Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 14:12
Geldzaken & recht

Fiscaal partner

Goedemiddag,

ik hoop dat iemand mij hier kan helpen:

Iemand woont in bij zijn ouders en broer (30) met zijn minderjarige kind. Is hij dan fiscaal partner met een van deze personen?

De belastingdienst stelt dat je aan voorwaarden moet voldoen. De persoon in kwestie voldoet met al deze 3 personen aan een voorwaarde; inwonend minderjarig kind. Hij zou dan meerdere fiscale partners hebben en dan komt er dus uit dat je dan geen fiscaal partner hebt omdat je er maar een kunt hebben. Contact gehad met belastingdienst en deze zeggen ook geen fiscaal partner meerdere personen voldoen aan de voorwaarde voor fiscaal
partnerschap.

Echter zegt een andere overheidsinstantie (DUO) nu wel fiscaal partner want ouders zijn al
fiscaal partner van elkaar.

Belastingdienst zegt hierover dat ze niet naar aard van relatie kijken maar alleen naar de voorwaarde vanuit mijn perspectief.

wie heeft er nu hier gelijk?

groetjes Jasmine

3986 14 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2019 om 15:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Lees hier  eens en ook hier  onder huisgenoot.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Gerbera,

deze sites had ik idd ook al gevonden maar beantwoorden helaas de vraag nog niet over deze specifieke situatie. Met 3 mensen aan 1 voorwaarde voldoen betekend meerdere fiscale partners dus uitkomt geen fiscaal partner. De 2 organisaties geven me beide een ander antwoord helaas

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even afgezien van uw vraag, wat kan het Duo schelen wie fiscaal partner is van elkaar?

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger,

DUO kijkt of je een partner hebt ivm aflossen studielening de draagkracht van de partner wordt dan hierbij meeberekend.

Ja
door Jasminaa - Oct 3, 2019 om 16:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Gerbera deze sites had ik idd ook al gevonden maar beantwoorden de vraag nog niet als ik met drie huisgenoten aan dezelfde voorwaarden voldoe..... helaas

Ja
door Jasminaa - Oct 3, 2019 om 16:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger,

DUO kijkt of je een partner hebt ivm draagkracht partner studieschuld. En hun merken de broer aan als fiscaal partner vandaar.

ma
door malty - Oct 3, 2019 om 16:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik opmaak uit de voorbeelden (het zesde voorbeeld) zijn de broers geen fiscale partners van elkaar.
Naar beneden scrollen voor voorbeelden-tabel.
De ouders zijn fiscale partners van elkaar en kunnen dat dus niet zijn met de zonen.

https://financieel.infonu.nl/belasting/31116-fiscaal-partnerschap-2019-2020.html

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Malty,

Als ik de link van uw reactie open kan ik helaas niet terugvinden wat u bedoeld. In het voorbeeld wat u benoemd is er dan ook een minderjarig kind van een van beide broers in beeld?

ma
door malty Oct 3, 2019 om 16:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Scrol in het artikel naar beneden tot de tabel met voorbeelden.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malty

Ik weet niet wat u bedoelt met zesde. Maar er staat dit.

Niet getrouwd of geregistreerd als partners, maar wel samenwonend

Wanneer u niet getrouwd bent en niet een geregistreerd partnerschap hebt, maar wel samen woont en een gezamenlijke huishouding op hetzelfde adres voert, zijn jullie geen fiscale partners als niet aan enkele aanvullende voorwaarden is voldaan:
  • ER IS EEN INWONEND KIND
  • Er is een kind van de ander erkend.
  • De woning is gezamenlijk gekocht,
  • Jullie zijn pensioenpartners
Er is een inwonend kind, dus fiscaal partner.
Er hoeft maar aan één voorwaarde voldaan te worden.

ma
door malty Oct 3, 2019 om 16:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
In tabel 6de voorbeeld staat
U woont samen, maar hebt geen notarieel samenlevingscontract. Bovendien geen kind samen, geen eigen woning of bent niet als pensioenpartners aangemeld.      Neen, u bent geen fiscale partners

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Maar diegene voldoet met 3 mensen aan dezelfde voorwaarde en je kan niet meer dan een fiscaal partner hebben. Dus dan komt eruit geen fiscaal partner.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 16:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit kan van toepassing zijn.

  • U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).

Met de ouders kan uiteraard geen fiscaal partnerschap zijn, want die zijn dat al van elkaar. Met het kind kan dat ook niet, want die is onder de 27.

Die persoon is GEEN toeslagpartner van broer.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,

het klopt inderdaad dat hij aan deze voorwaarde voldoet met alles 3 de personen (ouders en broer) en de belastingdienst zegt dan als je meerdere fiscale partners hebt dit kan niet dus heb je er geen. Aan de telefoon is aan hem verteld door belastingdienst dat zij kijken vanuit het perpectief van hem en niet naar de aard van de relatie. (Maar wat ik dan niet snap kijken ze dan wel of niet ernaar of andere al fiscaal partner zijn van elkaar?)

Want zoals gezegd en beschreven wordt wordt er niet gekeken naar de aard van de relatie van de fiscale persoon.

Toeslagpartner is hij zowieso niet met de broer want hier valt hij in de uitzonderingsregel: u woont met 2 of meer personen samen.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zesde voorbeeld in die kolom, stemt niet overeen met het lijstje erboven.

ma
door malty Oct 3, 2019 om 16:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

.

Tr
door Trostomaat Oct 6, 2019 om 01:23
239 Antwoorden / Vragen

Het zesde voorbeeld is inderdaad onjuist. Het zesde voorbeeld impliceert dat ook een ouder die samenwoont met een kind dat 27 jaar of ouder is, en die op zijn beurt weer een minderjarig kind heeft dat daar ook woont, geen fiscale partner is met dat meerderjarige kind. En dat is onjuist.

Ja
door Jasminaa - Oct 3, 2019 om 16:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

U staat met meerdere personen ingeschreven

Als u met meerdere personen op hetzelfde adres staat ingeschreven, moet u kijken met wie van hen u aan de hoogste voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet.

Voorbeeld

U staat met 2 andere personen op hetzelfde adres ingeschreven. Met 1 ervan hebt u samen een kind, met de ander hebt u samen het huis gekocht. U bent fiscale partners met de persoon met wie u een kind hebt, omdat deze voorwaarde hoger staat dan de voorwaarde 'U bent samen eigenaar van een eigen woning.'

U voldoet met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde

Als u met meerdere personen tegelijkertijd aan dezelfde voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet, bent u met geen van deze personen fiscale partners.

Voorbeeld

U hebt met 2 andere personen een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. U hebt dan geen fiscale partner op basis van de voorwaarde 'U bent samen eigenaar van een eigen woning', omdat u met 2 personen tegelijkertijd aan deze voorwaarde voldoet.

U kunt nog wel met 1 van deze personen fiscale partners zijn als u met deze persoon aan 1 van de andere voorwaarden voldoet.

Dit staat er vermeld op de site van belastingdienst zelf. Hij voldoet zoals ik het lees dus met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde waardoor fiscaal partnerschap niet zou kunnen??? Toch??

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kan men nog doir een andere voirwaarde wel met één van hen een fiscaal partnerschap hebben.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger zeer zeker dat klopt wat u zegt!
maar hij voldoet met geen een andere persoon aan welke voorwaarde beschreven dan ook.... lastige en rare situatie idd.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij voldoet met broer aan de voorwaarde, samen huishouden, kind aanwezig.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 18:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

Alsmede met de ouders kind aanwezig dus kom je weer op 3....

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die ouders doen er niet toe.

ma
door malhy2 Oct 15, 2019 om 02:19
309 Antwoorden / 13 Vragen

Jasminaa heeft in deze gelijk.
Er wordt met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde voldaan en daarom is hij met niemand fiscaal partner.
Als hij met iemand anders in een hogere catagorie zou vallen zou hij daarmee fiscaal partner zijn .
Hij is echter met meerdere personen in dezelfde catagorie FP en daarom met niemand.

meester F Visser zou zeggen dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de belastingsite staat dit.

Voorwaarden fiscaal partnerschap

U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

  • U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
  • U hebt samen een kind.
  • 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
  • U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
  • U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.
  • U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
    Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben
Dus volgens de laatste stip is persoon fiscaal partner met broer. Het komt door de aanwezigheid van het kind.

Maar misschien is er nog wel een ontsnappingsmogelijkheid.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi tijger dat klopt wat er staat dat ben ik met u eens. Maar hij voldoet met 3 personen aan die voorwaarde en dan staat er dit:

U voldoet met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde

Als u met meerdere personen tegelijkertijd aan dezelfde voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet, bent u met geen van deze personen fiscale partners.

Voorbeeld

U hebt met 2 andere personen een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. U hebt dan geen fiscale partner op basis van de voorwaarde 'U bent samen eigenaar van een eigen woning', omdat u met 2 personen tegelijkertijd aan deze voorwaarde voldoet.

U kunt nog wel met 1 van deze personen fiscale partners zijn als u met deze persoon aan 1 van de andere voorwaarden voldoet.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 16:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

En dit antwoord (zie bovenstaande meerdere fiscale partners) heeft een medewerker hem toegestuurd via de berichtenbox omdat hij zelf bang was een fout te maken en zo kon die doorlezen wat ze aan de telefoon besproken hadden.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt nog wel met 1 van deze personen fiscale partners zijn als u met deze persoon aan 1 van de andere voorwaarden voldoet.

En daar voldoet hij dus aan.

ma
door malty Oct 3, 2019 om 16:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Welke 3 personen zijn dat dan in uw geval, het minderjarige kind telt niet mee.

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger aan welke voorwaarde voldoet hij volgens u dan nog? Er wordt alleen voldaan aan de voorwaarde inwonend kind en aan geen enkele andere genoemde voorwaarde...

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

@malty
zijn ouders en broer zijn er 3

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger
en aan die voorwaarde van inwonend kind voldoet hij ook met zijn ouders dus dan zijn er 3 personen die aan die voorwaarde voldoen. En komt men weer uit op het stuk meerdere fiscale partners.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hoeft maar aan één voorwaarde te voldoen om fiscaal partner te zijn. Met ouders kan hij GEEN fiscaal partner zijn. Met broer wel.

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat hem nog maar eens bellen met de belastingdienst en dan de zaak precies uitleggen en verwijzen naar hun EIGEN voorwaarden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2019 om 17:18
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk overbodig maar als het nog niet duidelijk is: er kunnen maar twee personen fiscaal partner zijn van elkaar.
Dan uw opmerking over DUO: ik begrijp niet wat ZIJ (bij DUO dus) daarmee te maken hebben tenzij er een foutieve melding aan hen is gedaan.

Voor de Belastingdienst kunt u zelf bepalen wie uw fiscaal partner is of dat u geen fiscaal partner heeft. De iemand die u noemt kan dus ook naar mijn nmening helemaal geen fiscaal partner zijn.

Lees dan ook nog even dit en vooral bij 'keuzes in uw voordeel'  https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/makkelijker-kan-duo-het-niet-maken-wel-goedkoper

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat maar 2 personen fiscaal partner kunnen zijn begrijp ik. Maar het gaat om het feit dat hij met 3 mensen aan een voorwaarde voldoet dus betekend meerdere fiscale partners en dan heb je volgens belastingdienst geen. Nergens staat een antwoord op de vraag in deze situatie vandaar.

DUO kijkt naar of iemand een partner heeft ivm aflossen studielening en draagkracht

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

En qua aflossing maakt het voor hem niet uit het gaat hier om het feit dat een instantie zegt geen fiscaal partner en de ander wel

Ja
door Jasminaa Oct 3, 2019 om 17:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

En je kunt niet kiezen voor fiscaal partnerschap je bent het of niet. Apart aangifte doen kan wel maar dan ben je wel evengoed fiscaal partner van elkaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 3, 2019 om 20:27
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JASMINAA: u begrijpt het niet (of u wilt het niet begrijpen). Of iemand samen met een andere persoon als omschreven in de regelgeving wel of geen fiscaal partner is bepaalt hij/zij zelf!!! Lees de al u aangeven info van/door Belastingdienst nog maar eens heel goed door en probeer het dan toch maat goed te begrijpen! Jammer dat ik op deze manier lijk te moeten reageren.
Voor de volstrekt goede orde: ik ben gehuwd maar mijn echtgenote en ik hebben om zeer moverende reden besloten om geen fiscaal partner te zijn. En wij zijn dat ook niet voor de Belastingdienst!

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee Heremietkreeft, dat bepaalt men niet zelf, of men als fiscaal partner beschouwd wordt, volgt uit de omstandigheden en de daarvoor geldende regels.n

En als u getrouwd bent, bent u sowieso fiscaal partner van elkaar.

Het kan best zijn dat u zich geen partner voelt, maar voor de fiscus bent u fiscaal partner, zelfs als u niet zou samenwonen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 3, 2019 om 21:24
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Tjonge jonge, daar hebben we de allesweterin weer. Ik gaf mijn reactie uit EIGEN ERVARING!!!! Ik ben voor de fiscus GEEN fiscaal partner!!!
Wie bent u eigenlijk dat u mijn eigen ervaring waagt te ontkennen?
Ik ben gehuwd en GEEN fiscaal partner! Zo dit een rechtzaak zijn dan zou ik de bevestiging van de fiscus zo kunnen tonen! (Of de aangifte/aanslagen van de afgelopen jaren.)
Ik zie inmiddels diverse site met ook de onjuiste info in deze. Afgezien hiervan heeft deze reactie geen enkele relatie met de vraagstelling m.b.t de broer van iemand die woont in bij zijn ouders en broer (30) met zijn minderjarige kind. .... . In dat geval is er hoe dan ook geen sprake van fiscaal partnerschap en volgens mij zijn wij het daar ook over eens. Zo niet, dan heb ik uw reactie volstrekt onterecht opgeplust als een goed antwoord!  (Zie ik van u wel eens een +?, neen)

tijger1
door tijger1 Oct 3, 2019 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt schreeuwen wat u wilt, maar als u getrouwd bent, bent u fiscaalpartner met uw vrouw. Dan kunt u hoog springen of laag springen, maakt niets uit.

u kletst gewoon.

Op een aanslag staat helemaal niets over fiscaal partnerschap vermeld.

En als mijn reactie had gelezen had u kunnen zien dat ik schrijf dat persoon en broer wel degelijk fiscaalpartner van elkaar zijn.

Zij vormen een huishouding samen met een kind.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens is persoon dus fiscaal partner met broer. Dat hij telefonisch iets anders te horen gekregen heeft, kan best. Als je drie keer dezelfde gecompliceerde vraag stelt aan de belastingtelefoon, kan het gebeuren dat je drie verschillende antwoorden krijgt.

Maar om het honderd procent zeker te weten, zou persoon zijn vraag schriftelijk kunnen voorleggen aan de belastingdienst.

Laat hem dan wel de situatie zoals bij zijn ouders is zorgvuldig vermelden.

ma
door malhy2 - Oct 5, 2019 om 16:56
309 Antwoorden / 13 Vragen

Nee, voldoet niet aan de regels van fiscaal partnerschap.
Er is geen sprake van een samengesteld gezin.
de man is met zijn kind weer bij zijn ouders en broer in gaan wonen.
Er is wel sprake van een toeslagpartner maar niet van een fiscaalpartner.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2019 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt wel met zijn achten wonen waarvan er vier fiscaal partner zijn met de andere vier.

Als een van de ouders weduwe of weduwnaar zou zijn, zou hij zelfs met die ouder fiscaal partner kunnen zijn.

Het gaat er niet om of men broers van elkaar is en waar de rest van het gezin uit bestaat.

Het gaat er om dat er twee ongehuwde personen samen wonen, terwijl er ook nog een kind van de een in dat huishouden woont.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De enige mogelijkheid om onder fiscaal partnerschap uit te komen is mijns inziens als broer en persoon een huurcontract sluiten met jun ouders.

ma
door malty Oct 6, 2019 om 10:07
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een van de broers een huurcontract zou al voldoende zijn, of niet?

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2019 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, denk ik ook. En mijns inziens is het heel belangrijk dat men dat doet, want als men fiscaal oartner is, is men automatisch toeslagpartner en dat is voor persoon met kind heel nadelig ivm KGB. “Leuke” kwestie.