ca
door casperge Dec 13, 2004 om 14:04
Geldzaken & recht

Failliet

Ik heb een vraagje. Afgelopen donderdag kreeg ik te horen dat mijn tandarts failliet is gegaan. Nou heb ik nog een aantal rekeningen van die tandarts liggen. Nu is mijn vraag, moet ik die rekeningen gewoon betalen, of kan ik mijn geld gewoon direct in de sloot gooien?

1064 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

haalo casperge,

als dit nog openstaande rekeningen zijn van voordat de tandarts failliet is verklaard dan zal u deze alsnog moeten betalen,

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt als een bus...
De failliete tandarts heeft waarschijnlijk ook één of meer schuldeisers aan z'n (witte) broek en deze hebben in principe recht op de uitstaande rekeningen van deze smoelensmid.
Waarbij nog gezegd dient te worden dat uitstaande belastingschuld van de tandarts 'preferent' is, m.a.w. de belastingdienst bij het innen van eventuele uitstaande schulden voorrang krijgt.
Als er daarna nog iets overblijft zijn de andere schuldeisers aan de beurt.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Best casperge, Als u de rekeningen niet betaalt krijgt u zeer binnenkort een keurige brief van de (zijn) curator in de bus en dan bent u (zelfs wettelijk) verplicht uw geld te storten op de rekening die de curator u opgeeft. Als u dan b.v. zo 'slim' bent op een andere rekening te storten (b.v. op de rekening van de vrouw of vriend(in) van de tandarts) bent u zelfs strafbaar en kunt u het bedrag alsnog ophoesten. Dus u kunt het bedrag, zolang u niets van de curator hoort, storten op de rekening van de tandarts (die is toch geblokkeerd en daar kan geen geld van worden afgehaald) of u wacht tot u de brief van de curator krijgt en handelt dan conform zijn instructies. Als u wacht heeft u misschien wel geluk... en ziet de curator u over het hoofd. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even ter aanvulling: waarom bent u eventueel strafbaar: het onttrekken van geld en goederen aan het faillissement zowel door de gefailleerde als door derden is bedriegelijke bankbreuk en is een misdrijf. Dus strafbaar. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 13, 2004 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu wilt u natuurlijk meteen alles weten ? Welnu. Bedrieglijke bankbreuk wordt bestraft met een gevangenisstrat van ten hoogste 6 jaren of een geldboete van ten hoogst € 50000.00 (categorie 5) - PML

p.s. ik heb er geen persoonlijke ervaring mee :-)

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg wel veel reacties, maar wat kan ik dan dus het beste doen? Afwachten op de curator?

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 03:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag casperge,

Je kunt het beste de rekeningen gewoon betalen. Komen de stortingen niet over (wat ik niet verwacht) dan kun je alsnog gewoon op de curator wachten. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2004 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi casperge. Als u heel fatsoenlijk bent betaalt u gewoon maar als dat wat minder is wacht u de curator af. Een ding is 99% zeker: betalen moet u toch. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afwachten tot de curator contact opneemt. Dan is het vroeg genoeg om te betalen!

www.cafedebok.nl

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor debok, maar je reageert op zowel oude als nieuwe vragen die
allemaal opgelost zijn en voegt er 9 van de 10 keer geen info bij die
nog niet genoemd is een beetje zinloos lijkt me.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, had de respondoptie niet aan, dus ff nog een re

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ btalman, heb je goed gezien, lijkt mij een gevalletje sluikreclame...;-)

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hehe, yups. enig idee hoe het zit met mods hier, de regelmaat dat zij aanwezig zijn trouwens?

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ talman, alleen als de redactie aanwezig is.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

hmmmz, k bedankt iig, had al zo'n vermoeden, maar je weet het nooit zeker. (medewerkers die van huis uit nog eea bijhouden enzo)

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@btalman: wat een merkwaardige reactie! De meeste mensen zijn heel blij als er wordt gereageerd op hun vraag, of een probleem is opgelost of niet, een vraag beantwoord is of niet. Oude of nieuwe berichten maakt niet uit. Er is niet EEN antwoord op een vraag mogelijk. Antwoorden en meningen, daar zitten mensen op te wachten. Niet op berichten als 'sorry, had de respondoptie niet aan'.

www.cafedebok.nl

ve
door verwijderd - Dec 15, 2004 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je iedere keer wel de reacties van anderen leest? jouw
reacties bestaan namelijk uit een soort samenvatting van eerdergenoemde
reacties. Geen nieuwe info dus, dus erg zinloos. En wat betreft die 2e
post, je weet wat respond betekent? Goedzo, wilde dus op de hoogte
blijven van een reactie, anders had ik deze niet kunnen beantwoorden en
zoals je zelf zegt: iedereen is blij met wat voor antwoord dan ook!

ve
door verwijderd - Jan 12, 2005 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jan 12, 2005 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erg leuk.