l waasdorp
door l waasdorp Jul 30, 2021 om 17:12
Geldzaken & recht

F

rekening geblokkeerd omdat bank je beschuldigd van fraude met rekening nummer verder krijg je geen uitleg alleen dat er aangifte is gedaan kan nu niet aan geld komen mag dit zomaar

4409 13 Rapporteer

Ki
door Kiekeboetje - Jul 30, 2021 om 17:16
11 Antwoorden / Vragen

Nee, zomaar mag dat niet. Maar vermoeden van fraude is een legitieme reden om de bankrekening (al dan niet tijdelijk) te blokkeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 30, 2021 om 18:32
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Ts heeft het over beschuldiging van fraude en een heel groot probleem is dan wel dat het bewezen moet worden en zo niet de bank strafrechtelijk handelt.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 30, 2021 om 17:22
7180 Antwoorden / 3 Vragen

Als u geen uitleg krijgt wacht dan de aangifte waar u van beschuldigd bent af, dat zal niet zo lang duren en kunt u zich verdedigen.

mahadma
door mahadma - Jul 30, 2021 om 18:12
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zeg niet dat u zich aan het volgende schuldig maakt/gemaakt heeft, maar het komende voorbeeld zou een legitime reden kunnen zijn. Er zijn mensen die hun rekening terbeschikking stellen (pasje en pincode dus) voor criminele activiteiten(geldezels in de volksmond). Of u heeft geld overgemaakt/ontvangen, al of niet regelmatig, van/naar "foute"rekeningen, ook wel witwassen genoemd. Vraag het nogmaals aan de bank waarom!

tenormin
door tenormin - Jul 30, 2021 om 18:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

l.waasdorp, lees de link van @getty goed door, al kan het lang duren, als u onschuldigd bent zal het blijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2021 om 18:24
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Leg deze vraag neer bij https://www.klachtenkompas.nl/  Heeft u al een klacht bij uw bank zelf neergelegd, zoek even op het i-net naar de procedure bij uw bank. Het lijkt mij niet ok dat u helemaal niet meer bij uw eigen geld kunt komen en de bank de beschuldiging wel waar zal moeten maken. Het valselijk beschuldigen is ook strafbaar. Dat gezegd hebbend kunt u ook navraag doen bij de politie en daar vragen wat er aan de hand is. De bank zal de beschuldiging hard moeten maken en kan m.i. niet handelen zoals nu gebeurt. Zie ook de info waar @GETTY u al naar verwees.

Ik geef u ook nog deze verwijzing (vooral m.b.t. de fraude beschuldiging) : Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  voor eventuele juridische hulp. Zie ook o.a. deze info: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/48675-doen-van-valse-aangifte-valse-beschuldiging-en-melding.html

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 30, 2021 om 19:18
2040 Antwoorden / Vragen

Een verhaal van één kant over een bank die uit het niets een rekening blokkeert zonder uitleg en de vraag of dat zomaar mag. Neen, dat mag alleen met voldoende reden. U weet zelf mogelijk het beste wat die redenen zouden kunnen zijn, ik ga me niet wagen aan speculaties.

va
door vanlotjegetikt - Jul 30, 2021 om 19:55
809 Antwoorden / Vragen

Het feit dat de bank uw rekening geblokkeerd heeft zal niet zo maar zijn gebeurd.
Daar zijn zaken aan vooraf gegaan.
Weet wel dat in sommige gevallen niet terecht hoeft te zijn.
Kifid benaderen en/of juridisch advies.

sw
door swat1500 - Jul 30, 2021 om 22:05
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit mag niet zomaar. Het staat daarom dus in de voorwaarden die u heeft geaccepteerd bij het openen van uw bankrekening.
Op vermoeden van misbruik van uw bankrekening mag de bank deze blokkeren en zelfs opheffen.
Strafrechtelijk onderzoek naar mogelijke fraude zal door de politie gedaan worden.
Als mag de bank zelf ook zaken onderzoeken middels tot haar dienst staande middelen.
Fraude hoeft niet "bewezen" te worden om de relatie met u te beëindigen. Een sterk vermoeden van is vaak al voldoende en ook dat staat in de voorwaarden.
U heeft recht op uw tegoed als u kunt aantonen dat dit van legale herkomst is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 31, 2021 om 06:06
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L. Waasdorp,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke bank gaat het?

Heeft u een brief gekregen van uw bank?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 31, 2021 om 14:16
1389 Antwoorden / 10 Vragen

dnb.nl

ja, de link van de Nederlandse Bank!

Daar kun je deze vraag stellen als  je niets fout  hebt gedaaln  en  onschuldig bent.

Als ze  geen uitleg geven  is het lastig protesteren.
Een verdacht bedrag overboeken of zo?

U heeft recht te weten waar zij U van verdenken.

hutch
door hutch - Jul 31, 2021 om 21:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u verder geen info geeft, kunnen wij alleen maar raden en daar heeft u niet zoveel aan.

Dus, hr./mevr. Waasdorp, graag meer info geven (zonder persoonlijke info).
Helaas komt het hier vaak voor, dat iemand hier 'iets' in de groep gooit en dan kunnen wij alleen maar raden wat er zich voordien heeft afgespeeld.

En inderdaad, 'zomaar' mag dat uiteraard niet.
Ik (....) ben er vrijwel zeker van, dat er (veel) meer aan de hand is, dan dat u hier kwijt wilt.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2021 om 10:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, niet "zomaar", er zal vast iets aan de hand zijn wat u hier niet wilt vertellen. Wat is er hieraan vooraf gegaan?