ya
door yanover 28 jan. 2019 om 13:13
Geldzaken & recht

Factuur per email niet ontvangen

Mijn tandarts besteed zijn facturen uit. Blijkt ook dat facturen per email worden gestuurd en dat die in spam terecht kan komen.  Op website van tandarts staat wel iets over uitbesteden maar niks over facturen per email. Tandarts en incassobureau zeggen dat ik mijn spambox in de gaten had moeten houden! Hebben ziij niet de verplichting om voor een juiste factuur proces zorg te dragen?

Zaterdag kreeg ik per post een 1e sommatie. Hoofdsom €31,00  + incassokosten en rente €40,52

Volgens incassobureau is er vorige week wel een tweede herrinering via de post gestuurd maar die heb ik niet ontvangen.

Klopt dit proces wel? Mag ik zomaar geeist dat ik incassokosten betaal terwil ik niet eens wist dt het bedrag open stond?

1644 15 Rapporteer
door tijger1 - 28 jan. 2019 om 13:24
38987 Antwoorden / 21 Vragen
0

“Terwijl ik niet eens wist dat het bedrag open stond”

U bent bij de tandarts geweest en wist niet dat daar een nota over zou volgen?

U bekijkt uw spambox dus niet, u ontvangt de eerste herinnering niet. Maar de tweede gelukkig wel.

Met de eerste herinnering moet u 14 dagen de tijd gehad hebben om alsnog te betalen zonder kosten. Dus kijk dat na.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:11
0 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe kan ik kijken hoe lang ik had om de eerst herrinering te betalen als ik die niet per post ontvangen heb?

door sjoppie - 28 jan. 2019 om 13:25
4319 Antwoorden / 3 Vragen
1

Na een tandarsbezoek kunt u enkele weken later een nota verwachten, er is geruime tijd overheen gegaan als u al een tweede herinnering hebt gekregen. 
Zelf heb ik de ervaring bij Famed dat ik niet lang op een rekening hoef te wachten.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:12
0 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is niet via FAMED gegaan. Maar een andere bureau.

pe
door peentjes - 28 jan. 2019 om 13:26
253 Antwoorden / 0 Vragen
0

Sinds 2009 mogen facturen zowel op papier als per e-mail worden verstuurd. En ja, die kunnen ook wel eens in de spambox komen.
Daar kan de tandarts niks aan doen. Net zomin als hij weet dat u niet wist dat u een rekening te betalen had. Vandaar de incassokosten.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:15
0 Antwoorden / 2 Vragen

Tandarts kan inderdaad niks aan doen. Die heeft zijn administratie uitbesteed!
Berijf die factueerd kan wel iets aan doen. Het is die bedrijf bekend dat zijn berichten als spam worden aangezien. Hij kan kiezen zijn berichten zo op te stellen dat die niet als spam worden gezien. Verder is er itechnisch iets dt het edrijf kan doen omm zijn ades te verschonen van het spam imago. Daar heeft men een spam filter voor.


door aurora1 29 jan. 2019 om 09:18
13908 Antwoorden / 6 Vragen

En u blééf maar denken dat de tandarts gratis was? Stop toch eens met anderen de schuld te geven van uw eigen verzuim en met smoesjes verzinnen.

ya
door yanover 29 jan. 2019 om 10:12
0 Antwoorden / 2 Vragen

U reactie vind ik een belediging. Wellicht hebt u een super geheugen. Ik niet helaas. Ik wil mijn rekeningen betalen maar heb wel een factuur nidig. Ik kan het  niet bijhouden. Daarvoor is het factuur nodig.

door tijger1 29 jan. 2019 om 10:23
38987 Antwoorden / 21 Vragen

@yanover

Maar u weet dat er na een tandartsbezoek een factuur hoort te volgen. U krijgt die niet, maar gaat niet informeren hoe dat komt? Heeft niets met super geheugen te maken,

ne
door neodutchio - 28 jan. 2019 om 13:28
2895 Antwoorden / 11 Vragen
1

Vergelijk het met de brievenbus in de voordeur. Als u die niet leeghaalt wil niet zeggen dat u geen factuur ontvangen heeft. U had kunnen weten dat er een factuur moest komen. Afschuiven op een ander is dan niet mogelijk.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:18
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb niet berust gekozen voor een factuur via email. Normaal ontvangen ik mijn facturen via de post. Tandarts geeft dit wel in zijn spreekkamer aan maar niet op zijn website onder praktijk regels. Als ik voor welke reden dan ook niet weet dat ik een factuur via email moet ontvangen, waarom zou ik uberhaut spam controlleren? Mail komt in spambox van gmail via een algoritme. Blijkbaar is er iets in het bericht of email adres waardoor het bericht als spam wordt gezien.

ne
door neodutchio 28 jan. 2019 om 18:04
2895 Antwoorden / 11 Vragen

Hoe komen ze dan aan uw e-mailadres? Deze zal u echt zelf hebben afgegeven. En het nakijken van uw spambox wordt altijd geadviseerd, je weer immers nooit wat er in zit.

door edrick3 - 28 jan. 2019 om 13:36
27051 Antwoorden / 86 Vragen
2
door tenormin - 28 jan. 2019 om 13:40
14912 Antwoorden / 88 Vragen
0

Mijn tandartsrekening loopt (ook) via Famed; zelf zie ik nooit een rekening want Famed stuurt het naar mijn Zorgverzekering door. Dus ook ik zou het dan niet geweten hebben. Uiteraard wel als er een brief in de gewone brievenbus zou liggen, maar dat is alleen van toepassing als ik mijn verzekerde limiet zou hebben overschreden: bij mijn weten heb ik geen spam box, althans: bij ongewenste berichten zit nooit iets.

door panter22 - 28 jan. 2019 om 13:44
3104 Antwoorden / Vragen
0

Je bent toch bij de tandarts geweest. Daar krijg je een rekening van die je moet betalen. De rekening zal intussen wel een half jaar of langer oud zijn. Maar je hebt nooit gedacht: waar blijft die rekening?
Ben je aanvullend voor tandartskosten verzekerd, dan gaat de rekening via de Famed naar je zorgverzekering.
Zo niet, dan ontvang je de rekening zelf. Heb je soms een nieuwe tandarts? Ben je nog nooit bij de tandarts geweest?
Dat de rekening in de spam terecht komt, dat is jouw verantwoordelijkheid. Daar kan de tandarts, noch Famed iets aan doen.
Je hebt de rekening dus wel ontvangen.
Het proces klopt wel.Kijk op de site van Famed , als je tandarts daarbij aangesloten is. En de incassokosten ook.
Bereken het  zelf:
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50



ya
door yanover 28 jan. 2019 om 13:58
0 Antwoorden / 2 Vragen

E.e.a. loopt NIET via FAMED.
Hoewel ik verzekerd ben moet ik eerst betalen en daarna indienen.
Rekening is GEEN 2 maanden oud!
Ik ben helaas niet instaat om alles te overzien. Verder SPAM wordt "herkent" door verschillen algoritmes. Indien een bedrijf weet dat hun mailberichten als SPAM worden aangemerkt dan zullen ze ook daaraan iets moeten doen om dat te voorkomen.

door panter22 28 jan. 2019 om 14:25
3104 Antwoorden / Vragen

Famed was een gokje, maar kijk dan op de site van het bedrijf die de rekeningen verstuurt.
Hoe weet dat bedrijf nu dat de berichten bij jou in de spam komen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je email.
Ik snap wel dat je probeert onder die €40 uit te komen, maar gezien de houding van de tandarts in het incassoburo, gaat je dat niet lukken.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:52
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal u wat erger zeggen, Ik heb mijn tandarts gebeld. Zij gaf aan dat er blijkbaar een briefje in haar wachtkamer hangt (heb ik niet geziien) waar in gewaarschuwd wordt dat de rekening in spambox te recht kan komen! Lijkt me te gek dat ik ook mijn spam moet bekijken. Bedrijf zou voor een fatsoenlijk email moeten zorgen tenzij ze gokken op extra inkomsten d.m.v. incassokosten!

door aurora1 29 jan. 2019 om 09:21
13908 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt mij te gek dat een klant maar smoesjes blijft verzinnen om zijn tandartsrekening niet te hoeven betalen. Betaal nu maar voordat de rekening nóg hoger wordt.

door cor buissant des amorie - 28 jan. 2019 om 13:44
31 Antwoorden / Vragen
1

Ik ben van mening dat een fatsoenlijk bedrijf gewoon een factuur per post stuurt. Ook bij mij komt bepaalde mail niet binnen maar die wordt er bij de provider (Tele2) al uitgefilterd. Dat u een rekening kan verwachten dat wist u, maar de termijn dat de rekening komt weet u niet. Ik zelf zit inmiddels al ruim 2 maanden te wachten op een factuur van een oog behandeling. Ik heb daarover gebeld en kreeg als antwoord dat men maar 1 keer per 3 maanden de facturatie deed. Mijn advies, zet alles keurig op papier, stuur het per post (eventueel aangetekent) ook aan uw tandarts en betaal het openstaande bedrag per omgaande maar de verhoging niet. Het is wel vreemd dat u het factuur niet per post krijgt en de aanmaning wel.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:01
0 Antwoorden / 2 Vragen

Over mijn post heb ik al in het verleden ook geklaagd. Maar blijkbaar kan Post.nl niet altijd mijn brieven goed bezorgen.

ne
door neodutchio 28 jan. 2019 om 18:08
2895 Antwoorden / 11 Vragen

Een bedrijf gaat geen mailadressen gokken, deze moet TS dus zelf doorgegeven hebben. En als je als klant zelf vraagt om een factuur per mail, waarom zou een bedrijf dat nogmaals per post moeten sturen?

door gerbera - 28 jan. 2019 om 14:00
5115 Antwoorden / 7 Vragen
1

Volgens mij maar 1 oplossing, laat uw e-mailadres bij de tandarts en uitvoerder van de betalingen verwijderen, dan moet het wel per post. Ben het met u eens dat het belachelijk is dat u uw e-mail voor dat soort zaken in de gaten moet houden. Zij kunnen wel roepen dat er herinneringen zijn verstuurd maar vreemd is dan dat u wel de factuur ontvangt maar de herinneringen niet. Het moet overigens wel een tijdje geleden zijn geweest dat u bij de tandarts was. En of u nu wel of niet wist of en waneer er een rekening zou komen doet niet ter zake, het is een vreemde gang van zaken. En ja er zullen er wel een aantal zijn die het niet met mij eens zijn maar dit is mijn gedachten hierover.

door tenormin 28 jan. 2019 om 14:39
14912 Antwoorden / 88 Vragen

De TS schrijft eerder in een reactie dat het 2 maanden geleden is, tandartsbezoek.

door gerbera 28 jan. 2019 om 15:35
5115 Antwoorden / 7 Vragen

Rekening is GEEN 2 maanden oud!

door tenormin 28 jan. 2019 om 17:17
14912 Antwoorden / 88 Vragen

Ja, lees het zojuist, was in de bruine bonen, rekening geen 2 maanden... enz. ;-)

door gerbera 28 jan. 2019 om 21:32
5115 Antwoorden / 7 Vragen

@tenormin, het zij u vergeven, overigens bruine bonen met dit weer is een goede keuze;-))

door nvolg001 - 28 jan. 2019 om 14:41
12 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je zou natuurlijk ook voor deze instellingen je email-account aan kunnen passen zodat er geen email van deze instellingen meer in de spam-box terecht komt. Kijk dat maar even na bij je email-provider of op senior-web.
Dan heb je in de toekomst deze problemen niet meer.

ya
door yanover 28 jan. 2019 om 14:49
0 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp wat je zegt. Het aanpassen is niet moeilijk. Maar lijkt mij gek dat ik als consument de problemen van een bedrijf moet oplossen door mijn email instelling aan te passen. Elk normaal bedrijf heeft een email adres dat nieet als spam wordt gezien. Inhoudelijk kan het erdrijf ook eervoor zorgen dat zijn berichten niet als spam worden gezien. Lijkt mij onjuist dat ik als consument hiervoor aanspakelijk wordt gesteld en dus incassokosten moet betalen. Lijkt alsof zze het expres doen om extra geld te innen!

ti
door titust 28 jan. 2019 om 15:04
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een "normaal" bedrijf zou dus de spam-criterea van alle providers moeten kennen om te voorkomen dat hun mail in de spambox terecht komt? Je kunt het ook anders stellen. Je spambox is gewoon een inbox waar de provider van aangeeft dat het waarschijnlijk spam is. Aan u de keuze om die beslissing te nemen. Bij mij komen gemiddeld een op de tien mailings van Kruidvat in de spambox. Reden? Misschien een woord in de tekst waardoor bij de provider de alarmbellen gaan rinkelen en de mail in de spambox wordt gezet. Aan mij dus de eind-keuze: spam of niet!

door tijger1 - 28 jan. 2019 om 15:21
38987 Antwoorden / 21 Vragen
1

U hebt een spambox. Een bedrijf doet niets aan die instellingen, dat moet u zelf doen. Ook hoort men die box regelmatig te controleren. 

Kijk daar dus in naar die eerste herinnering, of u daar 24 dagen de tijd hebt gehad omm alsnog te betalen. 

In het vervolg, als u een nota verwacht,maar die komt niet,even bellen hoe het zit.

door heremietkreeft - 28 jan. 2019 om 15:59
10266 Antwoorden / 162 Vragen
0

Het enige grote vraagteken dat ik stel bij uw vraag is of de rente wel voldoet aan de wettelijke normering. Voor een hoofdsom van € 31,00 is dat wel heel erg hoog,  135% op jaarbasis. Maak daar in ieder geval, als dat juist is , bezwaar tegen en het gevolg zou ook nog kunnen zijn dat de gehele incassop daarmee vernietigbaar is.
 Betaal hoe dan ook de € 31,00. Bezwaar schriftelijk, aangetekend met bewijs van ontvangst.

Voor het overige, altijd ook een spambox nakijken met grote regelmaat.

door tijger1 28 jan. 2019 om 22:21
38987 Antwoorden / 21 Vragen

135%? Gerrit legt die som eens uit.

door gerbera 29 jan. 2019 om 10:38
5115 Antwoorden / 7 Vragen

incassokosten en rente €40,52

rente is € 0,52, incassokosten € 40,-

door heremietkreeft 29 jan. 2019 om 10:43
10266 Antwoorden / 162 Vragen

Ietwat verkeerd gelezen, nam de rente apart.

bu
door burgos - 28 jan. 2019 om 17:25
73 Antwoorden / 7 Vragen
0

De tandarts rekening gaat bij ons ook altijd via Famed,en dat duurt bij ons ongeveer 2dagen en 4 uur.
Zo snel zijn ze er altijd bij.

door aurora1 - 29 jan. 2019 om 00:34
13908 Antwoorden / 6 Vragen
0

Dacht u dat u gratis door de tandarts geholpen werd? En dat u zich daarom niet bent gaan afvragen waar die rekening bleef en bent dus daarom ook niet erachteraan gegaan?

Ge
door Genee - 29 jan. 2019 om 09:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen
0

Misschien toch een mogelijk onder die incassokosten uit te komen.
Is de sommatie van een incassobureau of van de firma die de facturenadministratie doet?

Wat ik begrijp is dat de firma u eerst per brief moet waarschuwen dat bij niet voldoen van de rekening er een incassobureau wordt ingeschakeld.
Ga, om meer duidelijkheid over de rechtsgeldigheid van die incassokosten eens naar het Juridisch Loket in uw gemeente.

lees eens https://luuc.eu/artikelen/is-een-aanmaning-of-herinnering-per-e-mail-rechtsgeldig/

door tijger1 29 jan. 2019 om 10:29
38987 Antwoorden / 21 Vragen

DeTs schrijft dat dit de tweede herinnering is. En er hoeft geen incassobureau ingeschakeld te worden om incassokosten te kunnen rekenen.

Ge
door Genee 29 jan. 2019 om 10:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat weet ik dat er geen incassobureau ingeschakeld hoeft te worden om incassokosten te kunnen rekenen maar de TS heeft het duidelijk over een incassobureau.
En die zogenaamde tweede herinnering heeft de TS nooit ontvangen.
Lijkt me geen overbodig luxe om het Juridsch loket even om advies te vragen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mi
MickJessy - 19 okt. 2019 om 09:44
Voeding & gezondheid

Infomedics

Mijn zoon heeft zijn beugel eruit laten halen ik kreeg een rekening van 288 euro nu kan ik het bedrag niet in 1x keer betalen ik heb ze gebeld voor een betalingsregeling eerst kwamen ze uit op een bedrag van 101 euro + 5 euro erbij dat is nog aanzienlijk veel voor een alleenstaande moeder nu kon ik een regeling treffen voor 41 euro verspreid over 8 maanden ik dacht nou dat is beter maar ik krijg e ... Lees meer

diumenge - 18 okt. 2019 om 22:38
Computers & telefonie
Andere opmaak Vraag & Beantwoord

Andere opmaak Vraag & Beantwoord

Zijn er meer gebruikers die sinds kort een andere layout te zien krijgen? Heel vreemd bij de ene browser (Brave, boven) zie ik een hele andere versie van de site dan bij een andere (Chrome, beneden).


Lees meer

Lo
Losbollos - 18 okt. 2019 om 19:55
Geldzaken & recht

Uitbetaling loon na uit dienst treden werknemer

Goedenavond,

Ik heb de vraag of iemand mij antwoord kan geven op het onderstaande.

Mijn loon betaling is in principe elke 20e van de maand

Nu ga ik uit dienst en per 1-11-2019 . Mijn salaris is vandaag betaald maar nu vraag ik me af of ik ook geen recht heb op loon van 21-10-2019 t/m 31-10-2019 omdat ik dit niet terug zie in de betaling van loon maar alleen mijn no ... Lees meer