gewoonwillem
door gewoonwillem Jun 7, 2021 om 09:22
Geldzaken & recht

Erfenis onder bewind

Mijn ouders zijn overleden mijn broer staat onder bewind.

mijn vraag is, is er een notaris nodig om een begroting op te stellen?  De bewindvoerder laat nu een begroting zien, zegt dat een notaris dit heeft opgesteld maar geeft geen naam.

krijg ik van de kantonrechter een bericht dat het een en ander geregeld is?

krijg ik een (jaarlijks) een overzicht van wat er met het geld gebeurd dat naar de bewindvoerder gaat?

3206 9 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Jun 7, 2021 om 09:31
809 Antwoorden / Vragen

Aan wie doet de bewindvoerder verslag uitbrengen binnen uw familie.

gewoonwillem
door gewoonwillem Jun 7, 2021 om 10:12
0 Antwoorden / 5 Vragen

Aan de excuteur, ik.  Bedoel er mee te zeggen, moet nu een behoorlijk bedrag overmaken naar de bewindvoerder. Wie controleert of dit op de juiste manier besteed gaat worden aan mijn broer?

ma
door malty - Jun 7, 2021 om 09:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoelt u precies met begroting?

gewoonwillem
door gewoonwillem Jun 7, 2021 om 10:10
0 Antwoorden / 5 Vragen

Verdeling van erfenis. Hoeveel geld krijgt de bewindvoerder bv van het koophuis...

ma
door malty Jun 7, 2021 om 10:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

#

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2021 om 10:11
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Re: ik zie inmiddels dit en het lijkt mij zinvol dat u eerst de antwoorden hierop leest: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/rekening-en-verantwoording-door-bewindvoerder-aan-erfgenamen en dan mijn onderstaande reactie: (u bent ook erfgenaam)

Ja, wettelijk dient een bewindvoerdeer verslag uit te brengen aan betrokkenen. Dat behoeft niet jaarlijks te zijn.

Zie in ieder geval deze ifo: Als de erfenis van de erfgenamen onder bewind is plaatst, hebben zij in sommige gevallen wel de mogelijkheid dit bewind te. verwerpen en aanspraak te maken op hun legitieme portie. De erfgenaam krijgt dan een geldvordering die de helft waard is van het erfdeel dat hij onder bewind zou hebben geërfd. (bron) https://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/ ) en deze https://verklaringvanerfrechtservice.nl/bewind-onderbewindstelling-en-erfenis/  en ook deze https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind .  Het lijkt mij zinvol dat u ook dit https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/schulden-oplossen/klachten-bewindvoering/  leest m.b.t. uw vragen over de bewindvoerder en zodra u reden zou hebben voor een klacht.

En gelet op uw opmerking: indie u het oneens bent met het nalatenschapsoverzicht dat de bewindvoerder heeft opgesteld en zelfs indien u van mening bent dat bijv. de woning te goedkoop zo zijn verkocht. Ik kan mij echter niet anders dan voorstellen dat de bewindvoerder dat in overleg met de erfgenamen dient te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 7, 2021 om 10:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom apart nog even bij u terrug omdat hier naar mijn mening hier sprake is van GROTE ?????. U bent ookerfgenaam en staat niet onder bewind. Volgens mijn nadrukkelijke mening is de bewindvoerder van uw broer dan mogelijk volstrekt onjuist bezig tenzij uwonder bewind staande broer was aangesteld als executeur.

En dat roept dan bij mij bijvoorbeeld al de heel erg grote vraag op hoe een bewindvoerder zonder u (uw medeweten/instemming) een notaris een boedelbeschrijving kan laten maken! (En eventueel ook nog andere erfgenamen)

En hoe dan ook is de bewindvoerder dan verplicht om u ALLE informatie te verstrekken die u wenst en dat is dan ook de naam van de notaris die die beschrijving zou hebben opgemaakt. (De notaris zou dan hoe dan ookop de hoogte moeten zijn van het betaan van alle erfgenamen en had m.i.zelfs die dan moeten informeren (er zal zelfs een verklaring van erfrecht afgegeven kunnen zijn).

De bewindvoerder heeft naar mijn mening niets maar dan ook helamaal niet met uw erfdeel te maken! Neem dus zo snel als mogelijk in deze kwestie contact op met www.juridischloket.nl  Let daarbij vooral ook op het geveven dat de vergoeding die de bewindvoerder mogelijk vraagt of in rekening brengt NIET ten laste mag gaan van uw nalatenschap. Hij is niet uw bewindvoerder.!

ma
door malty Jun 7, 2021 om 11:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De TS is executeur, lees eerste reactie.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2021 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bewindvoerder bemoeit zich ook niet met het erfeel van de Ts.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2021 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp zijn uw ouders overleden en bent u de executeur van hun nalatenschappen?

En omdat uw broer onder bewind staat, moet zijn erfdeel na afwikkeling overgemaakt worden op een rekening waarover de bewindvoerder kan beschikken?

Een bewindvoerder moet jaarlijks aan de kantonrechter rekening en verantwoording afleggen over de besteding van die gelden. Net zoals hij deed voordat uw ouders overleden waren.

Blijkbaar hebt u zelf niet voldoende kennis om de stand van de nalatenschappen op te stellen en komt de bewindvoerder met een berekening.  Die u niet vertrouwt?

Als er een huis in de nalatenschappen zit, moet u sowieso overleg gehad hebben met een notaris. Leg die "begroting" van de bewindvoerder voor aan die notaris, dan weet u of het klopt. Daar moet u wel voor betalen, maar dan hoeft u zich verder geen zorgen te maken.

va
door vanlotjegetikt Jun 7, 2021 om 11:09
809 Antwoorden / Vragen

Wat gebeurt er dan met het geld/bezittingen van de overleden broer, de bewindvoerder heeft hier geen zeggenschap meer over over want dat is de notaris.? of ben ik nu erg abuis.?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 7, 2021 om 11:10
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Bevestiging van mijn vraagtekens.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2021 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lotje

De broer is niet overleden. Zou hij komen te overlijden, dan hangt erft wellicht de Ts. Dat hangt ook van een eventueel testament af. Maar na DAT overlijden stel de bewindvoerder een eindafrekening op voor de kantonrechter. Een notaris heeft daar geen zeggenschap over.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 7, 2021 om 12:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het is niet de bewindvoerder van vraagsteller! En die bewindvoerder kan en mag dus niets doen voor vraagsteller tenzij die een volmacht kreeg van vraagsteller.

va
door vanlotjegetikt Jun 7, 2021 om 13:00
809 Antwoorden / Vragen

De ouders zijn overleden dus de degene die de erfenis uitvoerd moet alles regelen, de bewindvoerder moet zich erbuiten houden. Klinkt nu alsof hij/zij de heel erfenis aan het verdelen is.

tijger1
door tijger1 Jun 7, 2021 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bewindvoerder moet de belangen behartigen van de onder bewind gestelde.

ma
door malty - Jun 7, 2021 om 11:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat er een boedelbeschrijving bij de rechtbank ter inzage gelegd is.
Deze kan door de bewindvoerder ingekeken zijn en als hij weet hoeveel erfgenamen er zijn uitrekenen wat het erfdeel van uw broer is.
Dat kan door een notaris gebeuren maar die zal het niet gratis doen.
Als executeur moet u zelf alles regelen, u kunt zelf uitrekenen of de bedragen waar de bewindvoerder denkt recht op te hebben kloppen.
Wordt de erfbelasting door iedere erfgenaam afzonderlijk betaald of gezamenlijk in 1 aangifte? U kunt eventueel 1% van het vermogen als kosten voor u, als executeur, in rekening brengen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 7, 2021 om 12:16
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY; Het is niet de bewindvoerder van vraagsteller! En die bewindvoerder kan en mag dus niets doen voor vraagsteller tenzij die een volmacht kreeg van vraagsteller.

ma
door malty Jun 7, 2021 om 13:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@herem.... De bewindvoerder mag ongevraagd een briefje naar de TS, die executeur is, sturen maar de TS hoeft zich daar niets van aan te trekken, of het moet een vraag zijn hoe het met de afwikkeling van de erfenis staat.

tijger1
door tijger1 - Jun 7, 2021 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hetemietkreeft

De bewindvoerder doet ook niets voor de vraagsteller. En dat is trouwens ook niet de vraag.

ro
door ronny530 - Jun 7, 2021 om 13:58
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Veel bewindvoerders zijn niet terzake kundig om namens uw broer een erfenis af te wikkelen en besteden dat uit aan bijvoorbeeld een notaris. De gemaakte kosten worden uit het deel van uw broers erfenis vergoedt en dient de bewindvoerder een begroting van de kosten in te dienen. U heeft de complexe taak als executeur op zich genomen maar ik vraag me af of dat in dit geval wel verstandig is want er is ook een koophuis bij betrokken die nu nog een waarde op papier vertegenwoordigd. Daarbij is het zo dat na de afwikkeling de bewindvoerder u geen overzicht hoeft te verstrekken want de bewindvoerder vertegenwoordigd uw broer en niet u.