ltmvz
door ltmvz Jan 7, 2014 om 13:15
Geldzaken & recht

Essent heft boete

Omdat mijn vriendin in psychische moeilijkheden verkeert en niet zo goed Nederlands spreekt behartig ik vaak haar belangen. Onlangs had zij per vergissing een incasso van Essent gestorneerd en onmiddellijk daarna heb ik Essent benaderd om te vragen "wat nu", hoe handelt Essent dit af? Vele weken later is nu gebleken dat Essent deze vraag niet beantwoord heeft aan mij, de vraagsteller, maar aan mijn vriendin, op een niet in gebruik zijnd e-mail adres. (Zij heeft ook geen internet).

Omdat de rekening hierdoor nog niet betaald is hebben zij nu een boete toegevoegd van €40 die inmiddels is terug gebracht naar €20 ("uit coulance"). Mijn standpunt is: ik heb mij, op tijd en met goede bedoelingen, in haar plaats, tot Essent gericht en heb nooit antwoord gekregen. Op het moment dat ik antwoord had gekregen had ik mijn vriendin moeten gaan overtuigen tot betaling over te gaan. En, ik heb uitgelegd waarom mijn vriendin deze zaak niet zelf kan afhandelen.

Essent houdt echter vol: "wij (WIJ) hebben geen fouten gemaakt en de rekening is te laat betaald dus de boete blijft". Ook stelt Essent, althans een van hun medewerkers van de klantenservice, dat Essent niets te maken heeft met de psychische klachten van mijn vriendin.

Een klacht heeft niet geholpen. De reactie is: "heeft u er al eens aan gedacht om hulp te gaan zoeken voor uw vriendin?" Je wordt dus neergezet als een complete imbeciel.

En verder: "wij kunnen deze boete niet van tafel halen". Er is bij hun dus blijkbaar geen wil die tot een weg leidt.

Vraag: kan ik nog iets doen behalve een andere energieleverancier zoeken? Ik ben zelf ook (nog) Essent-klant.

1725 29 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 13:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Essent heeft te maken met de contractant. Dus zal daar ook op gereageerd worden, ten slotte heeft de contractant ook gestorneerd. U had toen direct essent kunnen bellen en de openstaande rekening kunnen betalen. Dit is niet gedaan. Ergo: administratieve boete.

Die boete is dus inderdaad niet van tafel te halen.

En zolang die boete niet is betaald, is er een betalings achterstand en kunt u niet overstappen naar een andere energie leverancier.

Om uw vraag te beantwoorden: "kan ik nog iets doen": Nee, betalen. "een andere energieleverancier zoeken", Nee, eerst betalen, en dàn kunt u of uw vriendin overstappen. Maar bij elke energie leverancier zult u tegen deze regels oplopen.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 13:27
949 Antwoorden / 18 Vragen

In de tussentijd nog een nieuw bericht van Essent ontvangen. De taalfouten laat ik staan, de naam van mijn vriendin uiteraard niet. Ook nu weer gebruiken zij de naam van mijn vriendin, maar ze richten zich tot mij.

Geachte heer, mevrouw …,

In uw e-mail van 3 januari 2014 geeft u aan dat u een reactie wenst op een door u gestelde stelling. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

U stelt het volgende:

Als ik een bericht stuur en een vraag stel aan Essent (via het contactformulier, begin oktober) over een openstaande factuur van mevrouw … moet Essent een reactie sturen naar mij, en niet naar mevrouw ….

Met deze stelling is Essent het niet eens. Mw. … is contractant en daarmee verantwoordelijk voor wat er gebeurt binnen haar leveringsovereenkomst. Om deze rede zal Essent zolang de overeenkomst loopt de correspondentie richten aan mw. ...

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 13:29
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 7 jan 2014, 13:23]Essent heeft te maken met de contractant. Dus zal daar ook op gereageerd worden, ten slotte heeft de contractant ook gestorneerd. U had toen direct essent kunnen bellen en de openstaande rekening kunnen betalen. Dit is niet gedaan. Ergo: administratieve boete.

Die boete is dus inderdaad niet van tafel te halen.

En zolang die boete niet is betaald, is er een betalings achterstand en kunt u niet overstappen naar een andere energie leverancier.

Om uw vraag te beantwoorden: "kan ik nog iets doen": Nee, betalen. "een andere energieleverancier zoeken", Nee, eerst betalen, en dàn kunt u of uw vriendin overstappen. Maar bij elke energie leverancier zult u tegen deze regels oplopen.

Dubbel misverstand: mijn vriendin is al lang overgestapt, het betreft een eindafrekening van Essent, en ik zelf heb helemaal geen betalingsachterstand.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 13:38
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het is misschien ook wel handig om te vermelden dat :"mijn vriendin is al lang overgestapt, het betreft een eindafrekening van Essent," bij de vraagstelling.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 13:40
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Verder heeft uw vriendin het over overstappen en een kennelijk openstaande boete, en met een openstaande rekening kan je niet verstappen. Stel de vraag aub volgende keer compleet.

alfatrion
door alfatrion - Jan 7, 2014 om 14:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een machtiging om ten behoeve van uw vriendin te handelen?

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2014 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u zich bekommert om uw vriendin is mooi, maar een leverancier heeft alleen te maken met een klant. Dat zij u dus niet antwoorden over hun klant is volkomen logisch. Blijkbaar had zij ook haar mailadres niet correct doorgegeven.

En dan nog, na constatering van die onterechte stornering is toch het eerste wat men doet, betalen en niet gaan mailen en afwachten.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 15:27
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 7 jan 2014, 13:40]Verder heeft uw vriendin het over overstappenWaar leest u dat nu weer? Mijn vriendin is nog niet aan het woord geweest.

@alfatrion: Neen, ik heb geen machtiging.

Ik heb gewoon duidelijk uitgelegd waar het over ging en waarom ik reageerde in haar plaats. Als je een contactformulier invult mag je toch aannemen dat ze dan de gegevens zien staan van degene die het heeft ingevuld en verzonden? Desnoods laten zij mij dan weten dat zij om privacy redenen, of weet ik wat, deze zaak niet met mij kunnen afhandelen.

Bovendien heb ik alleen maar gevraagd: "Wat nu? Hoe handelt Essent dit af?". Dat heeft niets met privacy te maken en kan ook in zijn algemeenheid beantwoord worden, bijvoorbeeld "Wij voeren de automatische incasso nòg een keer uit", of weet ik wat.

@tijger1: "na constatering van die onterechte stornering is toch het eerste wat men doet, betalen en niet gaan mailen en afwachten".

Als het een rekening aan mij was geweest was het zo gegaan, maar bij mijn vriendin gaat dit allemaal uiterst moeizaam. Zij zegt dan tegen mij dat het al lang betaald is, bij voorbeeld. Ik moet dit soort dingen dus, met heel veel moeite, volgen, omdat zij anders in nog veel ergere problemen komt. Graag enig begrip.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2014 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb wel begrip, maar u had beter even kunnen bellen met Essent. Essent heeft ook begrip, want zij halveren de boete.

U hebt niet zoveel begrip, want u overweegt daardoor een andere energieleverancier voor uzelf.

Cookies
door Cookies - Jan 7, 2014 om 15:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Met deze stelling is Essent het niet eens. Mw. … is contractant en daarmee verantwoordelijk voor wat er gebeurt binnen haar leveringsovereenkomst. Om deze rede zal Essent zolang de overeenkomst loopt de correspondentie richten aan mw. ......

Ben het met Essent volkomen eens.

Zou maar snel die 20,- euro betalen, nog netjes dat ze de boete gehalveerd hebben.

pino123
door pino123 - Jan 7, 2014 om 16:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Tja, dat is natuurlijk vragen om problemen:

En storneren, daarna een vraag stellen en dan weken gaan wachten...

Essent staat in zijn recht!

Daarnaast geef je aan dat het bij je vriendin allemaal heel moeizaam gaat... Moet Essent daardoor op zijn geld wachten?

Ik had in jouw geval even gebeld, het uitgelegd en aangegeven waar het geld op gestort moet worden. Blijft in mijn ogen wel een vreemd verhaal. Je weet toch dat je iets storneert? Als ik zie wat ik allemaal voor handelingen moet uitvoeren om dat voor elkaar te krijgen, ben ik vrij bewust met iets bezig en gaat het niet 'per ongeluk'

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 16:45
949 Antwoorden / 18 Vragen

Vreemd, maar geen probleem. Alle respondenten hebben begrip voor Essent, en ik zal er ook zeker alles aan doen dat mijn vriendin de rekening, mèt boete, zo snel mogelijk betaalt.

Maar ik heb inderdaad zelf absoluut geen begrip voor deze gang van zaken. Het zal dan wel aan mij liggen. Ik vind dat, als ik een contactformulier invul waaraan duidelijk mijn gegevens zijn gekoppeld, dat er dan geantwoord moet worden aan degene die het formulier heeft verzonden, aan mij dus (wat voor antwoord dan ook). Overigens bel ik alleen naar "klantcontactcenters" als het echt niet anders kan. Ik heb er erg negatieve ervaringen mee en vind het ook te duur.

Ik ga dus weg bij Essent, omdat hun gedrag indruist tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. En, ik denk niet dat iemand daar iets aan zal kunnen (en willen) veranderen.

Dank aan allen voor het meedenken!

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 16:52
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 16:39]Blijft in mijn ogen wel een vreemd verhaal. Je weet toch dat je iets storneert? Als ik zie wat ik allemaal voor handelingen moet uitvoeren om dat voor elkaar te krijgen, ben ik vrij bewust met iets bezig en gaat het niet 'per ongeluk'
Nog even dan, pino123: mijn vriendin was/is(?) van mening dat, nu zij is overgestapt naar Oxxio, zij met Essent niets meer te maken heeft. Daarom is zij naar haar bank gefietst en heeft het bedrag laten storneren.

Ziet u nu hoe moeilijk het allemaal gaat? Graag enig begrip voor de situatie.

Niemand wordt hier vrolijk van.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 16:55
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het is misschien wel tegen de privacy regels als persoon a post krijgt over persoon b. Hoe bedoeld dan ook, bekijk het eens van die kant.

U bent niet officieel de gemachtigde over uw vriendin, misschien is het een idee om dit als gewenst te bespreken met een deskundige, zodat u haar officieel kunt bijstaan. Dit is niet meer als een gemeend advies.

En weggaan bij essent, tja, dat moet u zelf weten, maar wat mijn mening is dat essent terecht zo gereageerd heeft. Maar u mag daar anders over denken. Maar bij elke andere energie leverancier denken ze net zo als essent in dit geval, dus wens ik u veel succes.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 17:06
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 7 jan 2014, 16:55]Het is misschien wel tegen de privacy regels als persoon a post krijgt over persoon b.
Dan moeten zij dit dus aan mij laten weten en dat hebben zij niet gedaan!

Als ik zelf bij Nuon, of zo, zou zitten en er ontstaat onenigheid met de energieleverancier van mijn vriendin, zou dat voor mij geen aanleiding zijn om bij Nuon weg te gaan, als u begrijpt wat ik bedoel.

Nu is het zo, dat mijn eigen energieleverancier waar ik nu ruim 15 jaar klant ben geweest, mij zwaar teleur stelt. Ik zal overigens niet overstappen naar Oxxio, waar mijn vriendin nu klant is.

Dus, in deze vorm zal dit probleem zich in de toekomst niet meer voordoen.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2014 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schijnt niet te willen inzien dat Essent niets fout heeft gedaan en zich ook nog coulant heeft opgesteld.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 17:30
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:12]U schijnt niet te willen inzien dat Essent niets fout heeft gedaan en zich ook nog coulant heeft opgesteld.
Sorry, tijger 1, u schijnt mijn kant van het verhaal niet te willen inzien.

Ik vind (nog steeds) dat Essent wèl iets fout heeft gedaan en dat heb ik zeer uitvoerig beargumenteerd.

ph
door philip36 - Jan 7, 2014 om 17:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als een automatische incasso gestorneerd is kan die incasso niet nogmaals uitgevoerd worden.
Dus u moet zelf door overschrijving het verschuldigde bedrag betalen.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2014 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ltmvz schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:30][quote=tijger1 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:12]U schijnt niet te willen inzien dat Essent niets fout heeft gedaan en zich ook nog coulant heeft opgesteld.
Sorry, tijger 1, u schijnt mijn kant van het verhaal niet te willen inzien.

Ik vind (nog steeds) dat Essent wèl iets fout heeft gedaan en dat heb ik zeer uitvoerig beargumenteerd.

Maar u schijnt argumenten van de andere kant niet te willen horen.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 18:03
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:45]Maar u schijnt argumenten van de andere kant niet te willen horen.
Na de argumenten van Essent gehoord en tot mij genomen te hebben stel ik er tegenover dat, als ik mij tot hun richt, dat ze mij dan moeten antwoorden en wel onder mijn eigen bij hun normaal bekende naam.

Dat doen ze zelfs nog niet, want vanmiddag kreeg ik nog een e-mail van hun met als aanhef: "Geachte mevrouw (naam vriendin)", en dan beginnen ze vervolgens tegen mij.

Er wordt vaak (mijns inziens terecht) gezegd dat communicatie zo essentieel is en daar gaat het hier dus om. Ik ben op een fatsoenlijke en correcte manier begonnen met communiceren in hun richting en zij maken er (in mijn ogen uiteraard) een potje van.

mahadma
door mahadma - Jan 7, 2014 om 18:08
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Bescherming van gegevens

Essent is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en bezoekers van de website van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden daarom met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Essent houdt zich in alle gevallen aan de eisen die de Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt. De verantwoordelijke voor de gegevensverwerking is Essent N.V. te Arnhem. In overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens is de verwerking aangemeld bij de Toezichthouder, het College Bescherming Persoonsgegevens gevestigd te Den Haag.

Als er een probleem is mevrouw A, dan zullen ze dus geen antwoord aan mevrouw B geven, tenzij mevrouw B officieel de gemachtigde is.

Cookies
door Cookies - Jan 7, 2014 om 18:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom stel je hierover eigenlijk een vraag als je alleen je gelijk wilt halen en het zelf allemaal zo goed weet?

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 18:26
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 18:14]Waarom stel je hierover eigenlijk een vraag als je alleen je gelijk wilt halen en het zelf allemaal zo goed weet?
Dat vind ik een zeer flauwe opmerking. Ik stelde een vraag voor mijn eigen meningsvorming en heb iedereen reeds bedankt voor het meedenken. Dus u ook nogmaals bedankt.

pino123
door pino123 - Jan 7, 2014 om 20:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ltmvz schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:30][quote=tijger1 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 17:12]U schijnt niet te willen inzien dat Essent niets fout heeft gedaan en zich ook nog coulant heeft opgesteld.
Sorry, tijger 1, u schijnt mijn kant van het verhaal niet te willen inzien.

Ik vind (nog steeds) dat Essent wèl iets fout heeft gedaan en dat heb ik zeer uitvoerig beargumenteerd.

Het vervelende is dat uw kant van de zaak niet ter zake doet, leuk of niet leuk. Essent doet zaken met haar klanten en niet met vrienden van klanten. Iedereen kan zich uitgeven voor iemand anders. Dat heet privacy en daar heeft u zich aan te houden.

Zij moeten dus helemaal niets aan uw weten, niet zolang u geen bewindvoering heeft over uw vriendin.

Zij maken er dus geen potje van, dat doet u.

ltmvz
door ltmvz - Jan 7, 2014 om 20:55
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 7 jan 2014, 20:50]
Zij maken er dus geen potje van, dat doet u.
Hartelijk dank voor uw scherpe blik.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2014 om 01:28
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De enige "fout" die Essent heeft gemaakt is m.i. dat zij ITMVZ hadden moeten berichten dat hij/zij, bij gebreke van een volmacht van de zijde van de betrokken vriendin, niet de persoon was waarmee zij over de zaak mochten communiceren.
Het gebruikte oude e-mailadres zal de vriendin in kwestie wel hebben opgegeven bij het aangaan van het contract bij Essent. De verantwoording voor het actueel houden van de contactgegevens ligt echter bij de contractant.

ltmvz
door ltmvz - Jan 8, 2014 om 09:18
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 8 jan 2014, 01:28]De enige "fout" die Essent heeft gemaakt is m.i. dat zij ITMVZ hadden moeten berichten dat hij/zij, bij gebreke van een volmacht van de zijde van de betrokken vriendin, niet de persoon was waarmee zij over de zaak mochten communiceren.
Ongelooflijk: er blijkt dan toch één iemand op het Forum Kassa Vraag en Beantwoord te zijn die begrijpt wat ik al vanaf het prille begin heb willen zeggen.

Het is trouwens LTMVZ. Deze naam heb ik gekozen toen ik pas 1 dag een computer had en ik zou graag willen dat ik een andere gebruikersnaam had. Maar dit terzijde.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2014 om 09:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dus eigenlijk had u van begin af aan door waarom u niet werd bericht. En om daarom over te stappen ........
Als u uw vriendin dan echt wil helpen doe het dan 100 procent legaal.

ltmvz
door ltmvz - Jan 8, 2014 om 09:47
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 8 jan 2014, 09:23]Dus eigenlijk had u van begin af aan door waarom u niet werd bericht. En om daarom over te stappen ........
Als u uw vriendin dan echt wil helpen doe het dan 100 procent legaal.
Neen, uiteraard had ik dit niet door en dat zou u ook eigenlijk kunnen/moeten weten.

Wat u goedbedoelde raad over de machtiging betreft: het is uitgesloten dat mijn vriendin daaraan meewerkt.

Overigens heb ik gisteren om 16:45 uur alle meedenkers reeds bedankt voor hun bijdragen, dus wat mij betreft hoeft deze gedachtewisseling niet door te gaan tot het einde der tijden. Het is eigenlijk alleen uit beleefdheid dat ik steeds maar blijf reageren. Het lijkt anders net of ik mensen negeer en die indruk wil ik niet wekken.

Maar nu weten wij het allemaal wel, zou ik zeggen.