donna53
door donna53 Feb 11, 2013 om 18:03
Geldzaken & recht

Fiscaal partner is toeslag partner of niet?

Op mijn vraag aan de Belastingdienst of mijn vader die bij mij in huis is, mijn toeslagpartner is, kreeg ik het volgende antwoord:
Vanaf 2013 is de persoon met wie u samenwoont alleen uw toeslagpartner als er sprake is van een van de volgende situaties:
U hebt samen een samenlevingscontract
U bent elkaars partner voor het pensioenfonds
U hebt een gezamenlijke eigen woning

Maar op de belastingsite zelf staat, dat als je elkaars fiscaal partner bent, je automatisch ook elkaars toeslagpartner bent. Mijn vader was in 2011 mijn fiscaal partner en is dat dan ook automatisch in 2012 en in 2013, want je mag niet meer per jaar kiezen.
Ga je dan naar je eigen pagina ,,Mijn Toeslagen'' en je wilt invullen dat je een toeslagpartner hebt, komen er allemaal vragen onder, maar niet de vraag: heeft u een fiscaal partner?
De uitslag van die vragen geven dan aan dat je geen toeslagpartner hebt! Maar volgens de belastingsite dus wel!
Je kunt dat alleen niet opgeven in Mijn Toeslagen, als je de vragen naar waarheid in vult.
Wie zou er nu gelijk hebben? Het komt toch allebei van dezelfde Belastingdienst. Of zouden ze het zelf niet weten?
Weet iemand het antwoord?

6509 3 Rapporteer

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Feb 11, 2013 om 18:17
355 Antwoorden / 1 Vragen

http://belasting.startpagina.nl/prikbord/

Misschien is hier een soortgelijke vraag gesteld en staat daar een éénduidigeantwoord?

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2013 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo donna53,

Staat me bij dat hier - onduidelijkheid belastingsite - al vaker over geschreven is.

Hebt u meerderjarige huisgenoten die langer dan zes maanden op uw woonadres staan ingeschreven in het GBA met wie u een gezamenlijke huishouding voert, en zijn dat niet uw kinderen, kleinkinderen, ouders of grootouders, dan hebt u een toeslagpartner;
Woont u alleen met uw kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders of minderjarige huisgenoten, dan zijn zij geen toeslag partner. In 2013 geldt als extra voorwaarde om geen toeslagpartner te zijn als u een kind hebt, dat u of de huisgenoot jonger moet zijn dan 27 jaar;
(Bron: info.nu)

Conclusie: géén toeslagpartner.

En anders nog even bellen met de Belastingtelefoon: 0800-0543

Leuker kunnen we het niet maken ...

Suc6

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2013 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo moeilijk is het anders niet hoor. Er zit een verschil tussen de voorwaarden voor een fiscaal partner en een toeslagpartner.

Als men fiscaal partner van elkaar is, is men ook toeslagpartner in Maar ook daar zijn uitzonderingen op.

Andersom is dat niet per se het geval. Een fiscaal partner als huisgenoot is dus uw toeslagpartner, maar niet per se andersom.

U zegt dat uw vader in 2011 uw fiscaal partner was, maar ik vraag mij af op welke basis. Dat zou alleen maar kunnen als de woning van u beiden is.

De regels voor fiscaal partnerschap zijn sowieso gewijzigd voor het jaar 2011 en nog een beetje aanvullend gewijzigd voor 2012.