Sn
door Snereb Iram May 9, 2021 om 09:41
Geldzaken & recht

Fishing sms

[Berichtenbox-MijnOverheid]

Geachte heer/mevrouw,

Er staat een bericht voor u klaar omtrent uw belastingteruggave 2020 met het kenmerk: WZ013223. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. U kunt via de onderstaande link het bericht openen om uw teruggave te ontvangen : https://s.id/teruggaveloket

Deze sms kreeg ik. Wat gebeurt er als ik er op klik?

11133 26 Rapporteer

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - May 9, 2021 om 09:44
809 Antwoorden / Vragen

Belastingdienst verwijst altijd naar de berichtenbox die je ZELF moet openen en niet via een link.
Dus deleten die hap.

Gr
door Grunn1 - May 9, 2021 om 09:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Log gewoon in op mijn overheid via een browser en zie welke berichten er voor u staan.

Sn
door Snereb Iram - May 9, 2021 om 09:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb er op geklikt en kreeg een gewone google-zoek pagina

koekeloer
door koekeloer May 10, 2021 om 11:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom vraagt U wat er gebeurt als u op de link klikt als u er dan toch gewoon op klikt? Vraag het ons dan niet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2021 om 09:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

NOOIT op klikken en u geeft zelf al aan dat u een google pagina kreeg. Daar dan uiteraard ook niet mee verder gaan omdat u dan op een vals site komt. Altijd dan zelf de berichtenbox openen hetgeen ook via een app kan https://www.seniorweb.nl/tip/de-berichtenbox-app-van-mijnoverheid-gebruiken

Verder is het een kwestie van bijhouden van alle al gegeven waarschuwingen in deze zoals o.a.  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/cybercrime-en-cybersecurity/vraag-en-antwoord/phishing  (van de overheid)  https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/nepmails-en-phishing  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-dit-is-wat-jij-moet-weten-over-deze-vorm-van-oplichting  , en nog veel meer. Melden als aangegeven https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-e-mail-melden/

  Re: ik lees inmiddels dat u er wel op heeft geklikt en een adres heeft gezien dat absoluut niet van de overheid/belastingdienst is. Ik hoop dat het geen consequenties heeft zoals bijv. het ontvangen van meer berichten omdat waarschijnlijk u heeft gereageerd vanaf het door de fraudeur benutte adres.

marita5
door marita5 - May 9, 2021 om 10:01
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 9, 2021 om 12:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Eemskrant?

Dan word ik Uw  buren?
Schokkende  ervaring en  ik bouw nog!

tijger1
door tijger1 - May 9, 2021 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er bestaat helemaal geen teruggave loket. Als u hiermee verder gaat wordt u leeggeplukt.

Donuts
door Donuts - May 9, 2021 om 10:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Zal wel aan mij liggen, maar ALS ik zo'n sms-je zou krijgen en ik ZOU twijfelen dan zou ik gewoon inloggen op "mijn belastingdienst". Er is geen enkele reden om op zo'n link te klikken.

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar op Mijnoverheid inloggen.:-)

Donuts
door Donuts May 9, 2021 om 11:25
1203 Antwoorden / 2 Vragen
tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de aanslag opgelegd is, krijgt u een mail van Mijnoverheid dat er een bericht voor u zit in de berichtenbox. En als u dan inlogt bij Mijnoverheid kunt u de berichten lezen in de berichtenbox.

Donuts
door Donuts May 9, 2021 om 12:51
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja klopt, maar het bericht vind ik minder interessant dan de aanslag. Dus ik ga liever rechtstreeks naar de BD.

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mag ook hoor, maar in de Berichtenbox staan alle aanslagen en post van overige instanties overzichtelijk bij elkaar.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2021 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst verstuurt helemaal geen sms.

gerbera
door gerbera - May 9, 2021 om 10:34
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom stelt u de vraag wat er gebeurt als u er op klikt en er vervolgens gewoon op klikken. Ondanks alle waarschuwingen zijn het juist mensen als u die straks klagen dat hun bankrekening is geplunderd. Dus volgende keer maar wat voorzichtiger zijn en nu uw computer/telefoon maar even controleren, want met het "gewoon" op de zoekpagina komen kan er best wel een ongewenst bestand zijn geïnstalleerd. Dergelijke berichten komen nooit van erkende instanties, die doen dit via de post of als u gebruik maakt van "Mijn Overheid" via de mail en niet per SMS met alleen de melding dat er een bericht voor u klaar staat, en dat zonder link.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 9, 2021 om 10:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nogal onverstandig om op die link te klikken. Het is sowieso een poging om je op wat voor wijze dan ook op te lichten. Als je dan toch nieuwsgierig bent, dan er alleen op klikken als je weet wat je doet. Het domein s.id is een zogenaam URL-shortner, dus de link had je waarschijnlijk naar een of andere oplichtings pagina moet leiden. Maar waarschijnlijk is deze al uit de lucht gehaald, waren de oplichters aan het testen of hebben ze een fout gemaakt. In dit geval kon het dus geen kwaad om er op te klikken.

Sn
door Snereb Iram - May 9, 2021 om 11:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor de reacties. Ik had vanmorgen al vroeg inderdaad die sms gekregen en onnadenkend op die link geklikt. Ik vond het erg stom van mezelf en zei dat niet direct.

War ik nu begrijp is dat ik heel alert moet blijven.  Ik controleer nu telkens mijn bank, heb de daglimiet direct naar beneden bijgesteld. Ik zal letten op smsjes, appjes, en mailtjes. En nergens meer op klikken.

ik weer niet goed wat ik meer kan doen.

Ben erg blij met het laatste bericht van Diumenge, dat waarschijnlijk de nep-site al uit de lucht is gehaald en dat er dus niets aan de hand is.  God zij dank.

nogmaals dank allen voor de moeite en de bemoediging.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 9, 2021 om 12:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1 Kenmerk  WZ  01234567  klopte niet, staat niet op mijn brief.

2 Mijn Overheid en zelf inloggen, ze sturen nooit een klik hier link.

3  s.id/  is hun domijnnaam  en achter de / teruggaveloket.
Teruggave loket  bestaat niet, en  de /  betekend  dat ze  hopen  dat je er in trapte...
De https;//s.id    is hun  site die online was, maar reeds  door  sidn.nl  verwijderd!

4  sidn  .nl   is de site die alle oplichters  uit de lucht kan halen.
Door  paar dagen te wachten ben je te laat om opgelicht te worden dankzij  vele meldingen bij  sidn.nl  van onze Echte waakhond.

diumenge
door diumenge May 9, 2021 om 12:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

s.id is helemaal niet door sidn.nl verwijderd, a) dat kunnen ze niet eens én b) s.id is gewoon online.

s.id was ook helemaal niet hun site die online was, s.id/teruggaveloket is een verkorte/eenvoudige link die waarschijnlijk naar een phising site moest leiden, waarschijnlijk heeft pandi.id die koppeling verbroken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 9, 2021 om 12:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder de SMS door te sturen kan ik niet oordelen of deze nog online is....
Via Google verwijzing die hier genoemd is  meestal door semi overheid die domijn namen van frauders verwijderde.....

sidn.nl is  de  organisatie die frauders  met .nl adressen kan aanpakken,  geen  .be dropwinkel zoals ik nu heb!

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, houd op over je dropwinkel. De belastingdienst stuurt GEEN sms.

mi
door miennaamishaaz May 9, 2021 om 15:46
725 Antwoorden / 1 Vragen

S.id is een URL shortener die criminelen vaak gebruiken om u links te sturen, het domein is niet eens eigendom van de overheid.

iedereen kan een S.id link aanmaken.

diumenge
door diumenge May 9, 2021 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@soms, je weet echt niet waar je het over hebt, dus reageer dan gewoon niet. Sidn.nl kan helemaal geen fraudeurs met .nl aanpakken.

Al die onzin blijft maar staan...

Dit bijvoorbeeld: "Via Google verwijzing die hier genoemd is  meestal door semi overheid die domijn namen van frauders verwijderde.....

Wat zeg je daar nou eigenlijk?

Maarja, de grootste mogelijke onzin hier neerplempen is allemaal prima, maar één grapje of minimaal off topic en de stagair hier slaat weer aan het verwijderen.

tijger1
door tijger1 May 9, 2021 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

+10

Topantwoord

sw
door swat1500 - May 9, 2021 om 14:07
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen dat u door op de link te drukken ongezien een app op uw telefoon hebt gekregen die uw bankapp kan overnemen of informatie die u in uw bankapp invoert kopieert en aan derden door stuurt.
Het is verstandig om een uw telefoon te scannen met een virus scanner of volledig te resetten.

Sn
door Snereb Iram - May 9, 2021 om 14:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Swat1500 voor dit praktische antwoord. Ik ga nu eerst een virusscanner erop los laten en als dat niets oplevert, de telefoon resetten (helaas).

mi
door miennaamishaaz - May 9, 2021 om 15:43
725 Antwoorden / 1 Vragen

wat er gebeurt:

eerste mogelijkheid
1 u wordt naar een valse inlog omgeving gestruurd
2 als u inlogt gaan criminelen live meekijken en zo uw rekening plunderen
3 u bent al uw geld kwijt, doordat u in de valse inlog omgeving hebt proberen in te loggen
4 de bank wil hoogstwaarschijnlijk eerst u niets vergoeden omdat het immers uw eigen schuld was
5 u zit nu met de gebakken peren

Tweede mogelijkheid
1 u wordt naar een valse inlog omgeving gestruurd
2 de pagina heeft ook nog een virus die uw telefoon volledig lokt nadat u hebt proberen in te loggen
3 als u inlogt gaan criminelen live meekijken en zo uw rekening plunderen
4 u bent al uw geld kwijt, doordat u in de valse inlog omgeving hebt proberen in te loggen
5 de bank wil hoogstwaarschijnlijk eerst u niets vergoeden omdat het immers uw eigen schuld was
6 u zit nu met de gebakken peren
7 u kunt vrijwel helemaal niets meer met de telefoon. en kan mogelijk ook niet meer inloggen in de bankomgeving

aurora1
door aurora1 - May 9, 2021 om 17:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Door uw niet zo slimme actie en tegen beter weten in, met dat aanklikken kunt u nmm maar beter overal uw wachtwoorden wijzigen en daarbij allemaal verschillende wachtwoorden nemen.

Redacteur
door Redacteur - May 10, 2021 om 09:16
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Beste Snereb Iram,

We hebben in dit artikel een hoop informatie uiteengezet: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ben-je-in-phishing-getrapt-dit-kun-je-doen
Daarin vind je een aantal nuttige tips over wat je kunt doen nadat je op een link hebt geklikt.

Met vriendelijke groeten,
Carmen
Redactie Kassa

pi
door piet limburg - May 10, 2021 om 11:52
231 Antwoorden / 15 Vragen

Klik er liever nooit op.
De Belastingdienst stuurt geen sms
Enig betrouwbaar,niet mondeling, contact is via DigiD

ma
door marleenvanh - May 10, 2021 om 12:44
451 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mari Berens, Dit is niet van de belastingdienst. Criminelen willen u met het woord 'teruggave' zand in de ogen strooien (wie wil er nu niet graag geld terugkrijgen van de belastingdienst) alleen zal de belastingdienst dit nooit op deze manier (via sms) doen. Een mail met 'Er staat een bericht voor u klaar' (zonder opgave waar dat over gaat) is mogelijk en dan moet u zelf op de site van de belastingdienst(!), met uw Digid,  inloggen. Dit soort sms-jes meteen deleten dus!

mo
door mof - May 10, 2021 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) de belastingdienst stuurt u geen berichten via sms. U kunt ervan uitgaan dat dit een phishingsms betreft.
Het is dan onbelangrijk wat gebeurt als u die aanklikt. U moet er niet op klikken. U moet melding maken bij de fraude helpdesk.

2) heeft u toch de link aangeklikt, wat ik denk, want waarom zou u anders de vraag stellen? Dan hangt het er vanaf hoe handig de criminelen aan de andere kant zijn. Het kan zijn dat u naar een neppagina wordt geleid waaru moet inloggen met bijv uw digid (die ze dan kunnen kapen) en u uw gegevens afhandig maken, misschien uw bankrekening oid.

maar watgevaarlijker is, ze kunnen misschien een appje onzichtbaar plaatsen dat uw activiteit op uw telefoon bijhoudt en interessante inloggegevens steelt ....

als u denkt dat een bericht vals is, nooit op ingaan.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - May 10, 2021 om 13:26
104 Antwoorden / Vragen

Ik zou maar snel een scan van je telefoon maken. En inderdaad waarom klik je op zo iets??

he
door henkie.penkie - May 10, 2021 om 13:26
148 Antwoorden / 0 Vragen

U wordt toch vaak genoeg gewaarschuwd voor zulke berichten, waarom klikt U er dan op. Nog maals de belastingdienst en de banken sturen je nooit een bericht waar U een op een link moet klikken . Dus waarom doet U het dan toch. Al komen zulke berichten zeer vertrouwd over dan nog nooit op klikken. Bel dan met de belasting of jou bank. Verder verwijder zulke berichten direkt en ga er niet op in.

reinoud10
door reinoud10 - May 10, 2021 om 15:37
14 Antwoorden / 0 Vragen

Link is soms niet belangrijk waar die heen gaat. Maar door op de link te klikken , kan er op de achtergrond een programma geinstaleerd worden op je pc. En daar door kunnen zij dan in je pc komen.

ma
door malhy2 - May 12, 2021 om 00:34
309 Antwoorden / 13 Vragen

dan heeft u volgende week vanalles te melden op dit forum omdat dit duidelijk fishing is.
Ga naar uw berichtenbox via de app en klik niet op de link.

Ro
door Rob Koch - May 12, 2021 om 11:43
2 Antwoorden / Vragen

Tijdens mijn awareness presentaties vertel ik altijd het volgende over hoe je phisjing kunt herkennen:

Bij phishing wordt er misbruik gemaakt van gewone menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, onwetendheid, naïviteit, angst, etc.
Dit zijn eigenschappen die we allemaal kunnen hebben. Hackers weten dit. Daarom is het sturen van grote hoeveelheden phishing berichten voor hackers zo succesvol. Veel mensen trappen erin.

Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishing (Let op: Niet alleen via e-mail maar ook vaak via SMS, Whatsapp, Facebook en zelfs via de telefoon of via een gewone brief) kun je het beste het volgende onthouden.
1. Klik niet direct op een link als je een e-mail krijgt met een onverwacht of "verrassend" bericht.
2. Check eerst eens goed waar het bericht vandaan komt. Ken je de afzender? Klopt het domein wel? (Bijv. "s.id" is geen website van de overheid!)
3. Waar wordt je naartoe geleid als je de link aanklikt? Dat kun je linsonder op je scherm zien als je met de muis over de link gaat. (Let op: Niet klikken!)

Naast deze "technische" controle moet je ook eens goed nadenken over de inhoud van de mail.
1. Is het een onverwachte "zéér aantrekkelijke, eenmalige" aanbieding van een of ander product? Wees op je hoede!
2. Heeft de mail een onderwerp wat groots in het nieuws is? Pas dan op! We hebben bijvoorbeeld veel phishing e-mails gezien die over "Corona" gingen.
3. Is er een (tijds)druk? Moet je snel iets doen want anders zijn er consequenties? Dit is kenmerkend voor phishing berichten.