Fo
door Foxtrot Oct 19, 2019 om 21:39
Geldzaken & recht

Erfrechtplanner

Graag had geweten of ik actie kan ondernemen tegen die veel te Hoge ( bijna het dubbele) bemiddelings erfrechtplanners kosten wat ik betaalt heb.

3456 6 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2019 om 21:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Te weinig informatie om daar iets over te zeggen.
Houden ze zich niet aan de afspraken ? Is er een klachtenprocedure en heeft u die al gevolgd, dan wel bent u met ze in gesprek over de rekening gegaan?
Ik heb de indruk dat die “erfrechtplanners” als paddestoelen uit de grond schieten.

Fo
door Foxtrot Oct 19, 2019 om 21:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds wanneer liggen erfrecht planners ( bemiddelings) kosten Hoger dan de notaris kosten????

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2019 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@foxrot

Dacht u dan dat die "erfrechtplanners", wat een opgeklopte zooi, voor niets bij je thuis komen ouweh**ren?

En die notarissen spelen mooi weer, wat die hebben een overeenkomst met die "planners".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2019 om 22:16
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Ik denk van niet. U bent er mee in zee gegaan en hoe vervelend dat ook is, is dat wel op uw risico geweest.
Naar aamleiding van het onderwerp in Kassa vanavond zal er ongetwijfeld wel meer aandacht voor komen en is het mogelijk wel zinnig om melding (ook) te doen bij www.consuwijzer.nl

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee,  daar kunt u helemaal niets tegen ondernemen. U hebt ze zelf aangetrokken om u te "adviseren".

Het was uw eigen keuze om niet gewoon rechtstreeks naar een notaris te gaan.

Iedereen mag vragen voor zijn werk wat hij wil. De ene notaris is ook twee keer zo duur als een andere. Daar kan men ook niet achteraf klagen over Pietje doet het voor zoveel, maar bij Jantje moet ik twee keer zoveel betalen.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2019 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die erfrechtplanners zijn gewoon een zooitje grapjassen met afspraken met notarissen. Oftewel gouddelvers.

panter22
door panter22 - Oct 20, 2019 om 10:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt veel bejaarden die huis huis afbetaald hebben en flink aan het sparen zijn geweest.
Daar valt wat aan te verdienen.
En als de drempel naar de notaris te hoog is, dan regelen zij alles voor je.Voor diensten moet je betalen.

Ju
door JustT - Sep 14, 2020 om 11:33
13 Antwoorden / Vragen

Voor 'erfrechtplanning' bestaan in Nederland geen algemene wettelijke regels. Het beroep is niet gereglementeerd, de beroepsnaam is niet beschermd. Iedereen mag zich dus erfrechtplanner noemen (ook wel nalatenschapsplanner of estate planner), iedereen mag deze diensten aanbieden en is vrij de hoogte van het honorarium vast te stellen.

Als de adviseur een hoofdberoep uitoefent waarvoor wettelijke regels en/of beroepsregels gelden, zoals een advocaat, notaris of accountant, kunt u zich op deze regels beroepen. Of als de adviseur is aangesloten bij een beroepsvereniging met gedragscode en klachtenregeling. Verder is de Europese Dienstenrichtlijn van toepassing als de dienst wordt aangeboden door een niet-notaris.

Als een veel hogere prijs is gefactureerd dan afgesproken en u kunt de prijsafspraak bewijzen, kunt u daar iets mee doen. Als er iemand met u mee was toen over het honorarium werd gesproken en de adviseur was alleen, heeft u ‘bewijsvoordeel’.

Het komt voor dat adviseurs zich als deskundige presenteren maar dat feitelijk niet zijn. Men noemt zich bijvoorbeeld 'Register Estate Planner (REP)', wat serieus klinkt, zoals Register-Accountant, maar wat inhoudelijk niet veel voorstelt. Als uw adviseur een titel op het visitekaartje heeft staan, controleer dan de organisatie waarbij hij is aangesloten en of deze organisatie opleidingseisen stelt. Zo niet, kunt u het proberen bij ConsuWijzer vanwege oneerlijke concurrentie, of misleiding van consumenten.

Als u een (levens-)testament heeft gemaakt met de adviseur, kijk dan na of de adviseur daar een rol heeft gekregen, b.v. als gevolmachtigde, executeur of afwikkelingsbewindvoerder. Want dan kan uw adviseur of zijn kantoor ook daar (te veel) geld voor vragen. Het is de vraag of deze afspraken geldig zijn, je mag namelijk geen afspraken maken over wat je in je testament gaat zetten. De testamenten kunt u veranderen.

Misschien helpen deze punten als 'ingang' om verder over de factuur te praten. We hebben dit uitgezocht na slechte ervaringen met een estate planner die zich erfrechtspecialist noemde en geen enkele opleiding of cursus in erfrecht bleek te hebben.

sira
door sira Sep 14, 2020 om 11:56
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Beste justt, u bent nieuw hier, welkom.
Let bij het beantwoorden van een vraag op de data. Zowel de vraag als de antwoorden dateren van oktober 2019. Ook is dit de enige vraag die de vraagsteller ooit hier heeft geplaatst, dus naar alle waarschijnlijkheid zal hij er niet meer naar kijken.

Ju
door JustT Sep 14, 2020 om 19:53
13 Antwoorden / Vragen

Dank voor uw reactie. De Nederlandse wetgeving die de EU-Dienstenrichtlijn uitwerkt, geeft consumenten in bepaalde gevallen een jaar de tijd iets te doen. Verder is het onderwerp ook voor veel andere mensen van belang.