik hebben dat boven de 1000m³ ligt. Misschien hou je gewoon niet van een te warm huis, dat kan natuurlijk best, maar een jaarverbruik van minder dan 200m³ is toch echt wel uitzonderlijk laag.

Freya

peet8
door peet8 - Apr 22, 2011 om 14:20
17 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=josty schreef op vrijdag 22 apr 2011, 13:44]dat verhaal uit de link van Freya is natuurlijk schandalig maar anderzijds ook wel 5 jaar oud.
Lees maar een verder en je zult zien dat het loopt tot sept. 2010, nog niet zo heel oud dus.

mo
door moppie321 - Apr 22, 2011 om 14:41
5 Antwoorden / 0 Vragen

Een aantal jaar geleden zat ik bij Oxxio, daar was precies het zelfde.
Toen ik de eindafrekening kreeg moest ik ruim 800 euro bijtalen, ik had mazzel dat ikzelf ook de standen had genoteerd en kwam tot de ontdekking dat ze het hoog en laag verbruik hadden omgedraaid, door gegeven daar, deden ze niets mee. Uiteinderlijk gedreigd met een rechtzaak, advocaat was al bezig.
En wel gewonnen, met een schade vergoeding.
Punt van mijn verhaal, controleer of standen goed staan, kan nu nog niet heel veel verschil inzetten, en schrijf altijd de meterstanden op als ze geweest zijn.

Gr. Petra

sp
door spikkel - Apr 22, 2011 om 14:56
148 Antwoorden / 5 Vragen

Als je werkt ben je toch gek als je de verwarming aan zet ? Als die 's avonds een uurtje of 3 aan is en alleen in de winter verbruik je echt niet veel. De mensen met een verbruik boven de 1000 m3 hebben de hele dag de verwarming aan.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Apr 22, 2011 om 15:54
73 Antwoorden / 6 Vragen

@ Christina: heb je de meterstanden ook voor jezelf genoteerd en bewaard of moet je afgaan op wat hun hebben staan?

js
door jserle - Apr 22, 2011 om 16:04
30 Antwoorden / 1 Vragen

Er is fraude in het spel.
Daar heb ik een voorbeeld van.
Dat ga ik hier niet uitleggen.
Maar ik ben de dupe geworden.

freya
door freya - Apr 22, 2011 om 16:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jserle schreef op vrijdag 22 apr 2011, 16:04]Er is fraude in het spel.
Daar heb ik een voorbeeld van.
Dat ga ik hier niet uitleggen.
Maar ik ben de dupe geworden.
En 'fraude' van wie? Van de TS? Van het energiebedrijf? Iemand anders? Een dergelijke stelling posten en verder niets willen zeggen, daar schiet natuurlijk niemand iets mee op....

Freya

1paul
door 1paul - Apr 22, 2011 om 16:49
3132 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=christina01 schreef op donderdag 21 apr 2011, 15:37]Natuurlijk :). Ik woon in een duplexwoning van ongeveer 45m2. Ik woon samen maar we werken ook beide fulltime. Ik heb weinig bijzonders aan electra in huis. Ik kook op gas en meeste licht wat ik heb is led of spaarlampen.

De standen vorig jaar en dit jaar zijn als volgt:

Eindafrekening Essent:

Beginstand Eindstand
Gas 17543 18468

Electra 23916 24969

Standen Energie Direct 2010/2011

Beginstand Eindstand
Gas 18468 21952

Electra 24969 26869

De rekening van 2008/2009 is ongeveer hetzelfde als die van 2009/2010. Het betreft hetzelfde adres met de zelfde dingen in huis.

Je zegt dat je nieuwe meters hebt gekregen tegelijk zie ik in bovenstaande dat ze gewoon "doorgeteld" hebben, tenminste zo lijkt het!!!

Heb jij wel de meterstanden gekregen toen de meters verwisseld werden via de monteur die dit gedaan heeft??? Of heb je ze zelf opgenomen???

Kan nog wel eens zo zijn dat je meters hebt gekregen met hogere standen dan je eigen meter en dat ze deze verandering niet meegenomen hebben in de berekening, tenminste zo komt het op mij over als ik dit zo lees...

Woon trouwens zelf in een app. van 100M2 en gebruik is hetzelfde als die van jouw was, verbruik is op zich dus helemaal niet zo gek...

1paul
door 1paul - Apr 22, 2011 om 16:50
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Met bovenstaande bedoel ik dus de oude verbruikscijfers...

jo
door johanna.2010 - Apr 22, 2011 om 19:43
6 Antwoorden / 1 Vragen

Om dit soort problemen te voorkomen neem ik bij een meterwisseling ook altijd de eind stand van de oude meter en de biginstand van de nieuwe meter op
Een handige tip is om wekelijks op een vaste dag en tijdstip alle meterstanden te noteren en het verbruik over de afgelopen week te berekenen. Als er dan wat is met de meter kan je gelijk actie ondernemen en kom later niet voor rare verrassingen te staan. Want als je meterstanden gecorrigeerd worden is dit vaak veel hoger dan je verwacht. Zelf neem ik aljaren wekelijks de meterstanden op.

frits
door frits - Apr 22, 2011 om 19:52
146 Antwoorden / 5 Vragen

Het schijnt dat de rekeningen van Energie bedrijven goed in de gaten moeten worden gehouden, want sommige maken er echt een puinhoop van en altijd in hun eigen voordeel. Zelf altijd klant bij Essent GEWEEST, overgestapt naar NEM en bij hun was de eindafrekening met 15 % lager, met ook nog een hoger gebruik. Tip Neem geen zg slimme meters, maar neems eens per maand de meterstand op, zet die in een Excel bestandje.
gr. Frits

fotoflex
door fotoflex - Apr 22, 2011 om 21:27
67 Antwoorden / 6 Vragen

Tip voor wie een mobiel met, of gewoon een digitaal fototoestel heeft;

maak in zo'n situatie maandelijks een foto van de meters.

Mocht het nodig zijn, dan kun je die makkelijk aan een mail toevoegen.

jokesk
door jokesk - Apr 22, 2011 om 23:21
50 Antwoorden / 9 Vragen

Wij hebben dit jaar 25% meer gasgebruikt.
Wat ook goed kan want de winter was lang en aardig wat kouder dan de voorgande jaren. Lampen gingen sneller aan omdat het door de donkere wolkens ook sneller donker was en de verwarming moest ook langer aan.
Dat jou gasgebruik gedrievoudigd is lijkt me wel heel veel. Vooral als je ziet dat je over 45m2 spreek.
Wij hebben een rijtjeshuis met een oppervlakte van 135m2 en hebben 1900m3 aan gas verbruikt. (de voorgaande jaren bijna 1500m3) wat toch heel wat minder is dan wat jij zou hebben gebruikt.
Ik zou toch voor alle zekerheid vragen/eisen om een herijking van je gasmeter.

Tip: de energieleverancier bepaald normaliter het maandbedrag wat je moet betalen.
Ik bel altijd naar de leverancier dat het maandbedrag met 10% verhoogd moet worden.
Zo loop je veel minder risico dat je na een jaar ineens heel veel moet bijbetalen.
En mocht je geld terug krijgen...... dat is dan mooi meegenomen.

jokesk
door jokesk - Apr 22, 2011 om 23:23
50 Antwoorden / 9 Vragen

Hebben ze 12 maanden gerekend of zijn het meer maanden geworden doordat je op een maand bent overgestapt die niet gelijk liep met meterstanden op nemen.
Dat zou dan wel het hoge gebruik kunnen verklaren.

pa
door patdes - Apr 23, 2011 om 03:16
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Christina,

Je geet aan dat er nieuwe meters zijn geplaats, alleen aan de meterstanden die je hier opgeeft is dat niet te zien. De beginstand van 2010-2011 bij energiedirect is de eindstand van 2009-2010 bij Essent. Dus op papier zijn de meters niet vervangen.

Het gaat hier om de eindafrekening die je pas hebt ontvangen waaruit blikt dat je verbruik is verdubbelt voor electra en en verdrievoudigd voor gas. De meterstanden zijn dan denk ik een week of 6 geleden opgenomen, Wat geven de meters nu aan? een hogere stand als op de eindafrekening.

Mochten er nieuwe meters zijn geplaats dan zal daarvoor naar mijn idee op je eindafrekening een correctie voor moeten plaatsvinden. Het verbruik volgens de oude meter zoveel kWh of m3 plus het verbruik voor de nieuwe meter.

Als er een nieuwe meter is geplaats waarom is er dan geen dubbele meter geplaats. Je gaf aan dat je samenwoont en er overdag niemand huis is dan is het vaak voordeliger om een piek dal tarief te hanteren. Van 07.00 tot 23.00 op werkdagen is het tarief hoger dan de overige tijden.

Vraag bij wat buren na wat hun hun verbruik ongeveer is.

Nog even mijn verbruik, ik heb geen gas dus kook electrisch en water wordt opgewarmd door een boiler (wel voorverwarmd via blokverwarming) voor 2 personen ongeveer 2800 kWh.

Succes,

Patrick

hi
door hipppo - Apr 23, 2011 om 15:33
303 Antwoorden / 2 Vragen

christina,

Je verhaal blijft hier en daar onduidelijk. Je memoreert een nieuwe meter, dus niet twee. Is nu de gasmeter of de electriciteitsmeter vervangen?
Als het echt een nieuwe meter zou zijn kan de beginstand alleen maar nul zijn, anders is het een gebruikte meter die je dan niet zou moeten aanduiden met nieuwe, maar met andere.
De stijging van zowel je gas als je electriciteitsverbruik is opmerkelijk en als je woonsituatie niet veranderd is kan een koude winter niet de enige verklaring zijn voor de toename van je gasverbruik.
Wat ik vreemd vind is, dat bij de meterwisseling geen eindafrekening is opgemaakt, zodat je voor de daarna beginnende periode alleen maar kan starten met de meter(s) op nul. Hoe heeft Energie Direct trouwens geconstateerd dat jouw meter een storing vertoonde? Hebben ze die oude meter nog? Zowel je gas- als je electriciteitsverbruik van vóór de wisseling van leverancier komen op mij normaal over, gelet op je leefpatroon en de grootte van je woning.
Ik weet niet of je bij Energie Direct nog veel zult bereiken, maar ik kan je aanraden over te stappen naar Green Choice. Mijn electriciteitsverbruik over 348 dagen was 1958kWh. Dit kostte me inclusief vastrecht, transportkosten netbeheer, milieubelasting en b.t.w. €279,30.
Voor 1435m.3 gas betaalde ik € 959,63 all-in.
Als je overstapt kan je bij je volgende jaarafrekening meteen zien of jouw verbruik bij Energie Direct echt absurd hoog is geweest, dus waarschijnlijk het gevolg van geklooi met de meter(s)

ma
door marscholl - Apr 24, 2011 om 13:12
90 Antwoorden / 14 Vragen

Bij mij is de electriciteitmeter vervangen tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis; degene die op mijn kat en vogels paste was toevallig in het huis. Hij kreeg na de handeling een afschrift met daarop de oude-, en de nieuwe meterstanden. Dit afschrift is later nog van pas gekomen want bij de jaarafrekening bleken de laatste drie cijfers van de eindstand van de oude meter verwisseld: 818 i.p.v. 181. Dit scheelde dus toch een leuk bedrag.

MIjn advies is: je moet ook zo`n afschrift gehad hebben, zoek deze op en wellicht valt hieruit een verklaring af te leiden. Vr. gr., Martin.

ma
door marscholl - Apr 24, 2011 om 13:18
90 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk zijn de nieuwe- en oude meterstanden op een andere menier doorgegeven maar hebben deze standen aan je kenbaar moeten maken. Anders kan je ze bij de netwerkbeheerder misschien opvragen. Succes!

opaplop
door opaplop - Apr 26, 2011 om 13:48
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Christina01.

Heb je geen buren die ongeveer het zelfde huis hebben,zo zou je aan hen kunnen vragen,of andere mensen uit de buurt,hoeveel zei moeten betalen om zo tot een verglijk te komen,of heb je dat ook al gedaan????

rr
door rryn - Apr 26, 2011 om 15:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Christina, het is niet geheel duidelijk. Zoals anderen al stellen is het vreemd dat de meterstanden doortellen als je zelf meldt dat je een nieuwe meter hebt gekregen. Is deze nieuwe meter dan de gasmeter, of de KwH meter, of beide ? Als een meter vervangen wordt, krijg je of een eindafrekening van die meter, of staat op je nota vermeld waar deze meter op stond ten tijde van vervanging. Als het laatste het geval is, kan je dus achterhalen of de foutieve telling komt door deze vervangen meter, of juist de nieuwe. Hoe is ED aan deze meterstanden gekomen ? Hebben ze die afgelezen op afstand, of heb je deze zelf doorgegeven ?Als een energiebedrijf de meterstanden niet tijdig weet bij opmaken jaarnota, gaan ze deze schatten. Er is van jou geen historisch gebruik bekend, en wellicht hebben ze je dus ingeschat voor een eengezins 2 persoonshuishouden. Gewoon even zelf je standen aflezen dus en een correctie aanvragen indien dit het geval is.
Het is ook onduidelijk wat je nu hebt moeten betalen. Je meldt 1200 euro, maar dat kan niet kloppen. Als je al naar het gasverbruik kijkt, kom je met een gasprijs van zeg 50 ct al op 1742 euro. Ik neem daarom maar aan dat dit het bedrag is wat bijbetaald moet worden, bovenop je voorschot. Maar goed, het kernprobleem blijft een schrikbarend hoge eindafrekening, aantoonbaar tov eerdere jaren en ook nog zo goed als onmogelijk voor een woonoppervalk van 45 m2. Wat te doen ? Surf eens hier en daar. Kassa zelf bijv heeft ooit eens iemand bijgestaan, maar daar ging het over 23000 m3 gas en dat ging al niet makkelijk.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2011 om 17:22
3132 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou mooi zijn Christina als je zelf nog even reageerde op de aangegeven antwoorden dan wel oplossingen die men aandraagt...

Hebben ze trouwens al die jaren de meterstanden geschat of werkelijk opgenomen ook dit kan een oorzaak zijn namelijk dat je bij een herhaalde te lage schatting na zoveel jaar een behoorlijk bedrag bij moet betalen...