Go
door Gonvw Dec 17, 2016 om 16:46
Geldzaken & recht

Erfbelasting over een legaat

Ik heb een legaat van mijn overleden partner vrij van rechten en kosten ontvangen. Nu een aanslag ontvangen omdat de executeur testamentair had aangekruist dat alle personen die erven zelf een aangifte moeten krijgen. Dit betekent dat ik belasting toch moet betalen terwijl ik het volgens het testament niet hoef te betalen. Volgens mij willen de erfgenamen /zijn kinderen mij dwars zitten.

34239 8 Rapporteer

reflecs
door reflecs - Dec 17, 2016 om 18:02
1859 Antwoorden / 4 Vragen

...Nu een aanslag ontvangen....Dit betekent dat ik belasting toch moet betalen...

Dat hoeft niet per se zo te zijn:

Vrij van recht

Normaal gesproken betaalt u erfbelasting als u iets krijgt uit de erfenis van een overledene. Maar de overledene kan in zijn testament regelen dat uw erfenis of legaat 'vrij van recht' is. Dat houdt in dat niet u, maar iemand anders de erfbelasting betaalt. U of uw vertegenwoordiger ontvangt nog wel een aanslag.

Als u vrij van recht erft, bestaat uw erfenis of legaat eigenlijk uit 2 delen:

  • de waarde van uw erfenis of legaat
  • de erfbelasting die over uw erfenis of legaat moet worden betaald

Dit totale bedrag (de waarde van uw erfenis of legaat plus de erfbelasting) wordt dan bijvoorbeeld betaald uit de totale erfenis van alle erfgenamen.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/erfbelasting/

Al staat hier:

Bel anders de BelastingTelefoon.

Maar ik verwacht eigenlijk dat er nog meer antwoorden komen van forumleden die hier thuis in zijn :)

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2016 om 18:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Volgens mij willen de erfgenamen /zijn kinderen mij dwars zitten.
Is dat je 'vraag'?
Daar kunnen we hier natuurlijk niet over oordelen.

Een testament of codicil kan een legaat bevatten. Dit betekent dat iemand bepaalde zaken of een bepaald bedrag in geld erft. De erfgenamen zijn verplicht hem dit te geven. De waarde van legaten wordt van de erfenis afgetrokken, voordat die wordt verdeeld onder de erfgenamen. Als u een legaat ontvangt, moet u over dit legaat erfbelasting betalen als de waarde uitkomt boven de vrijstelling.

(Bron)

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2016 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga er niet direct van uit dat men u dwars wil zitten. De executeur zal zich dat niet gerealiseerd hebben bij dat aankruisen. Maar bedoelt u niet aanslag, ipv aangifte?

Waarom neemt u niet even contact op met die kinderen?

Mocht het zo zijn dat u werkelijk een aanslag erfrecht ontvangen hebt van de belastingdienst, dan kunt u gewoon bezwaar maken. Normaal gesproken heeft de executeur een kopie van het testament/de verklaring van erfrecht in moeten leveren bij de belastingdienst.

Lees ook bijvoorbeeld hier. Beetje naar beneden scrollen.

http://home.hccnet.nl/m.breemans/vvr.html

e
dit. Volgens dat voorbeeld zal de aanslag wel op uw naam gesteld zijn, maar moeten de erven die aanslag betalen.

Go
door Gonvw Dec 20, 2016 om 09:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een aanslag erfbelasting gekregen terwijl het legaat vrij van rechten en kosten is. Heb meteen bezwaar gemaakt en kreeg iemand van de belastingdienst aan de telefoon die mij meldde dat ik toch verantwoordelijk ben voor de aanslag en bij de executeur via een civiel rechterlijke procedure het bedrag moet zien terug te krijgen. De omgekeerde wereld naar mijn idee.

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2016 om 23:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zouden de erfgenamen/kinderen u dwars willen zitten? Mogelijk is gewoon een vergissing gemaakt.
Volg het advies van @tijger1, dus ook even inlezen in de informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 18, 2016 om 13:53
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Zie reflecs@
Maar heeft u nu een aanslag gekregen of heeft u een aangifte formuliet ontvangen? Als er al sprake is geweest van een aangifte, wie heeft dat dan gedaan?
Heeft u een aanslag die naar uw mening onterecht is, dan uiteraard per z.s.m. op de aangegeven wijze bezwaar maken.
Als al gezegd: als het legaat vrij van rechten en kosten is, dan moet wel aantoonbaar deze rechten en kosten op een andere wijze zijn voldaan (zoalos reflecs al aangeeft). Herhaald: heeft u een aanslag en moet u betalen: bezwaar maken. Schakel eventrueel een notaris in of vraag een notaris om advies.

Go
door Gonvw Dec 22, 2016 om 00:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor het antwoord.

Go
door Gonvw - Dec 20, 2016 om 09:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even ter aanvulling, de executeur testamentair had de aangifte belasting voor de erfgenamen ingevuld en aangekruist dat ik als ontvanger van het legaat zelf de aangifte moest ontvangen.
Ik heb dus een aanslag erfbelasting ontvangen over een bedrag zoals ze dat berekenen (d.i. Incl. de opgelegde belasting + belastingrente) en dat komt neer op meer dan een derde van het legaat.
Heb bezwaar gemaakt maar iemand van de belastingdienst meldde mij telefonisch dat ik toch voor de aanslag verantwoordelijk ben en ik zelf dat bedrag moet zien te verhalen bij de erfgenamen. Ik vind dit echt de omgekeerde wereld. Je krijgt een cadeautje maar je moet t wel eerst even voorschieten.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zulke zaken zijn haast niet telefonisch af te doen met de belastingdienst.

Als ik het dus goed begrijp heeft de executeur waarschijnlijk geen correcte aangifte gedaan. Of aan u is niet het legaat met de verschuldigde erfbelasting uitgekeerd.

U dient uiteraard na betaling van de erfbelasting het legaat "over te houden".

U zult inderdaad contact op moeten nemen met de executeur, want die heeft de aangifte gedaan schrijft u, op de ene plek, maar op een andere dat alle personen dat zelf moeten doen.

De belastingdienst is hierin geen partij. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de notaris om een en ander te bespreken,

Go
door Gonvw Dec 20, 2016 om 11:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt de executeur heeft de aangifte gedaan. Er is blijkbaar de mogelijkheid om een kruisje te zetten bij alle personen die erven dat zij zelf een aangifte ontvangen. Dit is dus het kromme in dit verhaal aangezien het legaat vrij van recht en kosten is. Als ik de belasting betaal hou ik iets meer dan een derde van het legaat over.
Pik heb inmiddels een brief naar de executeur gestuurd met het verzoek de belasting te betalen. Ik vroeg me af waar ik sta als zij niet willen betalen

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2016 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult in de tweede zin dan wel weer aanslag bedoelen. En op zich is dat geen punt, maar dan had u het legaat en de verschuldigde belasting moeten ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2016 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Woonde u dan nog maar kort met uw partner samen voordat hij overleed dat het percentage erfbelasting zo hoog is?

Go
door Gonvw Dec 20, 2016 om 11:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat staat hier los van.

tijger1
door tijger1 Dec 20, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat staat hier helemaal niet los van omdat u het erover hebt dat u bijna een derde aan de belastingdienst aan erfrecht moet betalen. Want is uw relatie met de overledene dan wel correct aangegeven?