ho
door hommeltje_1 Jun 25, 2005 om 10:39
Geldzaken & recht

Erfrecht kindsdeel

Hoi,

Mijn pa is anderhalf jaar gelden overleden. Hij was opnieuw getrouwd en had met haar drie kinderen. Nu is het zo geregeld dat alles op de langslevende gezet was, in dit geval dus mijn stiefmoeder. Mijn vraag is nu, doordat mijn pa dus overleden is, en alles dus op naam staat van mijn stiefmoeder, betekend dit dus nu dat ik geen recht heb op het kindsdeel? Mijn stiefmoeder kennende zal na haar door alles verdeeld worden tussen "haar drie kinderen". Ik zou gewoon eens willen weten of ik hier door het overlijden van mijn pa wel ergens recht op heb.

Alvast bedankt.

Hommeltje

8909 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 25, 2005 om 11:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In het huidige erfrecht geldt de wettelijke verdeling. De
langstlevende krijgt alle bezittingen (en schulden) van de erfenis in eigendom.
De langstlevende mag met de bezittingen bovendien doen en laten wat hij of zij
wil: gebruiken, maar ook verbruiken. De kinderen hebben slechts een
geldvordering op de langstlevende ter grootte van hun kindsdeel. Deze
geldvordering kan pas door de kinderen worden opgeëist als de langstlevende ook
overlijdt. Heeft de langstlevende alle bezittingen verbruikt, dan hebben de
kinderen eenvoudigweg pech en krijgen ze bij het overlijden van de
langstlevende dus niets meer.

Na de dood van uw stiefmoeder kunt u dus uw kindsdeel van uw
vaders erfenis opeisen (als er nog wat over is).

Nog meer vragen?

Vladja

ho
door hommeltje_1 - Jun 25, 2005 om 11:34
5 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik had me al zoiets gedacht. Ik zal ook als mijn stiefmoeder overlijd niets doen, want ik ken er de uitkomst al van. Ik wou het alleen graag zeker weten!

Heel hartelijk bedankt!!

vladja
door vladja - Jun 25, 2005 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

 Meldt u zelf aan in ieder geval bij de notaris (als u weet wie
dat is) na het overlijden van uw stiefmoeder. Een notaris moet een
verklaring van erfrecht opstellen. Omdat u belanghebbende bent, kan hij
u vertellen wie de erfenis regelt. Is dit een "buitenstaander" dan kunt
u bij hem/haar uw claim indienen en moet hij/zij daar rekening mee
houden en hoeft u verder geen direct contact op te nemen met uw
halfbroers/zusters.

Vladja

ho
door hommeltje_1 - Jun 26, 2005 om 10:25
5 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi vladja,

Ik zou niet weten wie de notaris is, en ik denk ook niet dat me dat zomaar verteld word. De kans dat mijn stiefmoeder me dat verteld is erg klein. Dank zij U (jou) is mijn veroeden bevestigd en kan ik het hoofdstuk afsluiten!

Heel hartelijk bedankt!!

rb
door rb - Jun 28, 2005 om 17:58
65 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich heeft vladja gelijk, alleen wil ik nog een opmerking maken

Bij overlijden eerste ouder is er sprake van wettelijke verdeling

Alles gaat naar langstlevende ouder

Indien langstlevede ouder gaat trouwen kan kind beroep doen op eerste wilsrecht, d.w.z. kind krijgt blote eigendom en langslevevende ouder het vruchtgebruik ter waarde van erfdeel eerststervende ouder

Na overlijden langstlevende ouder heeft kind recht op 2e wilsrecht, n.m uitbetaling erfdeel eerststervende ouder

Van de nalatenschap langstlevende ouder wettelijke verdeling van toepassing en krijgt kind een vordering in contanten op stiefouder tw erfdeel langstlevende ouder. Hier kan kind beroep doen op 3e wilsrecht, kind krijgt dan blote eigendom en stiefouder vruchtgebruik erfdeel langstlevende ouder

Zodoende kan erfdeel langstlevende ouder veilig worden gesteld

Bovenstande alleen toepasselijk indien niet anders is gesteld in een testament

vladja
door vladja - Jun 28, 2005 om 18:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hommeltje,

Nu iemand nog terugkomt op deze vraag nog het volgende. Als het goed is
heb je van de notaris, die de erfenis van je vader geregeld heeft,
papieren gekregen. Ik zou de gok wagen, als de tijd daar is, dat je
halfbroer/zusters naar de dezelfde notaris gaan, omdat die bekend is
van de vorige keer.

Als je stiefmoeder zelf iets geregeld heeft, een testament, bestaat die mogelijkheid uiteraard ook.

Als je er verder helemaal niets meer mee te maken wil hebben, laat je
het zitten. Misschien dat je dan nog wel benaderd wordt door een
notaris. Want die z'n werk goed doet, zou dat moeten gebeuren.

Ik ben zelf een erfenis aan het regelen op dit moment. De verklaring
van erfrecht duurt lang, omdat de notaris alle familieverbanden, t.w.
huwelijken natrekt om te kijken of er geen verborgen kinderen zijn. Dat
is bij ons niet het geval, maar hij vraagt alle persoonsgegevens op bij
het GBA (= bevolkingsregister). En die ambtenaren zijn niet zo vlot in
het beantwoorden van zijn brieven.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 28, 2005 om 18:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

Mocht je ooit benaderd worden door een notaris, aanvaard dan de erfenis
benificiair. Dit houdt in dat je een voorbehoud maakt. Dit voorbehoud
houdt in, dat als de schulden van de erfenis groter zijn dan de
opbrengst, je de erfenis kan weigeren.

Als je de erfenis zomaar aanvaardt, dan neem je gelijk ook de eventuele
schulden over. Als deze hoger zijn dan de opbrengst, hangen de
erfgenamen voor de schulden en moeten deze betalen. Gezien de
"verstandhouding" denk ik niet dat je enig inzicht hebt, hoe de vlag
erbij staat.

Vladja

ho
door hommeltje_1 - Jun 28, 2005 om 19:46
5 Antwoorden / 4 Vragen

Alweer bedankt voor jullie reactie. Van een notaris heb ik nooit iets ontvangen. Mijn pa is gestorven op 21-12-2003 Ik weet niet hoelang zoiets duurt, maar ik heb echt nooit een brief van welke notaris ontvangen. Dat mijn ouders alles op de langslevende hebben gezet dat weet ik van mijn pa. Misschien ook wel erg logisch want mijn stiefmoeder is 20 jaar jonger dan hem. Met mij is over dit soort zaken nooit niet echt gesproken, en ik durfde het onderwerp niet aan te slaan omdat ik niet als "geldwolf" uit de bus wou/wil komen! De verhouding tussen mijn stiefma en mij is nooit goed geweest, vandaar dat ik ook niet goed weet hoe ik dit moet aankaarten. Zij heeft overal een antwoord op, en ik als "leek" en zwart schaap weet toch niets!! En daar word natuurlijk schandalig misbruik van gemaakt. Is het dan altijd zo dat je na overlijden een brief van de notaris krijgt???

Bedankt nogmaals....

ar
door armon - Jul 3, 2005 om 01:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat jij erfelijk niets te maken hebt met je stiefmoeder. Heb jij na haar overlijden recht op jou deel zoals dat was tentijde van jou vaders overlijden.

Bijvoorbeeld: Als mijn vader bij zijn overlijden 6000 euro achterlaat, dan krijgt mijn moeder dat (de stiefmoeder van mijn halfzus). Haar deel zou dan 2000 euro zijn. Als mijn moeder daarna overlijd en er is nogmaar 4000 euro over, dan krijgt mijn halfzus die 2000 en moet ik met mijn volledige zus die overige 2000 verdelen.