li
door lizette85 Apr 20, 2015 om 14:37
Geldzaken & recht

Ex weigert geld op gezamenlijke rekening te zetten

Hallo,

Mijn ex en ik zijn inmiddels twee jaar uit elkaar. Afgelopen 6 februari is het huis verkocht. Alles is geregeld behalve de gezamenlijke rekening. Deze staat inmiddels 723,- in het rood(kan tot 1000,-). Ik heb netjes mijn deel nog overgemaakt. Hij weigert echter om dit nog te betalen. Terwijl toch duidelijk aantoonbaar is,middels mijn overboekingen, dat dit gedeelte nog voor zijn rekening is. Ondertussen loopt het bedrag steeds verder op vanwege de rente en afsluitkosten vd rekening. Ik kan niet mezelf qua naam weghalen uit die rekening zonder zijn toestemming en de rekening kan pas opgeheven worden zodraq deze op 0 staat. Heeft er iemand nog tips voor me? Ik ben radeloos aan het worden. Ik heb alles zo goed geregeld zelf en nu kan ik het hierdoor nog niet afsluiten.

Bedankt alvast.

3457 21 Rapporteer

jaapje_1
door jaapje_1 - Apr 20, 2015 om 14:51
315 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lizette,

Dit is inderdaad een heel vervelende situatie, het probleem zit hem in de hoofdelijke aansprakelijkheid daar jullie beiden voor de volledige schuld van de rekening aansprakelijk zijn.
Heb je met je ex een convenant opgesteld waarin staat dat je beiden de helft van de rekening zult aanzuiveren om hem daarna op te heffen? In dat geval zou je eventueel stappen kunnen ondernemen maar tenzij je een rechtsbijstand hebt kan dit voor jou ook een kostbare aangelegenheid worden.

De vraag bij bovenstaande is ook of je ex wel voldoende middelen heeft anders ben jij alsnog degene die aangesproken gaat worden.

Wanneer je wel een convenant hebt (ergo je kunt bewijzen dat je ex verplicht is om de helft te betalen) dan kun je je ex nogmaals aanschrijven dat hij moet betalen en zou je er eventueel een incassobureau of deurwaarder op kunnen zetten, je moet je ex daarvoor wel eerst in gebreke stellen.

Kun je deze afspraak niet bewijzen en gaat het puur om je eigen rechtsgevoel dan sta je helaas heel erg zwak, gezien je tekst dat het op basis van de overschrijvingen duidelijk is geeft helaas het gevoel dat dit je rechtsgevoel is.

Wanneer je het kunt dragen zou ik het aflossen en opheffen, de rekening komt anders vanzelf over de 1000 heen waarna de bank gaat vorderen waarbij de kosten behoorlijk op kunnen lopen.

Heel veel succes met het vinden van een oplossing!

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Soms kun je uiteindelijk maar het beste je verlies nemen om definitief ergens van af te komen. In dat geval zou ik zo snel mogelijk betalen om het bedrag niet hoger te laten oplopen.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 15:02
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jaapje,

Dank je wel voor het heldere antwoord.
Toendertijd hadden we een samenlevingscontract, deze is per 6 februari jongstleden ontbonden. Ik kan me herinneren dat daar in stond dat we beiden de helft zouden betalen van de vaste lasten.
Het probleem is dat mijn ex niet met geld om kan gaan en een groot deel van zijn salaris direct weer uitgeeft. Helaas komt de bank dan uiteindelijk bij mij terecht.

Maar ik ga zeker kijken of ik hem aansprakelijk kan stellen voor dat bedrag.
Gevoel doet ook mee, gezien het feit dat ik 6 jaar lang werkelijk alles betaald heb aan boodschappen,onvoorziene rekeningen,uitjes etc.
Ik weiger simpelweg om nog een keer zijn rotzooi op te ruimen.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 15:07
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt Aurora.
En ik ben bang dat het daar ook op uitdraait als ik niks kan aantonen .
Dan nu wel het volgende:
We hebben nog samen de gemeentebelasting die voor dit jaar betaald moeten worden( verrekend bij de notaris).

Nu is het zo dat ik buiten de gemeente ben gaan wonen en mijn ex woont nog in diezelfde gemeente.die aanslag staat op de naam van mijn ex. Ben ik nog aansprakelijk te stellen daarvoor?
Gaat om een bedrag van 478 euro. Ik zou dan best die 723,- willen betalen als ik zeker weet dat hij 100% verantwoordelijk is voor die gemeentebelasting. Ik heb tot nu toe het risico niet durven lopen,bang dat ik mezelf in de vingers snij.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2015 om 15:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@lizette85, ben toch erg bang dat, als hij ook de €478,00 niet betaalt ze ook bij u terecht komen, ook al woont u er niet meer. Geen idee hoe u aan het te betalen eindbedrag kunt komen, zou het toch zo spoedig als mogelijk zelf betalen, vooral omdat u schrijft dat uw ex een gat in zijn hand heeft. De rentestanden staan wel erg laag, maar niet voor Banken, Gemeenten en Belastingen. Misschien kunt u privé het bedrag lenen en het in 1 keer betalen aan de "schuldeisers"; en een afspraak maken met hoeveel u die persoon per maand terug kan betalen. Is goedkoper dan alles op laten lopen. Uw ex is onwillig, denk niet dat dit zal veranderen. Kunt u er maar beter helemaal van los zijn. Rot situatie.

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 15:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou in ieder geval het samenlevingscontract nog eens goed doornemen, want daarmee kunt u dan eventueel aantonen dat ieder de helft moet betalen.
Dat zal dan mogelijk ook gelden voor die gemeentebelasting, maar als die op naam van uw ex staat zal hij dan daarvoor bij u aankloppen neem ik aan.

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 15:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling. Van belang lijkt mij om zo snel mogelijk van de en/of rekening af te komen.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 16:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga sowieso het samenlevingscontract nakijken.
Ik heb een tijd terug het loket van de gemeentebelasting al eens gebeld. Zij kon mijn gegevens al nergens meer terug vinden in hun systeem. Vandaar mijn hoop dat ik niet aansprakelijk zou zijn voor dat bedrag. Maar aanslag staat natuurlijk op een huis wat toendertijd van ons samen was, dus het is wel ergens terug te leiden.
Ik had ook nog bedacht dat ik een brief opstel ,die mijn ex ondertekend, waarin ik vrijgesteld wordt van aansprakelijkheid, maar ook dat wil hij niet.
Ik neig er nu naar om het risico te nemen. De 723,- te betalen en direct de rekening op te heffen,om erger te voorkomen. Zeker gezien we aan het einde vd maand zitten en hij dus nog steeds geld op kan nemen.

@Aurora: wat bedoel je met dat hij dan bij mij zal aankloppen? omdat hij zelf geen geld heeft?

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 16:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de ex nergens in wil meewerken en van mening is dat u voor het een of ander moet betalen, dat bedoel ik met dat hij dan wel bij u zal aankloppen (of hij nu zelf wel of geen geld heeft).
Dat u niet meer bij de gemeentebelastingen te vinden bent zal dan naar ik aanneem betekenen dat aan u geen rekeningen worden gestuurd.
Lees inderdaad dat samenlevingscontract maar eens goed door, dat moet duidelijkheid verschaffen.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 16:40
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie nog :)

aurora1
door aurora1 - Apr 20, 2015 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klik hier, u kunt eventueel uw vraag daar ook nog eens voorleggen.
Mocht u een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan kunt u die mogelijk inschakelen.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 16:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip. Ik zal eens gaan lezen.

ho
door hopetobehelping - Apr 20, 2015 om 20:48
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lizette85,

lees zojuist uw vraag en de reacties.
Voor het rood staan van uw gezamenlijke rekening zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met de betreffende bank.
Wat voor u belangrijk is (lijkt mij) is dat deze rekening zo snel mogelijk opgeheven wordt.
Als dat niet mogelijk is dan zo snel mogelijk het maximale krediet (bedrag rood mogen staan) op € 0,- laten zetten.
Stel u betaalt de € 723,- waardoor de rekening weer netjes op € 0,- staat en uw ex neemt vervolgens € 1000,- op dan zit u daar ook weer mee. Die gezamenlijke rekening moet weg of compleet onbruikbaar gemaakt worden voor uw ex.

Voor wat betreft de gemeentelijke belasting van dit jaar, een bedrag van € 478,- is wel erg hoog voor de periode van 1 januari t/m 6 februari, maar waarschijnlijk begrijp ik iets niet goed.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 21:06
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 20 apr 2015, 20:48]Beste lizette85,

lees zojuist uw vraag en de reacties.
Voor het rood staan van uw gezamenlijke rekening zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met de betreffende bank.
Wat voor u belangrijk is (lijkt mij) is dat deze rekening zo snel mogelijk opgeheven wordt.
Als dat niet mogelijk is dan zo snel mogelijk het maximale krediet (bedrag rood mogen staan) op € 0,- laten zetten.
Stel u betaalt de € 723,- waardoor de rekening weer netjes op € 0,- staat en uw ex neemt vervolgens € 1000,- op dan zit u daar ook weer mee. Die gezamenlijke rekening moet weg of compleet onbruikbaar gemaakt worden voor uw ex.

Voor wat betreft de gemeentelijke belasting van dit jaar, een bedrag van € 478,- is wel erg hoog voor de periode van 1 januari t/m 6 februari, maar waarschijnlijk begrijp ik iets niet goed.

Zodra ik de rekening op nul heb gezet ,sluit ik diezelfde rekening direct. Dit kan via internet en daar heb ik geenq toestemming van hem voor nodig.
Het bedrag vd aanslag lijkt hoog maar dit komt omdat bepaalde groepen wel voor het hele jaar door de bewoner(vastgesteld op 1 jan 2015) betaald dienen te worden. Dit is wettelijk zo bepaald. Er heeft wel een verrekening plaatsgevonden bij de notaris.

li
door lizette85 - Apr 20, 2015 om 21:06
8 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op maandag 20 apr 2015, 20:48]Beste lizette85,

lees zojuist uw vraag en de reacties.
Voor het rood staan van uw gezamenlijke rekening zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met de betreffende bank.
Wat voor u belangrijk is (lijkt mij) is dat deze rekening zo snel mogelijk opgeheven wordt.
Als dat niet mogelijk is dan zo snel mogelijk het maximale krediet (bedrag rood mogen staan) op € 0,- laten zetten.
Stel u betaalt de € 723,- waardoor de rekening weer netjes op € 0,- staat en uw ex neemt vervolgens € 1000,- op dan zit u daar ook weer mee. Die gezamenlijke rekening moet weg of compleet onbruikbaar gemaakt worden voor uw ex.

Voor wat betreft de gemeentelijke belasting van dit jaar, een bedrag van € 478,- is wel erg hoog voor de periode van 1 januari t/m 6 februari, maar waarschijnlijk begrijp ik iets niet goed.

ho
door hopetobehelping - Apr 20, 2015 om 21:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lizette85,

hoe oneerlijk het misschien ook is maar denk dat als ik uw schoenen stond en het bedrag van € 723,- kon betalen ik het zou doen en meteen die gezamenlijke rekening zou sluiten.
De schade wordt dan in ieder geval niet groter en dan kunt u dit achter u laten en alleen nog maar vooruit kijken.
Voor wat betreft de gemeentelijke belasting, die staat op naam van uw ex blijkbaar. Dat zou ik voorlopig zo laten, daar zou ik geen slapende honden wakker maken.
Het is niet gezegd dat men nooit bij u uit zal komen maar laat uw ex dat maar proberen op te lossen. Overigens overal netjes de papieren/bewijzen van bewaren (dus ook als u het bedrag van € 723,- betaald, desnoods zegt u later dat u samen mondeling bent overeengekomen dat u dat zou betalen en uw ex de gemeentelijke belasting).

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2015 om 22:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hopetobehelping, ben bang, de handel en wandel van de ex van de TS betreffend, dat zij het is die toch achter de broek word gezeten als ex helemaal geen intentie heeft om wat dan ook te betalen. lizette85 beseft dit ook wel en het "erop aan te laten komen" lijkt me geen optie. Het verschuldigde bedrag is nu nog te overzien, laat men dit op zijn beloop: verdubbeling is zomaar mogelijk, ook bij Gemeentelijke Belastingen.

jaapje_1
door jaapje_1 - Apr 21, 2015 om 16:35
315 Antwoorden / 0 Vragen

Lizette,

Qua gemeentelijke belasting: Je geeft aan dat die gericht is aan jouw ex? Dat kan namelijk heel goed kloppen en heeft met een vrij oude wet te maken.

Degene die de gemeentelijke belastingen is verschuldigd is namelijk de oudste meerderjarige man die op het adres woonachtig is, mocht je een zoon hebben die minderjarig is en verder geen mannen in huis wordt je als oudste meerderjarige vrouw aangeschreven.
Hoe het vervolgens met hoofdelijke aansprakelijkheid van die belasting zit durf ik je zo niet te zeggen, informeer daarvoor simpelweg even bij de gemeente, die weten dit ongetwijfeld.

Of je nu hoofdelijk aansprakelijk bent of niet ik zou wel je bankzaken zsm regelen. Eventueel kun je, wanneer je dat nog niet wil aanzuiveren, via je bank wel een blokkade op de rekening laten zetten zodat er geen geld meer opgenomen kan worden. Puur juridisch gezien kan je ex die blokkade weer verwijderen maar daar moet die dan net even achter komen.
Gezien je verhaal vrees ik dat je je verlies maar moet nemen zodat je hopelijk snel weer op weg kunt naar een zonnigere toekomst, het is wellicht veel geld waar het nu om gaat maar daar kom je wel weer overheen.

li
door lizette85 - Apr 22, 2015 om 15:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb vanochtend de rekening aangevuld tot 0 euro en de rekening direct opgeheven bij de bank. Is ondertekend en heb een bevestiging daar van gehad. Passen zijn niet meer bruikbaar. Ik heb mijn verlies genomen maar daarmee wel eindelijk een boek gesloten.
Ik heb mijn ex medegedeeld dat de gemeentebelasting voor zijn rekening is(staat ook op zijn naam en adres)
Iedereen bedankt voor de interesse en de tips!

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2015 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wijs besloten en gedaan. Dank voor het melden en graag gedaan natuurlijk.

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2015 om 16:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@lizette85, prima actie; vooral de nu niet meer bruikbare passen. Wens je all the best.