Er
door EricaRood Jan 9, 2019 om 20:52
Geldzaken & recht

Foto’s makelaar

Ik heb via een makelaar mijn appartement verkocht. Nu gaat de koper het verhuren. Het staat online te huur met mijn foto’s van de makelaar ( waar een styliste voor is geweest en ik voor heb betaald). Mag dit ?

10403 14 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 9, 2019 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet nee. Gebruikt die koper dan dezelfde makelaar om te verhuren?

Ge
door Genee - Jan 9, 2019 om 21:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag van wie hij toestemming heeft om de foto’s te gebruiken.

costnix
door costnix - Jan 9, 2019 om 21:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt uw verkoopcontract hierover?
Als er staat, dat u de copyright van die foto's aan de makelaar afstaat, dan heeft geen poot om op te staan.
Is dat niet zo, dan heeft recht op een vergoeding.
Hier is een te volgen stappenplann:
https://legalloyd.com/blog/schadevergoeding-inbreuk-auteursrecht

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2019 om 08:59
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Bij nader inzien ten onrechte opgeplust aangezien het plaatsen van goede foto's in het voordeel van de verkoper is hetgeen ook de taak van de makelaar is.
Wel zoals @TERNOMIN stelt, stellen dat de foto's verder niet benut mogen worden bij eventuele latere verkoop.

costnix
door costnix Jan 10, 2019 om 09:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de TS de foto’s zelf heeft gemaakt blijft hij de eigenaar van die foto’s. Hij heeft het over “mijn foto’s”
Heeft afstand van zijn rechten gedaan of de foto’s niet zelf gemaakt, dan heeft de TS geen recht op vergoeding.

ja
door janf43 - Jan 9, 2019 om 21:47
733 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft de foto's wel betaald, maar de opdracht is door de makelaar gegeven aan de firma die ze gemaakt heeft. Wie dan de eigenaar is, is niet direct duidelijk. Vraag uw makelaar de foto's te claimen en te laten verwijderen.

jo
door jorisw Jan 9, 2019 om 22:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er geen specifieke afspraken zijn gemaakt is de fotograaf eigenaar, ongeacht of de fotograaf er voor betaald is of niet. Als je zelf het eigendom wilt hebben moet dat expliciet met de fotograaf worden overeengekomen. Als de fotograaf in loondienst is van de makelaar (met het fotograferen in de functieomschrijving) ligt het auteursrecht bij de makelaar.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2019 om 00:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@joris, de TS zegt dat zijzelf de foto's heeft gemaakt.

tenormin
door tenormin - Jan 9, 2019 om 23:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat het wel mag. Uw appartement is uw appartement niet meer en de nieuwe eigenaar mag de foto's ook plaatsen. Zie de bekende makelaar Alex van Keulen uit Almere. Uiteraard moet men tegenwoordig huizen "opleuken" wat geld kost, maar lijkt mij geen probleem, voor u dan. U bent van het appartement af, dus.... En heel eigenlijk, als uw foto's zo opgeleukt zijn is dat toch alleen maar een compliment voor uzelf? Tenzij u tijdens de verkoop de clausule heeft opgenomen dat het uw foto's zijn en niet weer gebruikt mogen worden.

Jo
door JokeSk55 Jan 10, 2019 om 00:26
20 Antwoorden / 2 Vragen

Staat nergens dat een ander,  dan de stylist die de foto-eigenaar had betaald, de foto's extra heeft opgeleukt,
Maar als in het verkoopcontract over de foto's wordt gesproken en de voorwaarden daarvan moet je daar mee leven.
Was er geen regeling afgesproken voor de foto's dan blijven ze van de eigenaar met de wettelijke rechten daarop.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2019 om 00:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp het probleem eigenlijk niet: de TS heeft zelf foto's gemaakt, kennelijk geslaagd, appartement verkocht; zou mij geen worst uitmaken wat de nieuwe eigenaar doet met de foto's; zou het alleen als een compliment naar mijzelf toe zien. Case closed now, haha?

costnix
door costnix Jan 10, 2019 om 07:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Toch is het pronken met andermans veren.

tenormin
door tenormin Jan 10, 2019 om 11:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ach, @costnix, de koper die het huis gaat verhuren kan maar kort pronken hoor, huizen zijn zo verhuurd tegenwoordig. Ikzelf zou er niet zo zwaar aan tillen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2019 om 17:18
16767 Antwoorden / 202 Vragen

@T.. het is wel degelijk vervolgbaar  op basis van inbreuk op auteursrechten.
Ik breng een vraag van een aantsl maanden gelden in herinnering van een Ts die een vordrring vsn een buresu had gekregen wegens neit geautoriseerd foto gebruik .
Zie ook mijn verwijzingen van zojuist.

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Jan 10, 2019 om 04:24
51 Antwoorden / Vragen

Foto's stylen en opleuken zodat het appartement er aantrekkelijker uitziet is eigenlijk ook niet netjes. God weet wat voor krot het was anders was het opleuken van de foto's niet nodig en lijkt het ook nog op misleiding. En dat mag wel ????

tenormin
door tenormin Jan 10, 2019 om 11:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

juffrouwkarla, als het een krot is kan men dat niet opleuken, dat is met het blote oog te zien. Tegenwoordig "leukt" iedereen zijn woning op; hoort bij de verkoop. Zie de vele T.V. programma's hierover.

be
door beloe - Jan 10, 2019 om 05:53
26 Antwoorden / 4 Vragen

Ja.Zolang er geen copyright in of bij de foto staat mag dat.

ma
door maarten heest Jan 10, 2019 om 13:43
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo BELOE, zo werkt het niet. Hier staat info over auteursrecht en intellectueel eigendom. Een citaat: 'Het auteursrecht komt direct tot stand na het maken van een foto en geldt voor iedere originele foto. Dus ook de foto’s die je vindt via Google of andere plekken op het internet.'

Je kunt wel foto's van internet gebruiken mits er duidelijk bij vermeld wordt dat het om rechtenvrije afbeeldingen gaat.
Dat is wat anders dan vrij gebruik als er geen copyright bij een foto staat. Dat hoeft namelijk niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2019 om 08:57
16767 Antwoorden / 202 Vragen

De foto's zijn uw eigendom en is auteursrecht van toepassing, zie de verwijzing van @COSTNIX.

Maar let wel op het feit dat goede foto's ook in het voordeel zijn van een voor u zo gunstig mogelijke verkoopopbrengst en vanuit die optiek zal de makelaar het standpunt innemen, m.i. dan ook nog terecht, dat hij in uw voordeel handelt of beter gezegd, zeker niet in uw nadeel.
Bovendien geldt ook nog dat u kennelijk toestemming heeft gegeven voor de foto's, wel of niet expliciet bij het verstrekken van de verkoopopdracht waarvoor de makelaar is ingehuurd.

Ka
door Kassagebruiker Jan 10, 2019 om 12:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het waren door U persoonlijk gemaakte foto's, derhalve heeft u alle rechten, die mogelijk bij het verkoopcontract omschreven zijn. Fatsoenlijk had wèl geweest bij de publicatie: Foto: Erica Rood.

gerbera
door gerbera Jan 10, 2019 om 16:20
7346 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts had het huis al verkocht en de koper gaat nu de foto's gebruiken voor verhuur. De Ts heeft er dus geen enkel baat bij.

Ka
door Kassagebruiker Jan 10, 2019 om 17:08
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dat heet hoe je het wend of keert: gebruik maken van de foto's die de vraagsteller heeft gemaakt en dus alle rechten heeft (mits die rechten niet door het contract overgegeven zijn). Dat wil dus zeggen als de rechten qua foto's (de verkloop/verhuur is een totaal andere zaak) nog steeds van de maker zijn. Dit kan de verhuurder nu zeker € 250 per foto gaan kosten bij een rechtszaak.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft wel MIJNfoto’s, maar hij zal bedoelen foto’s van MIJN huis.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2019 om 18:30
16767 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, De foto's van zijn huis zijn zijn foto's, in zijn opdracht gemaakt voor zijn verkoop! Hij heeft ze betaalt en is dus eigenaar!  m.a.......w. beschikt over het auteursrecht.

gerbera
door gerbera - Jan 10, 2019 om 16:29
7346 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft een styliste ingehuurd om uw woning zo mooi mogelijk te presenteren voor de verkoop en heeft de makelaar daarvan foto's gemaakt.  U heeft de foto's niet zelf gemaakt, betaald cq gekocht van de makelaar dus kan u er helaas niets mee. Deze zijn eigendom van de makelaar en die moet het goedgevonden hebben. U kunt hooguit de makelaar er op aanspreken dat u er niet blij mee bent dat de foto's gebruikt worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 10, 2019 om 16:33
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Ik pas mijn antwoord aan. Ik had het vanmorgen (nog niet goed wakker denk ik) gelezen. De woning is al verkocht en uw foto's worden benut voor verhuur.
Dat betekent dat u dus auteursrechten kunt gaan claimen en ook kunt vorderen dat de foto's van de site worden verwijderd.

Zie (o.a.) https://www.dupho.nl/kennisbank-auteursrecht/beperkte-bescherming/regeling-tegen-misbruik-van-recht/misbruik-van-auteursrecht

en nog een verwijzing: https://www.iusmentis.com/auteursrecht/inbreuk/schade-online-claim/
m.b.t. 'kleine overtredingen' en verwijzing naar bureaus'.

Ka
door Kassagebruiker Jan 10, 2019 om 17:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dat heet hoe je het wend of keert: gebruik maken van de foto's die de vraagsteller heeft gemaakt en dus alle rechten heeft (mits die rechten niet door het contract overgegeven zijn). Dat wil dus zeggen als de rechten qua foto's (de verkloop/verhuur is een totaal andere zaak) nog steeds van de maker zijn. Dit kan de verhuurder nu zeker € 250 per foto gaan kosten bij een rechtszaak.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2019 om 17:42
16767 Antwoorden / 202 Vragen

Re

gerbera
door gerbera Jan 10, 2019 om 21:31
7346 Antwoorden / 14 Vragen

foto’s van de makelaar, dus ik twijfel of de foto's door Ts gemaakt zijn. Dan zijn de foto's van de makelaar welke door deze van het huis van de TS gemaakt zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 10, 2019 om 22:06
16767 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, Ts heeft betaald voor de foto's voor zijn verkoop. Niet voor verhuur door de koper. Blijft dus dat de makelaar
....... handelt en een claim gerechtvaardigd is. Maar het is aan Ts wat fe doen met alle feacties.

rembrantd
door rembrantd - Jan 10, 2019 om 16:33
116 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt een goede styliste gehad. Je huis is verkocht, gefeliciteerd. Ook fijn dat de nieuwe eigenaar de foto's recycled, dat bespaart weer energie, is duurzaam dus goed.

diumenge
door diumenge - Jan 10, 2019 om 21:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk weer een TS waar we niets meer van horen.

user123
door user123 - Jan 10, 2019 om 22:49
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Als opdrachtgever betaal je wel voor foto’s maar krijg je niet vanzelf het copyright. Je mag ze gebruiken, maar de rechten blijven bij de fotograaf.

audb
door audb - Jan 11, 2019 om 13:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u de opdracht geven bent dan zijn de foto`s hoe dan ook uw bezit en niet van de makelaar of fotograaf.

U kan van de nieuwe eigenaar eisen dat hij/zij deze foto`s gaat verwijderen of een deel van de kosten betalen.

Wel zou u daar een advocaat voor moeten inschakellen maar of dat opweegt tegen de opbrengst is nog de vraag dus is het beste om eens in gesprek te gaan met de makelaar en de nieuwe eigenaar.