su
door susie Dec 1, 2015 om 16:57
Geldzaken & recht

Extraatje voor ambtenaren

In september/ oktober hebben alle ambtenaren een extraatje gekregen van € 500. In november/ december komt daar nog bijna € 300 overheen. Tevens is er een loonsverhoging.
Nu werk ik al 5 jaar als invalkracht op diverse scholen. Krijg mijn vakanties niet doorbetaald en als ik ziek wordt krijg ik ook niets. Mijn vraag is of ik dan temminste wel recht heb op die extra's. Zo ja, ik sta bij diverse stichtingen ingeschreven. Wie betaald dit uit? Alvast bedankt voor jullie reactie.

3392 25 Rapporteer

jo
door jorisw - Dec 1, 2015 om 17:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Val je onder een ambtenaren-CAO?

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2015 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo susie,

.....Nu werk ik al 5 jaar als invalkracht op diverse scholen......
Op afroep omdat je je opgegeven hebt als 'beschikbaar' en op een vervangerslijst staat vermeld?
Vanuit een 'vervangingspool' waar je een aanstelling hebt?
O nee, je schrijft: .... ik sta bij diverse stichtingen ingeschreven......
dus op een lijst van in 'noodgevallen' te bellen personen lijkt me.
En nee, helaas zul je dan geen toelage ontvangen, lijkt me.
Overigens: leerkracht?
...als ik ziek wordt....
...Wie betaald dit uit?....

Met vr.gr.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman Dec 3, 2015 om 15:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Edrick: Susie schreef niet dat ze leerkracht is! Slechts invalkracht. Dat kan net zo goed amanuensis of portier zijn. Maar het is wel een teken aan de wand dat jongeren die van de middelbare of hogere school komen, dan nóg geen behoorlijk Nederlands hebben geleerd. Om van rekenen (wiskunde) maar te zwijgen..... H.

edrick3
door edrick3 Dec 3, 2015 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hrdwerrorman, Heb je inderdaad gelijk in; heb dat ook even overwogen, maar ben gezien de context toch maar van leerkracht uitgegaan. Goed weekend.

su
door susie - Dec 1, 2015 om 18:00
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 17:54]Hallo susie,

.....Nu werk ik al 5 jaar als invalkracht op diverse scholen......
Op afroep omdat je je opgegeven hebt als 'beschikbaar' en op een vervangerslijst staat vermeld?
Vanuit een 'vervangingspool' waar je een aanstelling hebt?
O nee, je schrijft: .... ik sta bij diverse stichtingen ingeschreven......
dus op een lijst van in 'noodgevallen' te bellen personen lijkt me.
En nee, helaas zul je dan geen toelage ontvangen, lijkt me.
Overigens: leerkracht?
...als ik ziek wordt....
...Wie betaald dit uit?....

Met vr.gr.

Oei. Idd stomme fouten. Lange dag gewerkt. Bedankt.

su
door susie - Dec 1, 2015 om 18:01
4 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 1 dec 2015, 17:35]Val je onder een ambtenaren-CAO?

Ik val onder de cao-po. (primair onderwijs). Heb een 0-uren contract.

diumenge
door diumenge - Dec 1, 2015 om 18:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat van die 500 euro bruto klopt, maar waar haal je die 300 euro in november en december vandaan? Verder vergeet je ook even dat ambtenaren vier jaar lang op de nullijn hebben gestaan.

Ik betwijfel verder dat je ook recht hebt op die extra's.

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2015 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er lopen, denk ik, een paar zaken door elkaar heen:

Bruto ca € 500.
Netto ontvingen de ambtenaren over hun maandsalaris van oktober ongeveer 300 euro extra. Vakbond CNV is blij met de betaling, omdat 'leden zich zorgen begonnen te maken over de uitbetaling'. Niet alle ambtenaren hebben hun loonsverhoging al binnen, het gaat om de ambtenaren die op basis van de loondeal een cao afsloten. Het betreft 117.000 rijksambtenaren, 60.000 defensie-werknemers en 3500 rechters en officieren van justitie. Werknemers in het voortgezet onderwijs en het mbo moeten nog wachten tot november.
(Bron)

ho
door hopetobehelping - Dec 1, 2015 om 19:57
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste susie,

als u lid bent van een vakbond zou ik als ik u was daar toch eens informeren.
Mij lijkt dat als u onder de CAO van het primaire onderwijs valt dat u ook in aanmerking komt voor het extraatje.
Zie bijvoorbeeld de volgende berichten, klik hier en hier.
Uw collega's met een contract (niet een 0-uren contract) hebben het extraatje wel gehad neem ik aan.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman Dec 3, 2015 om 14:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hopetobehelping: Vreemd idee heb je over een extraatje! Het is geen extraatje, doch een zwaar bevochten sigaar uit eigen doos, waar de grootste vakbond FNV, die het voorstel terdege doorrekende, niet mee accoord is gegaan. Door het ondoordachte accoord van een paar kleinere bondjes die niet verder keken (rekenden) dan hun neus lang was, is tóch een nieuwe CAO afgesloten die voor de toekomst een veel lager pesioen voor al die ambtenaren betekent. Goed, de beambten krijgen er een paar centen bij, maar niets substantieels om de vele jaren achterstand, die ze al opliepen door geen CAO-verhogingen, goed te maken. En de inflatie liep wel intussen wel door, ongeveel 2 % per jaar. Echter, ze hebben nog kans op verbetering: bij een volgeden CAO-ronde...... Dat is nog eens wat anders dan de gepensioneerden, die al (sommigen nog ) meer dan 7 jaar op de nullijn staan! Hardware ERrorMAN.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u schrijft dat als u ziek bent u ook niets betaald krijgt. Dat kan niet kloppen, u moet dan ziekengeld ontvangen over een bepaald gemiddelde van de voordien gewerkte uren.

Geen lid van de bond? Dat zou ik in uw situatie maar zeker wel worden. Zij kunnen u zo uw rechten uitleggen en helpen die te verkrijgen.

diumenge
door diumenge - Dec 1, 2015 om 21:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die eenmalige bonus is op basis van een 36-uurs contract, iemand die 24 uur werkt krijgt dan bijvoorbeeld 24/32 van die bonus. Ben dan benieuwd hoe ze dat met een nul-uren contract uitrekenen.

costnix
door costnix - Dec 1, 2015 om 23:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@dimenge
Dat kon wel eens een 0/32 deel zijn.

door 1953 - Dec 2, 2015 om 04:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Heb er anders als gemeenteambtenares niets daarvan gemerkt van die genoemde verhogingen.

In oktober jl. eenmalig 0,74% over ... en dan nog dank u wel zeggend ook.

Ambtenaren niet over één kam scheren a.u.b., er worden divers moeizame Cao's voor ambtenaren afgesloten of die laten zich nog op zich wachten omdat de overleggende partijen de hakken in het zand steken en proberen zoveel mogelijk pappen en nathouden toepassen.

door 1953 - Dec 2, 2015 om 04:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jorisw schreef op dinsdag 1 dec 2015, 17:35]Val je onder een ambtenaren-CAO?

Onderwijs Cao!

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2015 om 08:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 2 dec 2015, 04:38]Heb er anders als gemeenteambtenares niets daarvan gemerkt van die genoemde verhogingen.

Alleen ambtenaren die kunnen lezen, krijgen zo'n verhoging.

Overigens, het moet zijn: Heb als gemeenteambtenares niets gemerkt van die genoemde verhogingen.

ja
door janenan - Dec 2, 2015 om 12:51
23 Antwoorden / 4 Vragen

Vaak vallen invalkrachten, in welke bedrijfstak ook, buiten de boot wat 'extraatjes' betreft.
Even voor alle duidelijkheid: er zijn 8 verschillende cao's voor ambtenaren. Dus kan er nooit sprake zijn van één en dezelfde ambtenaren-cao.
Bij het toekennen van een éénmalige uitkering is er meestal een bepaalde 'peildatum' vastgesteld. Om recht te hebben moet je dan op die datum in dienst zijn. Soms is ook bepaald dat je een minimale tijd in dienst moet zijn geweest voordat je recht krijgt op zo'n éénmalige uitkering.
Bij de personeelsadministratie van de school moet men informatie kunnen geven over het wel of geen recht hebben, maar ook een vakbond kan informatie verstrekken.

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2015 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 2 dec 2015, 08:18][quote=1953 schreef op woensdag 2 dec 2015, 04:38]Heb er anders als gemeenteambtenares niets daarvan gemerkt van die genoemde verhogingen.

Alleen ambtenaren die kunnen lezen, krijgen zo'n verhoging.

Overigens, het moet zijn: Heb als gemeenteambtenares niets gemerkt van die genoemde verhogingen.

OT
LOL

vr1944
door vr1944 - Dec 2, 2015 om 16:51
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk dat je hier taalles geeft, maar we hebben op internet afgesproken niet op taalfouten letten .Een soort net etiquette dus.Lijkt me wel logisch ,want bij de nationale dictee der Nederlandse taal is er zelden iemand voudlooz.

=carola.83 schreef op woensdag 2 dec 2015, 08:18:
=1953 schreef op woensdag 2 dec 2015, 04:38: Heb er anders als gemeenteambtenares niets daarvan gemerkt van die genoemde verhogingen.

Alleen ambtenaren die kunnen lezen, krijgen zo'n verhoging.

Overigens, het moet zijn: Heb als gemeenteambtenares niets gemerkt van die genoemde verhogingen.

audb
door audb - Dec 2, 2015 om 17:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gebruik Google Chrome die laat zien welke taal fouten je maakt :)
Maar als invalkracht bij stichtingen? niet dat ik er bezwaar tegen heb dat je een extraatje zou verdienen maar geen enkele stichting is aan te merken als een gemeentelijke instelling zelfs niet als deze door een gemeente is ingesteld pas als je een gemeentelijke of rijksambtenaar bent wordt je ook echt gezien als ambtenaar zelfs personeel van bv de UWV is geen ambtenaar en het is zelfs zo dat stadswachten niet gezien worden als ambtenaar maar wel een status hebben als (aangestelde) bijzondere wetsdienaar.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944

"We hebben op internet afgesproken niet op taalfouten letten".o

Spreekt u uit pluralis majestatis?:-)). Ik weet niets van een afspraak.

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2015 om 18:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=vr1944 schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:51]Leuk dat je hier taalles geeft, maar we hebben op internet afgesproken niet op taalfouten letten .Een soort net etiquette dus.Lijkt me wel logisch ,want bij de nationale dictee der Nederlandse taal is er zelden iemand voudlooz.

We?? Ik heb niks afgesproken! Bovendien is dit een reactie op @1953 toen deze mij op een foutje meende te betrappen. Dus misschien wat minder snel klaar staan met commentaar, tenslotte hebben WE dat afgesproken.

diumenge
door diumenge - Dec 2, 2015 om 22:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 2 dec 2015, 08:18][quote=1953 schreef op woensdag 2 dec 2015, 04:38]Heb er anders als gemeenteambtenares niets daarvan gemerkt van die genoemde verhogingen.

Alleen ambtenaren die kunnen lezen, krijgen zo'n verhoging.

Overigens, het moet zijn: Heb als gemeenteambtenares niets gemerkt van die genoemde verhogingen.

??????????????
???????????????
??????????????????????
?????????????????????
????????????????????

wimmi20
door wimmi20 - Dec 2, 2015 om 23:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Inderdaad,
dat wijzen op taalfouten gaat te ver !
Het is trouwens niet De dictee.
Het is : HET dictee.
++++++++++++++++++++++=

=vr1944 schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:51: Leuk dat je hier taalles geeft, maar we hebben op internet afgesproken niet op taalfouten letten .Een soort net etiquette dus.Lijkt me wel logisch ,want bij de nationale dictee der Nederlandse taal is er zelden iemand voudlooz. ]

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 2 dec 2015, 23:00]Inderdaad,
dat wijzen op taalfouten gaat te ver !
Het is trouwens niet De dictee.
Het is : HET dictee.
++++++++++++++++++++++=

[quote=vr1944 schreef op woensdag 2 dec 2015, 16:51]Leuk dat je hier taalles geeft, maar we hebben op internet afgesproken niet op taalfouten letten .Een soort net etiquette dus.Lijkt me wel logisch ,want bij de nationale dictee der Nederlandse taal is er zelden iemand voudlooz. ]

Dan lust ik er nog wel een paar. :"niet op taalfouten (te) letten. Een soort net(te) etiquette enz. enz.

Afgezien daarvan heette het : Het Groot Dictee

wimmi20
door wimmi20 - Dec 2, 2015 om 23:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger u maakt nogal wat fouten.
"nette" etiquette bestaat niet.
Etiquette is altijd "net".
Anders zou er ook onnette etiquette zijn.

En het is niet heette, zo heet het nog steeds.
Anders zou het nu anders heten dan vroeger.
En de hoofdletters zijn ook overbodig bij Het Groot Dictee.
Kom dus uw volgende 2 punten maar halen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

=tijger1 schreef op woensdag 2 dec 2015, 23:25:

Dan lust ik er nog wel een paar. :"niet op taalfouten (te) letten. Een soort net(te) etiquette enz. enz.

Afgezien daarvan heette het : Het Groot Dictee

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2015 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Het is de etiquette, dus daaruit volgt: de nette etiquette en niet de net etiquette.

En Het Groot Dictee enz. enz. wordt wel met hoofdletters geschreven, want het is een titel.

En het is niet de nationale dictee enz.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 3, 2015 om 14:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Susie:

Bent u ambtenaar?

Harware ERrorMAN.