Ni
door Nico2020 Oct 30, 2020 om 10:43
Geldzaken & recht

Fastned B.V. & Spark Marketing group BV doel gericht op kwestbare groep adverteren.

Periodiek krijgt mijn moeder geadresseerde reclame aangeboden van Fastned BV. Het betreft hier een belegging met 6% rente van minimaal € 1000,- met 0.5% emmissie kosten tot € 49.000,- vanaf € 50.000,- geen emissie kosten en vanaf € 75.000,- een bonus rente.

Mijn moeder is laaggeletterd, digibeet, heeft geen verstand van financien en heeft een lichte vorm van dementie. Alleen zij krijgt periodiek deze post gestuurd. Verder krijgt niemand van onze familie deze aanbieding. En ook binnen onze kennissenkring zijn er geen bekende die dergelijk aanbod hebben ontvangen. Mijn vraag is hoe het kan dat enkel haar gegevens worden gebruikt bij deze gerichte reclame en wordt er iets aangedaan om deze kwestbare doelgroep buiten schot te houden? Tot hoever gaatde verantwoordelijkheid van de aanbieder m.b.t. het specifiek richten tot deze doelgroep.

Bovendien is het ons een raadsel hoe ze aan haar gegevens zijn gekomen. Het bedrijf genaamd spark merketing group B.V. verkoopt persoonsgegevens zonder dat men op de hoogte is dat dit bedrijf gegevens van u en ik verzameld. Kunnen we dit soort bedrijven niet verplichten eerst toestemming te vragen aan de persoon d.m.v. een brief o.i.d. met de vraag wel of geen toestemming tot gebruik of verkoop? Hoelang mag een dergelijk bedrijf zonder toestemming gegevens van iemand beheren en verkopen?

2988 11 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2020 om 10:49
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is daar weinig aan te doen hoewel het m.i. wel zeer zinnig is om dit te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  en dat in de context dat er op dit moment in de  2 e kamer gesproken wordt over het maken en aannemen van meer stringente maatregels om dit soort gedragingen tegen te gaan. M.a.w. het heeft dus al veel aandacht zoals onlangs ook aan de orde is geweest in een conusmentenprogramma. Ik weet niet meer of dat bij Kassa, Radar of Meldpunt was.

Aanvullend zie ik na snel even zoeken ook deze: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/post/voorbeeldbrief-ongewenste-reclame-uw-brievenbus en deze m.b.t het kunnen benutten van een postfilter. En dan 'rechtstreeks' deze:  https://www.postfilter.nl/over-nationaal-postregister

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2020 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat uw moeder, gezien haar gezondheidstoestand, niet zelfstandig over haar financien kan beschikken?

Dus wat is dan het probleem van die post?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 30, 2020 om 14:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, leest u uit de vraag dan dat dat niet zo zijn zijn? Ik leid uit de vraag af dat er controle is.
Ook mensen die onder curatele staan ontvangen deze ook vaak hinderlijke post!

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2020 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is het probleen van post ontvangen?

ne
door neodutchio - Oct 30, 2020 om 12:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

1 zwaluw maakt nog geen zomer. U weet niet hoe dit bedrijf aan het adres van uw moeder is gekomen, maar weet wel al te vermelden dat ze op kwetsbare mensen richten. Ook niet laaggeletterde kunnen geen verstand van beleggen hebben. Het zou mij in ieder geval sterk verbazen dat het bedrijf de kennis heeft van de medische toestand van uw moeder en daarnaar handelt.

Ni
door Nico2020 Oct 30, 2020 om 20:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.sparkagency.nl/

We analyseren uw klantenbase, of een deel ervan. We zoomen graag in op specifieke klantgroepen binnen het totale klantenbestand, zoals de meest loyale klanten of klanten die de hoogste opbrengst genereren. Dat is immers het ideale type klant waar we naar op zoek zijn.

We zorgen voor Insights zodat uw marketingbudget gericht en effectief wordt ingezet. We presenteren een compleet profiel, dat voor nieuwe inzichten zorgt.

Daarnaast brengen we look-a-likes in kaart: we laten zien hoeveel mensen in Nederland hetzelfde persona hebben als de klanten in uw base. Potentiele klanten dus, die in exact hetzelfde hokje passen. En wij weten ze te vinden.

mijn vader en moeder hebben nooit aan beleggingen in de vorm van aandelen of obligaties meegedaan. (buiten het woonhuis en de spaarrekening om)

ne
door neodutchio Oct 30, 2020 om 20:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U beweert dat vanwege de laaggeletterdheid, digibeet, geen kennis van financiele zaken en lichte dementie zij deze post krijgt. Nogmaals dan de vraag, hou zouden zij dat kunnen weten? Is er een verplichting om ergens te laten registreren dat men laaggeletterd is? Is er een clubje van digibeten die gehackt is?

Hoe weet u dat een van uw ouders nooit ergens iets ingevuld hebt of ergens informatie heeft opgevraagd?

marita5
door marita5 - Oct 30, 2020 om 12:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nico2020 ,

Meld uw moeder aan bij Postfilter.nl , zie ook aan de linkerkant recht van verzet , klik op de rode regel .

https://www.postfilter.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 30, 2020 om 14:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat zonder dat ik het in de gaten had deze link die ik ook wilde geven niet over kwam. Wel de info over postfilter.

marita5
door marita5 Oct 30, 2020 om 15:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

De link van u werkt ook , alleen gaat het via een omweg .

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2020 om 13:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er sprake is van een lichte vorm van dementie is het wellicht verstandig nu er nog te praten valt met haar te overleggen of er een toezicht op haar rekening en of een onder financiele curatele stellen van haar om dingen te voorkomen. Zeker als er enig kapitaal onder haar beheer is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 30, 2020 om 14:36
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, leest u uit de vraag dat dan niet het geval zou zijn? En ook bij zo ja geldt dat ook dan sprake kan zijn van het ontvangen van hinderlijke post (die men niet begrijpt?).

mahadma
door mahadma Oct 30, 2020 om 15:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het was positief bedoeld, maar vergeef mijn meedenken, ik weet niet alles wat er wel of niet geregeld is.

panter22
door panter22 - Oct 30, 2020 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je bang dat je hulpeloze moeder al haar spaargeld gaat beleggen?
Dan zal ze niet armlastig zijn als je je daar zo druk om maakt.
Je moeder staat niet onde curatele en ze mag met haar geld doen wat ze wil.
Kennelijk overlegt ze keurig met jou wat ze moet doen met die reklame en vult ze niets in.
Periodiek die rommel verscheuren en in de papier kliko gooien.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2020 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je zou haast gaan denken dat dit reclame is.

diumenge
door diumenge Oct 30, 2020 om 15:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan wel hele slechte reclame.

panter22
door panter22 Oct 30, 2020 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Voelt als leeftijdsdiscriminatie.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2020 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Dan wel hele slechte reclame"

Dat valt wel mee. Men kijkt naar de hoogte van de rente en de kosten. Verder leest men niet.

Ni
door Nico2020 Oct 30, 2020 om 20:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Absoluut niet als reclame bedoelt. Mijn excuses als dit zo overkomt.

mi
door miennaamishaaz - Oct 30, 2020 om 16:27
725 Antwoorden / 1 Vragen

Krijgt uw moeder dit per briefpost, of via email?

Als het via email is  kan je het beste ALLES naar een "Hidden" folder genaamd BeleggingsSPAM sturen.

Hierdoor ziet uw moeder dit minder snel, en zal ze er ook niet op ingaan.
Helaas is er niets te doen aan dit soort spam mail, afmelden werkt ook niet, omdat de Afmeld link hetzelfde is als de "Klik hier voor uw aanbod" knop.

Waardoor ze nog meer spam krijgt.

Als het via Briefpost is, kan je het beste contact opnemen met het ACM en de Autoriteits persoonsgegevens

Ni
door Nico2020 Oct 30, 2020 om 20:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Enkel per post. Ik ben de mogelijkheden voor de ACM e.d. aan het bestuderen.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 30, 2020 om 16:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En familielid van mij ontving ook persoonlijk geadresseerde lokpost van Fastned.
Zijn leeftijd : 80 jaar.

panter22
door panter22 Oct 30, 2020 om 17:53
6599 Antwoorden / Vragen

Mag iemand van 80 jaar dan niet beleggen?

Ni
door Nico2020 - Oct 30, 2020 om 20:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips, uiteraard zijn de zaken verder op orde.

Het gaat er dus om dat fastnet b.v. data huurt van https://www.sparkinsights.nl/ welke adverteerd  met 'We durven in hokjes te denken: we analyseren doelgroepen en komen door duidelijke profielen tot waardevolle marktinzichten. We zijn partner op het gebied van data: in plaats van met hagel, schieten wij graag met scherp.' ze maken profielanalyses 'We werken met een aantal vastomlijnde profielen, die wij persona’s noemen. We hebben deze persona’s ingedeeld op basis van criteria zoals: leeftijd, inkomen, gezinssituatie, opleidingsniveau en interesses. Iedere persona staat voor een klantsegment of specifieke doelgroep.'
Wat ons verbaasd is dat er oudere, en in ons geval kwestbare, mensen worden verleid met risicovolle beleggingen.
Het lijkt mij, als er dan toch een goed product wordt verkocht, aannemelijk dat je ook andere doelgroepen probeert te bereiken. Het zou natuurlijk kunnen dat hier anders op wordt geadverteerd maar ik en meerdere mensen uit mijn omgeving hebben het nog niet aangeboden gekregen in welke vorm dan ook.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2020 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben "ouder" en ook niet benaderd. Maar zouden ze dat doen, dan is de oud papierbak daar goed voor.

panter22
door panter22 Oct 31, 2020 om 08:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder hoort tot de doelgroep voor de belegging die Fastned voor ogen heeft om reklame naar toe te sturen.
De oudere mens, eigen huis, in goeden doen. Kennelijk klopt dat, anders zou je je er niet zo druk over maken.
Dergelijke reklame sturen naar mensen in een armoedewijk, heeft geen zin. De kans dat die gaan beleggen is maar klein.
Dat is toch altijd zo met reklame maken. Je stuurt toch geen reklame voor hoortoestellen aan bewoners van een studentenhuis. Die reklame gaat ook gericht naar de oudere mens.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 30, 2020 om 20:45