Ov
door Overm Jun 19, 2017 om 10:02
Geldzaken & recht

Factuur op naam failliet bedrijf

In mei 2014 is mijn bedrijf failliet gegaan. Door fouten van de bank werd ik in privé aansprakelijk gesteld voor de schulden en werd er beslag op ons huis gelegd. Ik heb toen (november 2015) contact gezocht met bureau Zuidweg, een schuldsaneringbureau, met de vraga mij te helpen. Na de intake (€ 310,00) volgde een factuur van € 1790,00 op naam van mijn failliete bedrijf. Zo'n rekening mocht ik van de curator niet betalen dus aan Zuidweg gevraagd om een factuur op een andere naam. Nooit ontvangen. Zuidweg heeft uiteindelijk het dossier gesloten zonder alle handelingen te hebben kunnnen verrichten en ik heb zelf de zaak met de bank afgewikkeld, zodat de beslaglegging werd opgeheven in augustus 2016. Faillissement is in september 2016 beëindigd.
Nu, juni 2017, ontvang ik van Zuidweg een herinnering dat de factuur nog openstaat. Eerder nooit een herinnering ontvangen ondanks veelvuldig emailcontact. Uit "coulance" biedt Zuidweg aan dat ik slechts € 790,00 moet betalen omdat niet alle handelingen zijn verricht.
ik ben echter niet van plan te betalen: factuur op naam failliet bedrijf en nooit een herinnering ontvangen. Zuidweg stelt echter dat ik zelf in de gaten had moeten houden of ik een factuur had ontvangen en inmiddels vorderen zij het volledige bedrag, incl achterstallige rente!

hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

3187 8 Rapporteer

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 19, 2017 om 10:07
641 Antwoorden / 77 Vragen

Denk dat je jurist moet inschakelen.

edrick3
door edrick3 - Jun 19, 2017 om 10:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In mei 2014 is mijn bedrijf failliet gegaan

Stel je vraag (ook) op: https://www.higherlevel.nl/

ne
door neodutchio - Jun 19, 2017 om 11:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u nooit een factuur heeft ontvangen wil niet zeggen dat u niet hoeft te betalen. Zo te lezen heeft Zuidweg wel werk gehad aan u. Dat zij niet de juiste naam op de factuur hebben gezet is niet netjes, maar geen reden om niet te betalen. Er kan bij iedereen wel eens iets mis gaan, ook bij u.

Vraag netjes of de nieuwe factuur op de juiste naam komt te staan en alles komt goed.

ha
door halex - Jun 19, 2017 om 12:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is dan snel geëscaleerd. U ontving 18 dagen geleden een herinnering, na contact bieden ze vervolgens coulance aan en nu is 't al zover dat u niet meer 'on speaking terms' bent.
Toen u bij dat bureau aanklopte, was uw onderneming al in staat van faillissement. Dus als ondernemer was u niet bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten, dat moet via de curator. Dus hebt u de opdracht als privépersoon verstrekt. Wat ook logisch is, want u werd onterecht in privé aansprakelijk gesteld voor de zakelijke kosten.
De foutieve tenaamstelling is mijns inziens niet zo'n grote fout dat u er van uit mag gaan dat de factuur ongeldig is. Vervolgens ontvangt u een betalingsherinnering, weliswaar na ruim twee jaar maar dat is niet belangrijk. Zo lang de herinnering maar binnen vijf jaar gezonden wordt om verjaring te stuiten. Daarbij komt dat het bureau wel degelijk in uw opdracht handelingen heeft verricht. Zij vragen geen geld terwijl er niets gedaan is.
U kunt het beste weer contact opnemen met dat bureau, uw excuses aanbieden en vriendelijk vragen of de coulance toch toegepast kan worden.

be
door bertwolf - Jun 19, 2017 om 17:05
28 Antwoorden / Vragen

U kan de vordering doorgeven aan de curator (eigenlijk moet het bedrijf dit zelf doen), de factuur stond immers op naam van uw bedrijf. Is faillissement al afgewikkeld? Dan zijn ze te laat.

aurora1
door aurora1 - Jun 19, 2017 om 17:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe u daar het beste mee om kunt gaan? Om te beginnen met een beetje nederigheid en excuses zoals @halex ook adviseert. In het algemeen werkt dat ook altijd het beste als je iets gedaan wilt krijgen.
U heeft zelf de zaak laten sloffen door het erbij te laten zitten toen u verzocht had de rekening op een andere naam te zetten.

ro
door ronny530 - Jun 19, 2017 om 18:25
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Een bedrijf dat failliet is houdt pas op met bestaan als het faillissement is opgeheven en dat was in 2015 nog niet zo. Zo te lezen bent u er privé in meegetrokken en dan bepaald de curator wat u wel of niet zelf qua financieel handelen mag doen. De curator was niet blij met uw actie om bureau Zuidweg in te schakelen want u zou dan een schuldeiser o.a. de bank gaan bevoordelen en dat mag van de wet niet. Een factuur op een andere naam zetten zodat de curator er niet achterkomt kan Zuidweg niet want dan werkt het bureau mee aan faillissementsfraude en u zet aan tot die fraude. Dat u in de tijd van het faillissement nooit een factuur heeft ontvangen kan wel kloppen want alle post gaat naar de curator en wordt u later ter hand gesteld met inhouding van zakelijke poststukken. Als het faillissement opgeheven is bij het gebrek aan baten dan kunnen alle schuldeisers weer bij u aankloppen en dat maakt bureau Zuidweg nu gebruik van. Ik vrees dat als het faillissement op deze manier is beéindigd Zuidweg terecht een vordering op u heeft.

panter22
door panter22 - Jun 19, 2017 om 20:16
6599 Antwoorden / Vragen

Er lopen 2 zaken door elkaar. Het bedrijf wat failliet is gegaan (BV?). Dan heb je  een curator die de zaken regelt.
En de bank die je prive aansprakelijk stelt voor de schulden van het bedrijf.  (kennelijk heb je iets getekend waardoor je ook met je prive vermogen aansprakelijk was voor de schulden.)
Toen heb je contact gezocht met een schuldsaneringsbureau voor ondernemers.
Het bedrijf was toch al failliet? Dan hoef je geen schuldsanering meer.
Blijft over schuldsanering voor je prive. Daar zou je een rekening voor moeten krijgen,
Maar het failliete bedrijf kreeg de rekening die niet betaald werd. Nu krijg je persoonlijk een herinnering of weer op naam van het bedrijf? En dan voor een lager bedrag omdat niet alle handelingen zijn verricht.
Dan weer het volledige bedrag met rente. Dus nu moet je een rekening betalen voor handelingen die niet zijn verricht.
Ik nou eens naar een advocaat gaan.