hutch
door hutch Dec 15, 2012 om 10:06
Geldzaken & recht

EUSTA

In het programma 'Kanniewaarzijn' (14-12-2012) werd op een gegeven moment de 'EUSTA' genoemd in verband met te duur aangeschafte tickets. Jammer dat zij niet verder ingingen op die EUSTA.

Wat ik namelijk mis in die uitzending, is het feit dat de initiatiefnemer van die EUSTA ene Sebastiaan M. is. Deze Sebastiaan M. is ook eigenaar van meerdere (heel netjes gezegd) twijfelachtige ticketbureaus, zoals bijv. Budgetticket.nl, Onlineticketshop.nl, Worldticketshop.nl.
Dit zijn o.a. die ticketbureaus (net zoals Rang1tickets.nl) waar men véél teveel betaald voor die tickets. Een vorm van misleiding.

Dus die EUSTA is een soort 'branchevereniging' die haar eigen doen en laten in de gaten moet houden. Dus net zo iets als een slager die zijn eigen vlees keurt.

-leden

En uiteraard zijn ze niet aangesloten bij een (echte) onafhankelijke geschillencommissie.

Dan die Gedragscode van de EUSTA:

Ik heb nog nooit zoveel 'primaire' en 'secundaire' woorden in een gedragscode gezien als bij EUSTA. Waarschijnlijk om het voor de potentiële 'klant' zo onduidelijk mogelijk te maken, of om er heel interessant uit te willen zien.

Een leuke in die 'gedragscode' van de EUSTA:
"Deze gedragscode is niet van toepassing waar door wetgeving en jurisprudentie andere regels gelden."
Dat lijkt mij toch wel heel erg logisch. Deze kunnen ze er net zo goed uitlaten, maar het staat wel interessant.

Maar de leukste vond ik nog wel deze:

Artikel 11 – Geschillenbeslechting
1. Indien een klacht van een koper niet in onderling overleg kan worden afgehandeld is een klacht vatbaar voor een geschil.
2. De koper heeft de mogelijkheid om een geschil voor te leggen aan een onafhankelijke
tussenpersoon.

3. Besluiten genomen door deze onafhankelijke tussenpersoon zijn bindend en moeten worden nageleefd door de secundaire marktpartijen.
4. De voorzitter van de EUSTA treedt tijdelijk op als onafhankelijke tussenpersoon.

Onvoorstelbaar: een ONAFHANKELIJKE tussenpersoon. En die EUSTA wijst haar eigen voorzitter aan als 'onafhankelijk'. Tot en met punt 3 ging het nog goed. Maar toen kwam punt 4: hoezo de voorzitter 'onafhankelijk?? Wat een lachertje.

Even kort:
- Sebastiaan M. is eigenaar van bepaalde ticketbureaus, waar men per definitie (veel) teveel betaald voor allerlei tickets.
- Sebastiaan M. is de inititiefnemer van EUSTA
- En de voorzitter van de EUSTA claimt 'onafhankelijk' te zijn.

Wat een grap!!

Sebastiaan M. heeft het bedrijf: MOHO Holding BV.
Zou het toeval zijn dat MOHO toch wel veel lijkt op MOJO?
Mojo is de reguliere (betrouwbare) ticketverkoper.

Maar goed dat er nu eindelijk wat aan gedaan wordt aan die veel te dure resellers (ticketbureaus). In het verleden (2010) is er al een begin aan gemaakt. Toen was die Sebastiaan M. al wel erg arrogant:
"Sebastian M., directeur van onder meer Worldticketshop.nl en initiatiefnemer van branchevereniging EUSTA (European Union Secondary Ticketing Association), verwacht dat de gebrekkige handhaafbaarheid het voorstel de das om zal doen: ‘De vraag blijft gewoon bestaan. Bovendien strekt de machtige arm der wet niet verder dan de Nederlandse grens. ’ "

()

Wie heeft er al eens met EUSTA te maken gehad?

991 1 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 15, 2012 om 12:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik denk als men dat weet hoe het werkt dat men er niet aan begint. Ik zelf koop nooit tickets via een tussen persoon,als het anders kan dan maar niet.