mo
door moter Dec 14, 2022 om 15:57
Geldzaken & recht
Energie kosten terug gaven

ik heb een energie kontrackt bij eneco en heb de afgelopen maanden +1000 euro teveel betaald aan energie kosten

nu moet ik tot mn einde jaars afrekening wachten tot dat ik mijn geld terug krijg en heeft eneco de mogenlijkheid om die maanden te kunnen speculeren en rente over het bedrag te krijgen wat ik niet vind kunnen

3263 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 15:59
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is dat zo. Wat u in ieder geval wel nu al kunt doen is uw voorschotbedrag (drastisch) te verlagen omdat dat kennelijk behoorlijk en mogelijk zelfs veel te hoog is. Daarmee loopt u dan in op het door u genoemde teveel betaalde.

gerbera
door gerbera - Dec 14, 2022 om 16:04
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Dat u zoveel te veel heeft betaald komt toch een beetje door u zelf u had tussentijds het voorschot kunnen verlagen. Dat u tot de eindrekening moet wachten is een normale zaak, pas dan kan Eneco ( en alle energiebedrijven) een totale afrekening maken. En wat dat speculeren betreft dat zal wel mee vallen van uw geld zullen ze niet rijk worden en daarbij is aangeboden uw voorschot te verlagen waar ik maar gebruik van zal maken.

rj
door rjw Dec 14, 2022 om 16:17
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk eerder dat Eneco onder aan de streep heel veel geld moet voorschieten omdat er best nog wel veel mensen zijn met een "oud" contract en nog weinig betalen voor energie.

panter22
door panter22 - Dec 14, 2022 om 16:19
6599 Antwoorden / Vragen

Het is toch al het eind van het jaar. Binnen 1 maand krijg je de afrekening het het teveel betaalde terug.

getty
door getty Dec 14, 2022 om 16:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De eindafrekening is niet perse in december . Dat hangt af van de ingangsdatum van het contract.

panter22
door panter22 Dec 15, 2022 om 07:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt gelijk. Ik ging uit van januari. Het is nu winter, tijd genoeg om die €1000 op te maken.

jewee
door jewee Dec 16, 2022 om 10:32
61 Antwoorden / Vragen

Eerlijk gezegd snap ik niet dat u hierover stennis maakt. Vlgs uw info zit u al jaren bij Eneco,u zegt moet ik na 25 jr overstappen, en is het algemeen bekend dat u 1 x per jaar uw overzicht/ afrekening krijgt.
Als u bij moest betalen, en dat aan ziet komen verhoog je toch ook je maandbedrag ( en vraagt u dan ook of u halverwege uw achterstand mag wegpoetsen??)
U heeft zelf e.e.a. nagelaten....u had uw maandbedrag fors kunnen verlagen...en qua rente loopt het ook wel los, zeer overtrokken.

hereistom
door hereistom - Dec 14, 2022 om 16:29
729 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap uw probleem niet, ten eerste heeft u zelf het te hoge maandbedrag ingesteld, dat had u al eerder kunnen verlagen.
Ten tweede staat er dat ze een tussenrekening willen opmaken en het maandbedrag willen verlagen.
Ten derde is de rente nu nog zo laag dat u eigenlijk niks mis loopt.

getty
door getty - Dec 14, 2022 om 16:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hier doet u niets aan, dit werkt al jaren zo.

U kunt voor de de resterende maanden verlagen, echter houdt uw verbruik en de kosten goed in de gaten.

Iv
door Ivo W - Dec 14, 2022 om 17:49
727 Antwoorden / Vragen

Als uw huidige boekjaar is ingegaan in bijvoorbeeld maart of april, dan heeft u inderdaad als het goed is maandenlang meer aan voorschot betaald dan wat u aan energie verbruikt hebt.
Maar we staan nu aan het begin van de winter. En in de wintermaanden lopen de kosten zéér fors op. Het kan zomaar zijn dat er van het door u opgebouwde 'tegoed' over 3 maanden niets meer over is.

Er zijn tegenwoordig ook energiebedrijven die maandelijks het werkelijke verbruik afrekenen. U moet er dan wel rekening mee houden dat u in de wintermaanden 500 tot wel meer dan 1000 euro moet betalen. Per maand. Ook als in januari het prijsplafond gaat gelden. Want 300m³ gas voor €1,45 is al dik 400 euro en daar komen nog de kosten voor elektriciteit en vastrecht bovenop.

va
door vanlotjegetikt - Dec 14, 2022 om 18:52
809 Antwoorden / Vragen

Als u de afgelopen maanden meer dan €1000,- teveel betaald hebt, heeft u consequent het advies van Eneco naast u neergelegd.
Mijn contract liep eind october af en mij werd in augustus al verteld/geadviseerd mijn termijn bedrag naar beneden=€10,- bij te stellen omdat ik veel geld terugkreeg.

1paul
door 1paul - Dec 15, 2022 om 08:53
3101 Antwoorden / 0 Vragen

stel je voorschotbedrag bij met 100 euro naar beneden.

mo
door mof - Dec 16, 2022 om 10:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Energiebedrijven kunnen, en moeten, de termijnbedragen aanpassen aan de werkelijke kosten. Als duidelijk is dat u veel te veel vooraf betaalt dan moet Eneco dit aanpassen. Als u het termijnbedrag al heeft verlaagd naar 200 € en Eneco biedt u aan dit nog verder te verlagen naar 135 € dan is dat denk ik redelijk. Dat u nu teveel tegoed heeft opgebouwd had u eerder kunnen zien aankomen zodat Eneco het termijn bedrag eerder structureel lager had kunnen instellen. Dat speculeren en rente trekken .. tja, ik denk dat dat drogredenen zijn. De enige geldige reden is dat u uw geld zelf zoveel mogelijk zou moeten kunnen gebruiken wanneer u dat wilt. Wat Eneco met de vooruitbetalingen doet is hun zaak, en speculeren is vaak geen goede, want risicovolle, oplossing.

in
door intel08 - Dec 16, 2022 om 10:21
18 Antwoorden / 2 Vragen

U bent zelf verantwoordelijk voor het in de gaten houden van uw maandbedragen/daadwerkelijke verbruik. De meeste leveranciers sturen zelfs nog berichtgeving met de stand van zaken. U kunt hierop actie ondernemen. Het termijnbedrag verlagen of verhogen.

Pas bij de jaarafrekening wordt de balans opgemaakt. Er is nooit sprake van tussentijdse berekeningen. Dit gaat bij iedere leverancier zo, dus overstappen heeft geen zin. In uw geval valt het nog mee, Eneco is een grote leverancier en zal u uw geld teruggeven zodra de tijd daar is. Kleinere leveranciers die zijn omgevallen is pas een pechverhaal. Consumenten die daar geld van terug zouden krijgen, kunnen naar hun geld fluiten. Altijd goed om het te betalen bedrag zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te houden. Dit voorkomt bijbetalen én het verlies van (veel) geld bij teruggave mocht een leverancier omvallen.

Vanaf nu dus goed monitoren is mijn advies en het bedrag aanpassen waar nodig om dit te voorkomen.

Gijs116
door Gijs116 - Dec 20, 2022 om 13:38
21 Antwoorden / 2 Vragen

Zie het als een extraatje wat u binnenkort gaat ontvangen, de spaarrente is sinds 1 december van 0% naar 0,25% gegaan voor particulieren. Als u het geld nu dringend nodig heeft, dan zou u in overleg met Eneco kunnen gaan. Nog een advies controleer maandelijks uw energieverbruik, en waterverbruik, en kijk dan of termijnbedrag nog toereikend is.