Al
door Albert2396 Dec 5, 2017 om 11:32
Geldzaken & recht

Extra aflossing studieschuld wordt als last beschouwd door hypotheek verstrekker

Goedemorgen,

Wij hebben momenteel een hypotheekaanvraag lopen. Dit doen wij via Independer waarin independer fungeert bemiddelaar.
Alle documenten zijn ingeleverd en gecontroleerd door Independer. Deze zijn goedgekeurd en opgestuurd naar de hyptoheekverstrekker.
Hier vinden nog twee controle ronden plaats. De eerste ronde zijn we geslaagd. Bij de laatste controle is er echter iets vreemds aan de hand.
Mijn vrouw en ik hebben beide extra afgelost op onze studieschuld zodat onze verplichte maandelijkse lasten snel lager worden.
Echter ziet de hypotheekverstrekker deze extra aflossingen als extra last! Ookal is deze extra aflossing vrijwillig.
Dit is in mijn ogen de wereld op zijn kop. We zijn nu in afwachting op het eindoordeel, maar onze termijn voor ontbindende voorwaarden verloopt morgen.
Wat kunnen we doen en hebben we rechten?

met vriendelijke groet,

3300 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2017 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rechten? Ik zou dan maar eens even contact opnemen met uw adviseur. Die kan de geldverstrekker toch uitleggen wat er gebeurd is?

Al
door Albert2396 Dec 5, 2017 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben geen adviseur. We regelen het via independer die als bemiddelaar optreed. Hiermee de idioot hoge kosten van de adviseur gereduceerd.
Echter lijkt independer er niet doorheen te komen. en de geldverstrekker lijtk voet bij stuk te houden.
Mijn vraag is dus of ze dit zo mogen doen, mogen ze de extra aflossing (die vrijwillig is) als extra last beschouwen?

jo
door jorisw Dec 5, 2017 om 19:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nu zie je dus gelijk waar die "idioot hoge kosten" voor zijn. Zelf kan je het kennelijk niet, anders had je hier de vraag niet gesteld. Nu kunnen wij een probleem gratis en voor niks gaan oplossen omdat jij geen professional wilt betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2017 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een extra aflosding is natuurlijk geen extra last. Heel simpel. Dus u leest het fout, of er wordt een vergissing gemaakt.

sw
door swat1500 - Dec 5, 2017 om 17:20
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat geen wettelijk recht op een hypotheek. Als de beoogde hypotheekverstrekker het risico niet wil lopen en uw aanvraag afwijst zult een ander moeten zoeken. Alleen als de afwijzing geschied op discriminerende gronden kunt wellicht ergens bezwaar maken maar dan heeft u nog steeds geen hypotheek. Wellicht dat u kunt voorstellen te stoppen met de extra aflossingen voor uw studielening en dat dit de beoogde verstrekker over de streep trekt.
In uw geval zou het niet inschakelen van een adviseur wellicht nu duurder kunnen uitvallen dan het wel inschakelen.
U kan en mag van Idepender niet de inzet en kwaliteit verwachten van een echte adviseur.
Wellicht kunt u bij de verkoper nog uitstel bedingen. Zijn er echter meer gegadigden voor de woning dan heeft u (nog) een probleem.

ro
door ron503 - Dec 5, 2017 om 18:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Door de extra aflossingen wordt de studieschuld wel minder maar blijft van invloed op de hoogte van het hypotheekbedrag. Een hypotheekverstrekker controleert of u voldoende inkomen heeft na aftrek van de nog uitstaande studieschuld maar niet naar wat u verder met uw inkomen doet. Wat ik me afvraag waarom de ontbindende voorwaarden morgen verlopen want als er in de voorwaarden een "onder voorbehoud van financiéring" is opgenomen dan heeft u nog tijd om een andere hypotheek verstrekker te vinden die niet zo kritisch is.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor zo’n ontbindende voorwaarde wordt ook een termijn opgenomen.

ro
door ron503 Dec 5, 2017 om 18:47
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal de hypotheek toch door meerdere verstrekkers afgewezen moeten worden en dat lijkt me nog niet aan de orde.

jo
door jorisw Dec 5, 2017 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[off topic] Even voor de goede orde: het is geldverstrekker of hypotheeknemer. De fout wordt continu gemaakt maar deze begrippen zijn wel essentieel als het gaat om hypothecaire leningen. En als eigenaar krijg je geen hypotheek, maar geef je een hypotheek op het onderpand (in ruil voor de lening).

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503. Dat hoeft helemaal niet. Het ligt er maar asn wat er in die ontbindende voorwaarde staat.

ro
door ron503 Dec 5, 2017 om 19:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Precies tijger als de onder voorbehoud van financiéring er niet in staat dan is het koopcontact vanaf morgen bindend. @joris, het is hypotheekgever.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503. Maar in zo’n ontbindende voorwaarde hoeft niet te staan dat er meerdere geldgevers afgewezen hebben. Dat ligt er maar net aan wat je zelf opneemt.

Cookies
door Cookies Dec 5, 2017 om 20:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ron503: nee, het is hypotheeknemer.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2017 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron593

Nog maar even extra duidelijk. De Ts is de hypotheekgever en hopelijk voor hem de geldontvanger.

De bank is de hypotheeknemer en hopelijk voor de Ts de geldgever.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2017 om 12:30
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als u extra heeft afgelost is uw schuldenlast juist lager en dus moet er hier iets goed fout zijn.
Maar: als ik goed lees: 'Mijn vrouw en ik hebben beide ..... zodat onze schuldenlast snel lager wordt'

Is dat mogelijk opgevat als een extra deels nog uit te voeren aflosafspraak en reden van het probleem.

Als er inderdaad al sprake is geweest van versneld aflossen en daarmee verlagen van de schuldenlast en er zijn problemen ontstaa:
dien een klacht in bij de hypotheekverstrekker en als die niet afdoende wordt behandeld bij KiFiD.

mo
door mof - Dec 6, 2017 om 13:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Maar het is wel een extra last. Door extra af te lossen houd u minder speling over om de hypotheek af te lossen, althans, zolang u uw studieschuld nog heeft staan.
u kunt wel de extra aflossing proberen terug te draaien, vervolgens een hypotheek aanvragen, en dan weer extra gaan aflossen.

hypotheekverstrekkers hebben een zorgplicht, zij proberen u, en uiteraard zichzelf, te beschermen tegen problemen met aflossing

Pi
door PimJoris - Dec 6, 2017 om 19:46
78 Antwoorden / Vragen

Waarom zo lang gewacht. Er staat zoveel op het spel. Niet slim.
U mag wel heel snel actie ondernemen, want ' de hypotheekaanvraag is afgewezen' ' wordt niet zomaar geaccepteerd als ontbindende voorwaarde. U moet kunnen aantonen dat u alles heeft gedaan om een hypotheek te krijgen, inclusief meerdere hypotheekaanvragen. U riskeert nu opgezadeld te worden met de bij de voorwaarden genoemde boete.
Bel Independer, de hypotheekverstrekker,  vraag om uitleg, licht uw extra aflossing toe ( is dat een commitment tot in de toekomst vervroegd aflossen ( zoja kunt u daar misschien van af?) of is het een extra aflossing in het verleden gedaan etc. Kortom alle hens aan dek. U heeft al teveel kostbare tijd laten verlopen.