ab
door abfabbussum Dec 3, 2012 om 15:45
Geldzaken & recht

Foutief geadresseerde post

Beste leden,

Enige tijd heb ik een kennis de gelegenheid gegeven om mijn huisadres te gebruiken als zijn correspondentieadres, daar hij naar het buitenland verhuisd is.
Er ligt nu een grote stapel post bij mij thuis. Ondanks deze persoon regelmatig in de buurt is om de post bij mij af te halen weigert hij dat (omdat we onlangs onenigheid hebben gehad). In een aangetekende brief eist hij nu dat ik de voor hem bedoelde post naar een ander, door hem aangegeven, adres verstuur. Hierover heb ik enkele vraagjes.

Ik heb hem de gelegenheid gegeven om de post bij mij op te halen, maar wij weigert dit dus. Het zou mij veel tijd en moeite kosten om de zaken te regelen zoals hij dit wil. M.a.w. ik wil er geen tijd en moeite aan besteden, de ruzie is inmiddels zo hoog opgelopen dat ik ook de brieven niet retour afzender wil sturen.
In een brief heb ik hem aangezegd dat hij niet langer van mijn woonadres gebruik mag maken als zijn correspondentieadres. Wat moet ik nu met de eventuele post die toch nog word ontvangen. Zoals al gezegd, ik ga deze niet retour afzender sturen. Kan ik deze post gewoon in de vuilnisbak gooien?

3062 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2012 om 16:03
16933 Antwoorden / 108 Vragen

In de vuilnisbak gooien is dus wel het laatste. Hij heeft dus een nieuw adres gevonden waar de post naar toe kan gaan. Schrijf hem nog een brief waarin u hem verzoekt stickers met naam, adres e.d. aan u toe te sturen en dat hij in de tussentijd al zijn contacten verwittigd van zijn nieuwe postadres. U stuurt dan nog de nakomende post (toch) door met de door hem gestuurde stickers, want dat is uw voorwaarde voor doorzending!! (ook al hebben jullie laaiende ruzie, en u het eigenlijk niet wilt). Weggooien is echt geen optie, stel dat er echt iets heel belangrijks tussen zit. In het kort: toch nog wel even retour: zijn nieuwe adres. Laat u zich niet kennen, heeft hij ook geen poot om op te staan mochten er onverhoopt (andere dan al bestaande) problemen uit voortkomen.

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2012 om 16:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Je had toestemming gegeven jouw adres als postadres te gebruiken, dus die post is niet "foutief geadresseerd". Ik zou het desnoods knarsetandend aan de afzenders retourneren, bijv. met de vermelding "verhuisd" erop, dan ben je ervan af en anders in een plastic tasje bewaren tot hij het toch komt ophalen. Weggooien zou ik niet doen gezien de afspraken die oorspronkelijk gemaakt zijn.

hutch
door hutch - Dec 3, 2012 om 16:33
4521 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=abfabbussum schreef op maandag 3 dec 2012, 15:45]Ondanks deze persoon regelmatig in de buurt is om de post bij mij af te halen weigert hij dat. In een aangetekende brief eist hij nu dat ik de voor hem bedoelde post naar een ander, door hem aangegeven, adres verstuur. Ik heb hem de gelegenheid gegeven om de post bij mij op te halen, maar wij weigert dit dus. In een brief heb ik hem aangezegd dat hij niet langer van mijn woonadres gebruik mag maken als zijn correspondentieadres.
Hoe brutaal (!) kan iemand zijn...... Meneer heeft helemaal niets te eisen.

Maar wat nu te doen? Ik zou het wel weten, maar dat is een ander verhaal.

In uw geval zou ik er nog één aangetekende brief aan wagen en hem in niet mis te verstane woorden duidelijk maken, dat hij bijv. nog 2 weken de tijd heeft om die post van hem op te halen, anders gaat u die post 'verticaal archiveren'.... (in de prullenbak er mee).

Wel vanaf nu alle post (binnen die 2 weken), die u nog ontvangt, retour afzender en er duidelijk op zetten, dat betreffende persoon niet op dit adres woont/verblijft.

U bent niet verplicht om hem 'achter de kont aan te zitten'. U geeft hem dus nog enige tijd en anders is het zijn eigen keus en verantwoording.

Hopelijk staat deze persoon niet op uw adres ingeschreven (gemeentehuis).
Sterkte verder met dat figuur.

Gr. Hutch

ab
door abfabbussum - Dec 3, 2012 om 16:51
5 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt beantwoorders. Dat in een tasje bewaren van zijn post, is wat ik nu doe. Al enkele maanden ligt er voor hem dus een stapel post klaar. Alleen weigert hij het dus op te halen, alhoewel hij regelmatig in de buurt is. Hij eist nu min of meer dat ik de post doorstuur. En daar heb ik dus gewoon geen zin in.

Ik bied hem de mogelijkheid om de post hier op te halen. Het is post voor hem, niet voor mij. Daarom ook mijn stellingname hierin.

Ik heb hem duidelijk laten weten dat ik niet langer tolereer om mijn huisadres als zijn postadres te gebruiken, toch vallen er nog wekelijks enige brieven hier in de brievenbus (met name de blauwe brieven zijn talrijk).

Even een fictief voorbeeld: Als ik, op welke manier dan ook, bijvoorbeeld bij instanties aangeef dat mijn post naar een bepaald adres moet worden gestuurd, en ik woon daar niet, zijn de bewoners van dat adres dan 'verplicht' om hier iets mee te doen? En, als ze er dan bij wijze van spreken 'niks mee doen'. Kan ik dan eisen dat men er 'wel iets mee doet'......?
En wat dan als men de (voor mij bedoelde brieven) gewoon terzijde legt, of weggooit, of vernietigd?

Ik meen dat ik mijn goede wil heb getoond, door hem duidelijk te maken om de post bij mij thuis op te halen, of bijv. zijn zoon, die in dezelfde woonplaats woon als ik. Maar dit vertikt hij.

Mijn vraag was misschien wat onduidelijk, maar ben ik 'wettelijk' verplicht om iets te doen met poststukken die niet voor mij bedoeld zijn? Dit laatste natuurlijk alleen met de post die ik ontvang, nadat ik hem schriftelijk heb laten weten, dat hij niet langer van mijn adres gebruik mag maken.

de eelco
door de eelco - Dec 3, 2012 om 17:01
607 Antwoorden / 92 Vragen

ik zo iets ook gehad met een kennis die veel in het buitenland verbleef...na een tijdje als hij in nederland was nam hij de moeite niet om de post op te halen en ik kreeg een brief van hem of ik zijn post kon door sturen naar een andere anders..ik heb hem een aangetekende brief gestuurt naar het adres die hij had op gegeven en heb hem 30 dagen de tijd gegeven om zijn troep op te halen anders zal ik alles retour afzender doen en al het nieuwen post wat na die datum binnen komt niet meer bewaren...meneer stond 3 dagen later met rode wangen van schaamte voor me deur en ik heb daarna nog een enkele post stuk gehad en die belanden eenvoudig in de grijsebak..dus laat u niet zich niet in de maling nemen en stuur een aangetekende brief en stel een laatste datum dat hij de post kan op halen en daarna niet meer..

hutch
door hutch - Dec 3, 2012 om 17:11
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Ik kan nergens vinden dat u, in dit geval, (wettelijk/formeel gezien) verantwoordelijk bent voor deze post en dat u deze moet doorsturen, zoals aangegeven door die persoon.

Wel zou ik bepaalde afzenders, bijv. de Belastingdienst (e.a.) er op wijzen, dat betrokkene niet op uw adres woont en/of verblijft. Dit om te voorkomen dat u bezoek krijgt van incassobureaus / deurwaarders enz. Denk hierbij bijv. ook aan het CJIB te Leeuwarden.

Dit 'er op wijzen' kan bijv. door die post te retourneren met op die brief bijv. te schrijven: 'niet meer bekend op dit adres' o.i.d.

Uiteraard aangetekende stukken absoluut niet accepteren.

hutch
door hutch - Dec 3, 2012 om 17:18
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Wat ik wel heb kunnen vinden in het Wetboek van Strafrecht (art.201) is het volgende:

"Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie."

Het betreft hier echter de bekende rode postbussen van PostNL zelf, dus niet onze eigen brievenbussen.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 3, 2012 om 17:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Breng ht naar een postkantoor en vermeldt dat hij daar niet woontde hele mik mak dan heeft u zich goed gedragen.