Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 14:40
Geldzaken & recht

Factuur van een jaar geleden

Deze maand heb ik mijn eindafrekening ontvangen welke hoger uitviel dan het jaar erop ondanks dat het verbruik minder was.

Na het nakijken van de eindafrekening mist er een termijn op de rekening.
Na contact geven ze aan dat de factuur van nov 2018 (valt buiten het SHV traject) eruit is gehaald (vervallen) en daardoor nooit is geïncasseerd en ze die nu willen verhalen omdat het betaald moet worden.
Raar dat dit nu pas boven water komt aangezien juni 2019 de schuldhulptraject is afgerond en alles definitief is kwijtgescholden wat open stond en volgens de leverancier alles bij was.

Nu een jaar later verwachten ze dat ik het bedrag van nov 2018 alsnog ga betalen op de eindafrekening zonder dat de factuur überhaupt bestaat of opnieuw wordt aangemaakt. Na meerdere contact zijn we er niet uitgekomen en blijven ze de betaling eisen welke ik op dit moment weiger dat ze nu pas komen.

Wat zou ik hiermee kunnen doen daar ze niet kunnen zien waarom hij eruit is gehaald maar wel vanaf mijn kant alles eisen. Ergens begrijp ik dat ze de facturen betaald willen zien maar een jaar later gaat mij toch iets te ver zonder officiële factuur etc.

2231 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2019 om 14:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Neem aan dat het over energie gaat? Daarvoor betaal je maandelijks een voorschot en daarmee wordt de eindafrekening verrekend, voor het voorschot bestond nooit een factuur. Wat je tekort komt zal je alsnog moeten bijbetalen.

Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 14:50
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ze hebben zelf mijn factuur eruit gehaald na me oude afrekening maar nooit iets over genoteerd of over ingelicht. Ze kunnen er niks over terugvinden

diumenge
door diumenge Oct 18, 2019 om 15:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar het is toch simpel? Stel je voorschot is 100 euro per maand en er is er een uitgevallen, dan heb je dus 1.100 euro voorschot, als de rekening dan bijvoorbeeld 1.200 euro is, dan kom je simpelweg 100 euro tekort die je bij zal moeten betalen.

panter22
door panter22 Oct 18, 2019 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Als het voorschot van november 2018 niet is betaald, dan moet er in die maand iets bijzonders zijn geweest.
Dat je schuldhulpverlener naar een andere gemeente is gegaan, is lastig. Maar er zal toch nog wel een dossier van je zijn.
Daar moet iets in staan over het niet betalen van die maand.
Het kan een brief zijn, maar ook een telefonische notitie.
Of was de oude afrekening te hoog en is dat zo opgelost door de rekening van november te verrekenen met de eindafrekening?
Dan moet je er bericht over hebben gehad.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2019 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem dat met uw schuldhulp verlener op.

Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 14:49
8 Antwoorden / 6 Vragen

De rekening valt buiten de SHV. Mijn oude consulent is ook naar een andere gemeente maar ben sinds juni 2019 vrij verklaard

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2019 om 14:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Alks er bij u sprake was van WNSP, zou het niet mogen. Hoe dan ook, neem hierover contact op met uw bewindvoerder als al geadviseerd.
Op zich is er geen sprake van verjaring maar het kan ook een poging zijn om alsnog te incasseren in strijd met wet/regelgeving m.b.t. schuldsanering.

Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 14:56
8 Antwoorden / 6 Vragen

Er was sprake van msnp maar de rekening viel buiten het traject. Ze hebben zelf verkenningen in die periode uitgevoerd maar weten niet meer way er gebeurd is. Kan het bericht helaas niet aanpassen dat de rekening buiten het SHV traject viel.

getty
door getty - Oct 18, 2019 om 15:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als het er buiten valt, moet u gewoon betalen. Een rekening na een jaar kan en mag. Geen sprake van verjaring.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2019 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar oktober en december 2018 zijn toch ook gewoon betaald. Dat is het normale verbruik, dat valt toch sowieso niet onder de WSNP?

ne
door neodutchio - Oct 18, 2019 om 16:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt een regeling gehad voor uw schulden. Het maandelijkse voorschot is geen schuld. U hebt 11 maanden voorschot betaald en deze wordt van uw totale verbruik en kosten afgetrokken. Zoals Diumenge al aangeeft.

Ru
door Rudyblok - Oct 18, 2019 om 16:39
8 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor de reacties

Klopt maar de leverancier heeft zelf de factuur laten vervallen toen der tijd en wil hem nu verhalen zonder enige factuur op te maken als te corrigeren.

ne
door neodutchio Oct 18, 2019 om 16:58
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Die maand hoeft u niet meer te betalen, maar wel het verschil tussen de door u betaalde voorschot en het werkelijke verbruik. Het gaat om een voorschot, niet om een betaling.

ro
door ron503 - Oct 18, 2019 om 16:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Vaste lasten waaronder ook de energierekening valt worden niet in het shv traject meegenomen en dient u dus ook te betalen. Zo te lezen is er één termijn niet voldaan en wordt bij de eindafrekening alsnog in rekening gebracht en dat mag omdat u wel energie afgenomen heeft maar die energie niet heeft betaald. Als u deze maand de afrekening heeft ontvangen dan betreft het de vorige periode van 12 maanden en zal nov 2018 er zeker een deel van zijn geweest die op de één of andere manier niet voldaan is. De energiemaatschappij is zeker niet te laat en mag van u eisen de totale eindafrekening te voldoen. Eigenlijk heeft u nog veel geluk gehad want de energiemaatschappij had de termijn nov 2018 ook als zijnde een achterstand in de betaling aan kunnen merken en dan was u uit het shv traject geknikkert omdat die pas in juni 2019 afliep.

ma
door manwijf - Oct 18, 2019 om 17:02
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Na het nakijken van de eindafrekening 'mist' er een termijn op de rekening"

Iemand die in de WSNP zit, zou veel meer op z'n in- en uitgaven moeten letten. Als er vervolgens een voorschotbedrag ontbreekt, dan had u direct aan de bel kunnen trekken. U heeft er misschien op gehoopt, dat ze het over het hoofd zouden zien, maar dat is ijdele hoop..

ro
door ron503 Oct 18, 2019 om 17:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft een shv traject die minnelijk is geschikt en in juni van dit jaar tot een 'goed' einde is gebracht. De eindafrekening energie van 2018/2019 was toen nog nog niet opgemaakt en nu blijkt dat er één voorschot niet voldaan is wenst vraagsteller dat voorschot niet te voldoen omdat dat voorschot als zijnde vervallen om wat voor een reden dan ook niet in rekening gebracht is. Feit is en blijft dat er er meer energie is afgenomen dan dat er aan voorschotten zijn voldaan en er op de totale energie levering te weinig betaald is en achteraf in rekening wordt gebracht.

Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 18:01
8 Antwoorden / 6 Vragen

De energieleverancier heeft zelf in de maand oktober de factuur laten vervallen en nooit opnieuw aangemaakt of aangegeven dat hij betaald moet worden. Een factuur voor de termijn van nov 18 bestaat ook niet en is ook niet terug te vinden. Deze willen ze ook niet aanmaken zodat er bewijs is, dat hij betaald moet worden.

Op de eindafrekening is de hele termijn van nov 18 niet terug te vinden omdat deze factuur nooit is aangemaakt door nuon
Oude periode was okt 17 tot nov 18  en de nieuwe is van dec18 tot okt 19.

Tr
door Trostomaat Oct 18, 2019 om 20:21
239 Antwoorden / Vragen

Rudy, ik geloof u direct. Maar hoe minder voorschot er betaald is (om wat voor reden dan ook) hoe hoger het bedrag dat bij de afrekening nog betaald moet worden. Klopt gewoon. Als u per ongeluk een voorschot te veel had betaald, dan had u nu een meevaller gehad.

panter22
door panter22 - Oct 18, 2019 om 18:21
6599 Antwoorden / Vragen

Soms krijg je een jaarafrekening waarin het termijnbedrag van de komende maand is verwerkt.
Kun je je afrekening in mijn..... van de energiemaatschappij terugvinden?

Ru
door Rudyblok Oct 18, 2019 om 19:32
8 Antwoorden / 6 Vragen

Die kan ik terugvinden. Daar staan duidelijk 11 termijnen op die betaald zijn. Factuur van nov 18 bestaat niet doordat ze deze hebben laten vervallen vanaf bedrijf zelf.. Was trouwens me 1e rekening na me eindafrekening van het jaar ervoor

Tr
door Trostomaat Oct 18, 2019 om 19:49
239 Antwoorden / Vragen

Waarom maakt het uit dat een bepaald voorschot niet in rekening is gebracht? Dat wordt vanzelf recht getrokken bij de jaarafrekening. Dat is dus gebeurd. Wat is het probleem? Het is ook onjuist te doen alsof die termijn alsnog betaald dient te worden. Natuurlijk niet. Wat betaalt moet worden is het saldo van de jaarafrekening. En dat bedrag is hoger dan u verwachtte, omdat u minder voorschot betaald heeft dan u dacht. Het klopt volgens mij gewoon.

Tr
door Trostomaat - Oct 18, 2019 om 19:51
239 Antwoorden / Vragen

Waarom maakt het uit dat een bepaald voorschot niet in rekening is gebracht? Dat wordt vanzelf recht getrokken bij de jaarafrekening. Dat is dus gebeurd. Wat is het probleem? Het is ook onjuist te doen alsof die termijn alsnog betaald dient te worden. Natuurlijk niet. Wat betaalt moet worden is het saldo van de jaarafrekening. En dat bedrag is hoger dan u verwachtte, omdat u minder voorschot betaald heeft dan u dacht. Het klopt volgens mij gewoon.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2019 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt nu een afrekening over 10 maanden?

Voor maandelijkse voorschotten worden geen facturen opgemaakt.

Kijk eens naar de standen op die afrekening, of die kloppen.

panter22
door panter22 - Oct 19, 2019 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Het is lastig allemaal. Je krijgt bericht dat je schuldenvrij bent. En dat is ook zo, want je hebt het hele traject goed doorlopen en de schulden die je moest betalen, zijn betaald.
Maar nu  zit je met een voorschot energie die niet betaald is in november. Wel de afrekening over 2018 ,maar niet het termijnbedrag. Dat termijnbedrag is vervallen. En dan denk je dat het bij de kwijtschelding hoort. Maar achteraf blijkt dat niet zo te zijn.Want het is een voorschot voor de eindafrekening na de schuldsanering.
Wat ik kan bedenken is dat de jaarafrekening in november 2018 hoog uitviel en er die maand geen geld was om het voorschot voor de nieuwe jaarafrekening te betalen.
Dan moet jouw contactpersoon van de schuldhulpverlening contact hebben gehad met de energiemaatschappij. Omdat het ging om het eerste voorschot voor het komende jaar en je met ongeveer een half jaar schuldenvrij zou zijn, heeft hij afgesproken het voorschot van november te laten vervallen.
Maar daardoor wordt de eindafrekening van dit jaar hoger, want je hebt 1 maand voorschot nog niet betaald. Kijk eens in je bankafschriften van november.