Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 13:37
Geldzaken & recht

Fout gemaakt tijdens bouw nieuwbouwwoning. Oplossing?

Een aantal jaren geleden heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en deze is 3 jaar terug opgeleverd. Een jaar geleden is gebleken dat er een fout is gemaakt bij het aanleggen van een loze leiding, deze is aangelegd maar alleen voor de helft waardoor het onbruikbaar is. Wij wouden de loze leiding gebruiken voor glasvezelinternet, op dit moment hebben wij kabelinternet en hebben wij de loze leiding daarvoor niet nodig. Ik heb contact opgenomen met de aannemer die alles overzag tijdens de bouw (ik heb op dit moment aangeboden om uitgekocht te worden maar dat wouden ze op dat moment niet) en deze heeft monteurs langsgestuurd om het te bekijken. Er is geconcludeerd dat er inderdaad iets is mis gegaan tijdens de bouw en ze het graag willen oplossen. Na veel discussie en nogmaals een bezoek van de monteur is de enige oplossing een kabelgoot over het plafond aanleggen, een oplossing die ik afschuwelijk lelijk vind en niet vind passen in een mooie net gestuukde nieuwbouw woning. Omdat wij geen haast hebben met de kabel aanleggen heb ik voorgesteld om het uit te stellen en het pas aan te leggen wanneer het voor ons nodig is (als ze geluk hebben zijn wij al verhuisd voordat het nodig is).

Het hele gebeuren duurt nu erg lang (sinds december 2017) en ik wil weten wat jullie zouden doen.
- Nogmaals uitkopen voorstellen? Zo ja, welk bedrag is redelijk?
- Toch de kabelgoot aanleggen ook al ga je het niet gebruiken?
- Het laten zitten en niets doen.

9142 18 Rapporteer

jhogaarts
door jhogaarts - Oct 15, 2018 om 14:02
101 Antwoorden / 1 Vragen

Via kruipruimte? of achter plint wegwerken.

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 14:09
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het is een appartement, ik heb geen kruipruimte.
Plint kan niet omdat voordat de leiding vanaf de meterkast naar de slaapkamer toe is zijn er een aantal deuren waar het langs moet. En ik kan niets in de vloer doen omdat ik vloerverwarming heb.

Mevr. pellikaan
door Mevr. pellikaan - Oct 15, 2018 om 14:18
17 Antwoorden / Vragen

In het plafond laten infrezen, en daarna het plafond opnieuw stuccen, dan zie je er niets meer van!

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:41
3 Antwoorden / 3 Vragen

Wilt de aannemer helaas niet doen, heb ik al voorgesteld. De aannemer wil alleen de kabelgoot aanleggen en afwerken vinden ze te veel gevraagd voor alleen een loze leiding die niet gebruikt kan worden,

panter22
door panter22 - Oct 15, 2018 om 14:22
6599 Antwoorden / Vragen

De oplossing die aannemer voorstelt staat je niet aan.
Bovendien heb je de kabelgoot niet nodig,
Laat dan alles zoals het is.

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:42
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat mij ook om de princiepe. Aannemer heeft iets niet (perongeluk) niet gedaan waar ik wel voor heb betaald.

panter22
door panter22 Oct 15, 2018 om 18:36
6599 Antwoorden / Vragen

De aannemer wil zijn fout herstellen. Maar je wilt geld zien, Dat is een kwestie van onderhandelen.
En de buren hebben wel een goede leiding?

Ya
door YanMar Oct 16, 2018 om 11:09
3 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, bij de buren is het wel goed gegaan.

Ik wil de fout graag hersteld zien maar dan wel compleet weggewerkt, dus alsof het in de muur zat zoals de bedoeling was. Als dat niet kan wil ik geld zien.

panter22
door panter22 Oct 16, 2018 om 13:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een bepaald bedrag betaald voor de aanleg van die leiding.Je hebt niet  of gedeeltelijk gekregen waar je voor betaald hebt.Je hebt te veel betaald. Kun je terugvorderen als je aan de wettelijke voorwaarden voldoet.
Maar het is de vraag of van de aannemer gevergd kan worden dat hij plafonds open freest. De plafonds herstelt , stuct en schildert voor een kabelgoot die niet gebruikt gaat worden.Sterker nog, je zegt zelf  dat je geen haast hebt, misschien in de toekomst glasvezel wilt aansluiten en je gaat in de toekomst verhuizen. Wat is jouw belang bij die kabelgoot op dit moment?
Had je glasvezel besteld en was er achter gekomen dat de kabelgoot ontbrak, dan had je een sterkere zaak..Laat een advocaat naar deze zaak kijken.

me
door mein33 - Oct 15, 2018 om 14:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gaat hier over een apartement, zoals ik uit een eerder topic van Ts, mag opmaken.
Een glasvezelaansluiting bestaat uit een uiterst dun kabeltje en dat slechts tot het punt waar het de woning binnengaat (of in de naaste omgeving) getrokken zal moeten worden, aangezien op dat punt het Ethernet aansluitpunt en het modem geplaats kan worden en vanwaar het gebruik verder draadloos kan worden gebruikt.
Wilt u niet draadloos, overweeg dan gebruik te maken een 'draadloze verbindingsset' die in de stopcontacten wordt geplaats en gebruik maakt van de reeds bestaande electra bedrading in de woning.

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:47
3 Antwoorden / 3 Vragen

Draadloos is helaas geen optie omdat wij meerdere desktop pc's hebben en ook onze media systemen afhankelijk zijn van bekabeling voor de snelheid. (zowel mijn partner als ik zijn ICTers)

Het is inderdaad een appartement

Ik ga nog kijken naar de draadloze verbindingsset maar wanneer dat ervoor zorgt dat we snelheid verliezen is dat helaas geen optie.

jo
door jorisw Oct 15, 2018 om 20:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@YANMAR: met een goed WIFI netwerk kan dat prima hoor. Ik heb alles draadloos en gebruik dat met meerdere PC's (inclusief die van een gamende zoon), high-res audiostreaming van NAS naar streamer, backups van alle PC's naar NAS en externe cloud, 4K Netflix streaming, en verder nog tig apparaten op hetzelfde WIFI netwerk. Maar je moet dan niet de standaard WIFI router van de provider gebruiken.

my
door mystery Oct 16, 2018 om 08:17
34 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik het zeg maar ICT´ers laat me niet lachen.
Een ICT´er die hiervoor op kassa moet komen is geen ICT´er maar een prutser.

Je hebt het over 1 loze leiding maar hoe zijn je pc´s nu aangesloten dan?

De glasvezel komt in je meterkast binnen zoals je kabel nu ook binnenkomt het enigste wat veranderd is je aansluitpunt en modem.
En voor de tv ga je over op UTP.
Als je pc's nu ook met utp zitten veranderd er daar niks enkel en alleen de modem veranderd en die zit net als de kabel in je meterkast dus vertel mij het nadeel voor straks dan eens.

Als het om de tv draait had je aan 1 loze ook niet genoeg gehad want die heb je dan overal nodig ivm tv aansluitingen maar je kan tzt ook gewoon de coax vervangen voor UTP.

Ya
door YanMar Oct 16, 2018 om 11:11
3 Antwoorden / 3 Vragen

@mystery, je antwoord is niet behulpzaam en meer klagend. Ik ga het daarom ook niet aan je uitleggen.

my
door mystery Oct 17, 2018 om 10:23
34 Antwoorden / 0 Vragen

Jij bent degene die klaagt en voor een ICT'er wat je zegt te zijn snap je dus compleet niks van het aansluiten.
1 hoort je Modem nu ook al in de meterkast ipv in de huiskamer hij moet rechtstreeks op het AOP zitten en niet met een kabel van 15 meter in de huiskamer.

Maar buiten dat zit er ook een telefoonaansluiting ook die kan je gebruiken en in elk apartement zitten ook 2 a 3 loze leidingen maar ja een ICTér kijkt daar vooraf na en niet achteraf.

Van een leek zou ik dit verwachten maar niet 1 die pretendeert IT'er te zijn met zijn vriendin want dat zijn jullie compleet niet

pino123
door pino123 Oct 17, 2018 om 12:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Mystery,

Wat een gezellige toon weer! Knap dat jij kan zien dat er 2 a loze leidingen lopen. Los daarvan, is dat geheel de vraag niet. Ik zal de vraag nogmaals voor je neerzetten, misschien dat je dan eens een normaal antwoord kan geven:

Er is geconcludeerd dat er inderdaad iets is mis gegaan tijdens de bouw en ze het graag willen oplossen. Na veel discussie en nogmaals een bezoek van de monteur is de enige oplossing een kabelgoot over het plafond aanleggen, een oplossing die ik afschuwelijk lelijk vind en niet vind passen in een mooie net gestuukde nieuwbouw woning. Omdat wij geen haast hebben met de kabel aanleggen heb ik voorgesteld om het uit te stellen en het pas aan te leggen wanneer het voor ons nodig is (als ze geluk hebben zijn wij al verhuisd voordat het nodig is).

Het hele gebeuren duurt nu erg lang (sinds december 2017) en ik wil weten wat jullie zouden doen.
- Nogmaals uitkopen voorstellen? Zo ja, welk bedrag is redelijk?
- Toch de kabelgoot aanleggen ook al ga je het niet gebruiken?
- Het laten zitten en niets doen.

Al zitten er duizendkabelgoten het is de vraag niet!

my
door mystery Oct 17, 2018 om 12:43
34 Antwoorden / 0 Vragen

@ pino
Dit zijn zaken die je tijdens de oplevering controleert en niet achteraf.
Elke loze leiding word opgeleverd met een trekdraad erin, als je dit dus weet ga je eerder reclameren heel simpel.
Jaren achteraf kan je niet gaan eisen dat het open gefreesd gaat worden.
Een consument heeft ook bij een huis een ONDERZOEKSPLICHT

Ya
door YanMar Oct 18, 2018 om 15:01
3 Antwoorden / 3 Vragen

@ PINO123, bedankt voor je reactie.

@MYSTERY, waarom neem je aan dat ik een vriendin heb? Ik geef aan partner, nergens wordt hier vriend/vriendin gezegd. Beetje jammer.
Daarnaast heb ik 5 jaar garantie op dit soort gebreken welke niet meteen zichtbaar zijn. De aannemer heeft ook al aangegeven mee te willen werken dus het zit net iets anders als de reguliere onderzoeksplicht voor consumenten.

Wat zouden jullie doen met de aannemer in dit geval?

ro
door ron503 - Oct 15, 2018 om 14:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In gebieden die voorzien zijn van een kabel aansluiting zal niet snel glasvezel aangelegd worden maar terzijde. Als de loze leiding tot in de meterkast of op een ander punt in de woning binnen komt dan is er geen sprake van een fout maar van een voorbereiding om in een later stadium de loze leiding te kunnen gebruiken als doorvoer leiding van een kabel zonder hak, breek en boorwerk.

me
door mein33 Oct 15, 2018 om 15:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naast het bestaande kabelnetwerk wordt Nederland in zeer rap tempo volgelegd met een glasvezelkabelnetwerk en zeker in Amsterdam waar het apartement waarin Ts woont staat..
 Alle aanbieders, m.u.v. Ziggo, zitten op het glasvezeldraadjesnetwerk. ;-))

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:52
3 Antwoorden / 3 Vragen

Wij zitten toevallig bij Ziggo. Wij hebben al een glasvezelaansluiting in ons appartement maar hebben op dit moment een kabelabonnement. Het appartement werd opgeleverd met een glasvezelaansluiting.

Zoals eerder aangegeven: de loze leiding die ze hebben gelegd is onvolledig gelegd en ik probeer dit op te lossen met de aannemer. De aannemer maakt het niet uit wat ik ermee doe, ik wil er toevallig een CAT6 kabel in hebben voor de glasvezel. Ik heb alleen de uitleg van het internet toegevoegd voor meer informatie maar het is niet relevant voor de fout van de aannemer.

panter22
door panter22 Oct 15, 2018 om 18:45
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe heb je dat dan met de Ziggo aansluiting? Dan heb je toch een wandcontactdoos waar je een modem op aansluit. Die kabels naar de tv en de computers zijn wel allemaal netjes weggewerkt?

Ya
door YanMar Oct 16, 2018 om 11:25
3 Antwoorden / 3 Vragen

Klopt, ik heb nergens zichtbare kabels. Alles is compleet weggewerkt, ook omdat we een roomba hebben en deze houdt van kabels op de vloer opeten.

Het modem zit nu aangesloten op een COAX kabel welke van onze meterkast naar de woonkamer loopt. De COAX was al geinstalleerd door de aannemer. Dus de modem staat nu in de woonkamer. Vanaf de modem in de woonkamer was het makkelijk om een CAT6 kabel naar de desktops te trekken.
Met glasvezel moet de modem in de meterkast staan waar het binnenkomt. Maar zonder een werkende loze leiding krijgen wij geen internetkabel naar de woonkamer/slaapkamer. We hebben al geprobeerd (met monteur van aannemer) om de COAX kabel te vervangen maar deze zit zo vast in de muur dat er helemaal geen beweging in zit.

he
door henkie.penkie Oct 19, 2018 om 13:41
148 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo is toch makkelijk, of wil je ook de Coax kabel voor het Ziggo signaal behouden ?  Bind anders aan de coax kabel een Cat 6 UTP er aan vast en trek deze naar de meterkast waar de glasvezel aansluiting zit waar straks het desbetreffend modem van de provider die je kiest wordt aangesloten . Dan is je kabel weggewerkt. Verder nog iets Ziggo kabelnet bestaat voor meer dan 95% uit Glasvezel alleen de aansluiting vanaf je woning tot aan de verdeler in de straat is van Coax en zodoende kan Ziggo je hogere snelheden aanbieden. Onder vind je in je woning veel storingen op Digitale telvisie en internet dan ligt het toch in je eigen installatie. Aan glas vezel kabel mag nooit aan getrokken worden wordt meestal door de leiding met luchtdruk geperst en wordt nooit op een andere plaats naar binnen gebracht als tot in de meterkast.

sira
door sira Oct 19, 2018 om 15:59
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Die roomba direct afleren kabels te eten (kwestie van opvoeden) en m.b.t. het andere probleem zou ik overstappen op postduiven ;-))

Ya
door YanMar Oct 20, 2018 om 16:43
3 Antwoorden / 3 Vragen

@SIRA, HAHAHAHA

@HENKIE.PENKIE. We hebben al geprobeerd om de coax kabel te vervangen met een CAT6 (er is een monteur hiervoor langsgekomen) maar de COAX zit hardstikke vast in de muur en komt geen beweging in. We denken dat het is vast komen te zitten door hetzelfde probleem als dat wij een loze leiding hebben verloren.

Geloof me, alle opties qua kabels hebben wij geprobeerd. Het is nu meer de vraag wat moeten we met de aannemer doen?

pino123
door pino123 - Oct 15, 2018 om 15:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je beschrijft een kabelgoot over het plafond? Daar zie dan toch niets van, alleen als deze je kamer inkomt?

Waarom zou je je willen uitkopen? Laat het gewoon aanleggen ook al doe je er even niets mee. Ik zou het niet laten zitten. En zoals Pellikaan al aangeeft, laat anders het in je plafond frezen en opnieuw laten stucen op kosten van de aannemer.

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:55
3 Antwoorden / 3 Vragen

De aannemer wil frezen en afwerken helaas niet doen, heb ik al voorgesteld. De aannemer wil alleen de kabelgoot aanleggen, afwerken vinden ze te veel gevraagd voor alleen een loze leiding die niet gebruikt kan worden.

De kabelgoot zou over het plafond van mijn open keuken lopen en vervolgens de slaapkamer in gaan. Je zou het dus wel zien.

holstein
door holstein Oct 19, 2018 om 09:23
922 Antwoorden / 16 Vragen

@Pino, wie wil er nu een kabelgoot over zijn plafond hebben lopen als het niet beslist moet.....

ti
door titust Oct 19, 2018 om 14:46
15 Antwoorden / 0 Vragen

Een kabelgoot over het plafond is natuurlijk niet mooi. Heb je al eens naar plafondlijsten gekeken (allerlei soorten, klassiek tot modern). Die moeten natuurlijk wel rondom in de ruimte aangebracht worden met dan aan een kant daarachter de gewenste kabel (meteen laten aanleggen, met extra lengte bij de aansluitpunten).

Ya
door YanMar Oct 20, 2018 om 16:48
3 Antwoorden / 3 Vragen

@TITUST persoonlijk vind ik plafondlijsten niet mooi, ongeacht modern/ouderwets. Daarnaast als de aannemer afwerken te veel werk vind gaat het al plafondlijsten in de kamers aanbrengen ook te veel werk vinden en het niet willen doen. En ik ga het zeker niet doen want het is niet mijn fout.

Alle mogelijke opties qua kabels zijn al bekeken. Ik moet advies hebben over wat ik met de aannemer moet doen.

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2018 om 16:37
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U gaat, zoals u schrijft verhuizen. Dan zou ik me niet druk maken over de situatie hoe het nu is. Of doen wat @pellikaan als suggestie aangeeft.

Ya
door YanMar Oct 15, 2018 om 16:57
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben van plan om te verhuizen maar weet niet of dit over 2 jaar of over 10 jaar is. Als ik in de tussentijd geen kabelinternet meer kan gebruiken (omdat het duurder wordt of omdat het niet meer geleverd wordt) dan zit ik zonder internetverbinding.

tenormin
door tenormin Oct 15, 2018 om 17:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Kreeg de indruk dat er planning op verhuizing was in nabije toekomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2018 om 19:06
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zie @MEIN33 met als aanvulling dat ik aanneem dat u beschikt over een analoge telefoonaansluiting beschikt en daar kunt u de leiding ook van benutten waarbij de uiteindelijke aansluiting altijd via een coax of soortgelijke kabel zal gaan.
Ook zal ongetwijfels aan de orde zijn, nu u aangeeft een kabelaansluiting te hebben ook deze aansluiting mogelijk al voor een groot deel via glasvezel verloopt en het laatste deel tot uw woning dan niet. U beschikt in ieder geval ook over een leiding waarin dee 'kabelcoax' ligt en die kabel kan ook worden aangesloten op het punt waar de glasvezelkabel binnen zou komen.

Ergo: niets doen m.i.

Ge
door Genee - Oct 15, 2018 om 20:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

En waar zou die loze leiding dan naar toe gaan, slaapkamer soms?
Kan zijn dat in de slaapkamer wel een montagedoos aanwezig is maar dat de installatiebuis onderweg uit een verbindingsmof geschoven is.
Er zijn tegenwoordig toch wel draadloze mogelijkheden om boven een internetverbinding en tv signaal te realiseren.
Zou dus niet gaan hakken of kabelgootje aan laten leggen.
Misschien de kosten voor draadloze oplossing als vergoeding?

Ya
door YanMar Oct 16, 2018 om 11:27
3 Antwoorden / 3 Vragen

We willen geen draadloos, verlies je snelheid tussen desktops in.

Ya
door YanMar - Oct 16, 2018 om 11:38
3 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom wordt er zo intens gefocussed op wij onze bekabeling hebben gedaan? Waarom nemen jullie niet aan dat wij met de monteur alle mogelijke oplossingen hebben bekeken welke voor ons werkbaar zijn?

Ik vraag advies over wat ik met de aannemer moet doen, niet over onze kabels. Wat is mijn recht met betrekking tot de aannemer? Graag focus op het probleem/oplossing en niet miereneuken over details.

Ge
door Genee Oct 16, 2018 om 11:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ga naar het Juridisch loket wat uw recht is of anders advies bij Eigen Huis voor hoogte afkoopbedrag, bent u van dat mierenneuken af.
U geeft zelf aan dat een kabelgoot de enige mogelijkheid is en wanneer u toch besluit om de kabelgoot te accepteren, zou ik niet wachten want je weet niet of de aannemer dan nog bestaat of van uitstel, afstel komt.

me
door mein33 - Oct 16, 2018 om 12:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR YANMAR - 16 OKT. 2018 OM 11:38  Graag focus op het probleem/oplossing en niet miereneuken over details.

@yanmar,

Er wordt hier met u meegedacht over uw probleem en om u mogelijkheden aan te geven voor het leggen van de benodigde bekabeling.
Blijkbaar past dit goedbedoelde meedenken niet in uw straatje. :-))
Uw probleem met de aannemer krijgt toch ook niet het door u gepresenteerde stempel !

Aangezien u geen haast heeft met de kabel aanleggen stel ik voor om het uit te stellen en het pas aan te leggen wanneer het voor u echt nodig is !! Hoewel de aannemer zeker en vast niet op dit voorstel van u zal ingaan en financiële compensatie zal  zeer waarschijnlijk ook niet worden geaccepteerd.

P.s.

Er zijn hele mooie plinten in de handel in allerlei formaten en kleuren die er speciaal voor zijn om kabeltjes achter weg te werken, maar nu ga ik weer de mist in door wederom verkeerd te focussen.

newmikey
door newmikey - Oct 16, 2018 om 15:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

U gebruikt kabelinternet en heeft de leiding niet nodig voor glasvezel - de oplossing ligt dus voor de hand. Grote kans dat de volgende bewoner van uw huis die afweging zèlf zal kunnen maken, als hij/zij tegen die tijd nog wel behoefte heeft aan een glasvezel verbinding. U heeft er nu toch géén last van?

ro
door ron503 - Oct 16, 2018 om 15:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan naast zitten maar in de meterkast komen twee buizen binnen, één loze buis voor glasvezel en één bezette buis met daarin een coaxkabel voor kabel aansluiting. Vanuit de meterkast gaat er maar één buis naar de woonkamer en die is bezet terwijl er volgens u zoals met de aannemer afgesproken twee buizen in de woonkamer zouden zijn. Het kan uw bedoeling zijn om vanaf het kabelmodem in de woonkamer een Cat 6 kabel naar de meterkast te door te halen en vanuit de meterkast een netwerk op te zetten zodat er in elke ruimte bedraadt een desktop gebruikt kan worden maar omdat die tweede buis er niet is gaat dat niet.

my
door mystery Oct 19, 2018 om 09:01
34 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gaat nog steeds want de kabelmodem staat sowieso al verkeerd die hoort in de meterkast te staan.
Als men op glasvezel overgaat komt die ook gewoon in de meterkast binnen en dan kan de coax vervangen worden voor een Cat5E of Cat6A maakt op die afstand compleet geen verschil.

ma
door maarten heest - Oct 19, 2018 om 09:59
463 Antwoorden / 0 Vragen

Laten zitten zou mijn advies zijn.
Het speelt nu al 3 jaar en dat betekent ook 3 jaar energie steken in iets wat u momenteel niet nodig hebt.
Als het alleen om het principe gaat dan zou ik dat laten voor wat het is en voor praktisch kiezen en er een punt achter zetten.
Als aannemer zou ik uw voorstel om een oplossing uit te stellen naar een moment in de toekomst dat u dat uitkomt niet in overweging nemen.
Hoe lang zou dat moeten en kunnen duren, een jaar, een paar jaar, tien jaar?  Als aannemer zou ik het redelijk vinden om het nú op te lossen of niet.
De aannemer stelt zich tot nu toe blijkbaar heel redelijk op, dat is een pré.

mo
door mof - Oct 19, 2018 om 13:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U wilt verhuizen en desondanks glasvezelkabel aanleggen? U mag dat natuurlijk doen maar bij mij wekt het de indruk dat u het defect niet wilt laten repareren maar slechts wilt uitbuiten.
als de leiding niet af is en wel volgens de planning af had moeten zijn moet u de aannemer/makelaar of wie daarvoor door u aanspreekbaar is manen dit alsnog af te maken. En niet gelijk over uitkopen beginnen.

1paul
door 1paul - Oct 19, 2018 om 14:32
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft recht op wat op de tekening staat en de aannemer moet tien jaar garantie geven, nu de aannemer deze loze leiding niet heeft aangelegd moet hij dit alsnog laten doen op ZIJN kosten en wel zo als dat de oorspronkelijke planning was, onzichtbaar dus infrezen.

sta hier op!!!

wil hij niets hiervan weten kijk dan bij welke brancheorganisatie u terecht kunt voor dit probleem, waar is deze aannemer bij aangesloten...

ma
door maarten heest Oct 20, 2018 om 11:13
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is ook een oplossing. Zo kun je het inderdaad ook aanpakken.
Die tien jaar garantie klopt in principe, voor enstige gebreken.
Maar op sommige onderdelen zit garantie voor een kortere pediode.
Voor installaties bijvoorbeeld vaak maar twee jaar.

my
door mystery Oct 20, 2018 om 12:01
34 Antwoorden / 0 Vragen

Och weer 1 die de klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Ook van de consument uit mag er onderzoek verwacht worden oa. loze leidingen controleren ja dat hoort bij de oplevering staat zelfs op de lijst.
Jaren later daar op terugkomen heeft weinig zin die muur word echt niet meer open gefreesd.
Het belang is te klein om daar zoveel rompslomp en rotzooi voor te gaan maken daar er nl alternatieven zijn nl gewoon de modem plaatsen waar ie hoort in de meterkast.
Als TS dat meteen bij oplevering had gedaan had de aannemer alles mooi kunnen openfrezen nu jaren later niet meer

ma
door maarten heest - Oct 21, 2018 om 11:37
463 Antwoorden / 0 Vragen

my
DOOR MYSTERY 20 OKT. 2018 OM 12:01
26 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Och weer 1 die de klok heeft horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Ook van de consument uit mag er onderzoek verwacht worden oa. loze leidingen controleren ja dat hoort bij de oplevering staat zelfs op de lijst.
Jaren later daar op terugkomen heeft weinig zin die muur word echt niet meer open gefreesd.
Het belang is te klein om daar zoveel rompslomp en rotzooi voor te gaan maken daar er nl alternatieven zijn nl gewoon de modem plaatsen waar ie hoort in de meterkast.
Als TS dat meteen bij oplevering had gedaan had de aannemer alles mooi kunnen openfrezen nu jaren later niet meer

Nou @MYSTERY, ik denk dat de reactie van @1PAUL nog zo gek niet is hoor. Volgens u kan het wel appelte eitje zijn maar dat is maar de vraag. De Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK) schrijft: 'Er is sprake van verborgen gebreken, indien het gebrek door de  verkrijger redelijkerwijs niet eerder dan het tijdstip van de ontdekking onderkend had kunnen worden.'
Het is maar de vraag hoe de klepel in de klok hangt van een geschillencommissie of rechter als het om de redelijkheid van het vaststellen van een defect in een loze buis gaat.

Mocht het puur een garantiekwestie zijn dan kan @YANMAR misschien ook nog in zijn/recht staan omdat het gebrek binnen(?) twee jaar na oplevering is geconstateerd. En op installaties zit twee jaar garantie.
De kwestie speelt nu drie jaar maar dat is wat anders.

my
door mystery Oct 22, 2018 om 17:28
34 Antwoorden / 0 Vragen

Een leiding is geen INSTALLATIE dus daar ga je al de mist in.
TS had bij oplevering al kunnen constateren dat de leiding niet toegankelijk was dat staat ook op het gebreken formulier.
Dat TS dat niet gecontroleerd heeft daar kun je 3 jaar later niet op terugkomen.

Dat aannemer nog mee wil denken is heel mooi, maar die gaat echt geen muren meer open frezen op eigen kosten.
Misschien wil ie het frezen wel doen maar de afwerking is na 3 jaar echt voor ts zelf.

ma
door maarten heest Oct 22, 2018 om 17:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat ik de mist in ga want een leiding is uiteraard een onderdeel van een installatie.
Geen leiding zonder installatie en geen installatie zonder leidingen.
De termijn van drie jaar die u noemt moet u nog maar eens nalezen in de openingspost. Als die al van toepassing is zoals ik al schreef.
Verder is het een kwestie van voorwaarden en contracten, wat u en ik er persoonljk van denken, doet er eigenlijk niet zoveel toe denk ik.
Mijn persoonljke mening is overigens dat ik het mooi zou laten zitten maar dat wil niet zeggen dat @YANMAR volgens de voorwaarden en het contract geen recht zou hebben op een andere oplossing.

my
door mystery Oct 22, 2018 om 23:57
34 Antwoorden / 0 Vragen

Een leiding is helemaal geen onderdeel van een installatie waar heb je dat weer vandaan getoverd een leiding is een leiding niks meer niks minder.
Heel mijn nieuwbouwhuis ligt onder de loze leidingen die ik zelf heb aanlaten brengen voor toekomstige uitbreidingen incl trekdraad en wat staat er in je opleverdocument juist te testen of de draad beweegt die erin zit met 2 man 1 aan heb begin en 1 aan het eind.
En ja bij mij was er ook een leiding kapot geslagen trekdraad zat muurvast op kosten aannemer meteen verholpen.

Maar daar moet je dus niet 3 jaar naderhand meekomen als je muren als gestuced of behangen etc zijn.
Daarom heet het ook OPLEVERDOCUMENT, 3 jaar later is dat geen opleverdocument meer en ook geen verborgen gebrek zo simpel is dat.

ma
door maarten heest Oct 23, 2018 om 09:02
463 Antwoorden / 0 Vragen

Als u even naar Wikipedia gaat dan kunt u dit lezen: 'De elektrische installatie van een woning omvat naast het zich in de meterkast bevindende materieel van de verdeelinrichting, alle zaken die hierop zijn aangesloten zoals: buizen, kabels, leidingen, schakelaars, wandcontactdozen, verlichtingsarmaturen, machines, toestellen en al hetgeen nodig is om deze apparaten te voorzien van elektrische energie.'
Ik trek van mijn kant de stekker uit deze discussie.
Misschien horen we nog eens hoe dit verhaal afgelopen is.

1paul
door 1paul Oct 24, 2018 om 14:22
3101 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat ernatuurlijk niet om of deze specifieke leiding ergens onderdeel van is ja dan nee, het gaat erom dat er niet geleverd is waar voor betaald word...

dan kun je vinden dat het allemaal onzin is om alsnog dit te eisen maar dat is het niet, een gebrek is pas een gebrek op het moment dat het geconstateerd word, je kunt dus ook pas reageren hier op op het moment dat je dit constateert, nu de tien jaars termijn nog niet verstreken is, kun je de aannemer hier alsnog op aanspreken, er is immers niet geleverd!!!

Uitkopen zal ie niet doen (als je bedoeld huis te kopen) maar leveren zal ie moeten...

Ya
door YanMar - Oct 28, 2018 om 19:52
3 Antwoorden / 3 Vragen

Opgelost! We krijgen € 175 voor het foutje. We dachten meer te kunnen krijgen maar we zijn er ook klaar mee.

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2018 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, kunt u een mooi kabelgootje van kopen. Bedankt voor het terugmelden.