fr
door fred_a Feb 1, 2013 om 21:02
Geldzaken & recht

Erfbelasting: (belasting-) vorderingen en schulden

Ik heb al eens eerder vragen hierover aan de orde gesteld, nu een uitbreiding daarop.

De vorige keer was de conclusie dat bij de aangifte erfbelasting, zowel te ontvangen als te betalen inkomstenbelasting opgegeven mag/moet worden, zelfs als het betrokken bedrag nog niet bekend is, en zelfs als er nog geen aangifte gedaan is. Zodra het bedrag bekend is, is het de bedoeling dat de aangifte erfbelasting aangepast wordt en derhalve moet het bedrag dan doorgegeven worden. Belasting vormen dus een uitzondering op de regel, dat bij de aangifte erfbelasting vorderingen en schulden alleen opgegeven mogen worden, als deze opeisbaar zijn.

Ik heb nu 2 vervolgvragen:

(1) Geldt dit (het opgeven hiervan als vordering/schuld bij de aangifte erfbelasting) ook voor andere soorten belastingen, bijv. gemeentelijke belastingen, of wellicht ook voor toeslagen (volgens mij niet, want deze worden dan wel door de Belastingdienst uitgevoerd, maar zijn geen belastingen)?

Dus, nog te betalen termijnen / nog te restitueren gemeentelijke belastingen wel, maar een nagekomen betaling a.g.v. een ingediend bezwaar huurtoeslag niet.

(2) Voor alle vorderingen en schulden geldt, dat als er sprake was van gemeenschap van goederen en één van de partners overlijdt, deze vorderingen en schulden voor de helft meetellen in de erfbelastingberekening van de overleden partner. Klopt dit?

13655 20 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 1, 2013 om 21:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag fred_a,

Zou je niet beter eens met al die vele, (ook vervolg-)vragen, over dit onderwerp naar een goede belastingadviseur gaan en/of met iemand van de BD een afspraak maken?

vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo Fred, daar bent u weer. Nog steeds die aangiften niet ingediend? Tot hoelang heeft u eigenlijk uitstel gekregen? Ik begin mij af te vragen of dit eigenlijk wel serieus is, maar goed.

Alle schulden die op de sterfdatum aanwezig zijn, dus ook eventueel terug te betalen zorgtoeslag, nog niet betaalde huur en ga zo maar door worden ten laste gebracht van het totale vermogen op de sterfdatum. Dus ook de nog te verwachten aanslag(en) inkomstenbelasting van de overledene. Wat overblijft wordt gedeeld door twee. Het ene deel is van de langstlevende, op het andere deel mogen de kosten van de begrafenis, of crematie in mindeing gebracht worden en wat dan weer overblijft is de nalatenschap voor de erven.

Als de langstlevende komt te overlijden, dan kan de verschuldigde inkomstenbelasting ten laste van de nalatenschap gebracht worden en ook de terug te betalen zorgtoeslag, maar natuurlijk ook de nog te betalen termijnen van de gemeentelijke belastingen, voor zover die niet tijdsgelang worden verminderd door dat overlijdenplus daarnaast andere schulden die nog openstonden.

Weet u zo weer genoeg? Ik zou dat spul nu maar eens afwerken en insturen.

fr
door fred_a - Feb 1, 2013 om 22:33
124 Antwoorden / 20 Vragen

Dit is zeker serieus (waarom zou dat niet zo zijn), maar het lijkt mij hier niet de plek om te discussieren over mijn aanpak.

Uit uw reactie maak ik op dat het antwoord op mijn vragen bevestigend is. Dus toeslagen worden ook als belastingen gezien, zodat na overlijden toegekend bezwaar (leidend tot een nabetaling), voor de erfbelasting een vordering is, ook al is er op het moment van overlijden nog geen besluit op dit bezwaar.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wil helemaal niet discussiëren over uw aanpak, maar uw vader is in september 2011 overleden en uw moeder begin verleden jaar. Heel trieste ervaringen. Uw eerste vraag stelde u half september, dat is 4,5 maand geleden en nog bent u met die papieren bezig.

Ten eerste was ik echt benieuwd hoe lang u wel uitstel gekregen hebt en ten tweede vind ik het gevoelsmatig onverstandig daarmee zo lang bezig te zijn. Maar het is uiteraard aan u en niet mijn zaak.

Maar om op uw vraag terug te komen, ja, een vordering na toegekend bezwaar verhoogd de nalatenschap.

fr
door fred_a - Feb 1, 2013 om 23:51
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ok, die nabetaling is dus een vordering voor erfbelasting, ook la is het nu geen vordering meer.

Ik ben inderdaad nog met 'de papieren' bezig. Maar ik heb er de afgelopen maanden niet continu op gericht, er zijn ook nog andere dingen te doen, die meer prioriteit hadden. Op een moment pas je de draad weer op, met de bedoeling om de zaak te regelen. Zo moet ik nog achter wat info aan, en daarna laat ik alles door een deskundige controleren. Dan moet het wel lukken om het voor 1 april in orde te hebben.

zoekster
door zoekster - Feb 1, 2013 om 23:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=fred_a schreef op vrijdag 1 feb 2013, 23:51] Zo moet ik nog achter wat info aan

Dus we zien je hier over een tijdje weer terug met een vervolg op een vervolg van een vervolgvraag?

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2013 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik haal het mezelf natuurlijk aan, maar wat voor info moet u nu nog hebben? Elke vraag op het formulier is al besproken. En dan straks nog naar een deskundige toe? Niet voor het een of ander, maar u doet alsof u de erfgenaam bent van de familie Brenninmeojer.

Bijvoorbeeld een nabetaling van een toeslag, dat zijn toch peanuts. Daar kijkt de belastingdienst helemaal niet naar.

fr
door fred_a - Feb 4, 2013 om 22:21
124 Antwoorden / 20 Vragen

Welke info ik nog moet hebben? Tja, als het een beetje duidelijk is hoe het werkt, rest het vaststellen van de betrokken getallen.

Ik was overigens van plan om eens op een rij te zetten hoe het werkt, vorderingen en schulden in de (afwikkeling) nalatenschap en bij de erfbelasting. Dit n.a.v. de info hierover die ik hier en elders tegengekomen ben. Lijkt mij een goed idee om dit voor mezelf te doen.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn voor wie deze materie niet helder is, en als je dan een idee hebt van hoe het zit, is dit wellicht interessant om aan anderen door te geven. Maar ik heb het idee dat hier weinig behoefte aan is. Dan ga ik geen moeite doen om er een mooi verhaal van te maken.

Dus ik laat het hierbij. Als er nog interessante zaken naar voren komen (bijv. bij de (ingevulde) aangifte of aanslag), dan zal ik dat zeker hier melden.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2013 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft er helemaal geen mooi verhaal van te maken. Begrijp ik het nu goed dat u al die vragen niet voor uzelf stelde, maar dat u dacht daar anderen een plezier mee te doen?

U bent er nu zelf al zo'n 5 maanden mee bezig, het moet u nu toch wel allemaal duidelijk zijn.

De toelichting van de belastingdienst behandelt de vragen uitputtend en om verduidelijking te krijgen, heb u hier nog de nodige vragen gesteld. Als u nu nog de aangifte niet kunt doen, dan lukt dat nooit meer.

fr
door fred_a - Feb 4, 2013 om 22:46
124 Antwoorden / 20 Vragen

De vragen stelde ik in de eerste plaats voor mezelf.

Vervolgens kan je de verkregen info/conclusies doorgeven en daarmee anderen een plezier doen. Dat is niet een hoofddoel, maar een zinvolle bijkomstigheid.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2013 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als ik u was, zou ik per omgaande die papierwinkel afwikkelen en me op andere zaken richten. Dit is echt niet gezond voor u.

fr
door fred_a - Feb 6, 2013 om 21:34
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb de indruk gekregen dat het feit dat ik vragen stel, over het algemeen als nogal apart gezien wordt. Wellicht is het zo dat de toelichting van de bd voldoende is (ik vind deze nu niet bepaald volledig), maar dan nog moet je vragen stellen als je die hebt. Ik vind het in ieder geval geen goed idee om je doen en laten te baseren op wat men of op wat de meeste mensen vinden.

Tot slot: ik heb het een en ander op een rij gezet. Ik zal hier niet verder op ingaan, maar als iemand (ook) met deze materie zit, ik weet er inmiddels wel het een en ander van, dus wellicht kan ik je wat tips geven.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2013 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fred

Nou wordt het toch echt wel komisch hoor. U hebt een heleboel vragen gesteld en daarnaast ook goedbedoelde adviezen gekregen.

Niemand vindt het apart, dat u vragen stelt, daar is dit forum voor. En hoewel de toelichting van de belastingdienst echt wel volledig is, kan ik mij voorstellen, dat iemand die daar nog nooit mee te maken heeft gehad op sommige gebieden nog wat verduidelijkingen wil. Het is zeker niet verstandig je te baseren op wat de meeste mensen vinden, maar als de antwoorden in de lijn liggen van de toelichting van de belastingdienst zou ik ze toch maar voor waar aannemen.

Begrijp ik nu goed dat u de uitleg op uw vragen hebt verzameld met de daarbij gegeven tips, zodat als straks iemand hier een vraag stelt over een dergelijke kwestie u antwoorden en tips gast verstrekken? Heel grappig.

fr
door fred_a - Feb 6, 2013 om 23:35
124 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 6 feb 2013, 23:10]@fred

Nou wordt het toch echt wel komisch hoor. U hebt een heleboel vragen gesteld en daarnaast ook goedbedoelde adviezen gekregen.

Niemand vindt het apart, dat u vragen stelt, daar is dit forum voor. En hoewel de toelichting van de belastingdienst echt wel volledig is, kan ik mij voorstellen, dat iemand die daar nog nooit mee te maken heeft gehad op sommige gebieden nog wat verduidelijkingen wil. Het is zeker niet verstandig je te baseren op wat de meeste mensen vinden, maar als de antwoorden in de lijn liggen van de toelichting van de belastingdienst zou ik ze toch maar voor waar aannemen.

OK!

Begrijp ik nu goed dat u de uitleg op uw vragen hebt verzameld met de daarbij gegeven tips, zodat als straks iemand hier een vraag stelt over een dergelijke kwestie u antwoorden en tips gast verstrekken? Heel grappig.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de hier besproken vragen, maar ook om de info die ik elders verkregen heb, in het algemeen om de kennis die ik over deze materie heb verkregen. Het gaat dus verder dan de hier verzamelde uitleg!

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2013 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan begrijp ik niet goed waarom u later alles nog eens voor gaat leggen aan een deskundige en verwacht nog tot 1 april nodig te hebben, voordat u de boel kunt inzenden.

fr
door fred_a - Feb 7, 2013 om 21:41
124 Antwoorden / 20 Vragen

Zoals al opgemerkt, die deskundige is puur ter controle, maar ik verwacht dat diens rol vrij klein zal zijn. Verder is het niet zo dat ik verwacht tot 1 april nodig te hebben, maar dat ik denk dat voor 1 april alles in orde te maken is.

Om nog even terug te komen op de termen 'komisch' en 'grappig', volgens mij is er niets komisch aan het delen van (gedeeltelijk hier) vergaarde kennis over een bepaalde kwestie met anderen.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2013 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=fred_a schreef op donderdag 7 feb 2013, 21:41]Zoals al opgemerkt, die deskundige is puur ter controle, maar ik verwacht dat diens rol vrij klein zal zijn. Verder is het niet zo dat ik verwacht tot 1 april nodig te hebben, maar dat ik denk dat voor 1 april alles in orde te maken is.

Om nog even terug te komen op de termen 'komisch' en 'grappig', volgens mij is er niets komisch aan het delen van (gedeeltelijk hier) vergaarde kennis over een bepaalde kwestie met anderen.

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2013 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerdere reactie verkeerd geklikt.

"Tot slot: ik heb het een en ander op een rij gezet. Ik zal hier niet verder op ingaan, maar als iemand (ook) met deze materie zit, ik weet er inmiddels wel het een en ander van, dus wellicht kan ik je wat tips geven".

Deze opmerking van u vond ik nogal komisch.

U geeft zelf aan dat u denkt dat het u wel lukt om de boel voor 1 april in orde te hebben.

Maar misschien is mijn gevoel voor humor wel een andere dan de uwe.

fr
door fred_a - Feb 7, 2013 om 23:27
124 Antwoorden / 20 Vragen

Dat zou heel goed kunnen, maar ik zie in de 'komische opmerking' een typfout van mijn kant. Het moet zijn: "wellicht kan ik deze wat tips geven".

wi
door winter01 - Jan 15, 2014 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf zat ik ook met het probleem van de Erfbelasting, maar ben ik een handige website/app tegengekomen om de Erfbelasting te kunnen berekenen.
http://berekeningerfbelasting.nl/

Wellicht dat jullie hier ook wat aan hebben,