czar
door czar Mar 30, 2014 om 12:04
Geldzaken & recht

Fout programma aangifte 2013

Mijn gepensioneerde moeder heeft wel de allersimpelste aangifte die er is:

- AOW
- 2 pensioentjes
- zorgtoeslag

Verder niks.
Dat moet toch gemakkelijk uit te rekenen zijn voor een programmaatje, zeker als ik alles netjes invul.
Volgens het aangifte-programma dient zij de volledige zorgtoeslag terug te betalen (dat check ik door het verschil te bekijken tussen wel en niet opgeven daarvan).
Echter, op basis van haar verzamelinkomen, dat het aangifteprogramma nota bene zelf uitrekent, heeft zij recht op 54 euro zorgtoeslag per maand over 2013.
Het programma rekent dus even 12x54=648 euro te veel uit. En het is zo'n simpele berekening.

Ik heb dit programma vandaag gedownload bij de belastingdienst, dus het is de nieuwste versie. Het opgeven van ontvangen zorgtoeslag is ook niet verplicht, maar doe je het wel, dan schrik je toch van het enorme extra bedrag dat je dient terug te betalen.

Ik stel dan ook voor dat we de belastingdienst maar sluiten totdat ze hun zaakjes op orde hebben. Als ze zelfs dit soort simpele berekeningetjes niet foutloos kunnen doorvoeren, dan heb ik al helemaal geen vertrouwen in de rest.
'
Overigens ben ik programmeur en goed met getalletjes, dus als de belastingdienst hulp nodig heeft, en daar lijkt het wel op, dan kunnen ze contact met me opnemen. Moeten ze wel eerst de managers de deur uit doen...

525 22 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 30, 2014 om 12:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Volgens het aangifte-programma dient zij de volledige zorgtoeslag terug te betalen (dat check ik door het verschil te bekijken tussen wel en niet opgeven daarvan)........

Zorgtoeslag hoef je helemaal niet in te vullen in de aangifte.

door 1953 - Mar 30, 2014 om 13:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Moet het nog invullen. Bedankt voor de tip!

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2014 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent dan misisvhien wel programmeur, maar van een belastingaangifte, zelfs die simpele van uw moeder heeft u geen kaas gegeten.

De ontvangen zorgtoeslag hoeft al jaren niet meer in mindering gebracht te worden op de buitengewone lasten.

Het aangifteprogramma van de belastingdienst rekent ook helemaal niet het tegoed aan zorgtoeslag uit,

Als u dat wel uitgerekend wilt hebben, moet u even het programma van Elsevier aanschaffen.

@1953

Is dus onzin verhaal van de Ts.

czar
door czar - Mar 30, 2014 om 23:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 30 mrt 2014, 12:50]
Zorgtoeslag hoef je helemaal niet in te vullen in de aangifte.[/quote

Nee, dat klopt, maar als je het wel doet, dan klopt er van de berekening helemaal niks meer.
Daar maken ouderen zich nogal zorgen om, want die denken dat ze veel moeten terugbetalen met een klein inkomen.

czar
door czar - Mar 30, 2014 om 23:24
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 30 mrt 2014, 16:41]U bent dan misisvhien wel programmeur, maar van een belastingaangifte, zelfs die simpele van uw moeder heeft u geen kaas gegeten.

U heeft er volgens mij geen reet van begrepen en waarom zou ik een programma moeten aanschaffen om een kloppende berekening te krijgen?

Het is heel simpel: je kunt je ontvangen zorg-toeslag invullen en volgens het programma van de belastingdienst is dat uitsluitend zodat de berekening meteen klopt. Helaas klopt er van die berekening dus helemaal niks. Daar schrikken ouderen met een AOW-tje en misschien een klein pensioentje van. Vul je even de zorgtoeslag-berekening van diezelfde belastingdienst in, dan komen er andere getallen uit. Waarom zit die simpele berekening, die de belastingdienst al aanbiedt niet in het belasting-formulier?

U bent m.i. nogal dom, u zegt een programma te kopen om uw belasting te betalen.

Persoonlijk betaal ik al ruim 2 jaar geen belasting meer. Ze zoeken het maar uit bij dat incompetente zooitje op dat dure kantoor. Het is niet voor niets dat een staats-secretaris is opgestapt om de puinzooi.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2014 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Er is geen programma van de belastingdienst wasrop je je ontvangen zorgtoeslag kunt invullen.

czar
door czar - Mar 31, 2014 om 10:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 30 mrt 2014, 23:43]
Er is geen programma van de belastingdienst wasrop je je ontvangen zorgtoeslag kunt invullen.

Jawel hoor, dat kan gewoon in het aangifteprogramma.
En wel onder: Te verrekenen bedragen -> voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekering
Daar kun je volgens de handleiding (op het vraagteken klikken) ook invullen: een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. En dat kan dus zowel een bedrag zijn dat je hebt gekregen of al hebt betaald.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2014 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is helemaal niet voor uw moeder van toepassing en heeft ook helemaal niets te maken met zorgtoeslag.

Dat heeft betrekking op inkomen waarover geen premie ZVW is ingehouden, dan moet men op aanslag premie ZVW betalen en daar kan een reeds voorlopig opgelegde (te betalen) aanslag ZVW, opgevoerd worden, die dan in mindering gebracht wordt.

Cookies
door Cookies - Mar 31, 2014 om 13:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 31 mrt 2014, 10:47]
Jawel hoor, dat kan gewoon in het aangifteprogramma.
En wel onder: Te verrekenen bedragen -> voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekering
Daar kun je volgens de handleiding (op het vraagteken klikken) ook invullen: een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. En dat kan dus zowel een bedrag zijn dat je hebt gekregen of al hebt betaald.

Nee! Zorgtoeslag moet daar NIET worden ingevuld. Zoals al gezegd: NERGENS in de aangifte.

pi
door pieterwolters - Mar 31, 2014 om 21:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 31 mrt 2014, 10:47][quote=tijger1 schreef op zondag 30 mrt 2014, 23:43]
Er is geen programma van de belastingdienst wasrop je je ontvangen zorgtoeslag kunt invullen.

Jawel hoor, dat kan gewoon in het aangifteprogramma.
En wel onder: Te verrekenen bedragen -> voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekering
Daar kun je volgens de handleiding (op het vraagteken klikken) ook invullen: een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. En dat kan dus zowel een bedrag zijn dat je hebt gekregen of al hebt betaald.

De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet is niet de zorgtoeslag, maar het bedrag dat je moet betalen en is afhankelijk van je inkomen. Als je dat maandelijks laat verrekenen kan je dat hier invullen.

Laten we maar hopen dat je de requirements van je opdrachtgevers beter leest voordat je gaat programmeren....

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2014 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is geen kwestie van maandelijks laten verrekenen. Een zelfstandige of iemand die inkomen heeft, waarop geen premie wordt ingehouden, krijgt in de loop van het jaar een aanslag voor de ZVW.

door 1953 - Mar 31, 2014 om 23:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kan helaas vanavond nog geen aangifte doen: verbindingsproblematiek bij de Belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2014 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zal dan wel komen door al die mensen die op het laatste nippertje aan de slag gaan.

Maar maakt niet uit. U hebt nog een dag of 10 voordat u een herinnering krijgt.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2014 om 00:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op het laatste moment belastingaangifte doen kan door overbelasting moeilijk zijn. De deadline om aangifte te doen is vanwege een storing twee dagen opgerekt.

De aangiften die morgen of woensdag binnenkomen, worden behandeld alsof ze op tijd waren. Dat laat een woordvoerster van het ministerie van Financiën weten.

Excuses
De Belastingdienst biedt op Twitter excuses aan voor het ongemak. "Probeer het straks nog een keer, het is erg druk."

Sommige mensen hebben problemen met het ondertekenen van de aangifte: "Er is een probleem in de communicatie met de belastingdienstserver. Probeer het later nog een keer."

De aangifte moest voor middernacht binnen zijn, tenzij er uitstel was aangevraagd. Nu krijg je dus twee dagen extra de tijd. Lukt dat niet, dan kan je uitstel aanvragen via telefoonnummer 0800-0543.

Bron: RTL Nieuws

mi
door miepje58 - Apr 1, 2014 om 13:28
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp niet waarom iedereen dat allemaal op het laatste moment gaat doen en dan gek staat te kijken als de site overbelast is.
Gewoon in februari lekker doen, als je je jaaropgaven binnen hebt.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2014 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan de belastingdienst hulp vragen aan Czar? ;-)

De aangifte was al op 1 januari beschikbaar, dus men had alle tijd. De belastingdienst biedt hier dus volkomen ten onrechte excuses aan.

jo
door joentje1978 - Apr 2, 2014 om 02:41
367 Antwoorden / 6 Vragen

U had ook uitstel aan kunnen vragen via DigiD of gewoon via het telefoonmenu van De Belastingdienst.
Dan krijgt u uitstel tot 1 September 2014 en dan heeft u nog genoeg tijd om de aangifte in te vullen.

pi
door pieterwolters - Apr 2, 2014 om 11:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Er zullen binnenkort wel kamervragen worden gesteld over de "problemen". Het zal me ook niet verbazen als er kamerleden zijn die voorstellen/eisen dat de capaciteit van de Belastingdienst moet worden uitgebreid zodat iedereen op de laatste dag aangifte kan doen....

door 1953 - Apr 3, 2014 om 20:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Heb het alsnog gisteravond binnen een half uur gedaan per DiGid elektronisch.

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 3 apr 2014, 20:34]Heb het alsnog gisteravond binnen een half uur gedaan per DiGid elektronisch.

Heel fijn dat u dat ons vertelt ;-)

zonnewind
door zonnewind - Apr 4, 2014 om 16:56
222 Antwoorden / 61 Vragen

Ah joh, heerlijk toch als iemand die pure opluchting met ons wil delen :)

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2014 om 01:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, ik zat ook al in spanning te wachten om te lezen of de aangifte gelukt was...