Sp
door Sporty1971 Apr 22, 2019 om 01:03
Geldzaken & recht

Ex recht op erfenis bij samenlevingscontract?

Onlangs zijn wij uit elkaar.
we hebben een samenlevingscontract.
het huis waar we in woonde was geheel afbetaald en kwam uit mijn erfenissen mijn vader
heeft de ex nu recht op de helft van de opbrengst van de woning?

8670 13 Rapporteer

costnix
door costnix - Apr 22, 2019 om 07:23
2874 Antwoorden / 1 Vragen
tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2019 om 08:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ligt er maar aan op wiens naam dat huis stond. Ook maakt het uit wat in het samenlevingscontract afgesproken was.

Ook maakt het nog uit welke voorwaarden er in het testament van uw vader stinden.

Neem cintact op met een notaris.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 22, 2019 om 09:36
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is  een kwestie van hetgeen er in uw samenlevingsovereenkomst stond en als uw vader een testament had met een uitsluitingsclausule.
Volgens het erfrecht BW boek (zie art 4: 8 worden echtgenoten gelijkgesteld met geregistreede partners en als er dus niets onderscheidend is geregegeld zou ue expartner rechten hebben.  https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-4/artikel8/

tijger1
door tijger1 Apr 22, 2019 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ts heeft een samenlevingscontract.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2019 om 09:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Houd toch eens op met uw wetteksten, als u niet zelf kunt lezen wat daar in staat.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2019 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Een geregistreerd partnerschap is niet hetzelfde als een samenlevingscontract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2019 om 09:30
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, dan toch helaas maar weer eens de vraag om dan naar het wetsartikel in deze te kijken! M.b.t. nalatenschapzaken worden echtgenoten gelijkgesteld met geregistreerde partners.
Om moeite te besparen een deel van de tekst:

Boek 4. Erfrecht

Titel 1. Algemene bepalingen

Artikel 8
1.
In dit Boek worden met echtgenoten gelijkgesteld geregistreerde partners.
2.
Voor de toepassing van lid 1 is mede begrepen onder:
a. huwelijk: geregistreerd partnerschap;
b. gehuwd: als partner geregistreerd;
c. huwelijksgemeenschap: gemeenschap van een geregistreerd partnerschap;
d. trouwbeloften: beloften tot het aangaan van een geregistreerd partnerschap;
e. echtscheiding: beëindiging van een geregistreerd partnerschap op de wijze als bedoeld in artikel 80c onder c of d van Boek 1.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2019 om 10:47
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, Het geheel in boek 4 is ook echt zeer lastige en taaie kost en als je de jurisprudentie er ook nog bij haalt nog taaier maar hoe het ook gewend of gekeerd wordt:
hetgeen in de samenlevingsovereenkomst en/of testament van erflater is geregeld is bepalend en als er niets is geregeld geldt dat in het geval van nalatenschap er sprake is van gelijkstelling! En gelijkstelling betekent zeer simpel niets meer en minder dan gelijkstelling.

Maar dan dan nu toch ook meer even een citaat uit de toelichting van 4:8  1. Betekenis. Het erfrecht is eveneens van toepassing op personen die een geregistreed partnerschap zijn aangegaan in de zin van afdeling 5A van Boek 1. Men bedenke daarbij dat het geregistreerd partnerschap wat betreft afstamming niet op één lijn kan worden gesteld met een huwelijk ........ . En voor de rest het advies; schaf een Burgelijk Wetboek met toelichting aan.

Boek 1 behandelt het Personen en Familierecht, Boek 4 erfrecht, erfopvolging, wilsbeschikkingen etc.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2019 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Niet gelezen dat de Ts helemaal GEEN geregistreerd partnerschap heeft? En het gaat niet over de samenlevingsovereenkomst van de erflater.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2019 om 14:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees uw contract goed door en wat in het testament staat over bijv. uitsluiten van de “koude kant” enz.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2019 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Lees uw eigen wettekst nou toch zelf eens. Een samenlevingscontract is dus NIET hetzelfde als een geregistreerd partnerschap.

panter22
door panter22 - Apr 23, 2019 om 09:41
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens door de notaris laten uitzoeken wat preccies afgesproken is in het samenlevingscontract en hoe het precies zit met die erfenissen en het huis.
Daarna kun je besluiten het huis te verkopen. Of wil je zo graag weg.
Laat die ex maar even sudderen.

koekeloer
door koekeloer Apr 24, 2019 om 13:21
562 Antwoorden / 18 Vragen

Naar de notaris? Je kan het gewoon zelf lezen en bestuderen hoor, daar is geen notaris voor nodig.

panter22
door panter22 Apr 24, 2019 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Niet iedereen is zo slim als jij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2019 om 11:04
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook even hier geloet op enkele reacties op diverse plekken n.a.v. mijn verwijzing naar Boek 4 en niet kunnenn lezen.
M.b.t. de vraagstelling is het van belang om na te gaan wat er ditaangaande in de samenlevings overeenkomst is gesteld (waar alsdan de wettelijke regels aangaande overeenkomsten van toepassing kunnen zijn) en het testament van de erflater. Als dat er niet is gelden de bepalingen m.b.t. erfrecht in Boek 4, afd. 1 en eventueel verder.

N.a.v opmerkingen van enkele criticasters merk ik op dat het geheel in boek 4 is ook echt zeer lastige en taaie kost en als je de jurisprudentie er ook nog bij haalt nog taaier maar hoe het ook gewend of gekeerd wordt:
hetgeen in de samenlevingsovereenkomst en/of testament van erflater is geregeld is bepalend en als er niets is geregeld geldt dat in het geval van nalatenschap er sprake is van gelijkstelling! En gelijkstelling betekent zeer simpel niets meer en minder dan gelijkstelling.

Maar dan dan nu toch ook meer even een citaat uit de toelichting van 4:8  1. Betekenis. Het erfrecht is eveneens van toepassing op personen die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan in de zin van afdeling 5A van Boek 1. Men bedenke daarbij dat het geregistreerd partnerschap wat betreft afstamming niet op één lijn kan worden gesteld met een huwelijk ........ .

Boek 1 behandelt het Personen en Familierecht, Boek 4 erfrecht, erfopvolging, wilsbeschikkingen etc.
Dus heb ik voor de criticasters een dringend advies: schaf zelf het Burgerlijk Wetboek aan in de versie met ook de toelichtingen. En ontdek dan dat naast lezen er ook sprake moet zijn van begrijpen en zelfs als er eigen twijfel is aan begrijpen, dan juriusprudentie nagaan.

Dan blijft bovendien het ultieme gegeven dat wij geen rechter zijn en het uiteindelijk een rechter is die de beslissing neemt op basis van de aanghoorde argumenten, vigerende wetgeving, jurisprudentie en zijn/haar interpretatie!

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2019 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dringend advies. Lees het verschil tussen een samenlevingsovereenkomst en ern huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Heeft u geen wetboek voor nodig.

ma
door malty Apr 23, 2019 om 11:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@Heremietkreeft Waarom u telkens dat geregistreerd partnerschap erbij haalt begrijp ik niet.
De TS heeft een samenlevingscontract, dan is de informatie die u geeft betreffende een geregistreerd partnerschap toch overbodig, of vindt u van niet?

panter22
door panter22 Apr 23, 2019 om 13:44
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft,
Wat doe je ingewikkeld. Je haalt steeds het BW aan mbt tot de samenlevingsovereenkomst.
De notaris zal het toch wel weten.
Maar wist je dat de wet niets heeft geregeld voor samenwoners?Afspraken vastleggen in een samenlevings­contract geeft duidelijkheid en heeft voordelen.
https://www.notaris.nl/samen-verder/samenwonen

gerbera
door gerbera - Apr 23, 2019 om 11:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Belangrijk is wat er in het contract is opgenomen.

Na jullie breuk kun je je ex wettelijk gezien alleen aanspreken op zaken, die zijn vastgelegd in jullie samenlevingscontract. Dat betekent dat wanneer je geen samenlevingscontract hebt, jullie elkaar wettelijk gezien niets verplicht zijn, zowel op het gebied van bezittingen als op het gebied van financiën.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2019 om 12:01
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, het gaat ook om of er wel of niet een uitsluitingsclausule was opgenomen in een eventueel bestaand testament van de overleden vader.
Als daar sprake is van uitsluiten van rechten van (al of niet toekomstige) partners geldt dat. Tja, zo ingewikkeld kan het (ook) zijn.

Nog niet genoemd is het gegeven dat er bij zowel echtscheiding als partnersamenlevingsovereenkomst einde sprake kan zijn van daarop afgestemde nadere scheidings/breuk overeenkomsten en als dat niet geregeld is, is dat ook een reden om ingewikkeldheid van de materie aan te nemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2019 om 12:09
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een drietal verwijzingen voor Ts als 'nabrander adviezen/leesvoer'.
https://www.eindesamenwonen.nl/bezit-en-inkomen.html

https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-echtscheiding/echtscheiding/artikelen/beeindiging-van-een-samenlevingsrelatie/

https://financieel.infonu.nl/geld/94837-wat-gebeurt-er-met-erfenis-en-schenking-na-scheiding.html

En (herhaald), zo er moeilijkheden over zijn of nog komen is het uiteindelijk een rechter die bepaalt. En dan is raadplegen van een gespecialiseerde advocaat, al of niet via rechtsbijstand zinvol.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2019 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De eerste link is gisteren al gegeven.

De derde link gaat over een scheiding bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Tot zover uw overbodige nabrander. Blijkbaar snapt u nog steeds niet wat de Ts heeft.

mo
door mof - Apr 24, 2019 om 14:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dthangt af van de voorwaarden die bij uw samenlevingscontract zijn opgesteld.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2019 om 08:44
3103 Antwoorden / 0 Vragen

kijk naar de inhoud van 1. het samenlevingskontrakt. 2. eventueel testament.

Th
door Theawaalen - Apr 28, 2019 om 13:31
113 Antwoorden / 5 Vragen

Op wiens naam staat het huis? Is het huis gezamelijk of alleen door jou gekocht? Dit heeft ook invloed op alle andere gegevens en zoals aangegeven wat staat er in het samenlevenscontract? Is her iets van het huis in opgenomen?