Erfgenamen
door Erfgenamen Jan 22, 2018 om 11:47
Geldzaken & recht

Erfenis en onder bewindvoering

Mijn vriend en ik staan onder bewindvoering en zijn nu, na het verlopen van de schuldsaneringstraject, schuldenvrij.
Vorig jaar is helaas de broer van mijn vriend overleden en is er een erfenis.
wij willen het geld gebruiken om ons huis van binnen op te knappen. Dat is heel hard nodig.
Nu wil onze bewindvoerder offertes ontvangen en ze zegt dat ze boven de €1500 verantwoording moet afleggen aan de rechtbank.
Daar hebben wij op zich niet zo'n problemen mee maar hebben wij geen recht om de erfenis op onze eigen leefrekening te ontvangen?

9570 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2018 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het schuldsaneringstraject schuldenvrij is afgelopen, waarom staat u dan nog onder bewind?

Of kwam die erfenis ten tijde van dat schuldsaneringstraject?

panter22
door panter22 - Jan 22, 2018 om 12:44
6599 Antwoorden / Vragen

Jullie kunnen de erfenis niet besteden als de broer van je vriend tijdens jullie schuldsaneringstraject is overleden.
Het is wrang, maar de erfenis wordt verdeeld onder de schuldeisers.
https://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-het-krijgen-van-een-erfenis-deel-1
L
ees vraag 11.

Nu lees ik het volgende:
14. Rechthebbende als erfgenaam De bewindvoerder dient zo spoedig mogelijk de kantonrechter te informeren bij overlijden van de partner van de rechthebbende of een kind, ouder, broer of zus. Daarbij dient de naam en standplaats van de eventueel ingeschakelde notaris vermeld te worden, en of er een testament is. De bewindvoerder moet elke erfenis die de rechthebbende toevalt melden.
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/richtlijnen-voor-de-bewindvoerder.pdf

Er spelen dus 2 zaken: De bewindvoerder moet het overlijden van de broer van je vriend melden aan de kantonrechter. En toen de broer overleed, zaten jullie in de schuldsanering. Reken er niet op dat je het geld van de erfenis op jullie rekening gestort krijgen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 22, 2018 om 13:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat is niet wrang maar zeer terecht.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2018 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@panter22: weet je wat wrang is? Dat schuldeisers het moeten doen met een fractie van de hoofdsom.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2018 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo “wrang” is dat niet, maar als werkelijk die broer is overleden tijdens de schuldsanering hoeft de bewindvoerder ook geen offertes te hebben voor het opknappen. Dus dan is het ook overbodig aannemers werk te laten verrichten.

wi
door wilhelmina59 - Jan 22, 2018 om 13:03
512 Antwoorden / 0 Vragen

Als er bewindvoering is heeft men geen recht op vrije besteding vrijgekomen gelden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 22, 2018 om 13:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het klinkt heel hard maar ik vind dat de bewindvoerder de erfenis onder de schuldeisers moet herverdelen ondanks dat u al uit het traject bent.
Et zijn waarschijnlijk yijdens het traject vele duizenden euro's niet terugbetaald, nu kunt u uw goede wil tonen om de schade aan  de schuldeisers te beperken.
U heeft de schulden tenslotte zelf gemaakt, dus neem uw verantwoordelijk.

ol
door old fellow - Jan 22, 2018 om 13:30
90 Antwoorden / Vragen

Geef de vraagsteller 1.500 euro en de resr aan de schuldeisers.

Sa
door Sabiinetj - Jan 23, 2018 om 03:32
7 Antwoorden / Vragen

Het klopt inderdaad dat de bewindvoerder bij bedragen hoger dan €1.500 verantwoording moet afleggen bij de kantonrechter. Eigenlijk is dit heel goed, want dat betekend dat de bewindvoerder niet altijd zelfstandig mag beslissen over jullie geld en goederen! Deze verantwoording zal gebeuren via een machtigingsformulier én hierbij moet je ook een begroting of offerte meesturen. Je moet een rede geven wat je met het geld wilt gaan doen, dus moet je ook bewijzen kunnen aantonen. Het verzoek zal worden bekeken door de kantonrechter en die beslist of jullie het geld krijgen of niet.

Het is mij nu even onduidelijk of je nog in het traject zat, toen er sprake was van overlijden en de erfenis accepteren. En hebben jullie in de WSPN gezeten (verplicht, opgelegd door rechter) of hebben jullie in de schuldhulpverlening (minnelijk traject, niet verplicht) gezeten? Staan jullie nu nog steeds onder bewind (beschermingsbewind), nadat jullie uit het traject zijn gekomen?

Als je in de WSPN (schuldsanering) zit en blijkt dat je de erfgename bent van de erfenis, dan wordt deze maar op een manier aanvaard door de bewindvoerder en dat is onder voorrecht van boedelbeschrijving (beneficiaire aanvaarding). De erfenis zal altijd gestort worden op de boedelrekening, waarover alleen de bewindvoerder het beheer heeft, om hiervan de gemaakte schulden bij de schuldeisers te kunnen terugbetalen.

Je komt in aanmerking voor de schone lei nadat je je hebt gehouden aan de voorwaarden. Het bedrag wat dan nog op de boedelrekening staat zal, nadat de schone lei door de rechtbank is uitgesproken en na aftrek van het salaris van de bewindvoerder en publicatiekosten of overige kosten, worden verdeeld over de schuldeisers. De schuldsaneringsregeling eindigt formeel na het verbinden van de slotuitdelingslijst. Als er hierna nog belastingteruggaven worden ontvangen over de jaren voor en tijdens het WSPN traject, vallen deze alsnog onder de boedel en wordt dit bedrag gestort op de boedelrekening. Dit geld ook als tijdens het traject iemand overlijd en jij de erfgename bent. Hiermee bedoel ik dat als de erfenis bijvoorbeeld pas gestort wordt als je al lang uit de schuldsanering bent, het niet naar jullie gaat. Dit komt omdat je erfgename was en recht had op het geld toen je nog in de WSPN zat en gaat het waarschijnlijk alsnog naar de schuldeisers.