Vo
door Vonnis010 Oct 9, 2017 om 23:01
Geldzaken & recht

Executie vonnis

Zo'n anderhalf jaar geleden heeft de rechtbank een verstekvonnis uitgesproken. Hierin wordt de gedaagde gesommeerd om een bedrag aan mij over te maken. Direct na het uitspreken van het vonnis heb ik een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld maar anderhalf jaar verder heb ik nog geen cent gezien.

Door de deurwaarder zijn een aantal acties ondernomen: Het vonnis is betekend (in de vorm van een gesloten envelop), er is beslag gelegd op onroerend goed en er is beslag gelegd op een bankrekening. Allen zonder resultaat en de schuldenaar reageert verder nergens op maar is nog wel gewoon voor zijn eigen bedrijf aan het werk. Aangezien er nog geen enkel resultaat is geboekt en de deurwaarder voor iedere volgende actie een (flink) voorschot eist kijk ik nu rond voor een andere gerechtsdeurwaarder. Is het gras echter wel groener aan de andere kant?

Wat kan ik nog (laten) doen zonder forse voorschotten te moeten betalen? Er zijn inkomsten maar die weet hij op de een of andere manier te verbergen (cash?).

Advies is welkom!

1765 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2017 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de ene gerechtsdeurwaarder niets kan halen, kan de andere dat ook niet.

Vo
door Vonnis010 Oct 9, 2017 om 23:14
Antwoorden / 1 Vragen

De ene timmerman is de andere niet in mijn ogen of kan ik alle gerechtsdeurwaarders over een kam scheren?

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2017 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat er niet om om hen over een kam te scheren. Het gaat over de mogelijkheden.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2017 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die bankrekening waarop beslag gelegd is, leeg is, houdt dat op. Waarom wordt er niets gedaan met dat onroerend goed?

Is dit trouwens een zakelijke kwestie of handelt u als consument?

Vo
door Vonnis010 Oct 9, 2017 om 23:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ik handel als consument. Met het onroerend goed wordt nog niks gedaan omdat er een flink voorschot gevraagd wordt alvorens men ook nog maar iets wil doen.

ge
door george321 Oct 9, 2017 om 23:36
390 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zal het voorschotbedrag in verhouding moeten staan met het te vorderen bedrag, gecombineerd met de zekerheidsfactor van geld binnenhengelen en de tijdsduur.

Vo
door Vonnis010 Oct 9, 2017 om 23:42
Antwoorden / 1 Vragen

Het voorschot bedraagt zo'n 15% van het te vorderen bedrag zonder enige zekerheid dat ik er ook maar iets van terug ga zien.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Oct 10, 2017 om 08:58
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt geen enkele deurwaarder iets laten doen zonder extra voorschotten te betalen. Het is logisch dat de deurwaarder betaling in de vorm van een voorschot vraagt voor de dienstverlening die u wil.

De deurwaarder gaat natuurlijk geen risico lopen, dat hoort bij u thuis.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Vo
door Vonnis010 Oct 18, 2017 om 17:38
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is nog eens fijn, ondernemen zonder risico.

Wat hebben we toch een fijn rechtsysteem in Nederland. Gelijk krijgen bij de rechter maar geen enkele mogelijkheid om op een legitieme manier je hard verdiende centen terug te krijgen. Ondertussen gaat de ondernemer gewoon lekker door met geld verdienen (ontraceerbaar voor de gerechtsdeurwaarder).

Zijn er dingen die ik zelf kan doen? Kan ik beslag laten leggen op inkomsten van opdrachtgevers? Zijn onroerend goed laten veilen?

uwjurist
door uwjurist Oct 18, 2017 om 17:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat kan. Via de deurwaarder. En die vraagt u om (gedeeltelijke) vooruitbetaling, wat zijn goed recht is. En elke deurwaarder zal doen. Zoals ik al eerder schreef: De deurwaarder gaat natuurlijk geen risico lopen, dat hoort bij u thuis. En een deurwaarder is een bijzonder ambtenaar, niet zomaar een ondernemer.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2017 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vonnis010

Gerechtsdeurwaarders kunt u niet gelijk stellen met ondernemers in de normale zin van het woord.

aurora1
door aurora1 Oct 19, 2017 om 00:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@vonnis010: Inderdaad, we hebben een prima rechtssysteem in Nederland.

Vo
door Vonnis010 Oct 20, 2017 om 14:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in ieder geval geen vertrouwen meer in het rechtsysteem op dit gebied. Iemand doet je onrecht aan, je wordt in het gelijk gesteld en is je een fors bedrag verschuldigd maar er is geen normale manier om dit te innen. Ja, zelf 2k investeren....van welk geld? Heb je zelf geen geld dan kan je fluiten naar hetgeen je verschuldigd is.

costnix
door costnix - Oct 19, 2017 om 01:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het “buitngerechtlijk” wilt don, bent u nog meer geld kwijt en is het resultaat ook niet gegarandeerd.