kl
door kleinebij Feb 8, 2016 om 13:47
Geldzaken & recht

Factuur betaald, toch incassokosten betalen!

Hallo!

Ik heb een aanmaningsbrief ontvangen van een bedrijf per mail (niet per post). Ik heb de vordering betaald en na het weekend kreeg ik per mail van het incassobureau een brief dat ik de vordering nog moest betalen. De brief was gedateerd binnen het termijn dat ik nog de gelegenheid had om te betalen, wat ik ook had gedaan. Ik heb meteen gebeld en aangeven dat ik al heb betaald. Per mail kreeg ik dezelfde dag een reactie dat het juist was maar ik de incassokosten moet betalen. Dit mag toch niet? Nu las ik dat er onlang jurisprudentie is geweest dat het termijn van 14 dagen, twee dagen na dagtekening in gaat. Ik heb het incassonbureau hier ook op gewezen maar gaat daar niet verder op in. Ook heb ik aangegeven de incassokosten niet zal betalen.

Ik heb ook aangegeven dat ik graag wil weten wat ze met mijn klacht gaan doen. Moet het incassobureau hierop reageren of kunnen ze direct naar de rechtbank?

Mijn laatste vraag is mag een bedrijf (de schuldeiser) een aanmaning alleen per mail sturen? Ik heb geen aanmaningsbrief per post gekregen. Ik heb dit ook gemeld aan het incassobureau maar dit reageert er niet op.

20364 18 Rapporteer

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Feb 8, 2016 om 13:58
34 Antwoorden / 3 Vragen

Zie https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/schulden-en-incasso/incassobureau

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 14:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De aanmaning waarbij u 14 dagen de tijd krijgt om te betalen mag per mail worden verstuurd. Het beste is even naar het bedrijf te mailen dat u binnen de daarvoor gegeven termijn heeft betaald.  Vraag ze om dat door te geven aan het incassobureau. Als u binnen de termijn heeft betaald en het bedrijf heeft deze betaling ook ontvangen binnen de 14 dagen dan mogen er geen incassokosten worden berekend.

De termijn gaat niet in 2 dagen na dagtekening maar 1 dag nadat u de mail/brief heeft ontvangen. Als u de betaling op het laatste moment heeft laten aankomen, kan het zijn dat de betaling later is ontvangen dan de daarvoor gestelde termijn, omdat banken in het weekend geen overboekingen doen en door de weeks kan een betaling een dag later aankomen. In dat geval bent u erg onverstandig geweest, want zodra je een betalingsherinnering krijgt, meteen betalen. Dan heb je verder ook geen gezeur.

In de aanmaning moet verder het precieze bedrag van de incassokosten staan vermeld als u na 14 dagen nog niet heeft betaald. Is dat niet zo, of overschreidt men in de aanmaning het maximale bedrag, dan mogen geen incassokosten worden gevraagd.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komt nou elke vraag dubbel binnen? Dat schiet lekker op zo.

kl
door kleinebij - Feb 8, 2016 om 14:47
11 Antwoorden / 6 Vragen

Zoekster1 dit lees ik op andere sites:

De rechtbank Den Haag heeft in een brief van 31 juli jl. meegedeeld de veertiendagenbrief niet te accepteren bij de beoordeling van de toewijsbaarheid van de incassokosten, maar dat dit minimaal een zestiendagentermijn moet zijn.

De rechtbank is van mening dat het mede met het oog op de postbezorging niet voldoende is om de buitengerechtelijke incassokosten in de aanmaning aan te zeggen onder vermelding van “binnen 14 dagen na heden”. Bij de toetsing van de buitengerechtelijke incassokosten rekent de rechtbank Den Haag daarom met tenminste 16 dagen na dagtekening van de aanmaning.

In de wet staat (in artikel 6:96 lid 6 BW) dat de termijn van 14 dagen begint te lopen de dag na het versturen van de aanmaning. De wettekst rept uitdrukkelijk niet over een termijn van 14 dagen na ontvangst van de sommatiebrief. De rechtbank Den Haag denkt daar anders over en inmiddels volgt de rechtbank Rotterdam de ingezette koers van Den Haag. De termijn van 14 dagen begint twee dagen na de dagtekening van de aanmaning. Onjuiste aanzegging van de termijn leidt tot afwijzing van de gevorderde buitengerechtelijke incassokosten. Onze verwachting is dat andere rechtbanken deze toetsing gaan overnemen.

Om in te spelen op deze nieuwe rechtspraak, hebben wij onze 14-dagen brieven aangepast met de volgende zinsnede “de termijn van 14 dagen gaat in 2 dagen na dagtekening van deze brief”. Wij adviseren u deze aanpassing ook door te voeren indien u zelf de 14-dagen brieven verstuurt, dit ter voorkoming dat de incassokosten zullen worden afgewezen. Andere rechtbanken accepteren deze tekst ook.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 8, 2016 om 19:14
34 Antwoorden / 3 Vragen

Je informatie is correct.  Het is mijn ervaring dat je geen verdere reactie krijgt. Een tweede punt is de uitgebreide informatieuitwisseling met o.a. zoekster1. Wij als volgers leren ook weer van de info en jullie ervaring. Helaas delen weinig mensen hun ervaring(en nadat ze hun vraag hier gesteld hebben. Dank je wel en Succes verder.

kl
door kleinebij - Feb 8, 2016 om 14:49
11 Antwoorden / 6 Vragen

Voordat je een incassobureau of deurwaarder inschakelt dien je een klant (consument) in gebreke te stellen. Dit moet volgens de Nederlandse wet schriftelijk gebeuren en mag dus niet per e-mail of mondeling (telefonisch) worden gedaan. Pas nadat een debiteur in gebreke is gesteld door middel van een schriftelijke aanmaning mag je een schadevergoeding, zoals incassokosten, in rekening brengen.Wanneer een WIK-brief niet op de juiste manier is verzonden aan een debiteur bestaat de kans dat de incassokosten door de rechter worden afgewezen.

kl
door kleinebij - Feb 8, 2016 om 15:19
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb mijn bezwaar naar zowel het incassobureau gestuurd als het bedrijf, moeten zij reageren of mogen zij meteen een rechtelijke procedure starten?
En hoe aannemelijk is het dat zij voor 140 euro incassokosten verder gaan?

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 15:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er is al jurisprudentie dat een mail als schriftelijk wordt gezien. De verstuurder heeft wel de bewijslast dat deze door u is ontvangen

klik HIER voor bron

Ingebrekestelling wordt steeds informeler

Volgens de jurisprudentie kan een ingebrekestelling ook per e-mail worden gestuurd. Dat is niets nieuws. Hier maken in de praktijk natuurlijk ook al langer veel marktpartijen gebruik van.

Wilt u zich als schuldeiser op een ingebrekestelling beroepen, dan zult u moeten bewijzen, bij betwisting, dat de ingebrekestelling de wederpartij heeft bereikt. Aan een e-mail kunt u een leesbevestiging hangen, waarmee u ook bewijsrechtelijk sterker staat in uw positie aan te tonen dat de e-mail door de ontvanger is geopend.

Wat betreft de 2 dagen. Dat komt omdat men over een brief spreekt. Een brief wordt vaak bijv. met een datum van 5 januari verzonden, maar komt dan vaak, omdat deze nog ergens in een postvak ligt op 7 januari aan. Dat is bij een mail niet het geval.

Ook in deze link KLIK heeft men het erover dat in de email als schriftelijk kan worden gezien. Maar weer wordt gesteld dat de bewijslast van het aankomen van de mail bij de verzender ligt.

Maar waarom stelt u de vraag hier, als u het antwoord al weet? Als u zich gesteund voelt door wet en jurisprudentie hoeft u niets te vrezen.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 16:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Om op uw andere vraag terug te komen. Ten eerste moet de tegenpartij gelijk hebben, als deze zich niet zeker voelt, dan zal deze zo'n zaak zeker niet doorzetten.

Maar ik schrik van de incassokosten. 140 euro. Dan moet de oorspronkelijke rekening toch aanzienlijk zijn geweest.

Toch denk ik, nu u de rekening heeft betaald, dat het incassobureau de eis niet zal doorzetten. Een rechtszaak zal moeten worden betaald door het bedrijf en die heeft er nu verdomd weinig belang bij. Dat is alleen maar een kostenpost en dan maar zien hoe het afloopt.  Is de mail ook nog eens in uw spambox terecht gekomen. Lijkt me dat ze een slechte zaak hebben. Het dreigen van het incassobureau zal nog wel een tijdje door kunnen gaan.

kl
door kleinebij Feb 8, 2016 om 20:38
11 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor je reactie!! Hier heb ik wat aan en stelt mij enigszins gerust, ik denk wel sterk te staan maar toch heb ik geen zin in verdere "gezeur" om het zo even te noemen.

De incasso kosten zijn 99 euro en dan rente.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 16:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u uw bezwaar aangetekend verstuurd? Dan zal de rechter het onredelijk achten van de tegenpartij dat deze niet heeft gereageerd. Het is wel van belang dat u in uw brief verzoekt om een schriftelijk antwoord, bijv. binnen 14 dagen.

Doe het anders nog een keer.

kl
door kleinebij Feb 8, 2016 om 20:40
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het incassobureau alleen per mail een bezwaar in gedient naar de persoon die de zaak behandeld. Ik heb ook een CC verzonden naar het bedrijf. Ik heb inderdaad verzocht om een reactie binnen 7 dagen. DIe zijn inmiddels verstreken.

La
door Lachebekje - Feb 8, 2016 om 20:00
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Kleinebij,

u misschien al bekend maar wie weet heeft u nog wat aan de informatie die consuwijzer geeft: incassokosten.
U moet aangemaand zijn en dan niet binnen de gestelde termijn (van minimaal 14 dagen) hebben betaald, anders mogen er geen incassokosten in rekening gebracht worden.
De hoogte van de incassokosten is ook aan regels gebonden, dat vind u ook terug in de informatie op consuwijzer.

kl
door kleinebij Feb 8, 2016 om 20:40
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, die ken ik bedankt in ieder geval!

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 23:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De rente van 40 euro lijkt me nogal aan de forse kant.

Hier heeft u een rentetool, daarmee kunt u de wettelijke rente berekenen. klik HIER

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 23:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedenk me nu ineens dat u wel de wettelijke rente moet betalen, onafhankelijk van de 14 dagen termijn van de incassokosten. Ik vraag me nu af of ze u daarmee nog ten val kunnen brengen. Nu u die niet heeft betaald, dat maak ik uit uw reactie op, heeft u nog steeds niet betaald wat u moet betalen.
Bel over deze materie morgen met het juridisch loket, dan helpt men u wel verder.

kl
door kleinebij Feb 9, 2016 om 12:37
11 Antwoorden / 6 Vragen

bedankt nogmaals, ik krijg net een uur geleden een mail  dat het incassodossier gesloten wordt. Ze schrijven "Uw verhaal klopt  helemaal en onze eerste aanmaning mocht dan ook niet op 22 januari verstuurd worden, maar pas op 25 januari.

Onze excuses voor het ongemak en ik wil u bij deze melden dat het incassodossier gesloten is.

kl
door kleinebij - Feb 9, 2016 om 12:38
11 Antwoorden / 6 Vragen

*** OPGELOST *** Bedankt voor de reacties!!

we
door weethet - Feb 10, 2016 om 15:31
107 Antwoorden / 2 Vragen

Normaal mogen de incassokosten €40 bedragen. Tenzij dit de zoveelste aanmaning is....?
Voor €40 stappen ze niet naar de rechtbank . Voor 140... ook niet waarschijnlijk maar dat zou wel kunnen. De kosten komen dus hoog over en het lijkt erop dat u daadwerkelijk te laat heeft betaald....? Ik zag geen antwoord van u daarover.

we
door weethet - Feb 10, 2016 om 15:32
107 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe dan OPGELOST?????

audb
door audb - Feb 10, 2016 om 16:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Op de afschrift van uw bank staat een boekingsdatum en die mag u als betaal datum  gebruiken en al komt het een week later op de rekening van de schuldeiser dan heeft u zelf daar niets mee te maken.

Rente mag maar deze mag alleen ingaan nadat de betaal termijn is verstreken.

Zo heeft u binnen de 14 dagen betaald en dan mogen ze ook niet een helemaand aan rente eisen.

Maar het is wel zo dat een incassobureau graag de stapel met betaalde rekeningen ergens onder in een kast laten liggen zodat hun eerst wat rente kunnen opsparen maar ook bedrijfen die allang hun geld binnen hebben geven dat ook niet snel door aan een incassobureau.

Zelf heb ik bij Hans Anders een bril gekocht maar door het slechte weer en ziekte kon ik die niet snel ophalen (kreeg ook geen bericht dat dat ik hem kon komen ophalen) maar ik kreeg wel een brief van Centraal Invorderings Bureau dat ik binnen 14 dagen € 86,- moest betalen.

Nou heb ik inmiddels me bril al en is dan ook meteen betaald in de winkel maar vandaag kreeg ik dus weer een brief dat ik nog eens € 126,- moest gaan betalen te weten € 86,- voor me bril, € 2,90 rente en € 40,- incasso kosten terwijl ik dus al een maand me bril heb.

Maar geloof het of niet, de volgende keer ga ik naar ..... <Reclame  :)

mo
door mof - Feb 10, 2016 om 16:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als in de aanmaning een deadline staat wasrvoor u moet betalen en dat herft u gedaan dan bent u geen incassokosten verschuldigd

zoekster1
door zoekster1 - Feb 10, 2016 om 17:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Even voor de duidelijkheid, dit heeft de vraagsteller geschreven in een reactie die helaas verstopt zit bij een antwoord van mij. Dat is de narigheid met de nieuwe indeling van de antwoorden.

Ze schrijven "Uw verhaal klopt  helemaal en onze eerste aanmaning mocht dan ook niet op 22 januari verstuurd worden, maar pas op 25 januari.  Onze excuses voor het ongemak en ik wil u bij deze melden dat het incassodossier gesloten is