H.
door H. Janssen Jul 12, 2022 om 18:22
Geldzaken & recht

Fotokopie vragen ID en bankpas

Geachte,
Ik heb een simonly abonnement online afgesloten met Tele2.
De Simkaart wordt door het bedrijf AMP bezorgd en voordat het pakket met de simkaart wordt overhandigd, wordt er foto gemaakt van je ID en van je bankpas.
Er wordt 1 cent gepind met de rekening waar het abonnement van betaald gaat worden en je tekent op het tablet voor ontvangst en voor het contract.
Mijn vraag is of het meken van een digitale foto van ID en bankpas is toegestaan?

9702 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 12, 2022 om 18:43
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Maak en deel nooit een foto van je identiteitsbewijs of bankpas. Het kan een truc zijn van een verkoper om je erin te luizen.

Toch een kopie nodig? Gebruik de KopieID-app

Het is heel makkelijk om een kopie van je paspoort/bankpas te maken via een gratis App van de Rijksoverheid: KopieID. Hiermee kan je een kopie van je ID maken en gegevens vermelden op je ID, zodat de kans op misbruik hiervan verdwijnt. Je kan belangrijke informatie, die niet van belang is, doorstrepen en er tekst op plaatsen waarvoor de kopie beschikbaar is gesteld. De app is beschikbaar voor IOS en Android.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/misdaad-en-geweld/oplichting/de-verkoper-vraagt-een-foto-van-mij-id-of-bankpas.-wat-moet-ik-doen.html

Thecla58
door Thecla58 - Jul 12, 2022 om 18:45
853 Antwoorden / 3 Vragen

foto id

e
n

foto id 2

Het gebeurt werl vaker dat ze vragen om 1 cent over te maken, dan weten ze zeker dat er geen fouten in het rekeningnummer voorkomen.

Ar
door AriEllis Jul 12, 2022 om 23:24
57 Antwoorden / Vragen

De reden om die ene cent overtemaken is niet om op fouten te controleren. Het is om te checken dat je niet zomaar een willekeurige bankrekening hebt opgegeven.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2022 om 19:41
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo H.Janssen ,

Mobiele provider

Mag de mobiele provider een kopie maken van mijn paspoort en bankpas bij aflevering van de nieuwe simkaart en telefoon?

Een mobiele provider mag een kopie van je paspoort maken, maar alleen als je burgerservicenummer en foto worden afgedekt. De bezorgers hebben hiervoor vaak een speciaal apparaatje bij zich. Er hoeft geen kopie van de bankpas te worden gemaakt. Soms vraagt de verkoper wel om een betaling van €0,01 uit te voeren, om te controleren of het bankrekeningnummer wel echt van jou is.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/vragen-veilige-omgang-id-bewijzen

mahadma
door mahadma - Jul 12, 2022 om 20:30
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In geval van tele2 simonly is het voor hen de methode van weten van welke rekening er betaald wordt, of de ontvanger van de simkaart ook de pincode bevoegd is te gebruiken en tot slot dat de id card bekend is. Dus ja. Dit mag

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 12, 2022 om 23:47
2039 Antwoorden / Vragen

Correctie, dat is niet het probleem. Dat controleren doen ze inderdaad en dan zou het ook klaar kunnen zijn. Wat ze doen is de gegevens die ze hebben gecontroleerd zelf ook vastleggen en je zou je terecht af kunnen vragen waarom ze niet alleen vastleggen dat ze eea gecontroleerd hebben en goed bevonden, maar ook de gegevens zelf bewaren die ze dan gecontroleerd hebben. Gaan ze het nóg een keer controleren?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2022 om 09:31
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zie  https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn   en het kan zijn dat men dat bij Tele2 wel mag indien er aan uw overeenkomst ook een lening is betrokken m.b.t. aangeschafte telefoon / telefoon deels op afbetaling.

Ik adviseer u derhalve uw vraag hier te stellen https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens  Inzake het 1 ct overmaken, dat is bij Tele2 betrouwbaar

Redacteur
door Redacteur - Jul 13, 2022 om 10:00
1053 Antwoorden / 62 Vragen
Mabelle
door Mabelle Jul 13, 2022 om 10:12
418 Antwoorden / 1 Vragen

Is in dit topic helemaal niet van toepassing! https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

En iedere provider houdt zich aan de regelgeving. Waarschijnlijk zelfs beter dan de publieke omroepen...

Mabelle
door Mabelle - Jul 13, 2022 om 10:09
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat mag. Dit staat ook vermeld op de site van de Rijksoverheid, link:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Gegevens afschermen bij kopiëren of scannen

Een telecombedrijf mag uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moet de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen.

En iedere telecomprovider schermt het BSN nr. en de foto af, zoals de regelgeving vereist.

john devries
door john devries - Jul 13, 2022 om 11:21
214 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag , maar je kunt het weigeren hoor,dan geeft de koerier de simkaart niet af en gaat ie retour Tele 2. Het is overigens ook om te voorkomen dat iemand anders een abonnement op je naam neemt.

edgarelsen
door edgarelsen - Jul 13, 2022 om 20:28
32 Antwoorden / 16 Vragen

Was 20 jaar terug al zo
is dit je eerst abonnement dan of zo

rj
door rjw - Jul 14, 2022 om 16:07
3254 Antwoorden / 5 Vragen

AMP is een gerenommeerd bedrijf die dit al jaren doet voor verschillende providers. De koerier heeft een speciale mal waar de id en bankpas in gedaan worden zodat alleen de informatie die gebruikt mag worden kan worden gescand.

Als een bedrijf meer informatie wil hebben dan kan dat veel makkelijker: geef 2,50 korting ergens op en mensen geven alle informatie die je maar vraagt..... ;-)

mo
door mof - Jul 18, 2022 om 20:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Bedrijven mogen alleen uw paspoortnummer registreren.

rj
door rjw Jul 18, 2022 om 22:34
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Interessante reactie. Je zegt nu dus eigenlijk dat AMP al minstens 10 jaar illegaal bezig is en dat niemand dat ooit aan de kaak heeft gesteld. Of zal je er zelf gewoon naast zitten?

justmeagain
door justmeagain Jul 19, 2022 om 00:06
623 Antwoorden / 8 Vragen

En wat als ik geen paspoort heb maar een id of rijbewijs?