H
door H van Gestel May 5, 2021 om 08:09
Geldzaken & recht

Fraude ABNAMRO

Criminelen hebben een adreswijziging gestuurd naar ABNAMRO. Op dat adres is een nieuw bankpasje aangevraagd. Dat is naar een adres in Almere gestuurd. Ik heb daar nooit iets van gehoord en woon zelf (nog steeds) in Tilburg. D.m.v. dit bankpasje is geld van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening overgemaakt en is in een garage in Den Haag een auto gekocht van 29000 euro en daarna nog eens 500 euro uit geldautomaat gehaald, ook in Den Haag. Dit alles binnen tijdsbestek van een kwartier. Heb aangifte gedaan. ABNAMRO verwijt mij grove nalatigheid en is niet bereid tot enige compensatie. Wat moet ik doen?

10873 23 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 5, 2021 om 08:22
5145 Antwoorden / 12 Vragen

U moet aangifte doen. Dan kan een onderzoek gestart worden naar de criminelen.

Donuts
door Donuts May 5, 2021 om 08:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS heeft aangifte gedaan.

H
door H van Gestel May 5, 2021 om 10:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt

ne
door neodutchio May 5, 2021 om 10:22
5145 Antwoorden / 12 Vragen

Dan houdt het verder even op. ANB AMRO staat hier verder buiten, zij hebben u niet opgelicht.

Donuts
door Donuts - May 5, 2021 om 08:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Adres wijzigen kan alleen via internetbankieren (of persoonlijk bij de bank, maar dat doen criminelen natuurlijk niet), je hebt ze dus zelf toegang gegeven tot jouw bankrekening. Dat laatste is hetzelfde als 's nachts de voordeur wagenwijd open zetten of je portemonnee open en bloot in de auto laten liggen.

H
door H van Gestel May 5, 2021 om 10:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet helpend

marita5
door marita5 - May 5, 2021 om 08:36
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo H.Van Gestel ,

Aaanvulling op @sprietje ,

Kan ik de gegevens van iemand anders wijzigen ?

U kunt alleen uw eigen persoonlijke gegevens wijzigen.

  • Gezamenlijke rekening? Dan moeten beide  rekeninghouders een adreswijziging doorgeven.
  • Bent u gemachtigd voor een rekening? Dan kan alleen de rekeninghouder de persoonlijke gegevens wijzigen

Welke gegevens kan ik alleen bij een bankkantoor wijzigen ?

  • Nationaliteit
  • Geslacht
Zie ook deze links , klik op de rode regels .

https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/veilig-bankieren/phishing-valse-email-fraude-melden.html

https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/index.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2021 om 09:42
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een merkwaardige gang van zaken. Ik neem aan dat u in ieder geval dit onder de aandacht heeft gebracht van d bank omdat er niet zo maar door 'een vreemde' kan worden verzocht om een nieuwe bankpas op een adres dat niet het uwe is.

Zie daarvoor o.a. https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/klachtenregeling/index.html (deze kreeg u al van @MARITA5) en https://www.kifid.nl/klacht-indienen/  Ik sluit niet uit dat hier sprake is van (ernstige) nalatigheid van de de bank en u dus een aansprakelijkheidsstelling kunt doen. Dat geldt indien er niets aan u te verwijten is m..b.t. het eventueel 'open hebben gehad van een achterdeur' en bijv. spoofing of phishing bent 'getrapt.  Aangifte doen bij de politie en gelet op het genoemde bedrag is het zeker zinnig om een advocaat in te schakelen en daarvoor kunt u hulp krijgen bij https://www.juridischloket.nl/ .. Doe ook een melding bij (zie): https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

Zie ook nog: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/spoofing-dit-is-wat-jij-moet-weten-over-deze-vorm-van-oplichting en https://www.veiligbankieren.nl/fraude/phishing-smishing/

H
door H van Gestel May 5, 2021 om 10:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor info. Ik ga hiermee aan de slag

heremietkreeft
door heremietkreeft May 5, 2021 om 10:18
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Houd ons s.v.p. op de hoogte van het verloop.

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - May 5, 2021 om 09:50
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Een zeer nare situatie.

Ik ben vooral erg benieuwd op welke grond ABN-AMRO u beschuldigt van grove nalatigheid.
Is er bekend op welke wijze uw gegevens in verkeerde handen zijn gekomen?

H
door H van Gestel May 5, 2021 om 10:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan

sw
door swat1500 May 5, 2021 om 10:28
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn recent diverse phisings mails geweest van banken waarin werd gesuggereerd dat een beveiliging update uitgevoerd zou moeten worden. Wellicht daarin getrapt?

AWYeah28
door AWYeah28 May 5, 2021 om 10:30
355 Antwoorden / Vragen

Dus de bank beschuldigt u zonder toelichting? Erg vreemd. U dient hier direct juridische hulp bij in te schakelen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 5, 2021 om 10:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1 Adres aanpassen.

2 Nieuwe bankpas aanvragen...

3 Veel geld  opmaken van spaar rekening.

Dan moet de ABN AMRO  wel  aan de bel trekken en  het zou mijn niets verbazen als in Almere er een  B&B is of zo voor  enkele dagen logeren en de  bankpas te ontvangen.
Als de Crimineel daar werkelijk woonde  is het makkelijk deze op te pakken.
Maar ik vermoed  tijdelijk logeren en  zo  geld binnen te halen.

Ze hadden ook naar oude adres een brief moeten sturen voor de zekerheid.
Als je al weg bent word die  door de Post NL service nagestuurd, en dat is  ook  simpel te regelen helaas....
Elke verhuizing  controleren is voor een Bank, maakt niet uit welke ook veel extra werk en een enkele keer fraude.

Maar na verhuizen veel geld uitgeven, doe ik ook dus hoe  kun je als Bank  nu oplichting en verhuisde   uit elkaar houden?
Ik kreeg van mijn ASN bank ook een telefoontje  en  na  foto van Notaris Akte alle rekeningen weer vrijgegeven.
Zo kan het ook.

Zelf vorige maand meegemaakt.

tijger1
door tijger1 May 5, 2021 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na een foto van de notarisakte? Wat een onzin. Uw duim wordt steeds groter.

H
door H van Gestel May 5, 2021 om 10:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Adres in Almere was Bakkenhuizenstraat oid

ju
door juliomariner May 5, 2021 om 17:49
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ach Tijger zoals u wel weet is deze persoon altijd al een enorme zwamneus geweest.

tijger1
door tijger1 May 5, 2021 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar toch gewoon stuitend, hoe andere reacties verwijderd worden en al die leugens mogen blijven staan.

diumenge
door diumenge May 5, 2021 om 18:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De man is niet soms, maar altijd een grote fantast.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 5, 2021 om 18:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is die straat gecontroleerd?

Een woonhuis zou vreemd zijn,  of  B&B  of zo?

Ik weet dat het controleren van elke klant die gaat verhuizen veel werk is, maar ASN bank belde wel voor de zekerheid.
Naast  de klanten moet je ook kijken of  de bank iets kan doen zonder  als lastig te worden ervaren.

Ik weet dat fraude nooit leuk is maar de ABN AMRO had wel iets klant vriendelijker kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 May 5, 2021 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Klets.

sw
door swat1500 - May 5, 2021 om 10:22
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Met een nieuwe bankpas kan men nog niet internet bankieren. Je moet namelijk zelf je nieuwe bankpas koppelen in je internet bankieren app.
De boeven moeten dus ook de beschikking hebben gehad over uw inlog gegevens, daarmee de maximum op te nemen geldbedragen hebben aangepast en daar zal de bank van vinden dat u grof nalatig bent geweest.
U kunt tegen de beslissing van de bank zoals al eerder opgemerkt in beroep gaan bij het Kifid. U kunt ook naar de rechter stappen.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2021 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat alles binnen een kwartier? Snelle boef. En iemand die blijkbaar al weet dat u een flink bedrag op de spaarrekening hebt staan.

Heb je bij de Amro dan alleen een pasje nodig om bij de rekening te komen en eventuele limieten te verhogen?

panter22
door panter22 - May 5, 2021 om 10:51
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst even nadenken. Is er de afgelopen tijd iets bijzonders gebeurd?
Ben je gebeld  een vriendelijke medewerker van de bank en moest je pincode doorgeven?
Is er  iemand aan de deur geweest of bij je binnen geweest die je pincode vroeg?
Of je pincode gegeven aan een familielid?
Hoe kwam je er achter dat er geld van je rekening is gehaald?
Heb je je eigen bankpasje nog en die werkt nog steeds?
Neem contact op met het juridisch loket. Voor gratis juridisch advies met eventueel doorwijzing naar een advocaat.
https://www.juridischloket.nl/

diumenge
door diumenge - May 5, 2021 om 11:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik denk niet dat je het volledige verhaal hebt opgeschreven.

1. Hoe hebben de criminelen een adreswijziging kunnen doorvoeren?
2. Hoe hebben ze vervolgens een bankpas kunnen aanvragen?
3. Hoe hebben ze de ontvangen bankpas kunnen activeren?
4. Hoe kunnen ze met alleen een bankpas geld van een spaarrekening naar de betaalrekening overboeken?

Heb je voordat dit allemaal gebeurde phisingmails of -brieven ontvangen, is er post zoek geraakt, hebben er zich ander verdachte zaken voorgedaan? De daders moeten veel gevens van je beschikken om dit voor elkaar te krijgen.

Donuts
door Donuts - May 5, 2021 om 11:44
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Het kan niet anders of je hebt ze door een - bekende - truc (phishing, spoofing enz.) toegang gegeven tot je bankrekening. En via internetbankieren hebben ze je adres gewijzigd. Vaak wordt een adres van leegstaande woningen gegeven en hengelen ze de nieuwe pas uit de brievenbus.

Om dit een volgende keer te voorkomen is het verstandig om a) je spaargeld op een andere bankrekening te zetten, dus gescheiden van je betaalrekening en b) samen met een betrouwbaar familielid met kennis van zaken er achter zien te komen waar je nou precies ingetrapt bent.

Enige wat je nog kunt doen, is een klacht indienen bij het Kifid, maar ik geef je helaas weinig kans van slagen.

gerbera
door gerbera - May 5, 2021 om 12:15
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik mis is hoe zijn die "criminelen aan al uw gegevens gekomen die nodig zijn om een adreswijziging te sturen. Hoe kunnen ze een nieuwe bankpas aanvragen als de oude, nog werkende, pas nog in uw bezit is. Hoe hebben ze het daglimiet van de pas kunnen verhogen zonder gegevens van u te hebben. Zij moeten dus de beschikking hebben gehad over uw inloggegevens gegevens en zo u gebruik maakt van de App of e.dentifier ook de beveiligingscode om geld van de spaarrekening over te maken naar de betaalrekening.  Blijkbaar heeft u zonder het in de gaten te hebben gehad ergens ingetrapt zijn, en zou zeker aangifte bij de politie doen.

mahadma
door mahadma - May 5, 2021 om 14:12
11533 Antwoorden / 51 Vragen

"Iemand" moet hebben geweten uw rek nr, naam adres postcode woonplaats pincode pasje inloggegevens saldi, zonder al deze info kan het niet zover komen, zeker niet in 15 minuutjes ......... Dit moet OF een bekende zijn geweest OF u bent gehackt . Maar de bank is hier in mijn visie niet schuldig aan. Iemand die € 29.000 naar een garage overboekt is an sich niet vreemd.

aurora1
door aurora1 - May 5, 2021 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft de bank gezegd dat men u van grove nalatigheid beticht?

Dat zullen ze toch wel gemotiveerd hebben?
Hoe wisten die criminelen dat ze zo snel een dergelijk hoog bedrag konden overmaken?

Wat u moet doen?
Bij uzelf te rade gaan over hoe u met uw privé zaken omgaat, wat u aan wie laat weten, wat er zoal de laatste tijd gepasseerd is dat niet klopt of vreemd was.

Zie ook de reactie van @panter22.
En als u geen Rechtsbijstandsverzekering heeft advies aan het Juridisch loket vragen.

Heeft u uw wachtwoorden al gewijzigd? En niet overal hetzelfde wachtwoord voor genomen?
De spaarrekening van de betaalrekening gescheiden door een aparte spaarbank te nemen?

https://www.vanspaarbankveranderen.nl/

Zijn er video opnames van deze dieven gemaakt in die garage?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 5, 2021 om 18:55
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte H. van Gestel,

Deze kwestie is toch wel de nachtmerrie van elke betaalrekeninghouder....

Mijn inziens zijn de banken in het algemeen te laks met hun beveiliging.

Het is natuurlijk erg gevaarlijk om een nieuwe bankpas per post op te sturen....

Het veiligste is om een afhaalbericht naar de ontvanger te sturen, waarin staat dat je je nieuwe bankpas kunt ophalen op een bankfiliaal met een geldig legitimatiebewijs : een bankmedewerker kan dan direct iemands identiteit checken(eventueel een scan maken van het identiteitsbewijs).

Maar doordat veel banken bezuinigen op hun bankfilialen is deze menselijke controle er niet meer.

Het enige wat ik nu kan bedenken, wat enigszins veilig is, is om je banksaldo niet te hoog maken en zo snel mogelijk je geld ergens in een kluis te stoppen.

Dit soort bankfraude zal veel vaker voorkomen in de toekomst.

De banken maken misbruik van hun monopoliepositie : zodra het fout gaat met hun dienst/product "wassen ze hun handen in onschuld".

Het is tijd voor de oprichting van de Nationale Bank zonder winstoogmerk.

Je sofinummer is dan tevens je banknummer.

ne
door neodutchio May 5, 2021 om 23:18
5145 Antwoorden / 12 Vragen

En daar is die weer, de zwaar verliesgevende nationale bank. En je sofinummer je banknummer? Krijgen alle personen die na 7 januari 2014 geboren zijn geen bankrekening? Toen is namelijk gestopt met de sofinummers. En als u het BSN nummer bedoeld, er is net een hele heisa achter de rug met zzp'ers waarbij het BSN nummer gebruikt werd in alle communicatie met de belastingdienst en de kans op fraude zeer hoog was.

Daar waar het in dit topic fout gaat is dat criminelen in de persoonlijke omgeving konden van TS. Dat wil zeggen dat TS ergens niet zorgvuldig is geweest, anders kan je niet inloggen, kan je geen adreswijziging regelen, geen nieuwe bankpas aanvragen en geen online bankieren regelen.

Ook je geld in een kluis stoppen is niet slim. Je bent niet verzekerd, zwart geld is niet te volgen en uitgeven is ook vrij lastig.

tijger1
door tijger1 May 5, 2021 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat zoonlief een auto wilde en die niet kreeg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 6, 2021 om 11:27
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Misschien zou het een goed idee zijn om deze Nationale Bank onderdeel te maken van de Belastingdienst, bemand met ambtenaren.

Het huidige banksysteem is ziek en pervers met al die bonussen.

Ook kan dan die hele toeslag affaire worden voorkomen.

aurora1
door aurora1 May 6, 2021 om 23:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En dan iedereen een uitkering, basisinkomen?

rj
door rjw - May 5, 2021 om 18:56
3249 Antwoorden / 5 Vragen

Maar om de pas te kunnen gebruiken moet je toch ook de PIN code weten? Of kan je die bij ABN-AMRO wijzigen zonder de oude PIN code te weten?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 5, 2021 om 18:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik bij een Garage  een auto kocht op deze manier, dan staat kenteken op mijn naam en mag ik gelijk elders slapen in een Cel!

Er is iets wat hier ontbreekt of een broodje aap verhaal?????
Een verhuizing of  Pasje kan maar  zonder  de rest kan ik niets overboeken......

Ook mis ik hier  de  verhuisdatum die  is doorgegeven tot  aan de fraude, hoelang duurde dat?

gerbera
door gerbera May 5, 2021 om 21:33
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Sinds wanneer kun je geen auto kopen als je het bedrag overmaakt van jouw rekening naar die van de verkoper?

Verder ben ik het met u eens, er ontbreekt veel in het verhaal.

mahadma
door mahadma May 5, 2021 om 23:06
11533 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal toch een boekhouding bij de autoverkoper zijn voor 29000 euro's, immers die heeft dat wel ontvangen, waarvoor en aan wie is die auto verkocht

ma
door marnix1 May 6, 2021 om 09:30
256 Antwoorden / 22 Vragen

Mahadma en soms,
inderdaad, een beetje garage zet zelf die auto op naam,

Ik zou die garage eens benaderen voor het kenteken om e.e.a. na te kijken,
Het zijn misschien ook boefjes, dure auto verkopen die geen kenteken heeft ofzo,

De wagen, als ie al bestaat, rijdt nu in beter weer rond dan wij hier hebben misschien.

1paul
door 1paul - May 8, 2021 om 09:35
3123 Antwoorden / 0 Vragen

aangifte doen en de garage waar de auto gekocht is vragen op welke naam de auto gezet is, als ze willen meewerken kunt u deze info doorspelen aan de politie.

vermoed wel dat u niet het hele verhaal verteld, op een of andere manier moeten deze mensen uw gegevens hebben bekomen en als dat aan u zelf te wijten is dan staat de bank in zijn gelijk....

gj
door gjvw - May 8, 2021 om 17:01
25 Antwoorden / Vragen

De vraag rijst hoe dit kan. Dit kan alleen maar door eigen onachtzaamheid. Er zijn zoveel waarschuwingen ook in de media. Helaas trappen er toch nog altijd mensen in. Uiteraard onbewust en het tuig wordt steeds slimmer. En inderdaad aangifte doen.

john devries
door john devries - May 8, 2021 om 23:54
214 Antwoorden / Vragen

Een typisch gevalletje van slechte HOAX.

H
door H van Gestel - May 10, 2021 om 12:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik verkeerd gedaan heb, weet ik niet. Ben erg zorgvuldig met openen van mails, maar blijkbaar is dat toch misgegaan. Eenmaal binnen kan je bij ABN gewoon je adres wijzigen, zonder verificatie o.i.d. Eenmaal een ander adres (waar ik niks van wist of gehoord/gelezen heb) is het eenvoudig een nieuw pasje aan te vragen, blijkbaar ook met een (nieuwe) pincode. En dan is het wachten tot het op een dag rond 17:00 is, want dan ben ikzelf waarschijnlijk op weg naar huis (wat ongeveer ook klopte).
Ook vreemd dat afgelopen zaterdag bij programma van Kassa iemand sprak die hetzelfde was overkomen, ook een kantoor in Almere vraagt pasje aan en ABN stuurt die vervolgens gewoon op, zonder enige controle. Was bij hem: € 45.000,-. Hoeveel zullen er nog volgen?

ge
door gerrit250 - May 11, 2021 om 00:11
37 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom verwijt ABNAMRO u grove natatigheid?? Verder zou ik eens bij de autoverkoper gaan kijken. Bij de verkoop van een auto wordt een legitimatiebewijs gevraagd om het kenteken op naam te stellen.

gerbera
door gerbera - May 11, 2021 om 10:44
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Het vreemde in dit verhaal is dat bij adreswijziging zowel uw rekeningnummer alsook uw pasnummer opgegeven moet worden.
Aanvragen van een nieuwe pas werkt of met de App of via internet en in beide gevallen hebben ze toch echt uw gegevens nodig.