ki
door kimberley23 May 11, 2005 om 14:53
Geldzaken & recht

Executoriale verkoop na beslaglegging

Beste Mensen,

Ik ben op deze site om mijn ouders te helpen zover dat nog kan. Mijn ouders hebben een schuld van 50000 euro waarvoor er inmiddels beslag is gelegd op de inboedel.

Zij hebben tot twee keer toe schuldsanering aangevraagd en dat is ook in het hoger beroep afgewezen. In maart 2004 is er al beslag gelegd op de inboedel en auto en nu het hoger beroep van de schuldsanering ook is afgewezen is er door de deurwaarder aangekondigd dat zij 9 juni een openbare verkoop gaan doen.

Nu heb ik hel internet al afgezocht naar bepaalde voorwaarden die hiervoor staan. Wij zouden namelijk graag willen weten wat ze wel en wat ze niet mogen verkopen. Ik kan alleen nergens iets vinden waar ik wijzer van wordt.

Ik hoop dan ook dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Nu is er nog een probleem. Voor een half jaar geleden ging het deurwaarderskantoor akkoord met een afbetalingsregeling van 200 euro per maand. Daar zijn mijn ouders toen niet op ingegaan omdat ze bezig waren met een schuldsanering. Nu deze tot 2 keer aan toe is afgewezen, wil de deurwaarder niet meer akkoord gaan met 200 euro in de maand. Er is namelijk ook beslag gelegd op het inkomen van 180 euro samen.

Zijn ze verplicht om een afbetalingsregeling te accepteren die ze zelf al eerder hebben voorgesteld?

Kunnen wij de verkoop nog op een andere manier voorkomen?

Ik hoop echt dat er iemand is die mij hier meer over kan vertellen want de advocaat worden we ook niet veel wijzer van.

Alvast bedankt.

Kimberley

5534 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt van mij antwoord. Alleen is dat een lang verhaal, dat ik eerst op het kladblok ga typen. Momentje geduld.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dankjewel Vladja.

Ik wacht met spanning af.

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de deurwaarder niet akkoord wil gaan met de
afbetalingsregeling hoeft hij dat niet te doen. Ook al heeft hij dat eerder wel
gedaan, maar toen wilden uw ouders er niet aan vanwege de aangevraagde
schuldsanering.

Verder is de deurwaarder vrij als er beslag is gelegd om tot
verkoop over te gaan. De inboedel en andere waardevolle voorwerpen zijn bij de
beslaglegging zorgvuldig beschreven. Als er straks bij de verkoop spullen
"missen" zijn uw ouders strafbaar vanwege het "zoekmaken"
van zaken waarop beslag is gelegd. En daar gaat een deurwaarder dan ook mee
naar de rechter. Zo'n verkoop wordt van tevoren in de krant aangekondigd met
omschrijving van de te verkopen zaken. Hier komen altijd opkopers op af,
die proberen voor weinig geld goederen te kopen.

De deurwaarders mogen alles verkopen met uitzondering van
een stoel, een bed, wat huishoudtextiel, de eigen gewone kleding (dus wel een
bontjas bijv. verkopen), wat keukengerei (maar wel de oven, magnetron,
wasmachine, ijskast etc. in de verkoop), gewone huisdieren (wel bijv. dure
raskatten, paard etc.) en een tafel. Verder mogen ze alles verkopen: auto's,
fietsen, schilderijen, computer, televisie, schemerlampen, boeken, huisraad
(meubilair, kleden, kussentjes) enz. Als een gek er wat voor geeft, is het verkocht.

De enige, die de verkoop nog kan voorkomen is de deurwaarder
zelf. Hij zal uit vrije wil kunnen instemmen met een of andere regeling tot
betaling. Als hij niet wil is het einde verhaal.

De kosten van vonnis, beslaglegging, verkoop en alle andere
bijkomende (deurwaarders)kosten komen voor rekening van uw ouders en worden bij
de schuld opgeteld.

Helaas kan ik u niet beter berichten.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja,

Jij geeft in jouw bericht aan dat de deurwaarder precies moet opschrijven waar er beslag op is gelegd. Dit heb ik zelf ook gelezen in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Nu is dat niet het geval. De deurwaarder heeft ten eerste niet alles opgeschreven wat er in huis stond. Ik ga er dus vanuit dat dat wel weggehaald mag worden.

Ten tweede heeft de deurwaarder de goederen die wel opgeschreven staan, niet nauwkeurig beschreven. Bijv. een Hoekbank leerlijkend of een wandkast met galzen deur of een bedombouw.

Hij heeft dus niks specifieks erbij gezet. Wij kunnen het bankstel dus bijv vervangen voor een ander hoekbankstel leerlijkend. Maar ik vraag me af of het beslag dan wel goed beschreven is of dat dat nietig verklaard kan worden?

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een slordige beschrijving is geen enkele grond voor het
kunnen laten nietig verklaren van een beslaglegging.

Je zou de hoekbank leerlijkend door een andere hoekbank
leerlijkend kunnen vervangen. Maar wat schiet je daar mee op? Onttrekking van
spullen waarop beslag is gelegd is strafbaar. De deurwaarder zal zeker naar de
rechter stappen en dat levert je dan een strafblad op. Bij heel veel dingen
wordt gevraagd of je een strafblad hebt, dus dat blijft je lang achtervolgen
met alle ellende van dien.

Een schilderij van de muur? Waar komt die anderskleurige
plek vandaan op het behang? Bovendien is er ook nog het geheugen van de
deurwaarder. Reken erop dat de deurwaarder bij de rechter gelijk krijgt als hij
beweert dat er spullen verdwenen zijn. Tegenwoordig loopt iedereen rond met een
digitale camera, heeft hij misschien foto's gemaakt?

Het enige wat nog helpt, is met de deurwaarder praten.
Gezien het feit dat schuldsanering tot tweemaal toe is afgewezen, zal de
deurwaarder er weinig vertrouwen in hebben dat uw ouders aan hun verplichtingen
tot een afbetaling zullen voldoen. De rechter wijst niet zonder gegronde reden
een schuldsanering af. Ik krijg de indruk dat hij bij een afbetalingsregeling
bang is, dat er spullen zullen verdwijnen in die tijd. Daarna valt er voor hem
veel minder te halen.

Misschien dat de familie een bedragje bijeen kan brengen om
alvast gelijk af te lossen en zodoende de deurwaarder gunstig te stemmen om
alsnog in te stemmen met een afbetalingsregeling. Stel wel heel duidelijk bij
de deurwaarder dat het geld niet van uw ouders is, maar van familie. Die moeten
dat dan ook rechtstreeks aan de deurwaarder betalen, nadat de deurwaarder schriftelijk
heeft vastgelegd dat hij instemt met afbetalingsregeling bij directe aflossing
van een X bedrag. Het risico dat hieraan vastzit, is dat als uw ouders één keer
de afbetalingsregeling missen, de deurwaarder gelijk opnieuw tot verkoop kan
overgaan, omdat uw ouders in gebreke zijn gebleven.

Vladja

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om mij even bij het keurige antwoord van Vladja aan te sluiten met de mededeling dat goederen onttrekken aan beslaglegging het meest verkeerde is wat je kunt doen. Los van het feit dat dit een misdrijf is kun je het ook wel vergeten om met de deurwaarder ooit nog op speaking terms te komen. Het advies van Vladja om te proberen met de familie te 'lappen' is nog het beste want de opbrengst van zo'n excecutieverkoop is meestal drie keer niks (inderdaad wat de gek er voor geeft en dat ik vaak bitter weinig) dus als de familie een bedrag bijeen kan brengen dat in de buurt komt van de geschatte excecutiewaarde zal de deurwaarder mogelijk afzien van verkoop en genoegen nemen met het geld. Ik zeg mogelijk want als het een hardliner is heb je pech en gaat de verkoop gewoon door. Sterkte ermee - E.

ve
door verwijderd - May 13, 2005 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou wel eens willen weten of de deurwaarde in deze zaak soms "bodem beslag" heeft gelegd!?

ve
door verwijderd - May 13, 2005 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel zo dat na de verkoop, de schuldeiser(s) die er nu is(zijn), niet opnieuw kunnen gan procederen om hun geld te krijgen. MAW Als je straks weer wat hebt opgebouwd, kunnen deze schuldeisers niks meer bij je halen, althans, niet van deze zaken. Uiteraard wel weer van nieuwe schulden. Ze moeten dus blij zijn met wat ze krijgen.

Daarnaast kun je misschien wel een paar kenissen regelen die ook bij de verkoop zijn. Zij kunnen dan voor een klein bedrag de inboedel kopen voor je ouders, zodat ze die niet kwijtraken. Ik heb hetzelfde gehad met mijn ouders. Via een paar vrienden van mijn vaders werk geregeld dat er wat mensen kwamen. Deze hebben de andere potentiele lijkenpikkers vriendelijk verzocht hun mondje te houden. Dus de stromaanen van mijn ouders hebben de boel zelf opgekocht en weer gegeven aan mijn ouders.  Overigens moet de prijs welke voor bijv een bank is geboden geaccepteerd worden, mits de deurwaarder een minimum heeft gesteld. Maar dat zal niet gebeuren.

Na de verkoop zijn de spullen dus gewoon van je ouders en kunnen ze voor dezelfde schulden niet opnieuw meer worden aangepakt.

ve
door verwijderd - May 13, 2005 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Kimberley,

Ik vraag me eigenlijk 1 ding af: Als tot 2x toe een schuldsanering d.w.v. een WSNP is afgewezen, dan moeten je ouders het al heel bont hebben gemaakt. Normaliter zijn er 3 trajecten om je schulden op te lossen:

1) Schuldsanering door de gemeente: Hierbij word de volleidge scguld door hen betaald en moet in 36 maanden terug betaald worden. Dot zou inhouden €. 50.000 / 36 maanden = €. 1389 pm.

2) Als bovenstaande niet mogelijk is dan kan er een minnelijk akoord gesloten met de schuldeisers waarbij ze akkoord moeten gaan met een gedeelte van de schuld. Men lost net zo lang af tot het afgeproken percentage behaald is.

3) WSNP: hierbiij legt de rechtbank een verplichting op naar de schuldeisers en krijgen een evenredeig deel uit de boedelrekening. De boedelrekening is een soort spaarrekening waar gedurende 3 jaar al het inkomen boven bijstandsniveau in gaat. Na 3 jaar krijgt men een schone lei. Echter zijn er wel voorwaarden aan.

Als bovenstaande trajecten niet bewandeld kunnen worden, dan kan  men failliet worden verklaard. Alle schulden zijn opeisbaar en men is ook verplicht om ze af te lossen. Alleen worden verdere invorderingen, rente etc niet meer toegepast. Veelal ligt er een beslag op het inkomen en worden schuldeisers 1 voor 1 afbetaald. Mocht het niet mogelijk zijn om alle schulden in je leven te betalen, dan kan het faillissement opgeheven worden door gebrek aan baten. De schulden zijn dan niet meer inbaar.

Vraag me dan ook af waarom een schuldhulpverlener je niet verder op weg heeft geholpen om betalingsregelingen te treffen of om een faillissement aan te vragen.

Nu er beslag ligt op de inboedel word inderdaad alles bij opbod verkocht op een open dag. Verder zal je moeten leven op bijstandsniveau, dus je huis weer inrichten of iets dergelijks is vrijwel onmogelijk. Je zou dan aangewezen zijn op de vrijgevigheid van anderen. Maar zodra de volgende schuldeiser aan de beurt is, kan deze ook weer beslag leggen op de inboedel en begin je van voor af aan.

Mijn advies zou zijn om een faillissement aan te vragen. Niet het meest ideale, maar wellicht onstaat er dan weer licht in de duisternis.

Sterkte!

ve
door verwijderd - May 13, 2005 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties.

Er is door de deurwaarder geen bodem recht genomen. Er is voor ruim een jaar geleden zonder aankondiging te geven een inval geweest en er is toen ook direct beslag genomen.

Ik zal het in het kort proberen uit te leggen. Dat verklaart ook waarom ze niet gehoilpen worden bij een schuldsanering.

Mijn ouders hebben een schuld bij de Gemeentelijke Sociale dienst. Mijn vader en moeder zijn voor 3 jaar geleden gescheiden en mijn vader is bij een vriend ingetrokken. Hij leefde van een WAO uitkering en mijn moeder moest toen een uitkering aanvragen bij de sociale dienst om van te leven.

Ondanks de scheiding hebben ze wel altijd goed contact gehad en toen mijn vader er bij die vriend van hem uitgezet werd vanwege een conflict, kon mijn moeder hem niet op straat laten staan. Ik had de ruimte niet om Pa op te vangen en heeft mijn moeder dus gezegd dat hij tijdelijk bij haar mocht verblijven en wel op zoek moest gaan naar iets anders.

Hier is uit voortgekomen dat de buren mijn ouders "verlinkt" hebben en dat ze dus een WAO uitkering van mijn vader en een sociale dienst uitkering van mijn moeder kregen.

Dit met als gevolg dat, wat achteraf blijkt, de sociale recherche ons heeft afgelegd en in de gaten heeft gehouden. Wij wisten op dat moment nergens van en 14 maart 2004 stonden ze met 5 man sterk aan de deur om een inval te doen. Er is op die dag ook poer direct beslag gelegd op de inboedel en van de 2 auto's is er eentje meegenomen.

Mijn ouders hebben schuldsanering aangevraagd en dat is afgewezen omdat het volgens de rechter hun eigen schuld was. Ondanks meerdere excuses van mijn ouders kant en regelmatige aanduiding dat ze niet bewust fraude heeft gepleegd, heeft zelf de rechtbank in hoger beroep de aanvraag afgewezen.

WAT moeten we nu??????? Ik ben de oudste van 4 kinderen en het hele gezin gaat hierdoor grof gezegd naar de klote. Mijn moeder staat op instorten en de spanning is niet te snijden.

Ik zou willen dat ik ze financieel kon helpen maar dat redden ik en mijn zusjes echt niet. Ik hoop dat dit niet ook dat kleine beetje kapot maakt wat we nog hebben en daarom vraag ik stilletje om hulp en advies.

Kimberley

ve
door verwijderd - May 17, 2005 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi kimberly

toch zou ik ondanks dat je ouders wel heel erg dom zijn geweest geen genoegen nemen met het feit dat er een deurwaarder aan te pas is gekomen ik zou naar een advocaat van onvermogen gaan en daar het hele verhaal voorleggen. wij hebben vorig jaar ook met zon soort beiltje gehakt en dus op naar de avdvocaat het maakt niet uit welke elke advocaat werk voor niets je moet dan wel een verklaring tekenen dat er dus echt geen geld is en alleen maar schuld . wij hebben het gewonnen dus wie weet proberen kan altijd nog

ve
door verwijderd - May 17, 2005 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ouders hebben inmiddels al een derde advocaat hiervoor in handen. De eerste twee kwamen niet verder in deze zaak.

De advocate die ze nu hebben gaat morgen proberen om de verkoop stop te zetten door alsnog een betalingsvoorstel te doen. Aangezien alle dure spullen die bij mijn ouders thuis staan, op naam van mijn oma staan ( die nog leeft ) wil de advocaat met alle nota's die mijn moeder in haar bezit heeft, aantonen dat er maar heel weinig te halen valt.

Wij hopen dat de advocaat het voor elkaar krijgt om op deze manier een andere oplossing te vinden. Lukt dat niet dan weten wij het ook niet meer. We hebben zelfs voorgesteld om de auto (uit 1998) en de stacaravan door hun te laten verkopen en voor de rest een betalingsregeling.

Ik las namelijk het advies om met de familie wat geld bij elkaar te verzamelen om een bedrag te betalen en dan een regeling voor de rest te treffen. Het probleem bij ons is dat er bijna geen familie is en vrienden en kennissen hebben ons laten vallen en zijn er niet als je hulp nodig hebt.

Mijn jongste zusjes zijn 17 en zitten nog op school en mijn andere zusje is net gaan samenwonen dus daar kunnen we ook niks vandaan halen.

Ik hoop dat de gemeente en de deurwaarder akkoord gaan alleen heeft de gemeente wel de moeilijkste deurwaarder van de stad op ons afgestuurd.

Ik ben zelf getrouwd en woon dus al lange tijd niet meer thuis maar dit gaat ook mij aan het hart en hoop mijn ouders hoe dan ook nog te kunnen helpen. Ze hebben al veel te veel meegemaakt.

Groetjes Kimberley

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn reactie betreft meer een reactie op askjeeves. in dat verhaal staat dat als je faillisement is opgeheven bij gebrek aan baten de schulden niet meer opeisbaar zijn. dit is een misvatting. een faillisement is een zware oplossing die niet veel aan deze situatie zal veranderen. het is dan niet de deurwaarder, maar de curator die alle goederen van waarde zal verkopen om zoveel mogelijk cash in het faillisement te krijgen. dan gaan eerst zijn kosten en de rechtbankkosten eraf, en daarna gaat dat wat overgebleven is naar schuldeisers. mocht dat faillisement daarna opgeheven worden bij gebrek aan baten zijn de schulden weer opeisbaar. in de praktijk zal dat niet vaak gebeuren, omdat de schuldeisers er dan vaak al een stempel oninbaar op hebben gedrukt, maar ze zijn wettelijk wel weer opeisbaar. en grotere instaties als een belastingdienst, of een die hard deurwaarder zullen de schulden ook wederom proberen op te eisen. geloof me ik spreek uit ervaring, een faillisement brengt niemand de oplossing.