Ka
door Kassagebruiker Oct 25, 2018 om 22:42
Geldzaken & recht

Exact adres vragen bij energie informatie, mag dat?

Bij het informeren naar exacte KwH en M3 tarieven, de vastrechten enz, wordt er bij 9 van de 10 klantenservices van de energiebedrijven gevraagd voordat je je vraag kan stellen naar je postcode (compleet) met huisnummer. Ik weet dat er per regio een andere prijs geldend is, ook dat er per regio een andere prijs bestaat qua netbeheer. Maar voor de prijsinformatie is het mijns inziens voldoende om de 4 cijfers en de letters te weten, zelfs alleen de 4 cijfers zou al genoeg moeten zijn. Er wordt welliswaar gezegd dat er met die gegevens niets gedaan wordt, maar ik vraag mij af of dit wel met de nieuwe AVG wetgeving dit wel gevraagd mag worden . Er is zelfs geweigerd om de prijsinfo te verstrekken omdat ik mijn huisnummer niet wilde noemen. Wie weet of deze praktijken legaal zijn? Op de sites van de leveranciers  staan die KwH en M3 prijzen vaak heel goed verstopt en zijn per contract weer anders, vrijwel ontvindbaar dus.

2802 10 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Oct 25, 2018 om 23:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik weet niet wat wel en niet is toegestaan volgens de nieuwe avg maar heb het zelf ook een aantal keren gehad. Wat ik zelf altijd doe om prijzen op te vragen van bijvoorbeeld auto verzekering of energie prijzen is: wel juiste postcode maar een afwijkend huisnummer, niet mijn echte naam maar fictief, en eventueel een afwijkende geboorte datum (alleen dag en maand). Hierdoor krijg je vaak de juiste gegevens maar niet te herleiden naar een specifiek persoon of adres.

Ka
door Kassagebruiker Oct 25, 2018 om 23:36
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een keer gezegd: Ik geef u een adres uit de buurt, dus een vals adres, ik kreeg daar een bak commentaar op, niet te flitsen. de klanten 'service' medewerkster werd zelfs boos en na ruggespraak met een collega die niet beschikbaar was voor mij verbrak zij geïrriteerd de verbinding.

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2018 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot, dan zult u zeker met een autoverzekering helemaal geen juiste prijzen te horen krijgen.

Gr
door Grunn1 Oct 26, 2018 om 01:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, en waarom dan wel niet? Ook voor een auto verzekering is van belang waar je woont en hoe oud je bent en als ik 2 huisnummers verder opgeef en en een geboortedatum van 2 maanden eerder wat maakt dat in de premie uit? Spreek trouwens uit ervaring want heb net een nieuwe auto gekocht en de premie was tot op de vent gelijk.

diumenge
door diumenge Oct 26, 2018 om 07:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijne instelling, niet je eigen adres willen geven maar wel dat van de buren.

Ka
door Kassagebruiker Oct 26, 2018 om 13:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Epcot, de cijfers/letters geven de regio aan voor de netbeheer en gas regio. Na onderzoek blijkt dat het huisnummer bepaalt welke meter je hebt, groot klein enz. Maar als je een fout adres opgeeft en daar per ongeluk krachtstroom op staat krijg je dus mooi foute info. Onderzoek via de avg leert dat niet noodzakelijke info alleen gevraagd mag worden als er ook een logische verklaring tegenover staat. Termen als 'het systeem' is dus niet logisch. Je kan wel de 4 cijfers + 2 letters opgeven en zeggen dat je een kleine meter hebt, dan weten ze ook genoeg. Ik kan mij voorstellen (maar dat terzijde) dat er mensen zijn die om veiligheidsredenen op een geheim adres wonen en dus niet hun adres rondstrooien als waren het pepernoten.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2018 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom gaat u daar over bellen? Kijk op een vergelijkingssite en u ziet alle gegevens en meestal krijgt u nog een bonus ook als u via zo’n site afsluit.

Ka
door Kassagebruiker Oct 26, 2018 om 00:00
683 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat ik gewoon de prijs per Kwh en M3 wil weten en kan invoeren in excel en zo zelf precies weet hoe de vlag erbij hangt. En op de vergelijkingssites hebben ze voor elk contract heel goed verborgen prijzen die ik zoek, ook het vastrecht scheelt behoorlijk, de ene vraagt 6,99 en de andere net 3,00. De moeite waard om alles zelf uit te zoeken. Met de nieuwe AVG mag er veel niet (meer), dus ik wil weten of die vraag naar een exact adres wel legtiem is. Ik zie het al, ik zoek een tv, ga naar de tv winkel en voordat ik info kan krijgen vragen ze als allereerste: "Dag meneer ik moet eerst weten waar dat u precies woont". Dit is toch gewoon van de gekke. De regio of woonplaats noemen is gewoon voldoende voor de netbeheerder en de gasprijs.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2018 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Op een orijsvergelijkingssite staat alles precies vermeld, ook de kosten. Betekening uitklappen en u ziet alles.

mo
door mof - Oct 26, 2018 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vragen staat vrij. Wat ze niet mogen is zonder uw towstemming registreren en bewaren.

jo
door jorisw - Oct 26, 2018 om 13:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Als een leverancier om gegevens vraagt die je niet wilt geven, dan houdt het daar op. Dan krijgen ze er geen klant bij. Je moet er toch niet aan denken dat dit allemaal in wetten moet worden geregeld.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 26, 2018 om 14:27
509 Antwoorden / Vragen

Bedoel je de gegevens die bijna iedereen een paar jaar geleden in de het telefoonboek had staan of online of per telefoon op te vragen was ? Zolang ze niet naar je geboortedatum en rekeningnummer vragen is er niets aan de hand.Ik ben benieuwd of een naambordje op je deur hebt. Wat een nonsns.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 26, 2018 om 14:40
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mede n.a.v. de verschillende reacties merk ik, mede op basis van de reacties van @TIJGER1, waar ik het mee eens ben,
dat u op diverse manieren de tarieven kunt vinden waar u naar zoekt. Dat geldt zowel voor de tarieven van de leveranciers maar ook de tarieven die de netbeheerders vragen.
Die zijn gereguleerd en die vindt u ook via een zoekmachine. O.a. de site waar ik een link vooverwijzing naar geef.

Leveranciers hanteren volgens mij geen verschillende tarieven per regio maar wel of er sprake is van nieuwkomers.
De vraag m.b.t postcode etc. zou best eens gesteld kunnen worden opdat zij kunnen nafgaan wie uw huidige leverancier is en naar mijn mening gaat die info hen 'geen snars' aan. Mogelijk is het zelfs strijdig met de AVG maar dat terzijde.

De verwijzing: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energie/-besluitenoverzicht

Grunnen.
door Grunnen. Oct 26, 2018 om 14:49
509 Antwoorden / Vragen

Je kunt natuurlijk ook stoppen met vergelijken . Het vragen naar NAW gegevens is zeker niet in strijd met het AVG.Toevallig ontving vandaag een telefoongids boordevool met namen en adressen en postcodes en telefoonnummers. Waar hebben we het over?

me
door mein33 - Oct 26, 2018 om 14:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien u problemen heeft met het verstrekken van dergelijke gegevens, dan eenvoudig een naastgelegen postcode opgeven (bijv. cc wordt ce) en een huisnummer verzinnen kunt u zelf wel (blijf onder de tien dan klopt het wel).
Vragen staat vrij en het antwoord daarop, welke niet onder 'ede' wordt gegeven, mag in een dergelijke situaties best een beetje naast de waarheid worden gegeven.  ;-))

Grunnen.
door Grunnen. Oct 26, 2018 om 14:51
509 Antwoorden / Vragen

Frauderen bedoel je.

me
door mein33 Oct 26, 2018 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@v1126,

Nee, dat bedoel ik uiteraard niet !!  De vraag gaat immers over het opvragen van "informatie".
Een dergelijk spelletje met je adres gegevens speel je uiteraard alleen als je "informatie" vraagt, maar wil vookomen dat je daarna verder lastig gevallen zal/kan worden.
Bij het aangaan van een 'overeenkomst' geef je je gegevens uiteraard naar "waarheid en niets anders dan de waarheid".  ;-))

Ka
door Kassagebruiker - Oct 26, 2018 om 14:53
683 Antwoorden / 5 Vragen

Na een telefoongesprek met de AVG:

Relevante info mag worden gevraagd, wat is nodig? De cijfers + letters geven de straat/plaats aan.
Als het huisnummer wordt gevraagd met als motivatie: "Dat moet van het systeem" is dit een flauwe kul verhaal.
Het kan maximaal gebruikt worden om te checken welke meter qua verbruik mogelijk er is op dat adres.
Er kan echter ook gevraagd worden aan de klant: "Weet u de capaciteit van uw meter?", weet men dat niet is dit handig, echter als men geen fabriekje aan huis heeft en weet wat de meter is kan volstaan worden met de vraag: "Heeft u een kleinverbruikmeter?".
Dan zijn er ook (bij mij bekende personen) die noodzakelijk op een geheim adres wonen na in 1 jaar op 5 adres gewoond te hebben in blijf van mijn lijf huizen die bepaald NIET met hun adres strooien als ware het pepernoten. Daar wordt dus weer eens geen rekening mee gehouden.
En als je gewoon je postcode met cijfers en letters geeft en aangeeft een kleine meter weten ze ook genoeg.
Maar ja, jij bent maar een klant en de klanten service leest een script ................. Wie betaald er via de maandnota toch mee aan die klanten eh service?

my
door mystery Oct 26, 2018 om 16:10
34 Antwoorden / 0 Vragen

Zwets toch niet met personen die op een geheim adres wonen die moeten dan ook niet voor dit soort dingen gaan bellen want als je dan de regels volgt die aan een geheim adres kleven betekend dat ook dat je zelf niet met je adres moet gaan gooien en ook al noem je je huisnummer dan niet er is nl maar een klein blok wat de zelfde 2 letters erachter heeft.

Dus paranoia eerste klas waar jij last van hebt.
Voor de AVGg werd het ook gevraagd en hoorde je niemand nu is het transparanter en staan we op onze achterste benen AVG hier en AVG daar.
Maar wel te pas en onpas hun naam adres etc ergens invullen als het maar gratis is.

En blijf van me huis die strooien niet met hun adres dat zijn degene die er wonen, ze mogen het tegen niemand vertellen maar ze spreken een vriendin of vriend en jawel we vertellen waar ze zitten.
Dat sommige mensen helaas niet bekwaam zijn in dit land daarvoor hebben we nu de AVG om dit soortvolk tegeen zichzelf te beschermen

TP
door TPeeters - Oct 26, 2018 om 15:45
31 Antwoorden / Vragen

Ik volg Gerritaltena, gewoon online opzoeken