Ev
door Eve1970 Sep 16, 2018 om 09:47
Geldzaken & recht

Fraude / babbeltruc via pc

Mijn ouders (beide in de 70) zijn helaas het slachtoffer geworden van pc fraude.  Waarschijnlijk hebben ze op een pop-up geklikt waarna hun pc op tilt sloeg en tevoorschijn kwam dat ze een nummer moesten bellen. Dat hebben ze gedaan en hebben zich vervolgens door een engels sprekende man (wrs uit India oid) laten overhalen om via hun creditcard (die ze net een maand hadden) 425 dollar te betalen voor een levenslange beveiliging voor hun pc. Mijn moeder kreeg er later toch een naar gevoel over en heeft de creditcard laten blokkeren en wachtwoorden veranderd. Ook de pc niet meer aangezet en deze wordt maandag opgeschoond. Ook heeft ze gevraagd om de incasso van 425 dollar stop te zetten. Volgens de creditcard (Mastercard) maatschappij kan dit alleen via de bank (ING).  Zij vertellen echter dat ze het niet kunnen stopzetten omdat ze zelf toestemming hebben gegeven en dat ze alleen kunnen proberen het geld te krijgen middels GeldTerugGarantie nadat het bedrag is afgeboekt. Aangezien het hier duidelijk om fraude gaat (ze hebben immers iets neps/niet bestaands/frauduleus 'gekocht') lijkt me dat er toch eerder actie door bank/creditcard ondernomen kan worden. Zeker gelet op het feit dat de kaart ook vrijwel direct is geblokkeerd. Mijn ouders zijn erg van streek en met name mijn moeder trekt dit emotioneel erg slecht. Wat kunnen we doen om dit tot een goed einde te brengen?

7006 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 16, 2018 om 10:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weinig tot niets.
Helaas.
Ouders hebben zelf het bedrag overgemaakt.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2018 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat de Geldteruggarantie is, maar uw ouders hebben “vrijwillig” voor iets betaald wat ze “gekocht” hebben.

Of dat geld terug komt, is maar de grote vraag.

Meld dit ook op de Fraudehelpdesk.

newmikey
door newmikey - Sep 16, 2018 om 10:48
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is helaas niet te voorkomen of herstellen. Ook de geldteruggarantie gaat hier niet werken. Het is gelukkig géén gigabedrag, wel hardstikke zonde natuurlijk. Het gebeurt ze vast geen tweede keer.

gerbera
door gerbera Sep 16, 2018 om 11:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wanneer kunt u gebruikmaken van de GeldTerugService?

U kunt een creditcardbetaling terugvragen als:
  • er onterecht een bedrag is afgeschreven van uw Creditcard of Platinumcard
  • u 30 dagen na de betaling uw aankoop nog niet heeft ontvangen
  • het bestelde product verkeerd geleverd of nep is
Er is dus wel een mogelijkheid.

newmikey
door newmikey Sep 16, 2018 om 11:54
830 Antwoorden / 0 Vragen

@GERBERA
Als u de TS valse hoop wilt geven is dat aan u uiteraard. Wie weet heeft u wel gelijk.

diumenge
door diumenge Sep 16, 2018 om 11:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het zou eerlijk gezegd een slechte zaak zijn als ze dit vergoeden, hoe sneu het voor deze mensen ook is.

ne
door neodutchio Sep 16, 2018 om 13:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoezo valse hoop? Als je het niet doet weet je zeker dat je niks terug krijgt. Laat de bank er over beslissen of je wel of niet iets terug krijgt.

gerbera
door gerbera Sep 16, 2018 om 15:44
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@newmikey, ik geeft geen valse hoop, dit is een tekst van ING waaruit blijkt dat er wel een mogelijkheid is. Dit in tegenstelling wat u beweerd. Of dit nu ook opgaat is aan de bank om dit te beoordelen maar niet geschoten is altijd mis.

panter22
door panter22 Sep 17, 2018 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de link van Marita5, Het is niet mogelijk uw betaling terug te vragen als: u ontevreden bent over een geleverde dienst het een storting op een beleggingsaccount (ook cryptovaluta) betreft u een donatie heeft gedaan via een crowdfundingplatform u niet direct aan de verkoper heeft betaald, maar bijvoorbeeld via Western Union of PayPal

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2018 om 10:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, helemaal niets met uitzondering van, zoals @tijger1 al aangeeft de fraudehelpdesk informeren.
Er zal en kan echter waarschijnlijk niets anders kunnen gebeuren dan dat er wordt geprobeerd de pup up van het i-net te doen verwijderen.

Toch in ieder geval wel in overleg gaan met de ING bank hoe het zit met de GeldTerugGarantie.

Maar ik vrees dat het geld weg is, dat alleen al op basis van een 'levenslangepc beveiliging'. Wat men al niet verzint om mensen op te lichten.

marita5
door marita5 Sep 16, 2018 om 11:00
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , Wat men al niet verzint om mensen op te lichten. Dit is niks nieuws , er word al jaren voor gewaarschuwd .

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 16, 2018 om 12:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, vooral uit Nigeria wordt je vaak geconfronteerd zoal bijv. over z.g. fouten in microsoft producten.

ma
door marnix1 Sep 16, 2018 om 13:36
256 Antwoorden / 22 Vragen

"Tja, vooral uit Nigeria wordt je vaak geconfronteerd zoal bijv. over z.g. fouten in microsoft producten."

WORD je
Dit is een fenomeen dat steeds meer voorkomt en zelfs bij gerenommerde verslaggevers en presentatoren/trices.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 16, 2018 om 13:44
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Marnix@ inderdaad, ik ervoor ik erachter en je of jij er achter geen t.

ma
door manwijf Sep 16, 2018 om 16:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerrit
Je vraagt er om, dus...

Er zal en kan echter waarschijnlijk niets anders kunnen gebeuren dan dat er wordt geprobeerd de pup up
van het i-net te doen verwijderen.
"kan echter waarschijnlijk niets anders kunnen gebeuren dan dat"  = geen Nederlands. Ook ontbreekt de interpunctie.
van het i-net te doen verwijderen.
van het i-net te verwijderen.

Toch in ieder geval wel in overleg gaan met de ING bank hoe het zit met de GeldTerugGarantie.
Toch in ieder geval wel in overleg gaan met de ING bank OVER hoe het zit met de GeldTerugGarantie.

Maar ik vrees dat het geld weg is, dat alleen al op basis van een 'levenslangepc beveiliging'.
Slecht Nederlands en onduidelijk wat bedoeld wordt.

ma
door manwijf Sep 16, 2018 om 16:19
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Gerrit
En als we dan toch bezig zijn:

"Tja, vooral uit Nigeria wordt je vaak geconfronteerd"
vooral uit Nigeria wordt je er vaak mee geconfronteerd. Al is dit een lelijke zin, als je bedoelt te zeggen, dat het vooral Nigerianen zijn die zich met dit soort oplichtingspraktijken bezig houden.

Ge
door Genee - Sep 16, 2018 om 11:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Nu u de leeftijd van uw ouders vermeldt en blijkbaar vindt dat die van invloed is zou ik die creditcard van hun maar snel opzeggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 16, 2018 om 13:44
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Van hen (hun creditcard), toch?

ne
door neodutchio - Sep 16, 2018 om 12:03
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er is pas iets strafbaars gebeurd als dat bewezen is. Uw ouders hebben een aankoop gedaan van een dienst en daarvoor is betaald. Ook al weet je dat het geen zuivere koffie is, er is een overeenkomst. De bank kan niet zomaar in het proces ingrijpen en de betaling tegen houden. pas als het geld afgeboekt is kan je actie ondernemen.
Dat het gebeurd is is jammer, maar dat gebeurt op meer plekken. Natuurlijk kan je daar van slag van raken, maar belangrijk is wel om de juiste procedures te volgen. Dus informeer bij de bank wat u miet doen om gebruik te maken van de Geld Terug Service. En als uw ouders daar emotioneel niet tot in staat zijn kunnen de kinderen dat doen.

ha
door harrybre - Sep 17, 2018 om 11:51
240 Antwoorden / Vragen

Als je niet autorijden kan, moet je niet achter het stuur kruipen, maar hooguit achter de rij-simulator blijven zitten.
Dit soort oplichtingspraktijken zijn toch al een 10-tal jaren bekend. Gebeurt er iets egks op de computer: haal er een echte "monteur" bij, eventueel via studentenhulp en hoe ze allemaal ook heten mogen.
Als neodutchio  al schrijft: uw ouders hebben iets gekocht ( wilsovereenkomst) en betaald. Dat dit een onzin-artikel is… ach, daar ligt de wereld vol van.

ho
door honda98 - Sep 17, 2018 om 13:29
103 Antwoorden / 1 Vragen

op engels spekende personen over de telefoon moet je niet op in gaan het zijn veelal oplichters.
ik wimpel ze gewoon af door soms een muziekje te laten horen.
dan stoppen ze van zelf wel. anders blijven ze aan de gang.

Pe
door Peanuts - Sep 17, 2018 om 15:22
1 Antwoorden / Vragen

Erg vervelend voor je ouders, vooral op die leeftijd. Ik zou de credit card opheffen en een nieuwe aanvragen. De fraudeurs hebben immers hun card-gegevens en kunnen weer toeslaan.

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 18, 2018 om 17:12
509 Antwoorden / Vragen

Dat wordt een lastig verhaal .Levenslange  bescherming voor je computer voor dit bedrag is  niet onredelijk duur .Dus als er inderdaad installatie software ge leverd wordt is er sprake van een normale aankoop van diensten. Dat zielige verhaaltje van over het in de zeventig zijn en een nummer moeten bellen wordt doorheen geprikt. Het is een ander verhaal als het over ransome software  gaat en je moet betalen voor het weer toegankelijk maken van  van de PC..

ho
door honza23 - Sep 18, 2018 om 18:16
261 Antwoorden / 3 Vragen

1) op het moment dat het afgeboekt wordt bij de creditcard-maatschappij melden dat dit oplichting betreft, dan wordt het geld normala gesproken terug gestort
2) koop voor uw ouders een Chromebook
3) vertel ze duidelijk dat ze nooit moeten bellen nav wat er op een computerscherm staat

diumenge
door diumenge Sep 18, 2018 om 18:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

1. Ze hebben al contact met de CC-maatschappij én bank.
2. Waarom een Chromebook kopen?
3. Dat is wel erg kort door de bocht.

lemmy
door lemmy Sep 18, 2018 om 19:21
41 Antwoorden / 1 Vragen

Als er sprake is van een koop is eventueel de geldterug service een mogelijkheid. Maar alleen als het geleverde niet overeenkomt met de gemaakte afspraak of als er niets geleverd wordt. Punt is wel dat jouw ouders een (soort van) aankoopbevestiging moeten hebben (bijvoorbeeld een ontvangen e-mail).
Vervolgens moet eerst geprobeerd worden er met de leverancier uit te komen en die communicatie/mailwisseling moet meegestuurd worden naar de bank.

Als er iets is geleverd waar jouw ouders achteraf spijt van hebben (om welke reden dan ook) kan de bank geen rol spelen. Dat is simpelweg iets tussen koper en verkoper.

In dit geval is er, vermoed ik, alleen telefonisch iets 'beloofd'. Is er geen contact mogelijk met de 'leverancier', dan zou ik in ieder geval proberen via dat formulier het geld terug te krijgen. Of dat op basis van alleen het formulier lukt weet ik niet maar is wel het proberen waard. Ik ga er dan van uit dat er niets geleverd is terwijl er wel betaald is.

Dat de kaart direct is geblokkeerd zegt niet dat de bank aansprakelijk is oid. Dat is meer een stukje service om te voorkomen dat er nog een keer een bedrag geincasseerd zou kunnen worden (men heeft immers het kaartnummer en dergelijke, dus dat is dan een risico).

Bij een betaling via een creditcarcd wordt er door de ontvanger, op basis van de ontvangen kaartgegevens, een zogenaamd autorisatieverzoek gedaan naar de bank. Als de betaling wordt geautoriseerd is de betaling een feit. De bank noch de kaarthouder kunnen zo'n betaling dan nog terugdraaien. Dat is ook logisch, anders zou een bedrijf immers altijd het risico lopen dat iemand iets koopt, betaalt met de creditcard en kort daarna de betaling intrekt. Zie dan als bedrijf je geld nog maar eens te krijgen.

ingwebcare
door ingwebcare - Sep 24, 2018 om 11:16
73 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen,

In dit specifieke geval begrijp ik dat de Creditcard al wel geblokkeerd is. Dan zou er ook niet meer geïncasseerd moeten kunnen worden. Wel zou ik je aanraden om de Cardhouder opnieuw contact op te laten nemen met onze Alarmlijn (+31202288800) zodat we ook nog even mee kunnen kijken naar de situatie en kunnen controleren of er nog iets moet gebeuren en wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,

Franck ING Webcare