cees60
door cees60 Nov 30, 2018 om 14:14
Geldzaken & recht

Erfenis verwerpen

De 92-jarige moeder van mijn vrouw gaat helaas binnen zeer korte tijd overlijden.
Nu doet mijn vrouw, samen met haar jongere zus, de mantelzorg. Omdat haar moeder niet meer
in staat is de deur van haar appartement te openen heeft ze de de sleutels van het apparatement
van haar moeder. Mijn vrouw wil de erfenis verwerpen omdat er, zoals helaas zo vaak bij erfenissen,
grote problemen kunnen worden verwacht.

Mag mijn vrouw wel de volgende zaken regelen zonder dat het gevaar van zuivere aanvaarding ontstaat :
1. De begrafenisonderneming informeren,
2. De rouwkaarten opstellen en de enveloppen uitschrijven,
3. Bloemen bestellen welke op de kist komen te liggen.

Als ze op het moment van overlijden bij haar moeder aanwezig is, wat moet ze dan met de sleutels doen?
Moet ze onmiddellijk na het overlijden het appartement verlaten met achterlating van de sleutels?
Kan ze deze, uiteraard zonder opzegging van de huur, inleveren bij de woningcorporatie of een notaris en hiervoor een bewijs van ontvangst vragen?
Of mag ze in het appartement aanwezig blijven als de begrafenisondernemer komt om de begrafenis (uiteraard met haar zus en broer)
te bespreken en te regelen?
Wij hebben contact gehad met een notariskantoor maar voor wat betreft de sleutelkwestie kon men geen duidelijk antwoord geven.
Hoe snel moet ze contact opnemen met de notaris om aan te geven dat ze de erfenis verwerpt? Kan dat de volgende dag of geldt daar een
bepaalde termijn voor.
Elk antwoord en/of advies is van harte welkom want de wetgeving is, zoals gewoonlijk, erg ingewikkeld.
Bij voorbaat dank voor elke reaktie en eventuele aanvullende informatie.

19051 33 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Nov 30, 2018 om 14:36
683 Antwoorden / 5 Vragen

In elk geval is de opdrachtgever voor de uitvaart door het tekeken van de opdracht aan sprakelijk voor die kosten.
Bij het regelen van de uitvaart komt de tekst voor de kaart logischerwijze in beeld.
U mag privé in elk geval zelf bloemen bestellen en betalen en die op de kist leggen.

Maak na het overlijden geen gebruik meer van de sleutel, want tussen de regels door lees ik veel problemen.

Ta
door TasjaFleur Dec 4, 2018 om 20:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

De kosten van de uitvaart komen ten laste van de nalatenschap, ook als iemand, geen familie zijnde, de uitvaart regelt

Ka
door Kassagebruiker Dec 4, 2018 om 21:37
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als je niet weet OF er wel of niet baten zijn voor de uitvaart en je tekent ervoor, dan ben je als opdrachtgever verantwoordeloijk en moet je betalen. En als er mogelijk familieproblemen zijn, wordt dat een langslepende affaire.

Ge
door Genee - Nov 30, 2018 om 15:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het is tegenwoordig niet meer zo dat je al zuiver aanvaard hebt als je wat uit het huis meeneemt en thuis bewaard, denk aan b.v. waardevolle spullen zoals sieraden.
Je moet geen spullen gaan verkopen of weggeven.
Erfenis verwerpen moet gebeuren bij de rechtbank, kan via een notaris maar niet noodzakelijk.
De rechtbank griffier opbellen en benodigd formulier op laten sturen.
Verschuldigde griffiekosten  €124 meen ik.
Ja, ook al wil je niets erven, het kost toch geld.
Maar uw vrouw kan ook beneficiar aanvaarden, wel erven bij een positief saldo maar niet als de erfenis negatief is.
Er staat niet echt een termijn voor het verwerpen, meestal gebeurd dat wel binnen 3 maanden na het overlijden.
Uw vrouw kan gerust de huissleutels houden want er moet toch ook nog het een en ander in de woning gedaan worden, papieren uitzoeken, abonnementen opzeggen o.a. van TV en telefoon.
Wanneer haar zus ook een huissleutel heeft kan toch niemand bewijzen wie wat uit het huis meegenomen heeft.
Uw vrouw kan de begrafenis regelen, uw vrouw is dan als opdrachtgever verantwoordelijk voor de kosten.
Eventuele bloemen kunnen ook bij de uitvaartverzorger besteld worden, kosten komen dan op de rekening van de uitvaartverzorger te staan.
Wanneer er een begrafenisverzekering is de betreffende maatschappij informeren over het overlijden.
De uitvaartverzorger zorgt in de regel voor de akte van overlijden.

Bij verwerping door uw vrouw, erven haar eventuele kinderen.
Dus als er kinderen zijn moeten die, als ze niet willen erven, de erfenis ook verwerpen.

Ta
door TasjaFleur Dec 4, 2018 om 21:01
13 Antwoorden / 1 Vragen

De kosten van de uitvaart komen ten laste van de nalatenschap, ook als iemand, geen familie zijnde, de uitvaart regelt. U kunt met de verhuurder afspraken maken om de woning te ontruimen en de huur opzeggen. Ik moest veel foto's maken van de inboedel en de inboedel ergens opslaan.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2018 om 16:03
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Sleutels overhandigen bij de woningcorporatie zonder opzegging van de huur? Hoe ziet u dit dan voor u? Dan blijft u c.q. uw echtgenote betalen zolang het huis niet leeg is. Dat is, hoop ik, toch niet wat u bedoelt te zeggen?

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2018 om 16:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik even een praktische tip mag geven: plaats z.s.m. een nee-nee sticker op de brievenbus.

Bij mijn buurvrouw hadden de kinderen ook de erfenis verworpen, wat betekent dat ook de post niet meer uit de brievenbus gehaald mag worden. Voordat de verhuurder tot actie over ging, puilde de brievenbus al helemaal uit, waardoor gewone post tussen de reclamezooi uit de brievenbus stak.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2018 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet waarom uw vrouw en haar broer en zus zouden willen verwerpen. Zijn er zoveel schulden dan bij iemand van 92?

Zeker als u en broer en zus kinderen hebben, is verwerpen niet aan te raden, want dan komt alles op de kleinkinderen van uw schoonmoeder neer en moeten die ook weer gaan verwerpen.

Verstandiger is beneficair te aanvaarden bij de rechtbank. Als uw vrouw dat tegelijkertijd samen doet met haar broer en zus en eventuele nichten en neven van vooroverleden broers of zussen, hoeft maar één keer griffierechten betaald te worden,

Dan kan nadien de nalatenschap keurig afgewikkeld worden nadat er een boedelbeschrijving, van de bezittingen en schulden, is opgemaakt.

Uiteraard kan uw vrouw de begrafenisondernemer informeren en zou er niet voldoende geld zijn om de uitvaart te kunnen betalen, moeten de kinderen dat sowieso betalen. Ook als ze verwerpen of beneficiair aanvaarden.

Natuurlijk mag u rouwkaarten bestellen en versturen.

Of u bloemen wilt bestellen, dat maakt u helemaal zelf uit.

En natuurlijk mag/mogen zij in het appartement blijven als uw schoonmoeder is overleden om te wachten op de begrafenisondernemer om de uitvaart te regelen, wat is dat nu voor vraag?

cees60
door cees60 - Dec 1, 2018 om 18:51
362 Antwoorden / 216 Vragen

Dank voor alle informatie. Ben een stukje wijzer geworden. Heb echter nog één dringende vraag.
Mag mijn vrouw vlak voor het overlijden van haar moeder nog wat sieraden accepteren en toch verwerpen?
Het gaat dus niet om geld !! Daar staan 180 dagen voor.
Graag met spoed antwoord want de toestand is kritiek aan het worden.
Bij voorbaat dank.

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2018 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

,,

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 1, 2018 om 23:15
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Cees,

Zoek een goede notaris!
Die sieraden horen bij de erfenis!

Ge
door Genee Dec 1, 2018 om 23:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@geboren......
Die sieraden horen helemaal niet bij de erfenis.
De erfenis bestaat uit de bezittingen op het moment van overlijden.
Wanneer de sieraden bij leven geschonken zijn behoren ze niet bij de nalatenschap.
Dat de fiscus om belastingtechnische redenen die 180 dagen regeling heeft is wat anders, die wil niet dat door nog even snel te schenken de ontvanger een belastingvoordeel krijgt. En waarom een notaris zoeken, als kinderen van de overledene de enige erfgenamen zijn heb je geen notaris nodig, kost alleen maar geld.

Ge
door Genee Dec 2, 2018 om 00:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@geboren
Een executeur wordt in een testament benoemd.
Als er geen testament is wordt het een gevolmachtigde en die is, normaal gesproken, bij het overlijden nog niet door de erfgenamen benoemd.
Dus bij overlijden sleutels afgeven is grote nonsens.
En verwerpen heb je zeker 3 maanden de tijd voor, waarom dan meteen de sleutels afgeven?
De rechter gaat echt niet vragen wat je allemaal uitgespookt hebt.
Sleutels gewoon houden tot de woning helemaal leeg is.
Als de bank om een verklaring van erfrecht vraagt om de bankrekening vrij te geven is het tijd genoeg om naar een notaris te gaan.
Ben geen notaris maar u ook niet.

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 13:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@geboren....
Ik heb uit uw geplaatste artikelen niet op kunnen maken dat ik iets verkeerds heb gezegd.
En uw advies om snel naar een notaris te gaan slaat nergens op en kost zijn vrouw alleen maar flink wat geld.

Als de vrouw van de TS de erfenis verwerpt hoeft zij zich nergens druk over te maken.
Niet naar een notaris, alleen een formulier naar de rechtbank dat ze de erfenis verwerpt.
Ik heb ook gezegd dat je geen spullen mag weggeven of verkopen.
Waardevolle spullen mag je tijdelijk meenemen maar moeten later weer aan de boedel toegevoegd worden.
Bederfelijke waar uit koelkast/diepvriezer mag je weggooien.
Zijn vrouw is niet verplicht de sleutels in te leveren, misschien moet er nog wat uitgezocht worden of andere dingen gedaan worden, zij mag in principe geen spullen meenemen, familiefoto’s kan in principe wel deze hebben geen enkele financiële waarde voor de nalatenschap maar je hebt er geen recht op. Als een van de andere kinderen de foto’s wil sta je met lege handen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 3, 2018 om 20:51
1762 Antwoorden / 31 Vragen

@Genee,

Heb je zelf ooit zo'n situatie meegemaakt?
Je maakt de boel ingewikkeld met jouw uitleg.

Ge
door Genee Dec 5, 2018 om 00:10
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@geboren...
Zit er middenin.

hans57
door hans57 - Dec 1, 2018 om 20:38
16 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vrouw wil de erfenis verwerpen omdat er, zoals helaas zo vaak bij erfenissen grote problemen kunnen worden verwacht schrijft u  Maar vervolgens is uw volgende vraag Mag mijn vrouw vlak voor het overlijden van haar moeder nog wat sieraden accepteren en toch verwerpen?
Het gaat dus niet om geld !! Daar staan 180 dagen voor.
Beetje raar sieraden vertegenwordigen ook een waarde die in geld is uit te drukken Als uw vrouw voor het overlijden sieraden meeneemt dan is dat vragen om moeilijlkheden En die 180 dagen zijn ook van toepassing op waardevolle zaken en dus ook op sieraden en hebben betrekking op een schenking
Mijn raad neem niets mee regel keurig het overlijden en de nalatenschap af

Ge
door Genee - Dec 1, 2018 om 20:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vrouw mag de sieraden zonder problemen aannemen.
Heeft geen consequenties voor het verwerpen van de erfenis, uw vrouw kan dan nog steeds de erfenis verwerpen.
Maar zorgt het aannemen van de sieraden niet tot onenigheid met de andere kinderen?
Haar moeder mag aan elk kind per jaar ruim €5000 belastingvrij schenken.
Wanneer de sieraden en andere schenkingen die uw vrouw van haar moeder heeft gekregen in 2018 beneden dat bedrag blijft hoeft uw vrouw er ook geen schenkbelasting over te betalen.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wat-zijn-de-risicos-bij-schenken-voor-de-dood/

Cookies
door Cookies Dec 2, 2018 om 00:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van een schenking is in het eindstadium van iemands leven natuurlijk geen sprake meer.

Ge
door Genee Dec 2, 2018 om 00:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe wilt u het dan noemen?

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 11:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe u het dan wilt noemen? Benadeling van de nalatenschap.

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 12:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Benadeling van de erfenis wil niet zeggen benadeling van de erfgenamen.
U weet niet wat de andere erfgenamen geschonken krijgen.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of de schuldeisers, waar de Ts bang voor is.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2018 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw laatste vraag wordt echt te gek. Uw schoonmoeder ligt op sterven. Uw vrouw en haar zuster verlenen mantelzorg en ik neem aan dat dat gezien de leeftijd van schoonmoeder niet pas de laatste dagen is, uw vrouw wenst niet de nalatenschap af te wikkelen, maar wil nu wel vast sieraden te ontvangen?

U verwacht grote problemen na het overlijden? U maakt die problemen zelf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2018 om 00:18
1762 Antwoorden / 31 Vragen

@Tijger,

Ts. heeft er "de ballen verstand van" en bevindt zich in een wespennest.
Omdat hij is getrouwd wordt hij "meegezogen" in de ellende van zijn schoonfamilie.

Het doet me denken aan een aflevering van "Het Familiediner"........

pa
door patjepayer Dec 3, 2018 om 14:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

beneficiair via de notaris voorkom je een hoop geleuter

- maak foto's van de spullen in huis
- handgeschreven testament, indien nog mogelijk, een video

notaris aan huis?

in t algemeen kunnen ook ouderen nog schulden hebben:
- verpleeghuis, herstel huurwoning in oorspronkelijke staat, koophuis, zorgkosten, openstaande rekeningen bestelorders

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 1, 2018 om 23:09
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Cees,

Ik begrijp jouw positie als schoonzoon,maar je vrouw zit in een wespennest!

Ik lees altijd in de plaatselijke krant informatie van een notaris.
De situatie van jouw vrouw komt mij bekend voor.

Vreemd is,dat het notariskantoor,waar jullie contact mee hebben gehad,geen advies kan geven over de huissleutels.
Ik raad je dan ook dwingend aan om advies aan een andere notaris hierover te vragen!
Zolang er geen testament gemaakt is,kan je vrouw beter geen sieraden meenemen van haar moeder!
Bereid je voor op een "oorlog" binnen je schoonfamilie.....

tijger1
door tijger1 Dec 1, 2018 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Xx

Thijs12
door Thijs12 Dec 2, 2018 om 00:51
535 Antwoorden / Vragen

De diamanten moeten verdeeld worden. Het lijkt wel een krimi.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 2, 2018 om 02:32
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Deze kwestie is niet zo simpel.
Een beetje geld,kan de hele familie band kapot maken!

Ik heb het persoonlijk meegemaakt......

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 2, 2018 om 02:37
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Deze kwestie is niet zo simpel.
Een beetje geld kan de hele familieband kapot maken.

Ik heb het helaas zelf meegemaakt......

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan stelde die familieband al niets voor.

Ta
door TasjaFleur Dec 4, 2018 om 22:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ook bij een goede familieband kan er grote heibel komen door vaak een hele kleine onenigheid bij de verdeling van de nalatenschap.
En achteraf gezien is het vaak belachelijk waarom men onenigheid heeft gehad.

cees60
door cees60 - Dec 3, 2018 om 10:56
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de reakties. Ik weet dat het cru overkomt maar helaas zijn de verhoudingen dusdanig dat ik geen
enkel vertrouwen heb in een goede regeling van de erfenis. Ik ben als schoonzoon weliswaar "buitenstaander" maar
mijn vrouw heeft dagelijks met deze ellende te maken. Bovendien zou het nog wel eens kunnen zijn dat er achteraf een behoorlijke claim
van het CAK en/of andere instanties om de hoek kan komen kijken. Dat schijnt regelmatig voor te komen. Mijn vrouw wil persé geen sieraden hebben
want die heeft ze ruim voldoende. En als ze iets wil kopen we het zelf wel. Zelf heb ik meegemaakt dat bij het overlijden van mijn vader (ik was 20) er een
enorme strijd binnen de familie is ontstaan wie wat wilde hebben. Dat is inmiddels zo'n ruim 55 jaar geleden. Mijn moeder was al dood. Ik ben daar
enorm op afgeknapt en wil dat nu dus niet meer meemaken. Voor mij geldt er maar één optie : Verwerpen via de notaris.
Mijn schoonmoeder heeft een verzekering maar een van de kinderen wil schijnbaar een crematie met alle pracht en praal. In feite is het te triest voor woorden
maar het is nu eenmaal niet anders. Uiteaard wordt de crematie netjes en met eerbied geregeld. Maar na de stilte komt meestal de storm.
Allen nogmaals dank. Voor mij zijn alle reakties erg tot steun geweest.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2018 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is na het overlijden van uw schoonmoeder sowieso een verklaring van erfecht nodig, want ik neem aan dat er geen schoonvader meer is.

Dat er geen testament is,is niet van belang, die verklaring van erfrecht is nidig om alles door de kinderen te kunnen afwikkelen.

Beneficiair aanvaarden is het meest verstandige.

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 12:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer zijn vrouw verwerpt via de rechtbank hoeft zij niet naar een notaris.
Kost alleen maar extra geld voor haar.
De andere erfgenamen die zuiver of beneficiair willen aanvaarden kunnen naar een notaris voor de verklaring van erfrecht.
Wanneer zij zeker weet dat de andere kinderen een notaris inschakelen kan ze ook wachten op een bericht van die notaris en dan aangeven dat ze de erfenis verwerpt.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zal sowieso kosten moeten maken om te verwerpen. Of bij de rechtbank of bij de notaris. Dezelfde kosten als beneficiair asnvaarden.

En als er geen geld is voor de uitvaart, zal ze mee moeten betalen.

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 13:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

via een notaris verwerpen is natuurlijk duurder, die werkt ook niet voor niets.
Bij beneficiair aanvaarden heeft ze toch met de erfenis te maken, er zal waarschijnlijk een gevolmachtigde gekozen gaan worden en wie gaat dat doen, daarover zullen de erfgenamen tot overeenstemming moeten komen.
Om een notaris dat te laten doen lopen de kosten ook hoog op en of er dan nog iets van de erfenis overblijft is nog maar de vraag.
Als de erfenis weinig voorstelt is verwerpen misschien wel de beste optie.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kosten voor het verwerpen of beneficiair aanvaarden via de rechtbank zijn aan elkaar gelijk. Uiteraard is beide via de notaris duurder.

Een gevolmachtigde hoeft niet per se, maar dan moet iedere erfgenaam voor van alles en nog wat tekenen, dus wel handiger.

Maar een verklaring van erfrecht is wel nodig.

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 14:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Een verklaring van erfrecht is niet nodig voor zijn vrouw als zij verwerpt. Zij hoeft daar dan niet aan mee te betalen.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik schrijf niet dat de vrouw van de Ts een verklaring van erfrecht nodig heeft bij wat zij zal doen. Er is gewoon sowieso een verklaring van erfrecht nodig.

ta
door tabb - Dec 3, 2018 om 13:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Het verwerpen van erfrecht kan zonder Notaris!!! U douwnload hiervoor het formulier "Verklaring nalatenschap"
op www.rechtspraak.nl . Invullen, kopie overlijdensakte en kopie legitimatiebewijs verzoeker.
Op dit formulier geeft u aan dat u de erfenis verwerp, danwel Beneficairir aanvaardt.
Het formulier met bijlage opsturen na het Kantongerecht in uw regio, hiervoor heeft u 3 maanden de tijd.. Kosten € 125,00.

U leest er alles over op "www rechtsspraak.nl"

re
door red1 - Dec 3, 2018 om 13:32
329 Antwoorden / 1 Vragen

via een notaris

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 3, 2018 om 13:35
7186 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2018 om 16:19
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals @GENEE en @TIJGER1 al melden: benificiar aanvaarden is de meest voor de hand liggende manier.
Let op dat ook uw eventuele erfgenamen dat dan doen.

M.b.t. de sleutel en het ontruimen: afstemmen met de verhuurder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2018 om 16:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. de discussie @GENEE: letterlijk alles wat in de woning aanwezig is behoort tot de nalatenschap en er kan zelfs, inhakend in een zin in de vraag, heibel ontstaan over de inhoud van een koelkast.

Als er echt angst is voor heibel en er wordt inderdaad besloten tot verwerping dan is toch zaak om een notaris erbij te betrekken.

(Een en ander op basis van ervaring met o.a. twee nalatenschappoen waarover gerechtelijke procedures noodzakelijk bleken)

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 17:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry @gerritaltena, Waarom zou je een notaris willen bij verwerping?

Ge
door Genee Dec 3, 2018 om 22:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@geboren amsterdammer
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de vrouw van de TS, als zij de erfenis verwerpt, geen notaris nodig heeft.
Daarbij ook nog het misverstand dat je als erfgenaam helemaal niets mag doen.
Als je helemaal niets mag doen, papieren doorzoeken b.v. hoe kun je er dan achter komen of iemand schulden heeft?
Waarom zou je een notaris nemen als je niets met de erfenis te maken wilt hebben.
De forumleden die een notaris adviseren jagen haar onnodig op kosten.
Notaristarief zo’n €240 per uur.
Een verklaring van erfrecht kost wanneer het om twee erfgenamen gaat al gauw zo’n €400. Begrijp van de TS dat zijn vrouw de erfenis zal verwerpen, via de rechtbank is dat zo geregeld, verder niks naar een notaris, laat de anderen dat masr doen.

gy
door gypsyjoy - Dec 3, 2018 om 17:39
28 Antwoorden / 3 Vragen

Op de site Rechtspraak .nl kunt u een formulier downloaden geheten Verklaring nalatenschap. Ook heeft u een acte van overlijden nodig en een kopie vh geldig identiteitsbewijs. Deze documenten stuurt of brengt u naar de rechtbank in de woonplaats vd overleden persoon. Na enige tijd ontvangt u de akte van verwerping. Doet u dit samen met andere erfgenamen dan kunt u de kosten drukken, maar u stuurt dan een door ieder getekende volmacht mee.Ik ben vergeten wat de kosten zijn,maar ze vallen mee (zo'n 80 euro een jaar of 2 geleden). Alles is te vinden op de site Rechtspraak .nl Mocht u kinderen hebben en wilt u niet dat deze kinderen wel de erfenis krijgen (die gaat nl. automatisch naar hen toe als u verwerpt) dan moeten zij ook verwerpen. Het hangt er vanaf of deze kinderen minderjarig zijn. Dat is dan een andere procedure. Te vinden op Google bijvoorbeeld. Succes en vooral Sterkte!!

ro
door ron503 - Dec 3, 2018 om 19:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw schoonmoeder een uitvaartpolis heeft afgesloten dan zijn de eerste drie punten niet aan de orde want die staan los van een eventuele erfenis. De begrafenisondernemer regelt vaak meer zaken dan alleen de uitvaart en kan ook advies geven over het vervolgtraject. De sleutels in de woning achterlaten is geen goed plan want dan zal de woning na einde huurcontract opengebroken dienen te worden en dat brengt nog meer kosten met zich mee. Mocht het zo zijn dan niemand anders de afwikkeling op zich wil nemen dan is een notaris inschakelen de beste optie want die brengt de eventuele erfenis in kaart en schrijft elke erfgenaam persoonlijk aan dus u hoeft dan geen grote problemen te verwachten. Direct verwerpen lijkt mij op voorhand te voorbarig want als er toch iets te erfen valt gaat het deel van uw vrouw naar de andere erfgenamen.

ad
door adofan - Dec 3, 2018 om 20:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan de erfenis beneficair aanvaarden, dan krijg je alleen iets als er nog iets overblijft.
Verwerpen kan ook, maar dan komt de erfenis terecht bij de kinderen van de erfgenaam die verwerpt. Zij kunnen dan kiezen: verwerpen, beneficiair aanvaarden of aanvaarden.

Ta
door TasjaFleur - Dec 3, 2018 om 21:40
13 Antwoorden / 1 Vragen

Na het overlijden is het verstandig om direct contact op te nemen met de notaris. In eerste instantie hebt u tot 3 mnd na het overlijden recht op beraad. In deze periode kunt u bekijken of de nalatenschap positief of negatief uitvalt. De begrafenis mag u zelf regelen, beter is in overleg met de familie. De kosten hiervan komen ten laste van de nalatenschap. De huur opzeggen mag u doen, opslag van de inboedel mag u ook doen. U moet wel van alles foto's nemen.
Goederen mee nemen voor prive mag niet, dan heb je al snel te maken met zuivere aanvaarding.
De nalatenschap verwerpen is niet verstandig want dan gaat de nalatenschap over op jullie kinderen. Verwerpen die ook de nalatenschap dan gaat de nalatenschap over op hun kinderen. Zijn de kinderen minderjarig (of hebben de kinderen een verstandelijke beperking) dan wordt voor hun een executeur benoemd door de rechtbank. Accepteerd 1 ergenaam onder beficiaire voorwaarden, dan moeten de andere erfgenamen dat ook automatisch doen.
Mijn ervaring is dat na het overlijden post wordt ontvangen van incassobureau en postorderbedrijven, ten onrechte overigens.
Ook als je beneficiar aanvaard moet je volgens een procedure te werk gaan, anders heb je kans dat je alsnog zuiver aanvaard.
Ik heb zelf de ervaring, als enig erfgenaam, met beneficiaire aanvaarding en heb de notaris, na ontvangen offerte, de gehele erfenis laten afhandelen (kosten ca € 3000,--).Scheeld een hoop gestress en op het eind bleek er een schuld vanwege PGB te zijn van € 20.000,--. Achteraf gezien was opslag van de inboedel niet nodig vanwege de geringe waarde daarvan en zouden foto's voldoende zijn, maar de notaris adviseerde om de inboedel op te slaan. Ik ben blij dat ik de notaris alles heb laten afhandelen, dat gaf een hele berg gemoedsrust en geen stress.Zeker als er problemen zijn te verwachten is het laten afhandelen door een notaris het overwegen waard. Het scheeld heel veel als iemand een brief krijgt van een notaris of van Pietje. Als meerdere erfgenamen dat samen doen, dan zijn de notarieskosten mogelijk per persoon lager.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2018 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Xx

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2018 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als één erfgenaam beneficiair aanvaardt, betekent dat dat de nalatenschap beneficiair afgewikkeld moet worden.  Maar het betekent niet dat andere erfgenamen automatisch beneficiair aanvaarden.

Dus als die niets gedaan hebben, en er zijn per saldo werkelijk schulden, dan draaien die daar alsnog voor op.

Ta
door TasjaFleur Dec 4, 2018 om 21:59
13 Antwoorden / 1 Vragen

U hebt volkomen gelijk. Sorry en excuus voor het geven van een verkeerde voorstelling van zaken

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Dec 5, 2018 om 01:14
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Dit onderwerp (topic) is eigenlijk een taboe in Nederland: niemand praat er graag over.

Het is vreselijk,dat de mensen waarmee je opgroeit (je bloedeigen broers en zussen) je grootste vijanden worden voor een paar duizend euro's omdat de nalatenschap niet goed is geregeld bij de notaris.

Zucht......

gerbera
door gerbera - Dec 5, 2018 om 11:55
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik zo de discussie tussen enkele lees zijn wij blijkbaar een gezegende familie. Wij hebben eerst de kleinkinderen de mogelijkheid gegeven een herinnering aan Oma uit te zoeken. Daarna hebben we 6 dozen neergezet waarin ieder zijn gewenste spullen kon doen. Waren er meer gegadigden voor iets werd er ff geloot en de winnaar mocht het hebben en dat allemaal zonder gemor. Na afloop hebben we gezamelijk nog een drankje op Oma genomen. En dit alles zonder notaris, executeur, en  "schoon"aanhang, die hebben alleen maar toegekeken en mochten de zware spullen ff sjouwen.

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2018 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een koopwoning is het “simpel”, die moet verkocht en de opbrengst min de kosten wordt verdeeld.

gerbera
door gerbera Dec 6, 2018 om 11:14
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Mokumer, waarom zou ik dan een ander verhaal vertellen, ook de centjes zijn, na aftrek van alle kosten, netjes verdeeld. En met 6 personen loten om een woning is natuurlijk onzin, die is gewoon verkocht want die past niet in een doos. En voor onze dochter is alles al jaren geleden netjes op papier is vastgelegd v.w.d. woning betreft.
Dus ook hiervoor is het verhaal niet anders en het kan dus ook anders, maar blijkbaar is onze een uitzondering in uw ogen. Nog vergeten te melden, er stond nog een 7e doos voor alle goedbedoelde restanten voor de kringloop. En ter info, ik woon niet in Zeeland.

Ge
door Genee Dec 6, 2018 om 23:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Denk ook aan eventuele kleinkinderen, legaat tot ruim €20.000 belastingvrij, bespaart erfbelasting,

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 6, 2018 om 23:59
1762 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Excuses voor de misverstanden.
Ik dacht,dat je me weer in de maling nam.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik hoop alleen,dat de lezers op dit forum gaan nadenken over hoe je ruzies binnen de familie kunt voorkomen door alles goed te regelen bij de erfenis.
Ik heb vaak gepiekerd,waarom mijn broers en zussen zulke geldwolven zijn geworden bij het overlijden van mijn vader.
Ik vermoed doordat zij een hypotheek hebben .....

gerbera
door gerbera Dec 7, 2018 om 11:52
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ik dacht,dat je me weer in de maling nam  Zou niet durfen;-)),

Ik weet, in die gevallen kan een hoop ellende ontstaan. Wil alleen aangeven dat het ook anders kan.

En voor @genee, het is beter geven met een warme- dan met een koude hand.

Ge
door Genee Dec 7, 2018 om 12:20
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera Het ene sluit het andere niet uit.

Pi
door PimJoris - Dec 7, 2018 om 08:51
78 Antwoorden / Vragen

U zegt terecht: ' de wetgeving is ingewikkeld'. Haal uw antwoorden dan ook bij degenen die die wetgeving ke nnen en vooral: die in staat zijn de vertaalslag te maken voor deze specifieke situatie en de voor u beste aanpak. Bij de notariële beroepsorganisatie zijn via hun website (www.knb.nl) diverse heel duidelijke en informatieve brochures, factsheets and checklist te vinden over wat te doen na overlijden, testament, aanvaarden van nalatenschap, schenkingen etc. etc. Zeer duidelijk en informatief. Zijn er na het lezen daarvan nog vragen, dan zullen norarissen altijd bereid zijn uw vraag te beantwoorden. Een eerste oriënterend gesprek is altijd gratis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Dec 7, 2018 om 10:28
1762 Antwoorden / 31 Vragen

Amen!

Pi
door Pitbulleke - Dec 7, 2018 om 12:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beneficiair aanvaarden en niets meenemen na overlijden. Dus zorgen dat wat zij wil hebben er van te voren uit is. Bij aanwezigheid overlijden zelf de schouwarts bellen en wachten totdat de arts de doodsverklaring afgeeft. Daarna kun je de instantie bellen die de begrafenis verzorgt of de gemeente als er geen geld is of geen verzekering.

tijger1
door tijger1 Dec 7, 2018 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus uw advies is om iemand die op sterven ligt te beroven?