Ca
door CaroB Jan 22, 2017 om 15:56
Geldzaken & recht

Forensenbelasting

Wij hebben sinds 2 jaar een huisje op een park in Drenthe. Om dat te kunnen betalen hebben we flink gespaard. Dus denk niet dat we miljonairs zijn.
Wat ons in het verkeerde keelgat schiet is de onwijs hoge forensenelasting (wat een woord, we zijn geen forensen, ik heb in mijn leven al genoeg geforensd van en naar mijn werk). Een bedrag van 690 euro. Dat staat in geen verhouding tot bv. de OZB belasting die we moeten betalen die veel lager is. Als ik deze site doorworstel zie ik dat wij niet eens zo'n hoog bedrag betalen, het kan nog veel erger. Mijn vraag is deze: In hoeverre klopt het dat je een gemeentelijke belasting moet betalen voor een huisje terwijl je niet eens de keuze hebt om daar permanent te vertoeven. En by the way inspraak over de hoogte van de forensenbelasting die zo'n gemeente heft heb je ook niet want je woont er niet!
En voor dat er weer een wijsneus antwoordt dat je het ook kan verhuren. We hebben het niet gekocht om er geld aan te verdienen. We willen gewoon een huisje in een gebied waar we van de natuur kunnen genieten.

7826 15 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt genieten en dat kost geld. Simpel. U had het vantevoren kunnen uitzoeken.

En om op uw vraag te antwoorden: "ja, dat klopt".

Ca
door CaroB Jan 22, 2017 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

Wat een 'simpe'l antwoord

Ma
door Mat Matheij Jan 22, 2017 om 20:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Is erg simpel en dan ´krijgt´u nog de hoofdprijs. Wat wil deze TS eigenlijk dan horen.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mm .Dat kunt u toch lezen? De vraag was of het klopt.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2017 om 16:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ook als je gewoon een stacaravan hebt (of een tent): forensenbelasting zijn nu eenmaal inkomsten voor stad of dorp waar u verblijft. En inderdaad, iedere Gemeente heeft daar zijn eigen prijskaartje aan hangen. En het park zou er niet aan mogen verdienen (hoewel dat ook gebeurd). Ik moest zelfs iedere nacht dat mijn kleinkind kwam logeren, per nacht betalen.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2017 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat zou je dan wel van een wijsneus willen horen? Dat het schandalig is? Wel, bij deze dan. Niet dat het verder wat uitmaakt voor de te betalen forensenbelasting, want die is terecht. Goedkopere gemeente zoeken?

costnix
door costnix Jan 22, 2017 om 22:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

(Wijsneus mode on)
En anders verkoopt de TS de spreekwoordelijke "boot"!
(Wijsneus mode off)

hansje klein
door hansje klein - Jan 22, 2017 om 16:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Iedere Gemeente heeft bepaalde rechten om 'er wat bij te verdienen', ook als 'vakantiehuisjes-melker'. Straks komen ze op het idee om belasting te gaan heffen voor de gas-, water- en stroomleidingen die u op het terrein gebruikt worden en overmorgen ongevraagd voor alle activiteiten om de lucht in de Gemeente schoon te houden ......

U betaalt dus indirect mee aan een (niet verwachte?) 'geniet-belasting' ten bate van de burgers in de Gemeente waarmee u helemaal niets te maken heeft ...... en dat gegarandeerd met stijgende tendens.

tijger1
door tijger1 - Jan 22, 2017 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die gemeente houdt ook wel allerlei voorzieningen in stand, waar u als "huisjesgenieter" ook van profiteert.

@hansje

En de Ts heeft wel zeker met die gemeente te maken, want zij hebben daar een huis. En nog even over uw andere belastingen. In Rotterdam betaal je al jarenlang precariorechten voor de waterleiding die in de grond ligt.

Ma
door Mat Matheij Jan 22, 2017 om 20:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

Precariorechten voor een waterleiding, daar slaat u de plank wel erg mis.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in Rotterdam woont, moet u maar even op de afrekening van Evides kijken. Afgezien daarvan is Rotterdam niet de enige gemeente die dat in rekening brengt.

tijger1
door tijger1 Jan 22, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 21:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik woon niet in Rotterdam,  maar zie op mijn jaarafrekening toch echt precariobelasting staan.

hansje klein
door hansje klein Jan 23, 2017 om 10:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad wordt precariobelasting tegen de openbare uitingen van de Minister in opgelegd. Onze Gemeente heeft Vitens (dus wel degelijk een waterbedrijf!) vier jaren geleden deze belasting opgelegd en Vitens gaat nu achteraf deze extra kosten op de waterprijs opslaan/terugvorderen! We kunnen dus alles beleven in dit bananenkoninkrijk!

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 10:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....We kunnen dus alles beleven in dit bananenkoninkrijk!..... Ik lees net een advies van Rutte op RTLNieuws: Rutte vindt dat mensen die het in Nederland niet bevalt, maar weg moeten gaan.

hansje klein
door hansje klein Jan 23, 2017 om 10:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat vind u dan van deze: De zeikvrije maandag (Twitter Consumentenbond), of de dag van de zeikers is dinsdag (Metro)....

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 10:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het heet 'de klaagvrije maandag', dat is toch heel wat anders. De dag van ouwe zeikerds was gisteren, zag ik.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En daar heeft Rutte, overigens niet mijn favoriet, groot gelijk in. Er wordt wat afgejammerd in dit land. Ga lekker emigreren dan als het niet bevalt.

costnix
door costnix Jan 23, 2017 om 11:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: die klagers moeten O.P. Rutte? ;-)

Cookies
door Cookies Jan 23, 2017 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik hoop toch echt op een midden/rechts kabinet en ja, dan wordt het helaas dus Rutte.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2017 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wordt het nog wel een verrassing.

ha
door halex - Jan 22, 2017 om 18:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U rijdt niet over de gemeentelijke wegen om bij uw huisje te komen? U neemt al uw afval weer mee naar uw eigen huis om het daar in de kliko te doen? Als u in uw huisje bent, blijft u hele dagen binnen? U kijkt niet naar de straatverlichting en gaat ook niet een blokje om?
Of maakt u eigenlijk best wel veel gebruik van de gemeentelijke voorzieningen, maar vindt u het een onaangenaam idee dat u daar dan ook voor moet betalen?

pi
door pieterwolters - Jan 22, 2017 om 20:26
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou kunnen gaan lobbyen bij mensen die wel in die gemeente wonen en proberen via dat kanaal invloed te krijgen op de gemeente. Dan kunnen ze pleiten om de forensenbelasting te verlagen voor mensen zoals u in ruil voor bijvoorbeeld hogere OZB.... Succes!

aurora1
door aurora1 - Jan 22, 2017 om 20:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik - bijv. na sparen - een auto koop, moet ik ook wegenbelasting en allerhande meer betalen dat ik misschien helemaal niet in verhouding vind staan met de auto.
Anders het huisje maar weer verkopen als u dat geld niet wilt betalen, en bijv. regelmatig gaan picknicken of zo in een park bij u in de buurt. Dat zal niets kosten.
Ik vind niets schandaligs aan forensenbelasting e.d. Wees blij dat u "niet eens zo'n hoog bedrag" hoeft te betalen als anderen,  zoals u gelezen heeft.
Bovendien: de Drenten hoeven toch niet op te draaien voor uw gebruik van allerhande? Die hebben al problemen genoeg van schade door aardbevingen t.g.v. het een heel land van gas te voorzien en/of door het werk in Schoonebeek.

Ma
door Mat Matheij Jan 22, 2017 om 20:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk. Wel genieten maar niet meebetalen. Alle voorzieningen eisen maar daar niet ´dubbel´ voor betalen.

ficus
door ficus Jan 22, 2017 om 21:08
147 Antwoorden / 2 Vragen

De aardbevingen zijn in Groningen.

aurora1
door aurora1 Jan 22, 2017 om 21:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan bent u erg slecht op de hoogte w.b. Drenthe.

hansje klein
door hansje klein Jan 23, 2017 om 10:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33 is momenteel niet aanwezig, maar die berichte ooit, dat in zijn streek de grootste vervuilers juist de toeristen zijn in de zomer.....

ficus
door ficus - Jan 22, 2017 om 21:06
147 Antwoorden / 2 Vragen

DEze wijsneus zegt dat zegt uw eigen keuze is om het huisje in een park te willen hebben. Niemand heeft u daartoe verplicht.

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2017 om 10:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom heffen gemeenten forensenbelasting?

De forensenbelasting dient ertoe om mensen die relatief veel in een gemeente verblijven, maar geen ingezetene zijn van deze gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen in die gemeente. Het doel is niet om kosten voor deze voorzieningen één op één te verhalen, maar juist om een bijdrage te vragen aan het algemene voorzieningenniveau van de gemeente.  bron

hansje klein
door hansje klein - Jan 23, 2017 om 10:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

KLAGEN....  Goed voor je gemoed?  http://www.rtlnieuws.nl/editienl/24-uur-klagen-hoe-goed-dat-voor-je

gerbera
door gerbera - Jan 23, 2017 om 11:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry, H K je was me net iets voor.
de link van @Hansje Klein ;http://www.rtlnieuws.nl/editienl/24-uur-klagen-hoe-goed-dat-voor-je

Cookies
door Cookies - Jan 23, 2017 om 11:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Gerbera: ik wil met name dit stukje er even uitlichten:

Klagen kan een positieve uitwerking op ons hebben, een gevoel van opluchting geven." Soms kan het goed zijn voor je gezondheid.
"Constructief klagen zeker, maar alleen dan. Voor een positieve uitwerking op je gezondheid moet een klacht wel gegrond zijn."

Want klagen om het klagen, dus zonder gegronde reden, dat kan juist een negatieve uitwerking hebben. "Allereerst vindt niemand je meer leuk of neemt niemand je nog serieus, als je zomaar klaagt", licht Van Prooijen toe. "Maar daarnaast kun je je er zelf ook echt slecht door gaan voelen. Als je veel klaagt, zie je alles negatief. Je kijk op de wereld wordt dan ook negatief."

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2017 om 16:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ho ho sommige collega's!

Of een Gemeente wel en ook onder welke condities zij forensenbelasting heft hangt af van de inhoud van de betreffende verordening.

'Voor hetzelfde geld' kan er sprake zijn van het heffen van toeristenbelasting in plaats van forensenbelasting.

Dat betekent dus dat vraagsteller bij de Gemeente in kwestie de inhoud van de verordening moet opvragen en dan nagaan of het een en ander conform die voorwaarden is.
Volgens het begrip forens zou je ongeveer dagelijks van - in dit geval - het vakantiehuisje - naar je werk moeten gaan en terug. Dat is hier niet aan de orde. Maar wel kan aan de orde zijn dat de betrokken gemeente een bepaald bedrag aanrekent voor het gebruik van de Gemeentelijke voorzieningen.

Op zich lijkt mij dit best een kwestie om (ook) voor te leggen aan de Nationale Ombudsman  https://www.nationaleombudsman.nl/

(topantwoorden? )

(

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2017 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Forensenbelasting heeft helemaal niets van doen met forensen. Dus heen en weer naar je werk rijden.

Lees eens hier.

https://www.recreatiewoning.nl/artikelen/tweede-woning/forensenbelasting