Factuur per email niet ontvangen
Mijn tandarts besteed zijn facturen uit. Blijkt ook dat facturen per email worden gestuurd en dat die in spam terecht kan komen. Op website van tandarts staat wel iets over uitbesteden maar niks over facturen per email. Tandarts en incassobureau zeggen dat ik mijn spambox in de gaten had moeten houden! Hebben ziij niet de verplichting om voor een juiste factuur proces zorg te dragen?
Zaterdag kreeg ik per post een 1e sommatie. Hoofdsom €31,00 + incassokosten en rente €40,52
Volgens incassobureau is er vorige week wel een tweede herrinering via de post gestuurd maar die heb ik niet ontvangen.
Klopt dit proces wel? Mag ik zomaar geeist dat ik incassokosten betaal terwil ik niet eens wist dt het bedrag open stond?
“Terwijl ik niet eens wist dat het bedrag open stond”
U bent bij de tandarts geweest en wist niet dat daar een nota over zou volgen?
U bekijkt uw spambox dus niet, u ontvangt de eerste herinnering niet. Maar de tweede gelukkig wel.
Met de eerste herinnering moet u 14 dagen de tijd gehad hebben om alsnog te betalen zonder kosten. Dus kijk dat na.
Hoe kan ik kijken hoe lang ik had om de eerst herrinering te betalen als ik die niet per post ontvangen heb?
Na een tandarsbezoek kunt u enkele weken later een nota verwachten, er is geruime tijd overheen gegaan als u al een tweede herinnering hebt gekregen.
Zelf heb ik de ervaring bij Famed dat ik niet lang op een rekening hoef te wachten.
Dit is niet via FAMED gegaan. Maar een andere bureau.
Sinds 2009 mogen facturen zowel op papier als per e-mail worden verstuurd. En ja, die kunnen ook wel eens in de spambox komen.
Daar kan de tandarts niks aan doen. Net zomin als hij weet dat u niet wist dat u een rekening te betalen had. Vandaar de incassokosten.
Tandarts kan inderdaad niks aan doen. Die heeft zijn administratie uitbesteed!
Berijf die factueerd kan wel iets aan doen. Het is die bedrijf bekend dat zijn berichten als spam worden aangezien. Hij kan kiezen zijn berichten zo op te stellen dat die niet als spam worden gezien. Verder is er itechnisch iets dt het edrijf kan doen omm zijn ades te verschonen van het spam imago. Daar heeft men een spam filter voor.
En u blééf maar denken dat de tandarts gratis was? Stop toch eens met anderen de schuld te geven van uw eigen verzuim en met smoesjes verzinnen.
U reactie vind ik een belediging. Wellicht hebt u een super geheugen. Ik niet helaas. Ik wil mijn rekeningen betalen maar heb wel een factuur nidig. Ik kan het niet bijhouden. Daarvoor is het factuur nodig.
@yanover
Maar u weet dat er na een tandartsbezoek een factuur hoort te volgen. U krijgt die niet, maar gaat niet informeren hoe dat komt? Heeft niets met super geheugen te maken,
Vergelijk het met de brievenbus in de voordeur. Als u die niet leeghaalt wil niet zeggen dat u geen factuur ontvangen heeft. U had kunnen weten dat er een factuur moest komen. Afschuiven op een ander is dan niet mogelijk.
Ik heb niet berust gekozen voor een factuur via email. Normaal ontvangen ik mijn facturen via de post. Tandarts geeft dit wel in zijn spreekkamer aan maar niet op zijn website onder praktijk regels. Als ik voor welke reden dan ook niet weet dat ik een factuur via email moet ontvangen, waarom zou ik uberhaut spam controlleren? Mail komt in spambox van gmail via een algoritme. Blijkbaar is er iets in het bericht of email adres waardoor het bericht als spam wordt gezien.
Hoe komen ze dan aan uw e-mailadres? Deze zal u echt zelf hebben afgegeven. En het nakijken van uw spambox wordt altijd geadviseerd, je weer immers nooit wat er in zit.
Mijn tandartsrekening loopt (ook) via Famed; zelf zie ik nooit een rekening want Famed stuurt het naar mijn Zorgverzekering door. Dus ook ik zou het dan niet geweten hebben. Uiteraard wel als er een brief in de gewone brievenbus zou liggen, maar dat is alleen van toepassing als ik mijn verzekerde limiet zou hebben overschreden: bij mijn weten heb ik geen spam box, althans: bij ongewenste berichten zit nooit iets.
Je bent toch bij de tandarts geweest. Daar krijg je een rekening van die je moet betalen. De rekening zal intussen wel een half jaar of langer oud zijn. Maar je hebt nooit gedacht: waar blijft die rekening?
Ben je aanvullend voor tandartskosten verzekerd, dan gaat de rekening via de Famed naar je zorgverzekering.
Zo niet, dan ontvang je de rekening zelf. Heb je soms een nieuwe tandarts? Ben je nog nooit bij de tandarts geweest?
Dat de rekening in de spam terecht komt, dat is jouw verantwoordelijkheid. Daar kan de tandarts, noch Famed iets aan doen.
Je hebt de rekening dus wel ontvangen.
Het proces klopt wel.Kijk op de site van Famed , als je tandarts daarbij aangesloten is. En de incassokosten ook.
Bereken het zelf:
https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
E.e.a. loopt NIET via FAMED.
Hoewel ik verzekerd ben moet ik eerst betalen en daarna indienen.
Rekening is GEEN 2 maanden oud!
Ik ben helaas niet instaat om alles te overzien. Verder SPAM wordt "herkent" door verschillen algoritmes. Indien een bedrijf weet dat hun mailberichten als SPAM worden aangemerkt dan zullen ze ook daaraan iets moeten doen om dat te voorkomen.
Famed was een gokje, maar kijk dan op de site van het bedrijf die de rekeningen verstuurt.
Hoe weet dat bedrijf nu dat de berichten bij jou in de spam komen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je email.
Ik snap wel dat je probeert onder die €40 uit te komen, maar gezien de houding van de tandarts in het incassoburo, gaat je dat niet lukken.
Ik zal u wat erger zeggen, Ik heb mijn tandarts gebeld. Zij gaf aan dat er blijkbaar een briefje in haar wachtkamer hangt (heb ik niet geziien) waar in gewaarschuwd wordt dat de rekening in spambox te recht kan komen! Lijkt me te gek dat ik ook mijn spam moet bekijken. Bedrijf zou voor een fatsoenlijk email moeten zorgen tenzij ze gokken op extra inkomsten d.m.v. incassokosten!
Het lijkt mij te gek dat een klant maar smoesjes blijft verzinnen om zijn tandartsrekening niet te hoeven betalen. Betaal nu maar voordat de rekening nóg hoger wordt.
Ik ben van mening dat een fatsoenlijk bedrijf gewoon een factuur per post stuurt. Ook bij mij komt bepaalde mail niet binnen maar die wordt er bij de provider (Tele2) al uitgefilterd. Dat u een rekening kan verwachten dat wist u, maar de termijn dat de rekening komt weet u niet. Ik zelf zit inmiddels al ruim 2 maanden te wachten op een factuur van een oog behandeling. Ik heb daarover gebeld en kreeg als antwoord dat men maar 1 keer per 3 maanden de facturatie deed. Mijn advies, zet alles keurig op papier, stuur het per post (eventueel aangetekent) ook aan uw tandarts en betaal het openstaande bedrag per omgaande maar de verhoging niet. Het is wel vreemd dat u het factuur niet per post krijgt en de aanmaning wel.
Over mijn post heb ik al in het verleden ook geklaagd. Maar blijkbaar kan Post.nl niet altijd mijn brieven goed bezorgen.
Een bedrijf gaat geen mailadressen gokken, deze moet TS dus zelf doorgegeven hebben. En als je als klant zelf vraagt om een factuur per mail, waarom zou een bedrijf dat nogmaals per post moeten sturen?
Volgens mij maar 1 oplossing, laat uw e-mailadres bij de tandarts en uitvoerder van de betalingen verwijderen, dan moet het wel per post. Ben het met u eens dat het belachelijk is dat u uw e-mail voor dat soort zaken in de gaten moet houden. Zij kunnen wel roepen dat er herinneringen zijn verstuurd maar vreemd is dan dat u wel de factuur ontvangt maar de herinneringen niet. Het moet overigens wel een tijdje geleden zijn geweest dat u bij de tandarts was. En of u nu wel of niet wist of en waneer er een rekening zou komen doet niet ter zake, het is een vreemde gang van zaken. En ja er zullen er wel een aantal zijn die het niet met mij eens zijn maar dit is mijn gedachten hierover.
De TS schrijft eerder in een reactie dat het 2 maanden geleden is, tandartsbezoek.
Rekening is GEEN 2 maanden oud!
Ja, lees het zojuist, was in de bruine bonen, rekening geen 2 maanden... enz. ;-)
@tenormin, het zij u vergeven, overigens bruine bonen met dit weer is een goede keuze;-))
Je zou natuurlijk ook voor deze instellingen je email-account aan kunnen passen zodat er geen email van deze instellingen meer in de spam-box terecht komt. Kijk dat maar even na bij je email-provider of op senior-web.
Dan heb je in de toekomst deze problemen niet meer.
Ik begrijp wat je zegt. Het aanpassen is niet moeilijk. Maar lijkt mij gek dat ik als consument de problemen van een bedrijf moet oplossen door mijn email instelling aan te passen. Elk normaal bedrijf heeft een email adres dat nieet als spam wordt gezien. Inhoudelijk kan het erdrijf ook eervoor zorgen dat zijn berichten niet als spam worden gezien. Lijkt mij onjuist dat ik als consument hiervoor aanspakelijk wordt gesteld en dus incassokosten moet betalen. Lijkt alsof zze het expres doen om extra geld te innen!
Een "normaal" bedrijf zou dus de spam-criterea van alle providers moeten kennen om te voorkomen dat hun mail in de spambox terecht komt? Je kunt het ook anders stellen. Je spambox is gewoon een inbox waar de provider van aangeeft dat het waarschijnlijk spam is. Aan u de keuze om die beslissing te nemen. Bij mij komen gemiddeld een op de tien mailings van Kruidvat in de spambox. Reden? Misschien een woord in de tekst waardoor bij de provider de alarmbellen gaan rinkelen en de mail in de spambox wordt gezet. Aan mij dus de eind-keuze: spam of niet!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bi ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer