An
door Anne12345 May 3, 2017 om 18:00
Geldzaken & recht

Fraude via mijn Paypal (gehacked)

Graag hoop ik dat hier mensen zijn die mij kunnen adviseren.

Dinsdagmorgen heb ik mijn e-mail gechecked en zie ik opeens 13 e-mails staan van Paypal. Het betreft bevestigingsmails van betalingen van verschillende hoge bedragen (Dollars) naar een of andere game-site. Ik schrik hier ontzettend van en snap er ook niets van. Ik heb niks gekocht en ken deze hele site niet. Ik check vervolgens mijn Paypal en zie dat de bedragen dadelijkwerkelijk als betalingen voltooid zijn (ik dacht namelijk, misschien zijn het fishing mails). In paniek bel ik Paypal op, het lijkt er namelijk op dat iemand mijn account gehacked heeft en allemaal betalingen aan het doen is (hoogste bedrag is 285 dollar, betaling van 4 maal, verder bedragen tussen 20 en 150 dollar). In totaal komt het bedrag neer op zon 1300 euro.

Gelukkig krijg ik een vriendelijke medewerker aan de lijn en die geeft aan dat dit waarschijnlijk ongeautoriseerde betalingen zijn (dus idd gehacked). Ook geeft hij aan dat hij ziet dat ik een "abonnement" heb op deze verkoper (G2A.com). Hier weet ik niets vanaf! Hij geeft aan dat het abonnement geactiveerd is op 6 september. Dan valt me in dat ik toen ook al contact gehad heb met Paypal. Ik was op vakantie in Portugal en kreeg opeens een vreemde mail dat er een betaling was gedaan naar een site (blijkt nu dezelfde site te zijn = g2a.com !). Direct Paypal gemaild, zij konden de betaling niet terug vinden (is geannuleerd blijkt nu) en raadde mij aan mijn wachtwoord te veranderen. Mocht er toch een bedrag van mijn rekening afgeschreven worden dan moest ik contact opnemen en konden ze dit claimen. Er is echter nooit wat afgeschreven van mijn bankrekening omdat de betaling geannuleerd is (misschien niet gelukt omdat ik mijn wachtwoord tijdig veranderd heb??). Blijkbaar is het toen alleen gelukt het "abonnement" te activeren. Dit houd in dat alle betalingen naar de verkoper (G2A.com) automatisch goedgekeurd worden....

Tot 29 april heb ik nergens last van gehad, heb Paypal zelfs niet gebruikt. Tot ik op 2 mei alle mails zag van betalingsbevestigingen!! De medewerker van Paypal heeft voor alle betalingen claims aangemaakt (ongeautoriseerde betaling) en het abonnement direct gestopt. De fraude afdeling zou hierna kijken ("onderzoek") en ik zou binnen 24 u / 72 u bericht krijgen. De medewerker gaf aan dat als het eens goed fout ging via IP adressen vaak te herleiden is dat het om fraude gaat en dat het geld dan keurig terug op je rekening kwam te staan (je bent dan niets verschuldigd). Ik beëindigde het gesprek dus met een iets opgelucht gevoel, misschien kwam dit nog goed of was het terug te draaien..

Hierna heb ik de Rabobank gebeld en zij hebben een blokkade op mijn rekening gezet, Paypal kan nu geen geld afnemen van mijn bankrekening (wordt automatisch terug geboekt). Dit klopt ook want ik sta nu een behoorlijk bedrag in de min op mijn Paypal account... gelukkig dus niet direct op mijn eigen bankrekening!

Vandaag kreeg ik reactie van Paypal: zij geven aan dat het niet om ongeautoriseerde betalingen gaat omdat er sprake is van een abonnement op de site/verkoper (begonnen op 6 september). Dit is natuurlijk belachelijk!! Ik heb hier niets mee te maken en iemand maakt gebruik van mijn gegevens. Paypal opnieuw gebeld en de zaak uitgelegd, fraude afdeling gaf toe dat het te snel afgewezen was en het er verwacht uitzag maar kon niks zeggen over de uitkomst..

Ik ben erg bang dat ik straks een bedrag kom te betalen (1300,- !! Geld dat ik zeker niet even kan ophoesten..). Mijn account is denk ik gehacked op 6 september toen ik wilde inloggen op de openbare WiFi van ons hotel in Portugal (kan dit??). Dit lukte maar niet (bij mijn vriend wel), ik vond het al raar maar dacht dat het misschien aan mijn telefoon lag. Hierna kreeg ik ook die verdachte mail (betaling voldaan aan g2A.com) waarna ik contact heb gehad met Paypal ("in de gaten houden en wachtwoord veranderen"). Netjes hun advies opgevolgd en niet meer Op de WiFi in het hotel geweest (vond het maar vreemd en heb toen via mijn vriends telefoon gebruik gemaakt af en toe). Toen is er gelukkig geen geld afgeschreven omdat ik (denk ik) mijn wachtwoord op tijd heb veranderd. Alleen is het abonnement toen gestart. Blijkbaar heeft er nu weer iemand mijn account kunnen kraken en al deze betalingen gedaan..Dit ging natuurlijk vanzelf omdat het abonnement op deze verkoper nog actief was (waar Paypal mij nooit op gewezen heeft in die tijd dat ik eerder contact had over verdachte betaling), hierdoor konden de betalingen gewoon automatisch (vooraf goedgekeurd heet het) worden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het idee dat ik totaal niks heb om op te staan. Paypal geeft aan dat het via IP-adressen goed te zien is of er fraude is gepleegd. Maar kan het niet zo zijn dat die hacker het heeft doen laten lijken dat ik wel via mijn eigen apparaat de betalingen heb gedaan? Het hele gedoe spookt natuurlijk erg door mijn hoofd en werkt niet echt bevorderend op mijn gemoedstoestand. Welke stappen kan ik nog ondernemen? Aangifte wil ik nog doen maar ik vraag me af of dit wel zin heeft en niet in een grote map beland (Paypal gaf aan hier nog even mee te wachten).

Ik hoor graag wat jullie denken en adviseren.

19354 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 3, 2017 om 18:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Veilig internetten https://veiliginternetten.nl

Het gebruik van een openbaar wifi-netwerk, zoals in een café en hotel en op de camping en het vliegveld, is niet veilig. Wachtwoord of niet. Wanneer je inlogt op een wifi-netwerk kan een crimineel toegang krijgen tot je apparaat. Je wilt voorkomen dat dit gebeurt en de crimineel achter persoonlijke en belangrijke gegevens komt. Deze gegevens kan hij gebruiken voor identiteitsfraude, omin te inloggen op je e-mail of Facebook-account, voor het onderscheppen van DigiD-accounts. Door slimmer om te gaan met de instellingen van je mobiele apparaten en openbare Wi-Fi netwerken, kan je de risico’s beperken.

pi
door pieterwolters May 3, 2017 om 18:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De beschrijving klopt niet helemaal. Als je gebruikt van een onbeveiligde verbinding kunnen derden de verbinding sniffen en daar informatie uit halen. Ze hebben geen toegang tot het apparaat wat je gebruikt. Overigens acht ik de kans niet groot dat dat onbeveiligde WIFI netwerk de oorzaak is. Veruit de meeste gevallen komen door social engineering.

Cookies
door Cookies May 3, 2017 om 18:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@pieterwolters: voor klachten / suggesties kun je terecht bij vermelde website.

We
door Wesleyb - May 3, 2017 om 18:23
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen met PayPal en hoewel het even kan duren, beslist de klantenservice vaak in het voordeel van de benadeelde partij. Zeker wanneer het gaat om zaken waarin er aantoonbaar is van fraude of ongeauthoriseerd betalingsverkeer. Ik hoop dan ook dat u snel meer hoort.

Maar, en ik kan me voorstellen dat dit niet is wat u wilt horen, u heeft als consument ook verplichtingen wanneer u gebruik maakt van PayPal (een buitenlandse dienst). U heeft zelf uw bankrekening gekoppeld en daarmee PayPal toestemming gegeven bedragen af te schrijven wanneer deze via uw account worden betaald. Het goed beveiligen van uw PayPal account lijkt me daarom ook erg noodzakelijk. Zoals u aangeeft;

 - Was uw account alleen met een wachtwoord beveiligd en niet voorzien van verificatie per sms. Dit maakt het erg makkelijk voor anderen om uw account binnen te komen met alleen dit wachtwoord.
 - Heeft u bewust gebruik gemaakt van onbeveiligde WiFi in een hotel in Portugal om in te loggen op uw PayPal account.

Het is bekend dat openbare WiFi verbindingen niet veilig zijn en afgeluisterd kunnen worden. Desondanks heeft u er zelf voor gekozen om zonder extra veiligdheidsmaatregelen uw account op deze verbinding te gebruiken en het wachtwoord daarmee mogelijk open en bloot op straat heeft gelegd.

Ik hoop dat de klantenservice u hiermee verder kan helpen en de kosten kan terugvorderen of voor u wilt vergoeden, maar ik vind het behoorlijk kort door de bocht om PayPal hier de schuld van te geven.

An
door Anne12345 - May 3, 2017 om 18:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik al. Bedankt voor de tip.
Ik verwacht wel dat Paypal kan inzien dat de betalingen dan vanaf een ander apparaat (ander IP-adres) gedaan zijn, lijkt me dat dit wel zal moeten? Zodat zij dit kunnen afdoen als ongeautoriseerde betalingen en ik mijn geld terug krijg..

Ik begrijp inderdaad dat het mogelijk is geweest dat een crimineel mijn gegevens heeft ingezien door gebruik te maken van een onbeveiligde WiFi. Echter heb ik vervolgens mijn wachtwoord veranderd en is er niets vreemds meer op mijn account gebeurd (8 maanden). Afgelopen zaterdag had ik een bruiloft en heb ik niet eens gebruik gemaakt van mijn telefoon/laptop of openbare WiFi.

Ik me echt heel naar hierover... Ik heb verder ook nog nooit negatieve ervaringen gehad met Paypal.

An
door Anne12345 - May 3, 2017 om 18:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens heb ik geen sms bevestiging als er een betaling wordt uitgevoerd (ik maak nauwelijks gebruik van Paypal). En heb ik zeker niet ingelogd op mijn Paypal via de openbare WiFi van het hotel.

Ik heb ik ingelogd op de WiFi van het hotel door een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen (naam hotel en wachtwoord freewifi). Dit is niet gelukt, bleef hangen en vroeg steeds opnieuw dit te doen. Hierna ontving ik de verdachte mail en heb ik het advies van Paypal opgevolgd.

costnix
door costnix - May 3, 2017 om 20:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is heel simpel om het WiFi accespoint te klonen. U logt dan niet bij het hotel in, maar bij de hacker en die kan dan al uw dataverkeer inzien en manipuleren. Dit heet "The man in the middle"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Man-in-the-middle_attack
Een summiere vertaling:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Man-in-the-middle-aanval

He
door Heer Bommel - May 3, 2017 om 23:34
9 Antwoorden / Vragen

Herkenbaar verhaal. Ik heb een jaar geleden (op 21-5) precies hetzelfde gehad. Na een verjaardag kwam ik thuis en zag ik allerlei mails van paypal betalingen én een aanmelding van (jawel) g2a.com. Ik had ook een mail ontvangen om het account van de G2a te resetten, want je moet dat account blijkbaar via je email account bevestigen. Daar zijn ze niet opgekomen en ze konden het account daar dit niet bevestigen.

Ik heb direct het wachtwoord veranderd en de betalingen als onrechtmatig bij PP gemeld. Maandagochtend heb ik Paypal gebeld en daar werd ik goed geholpen. Het was direct duidelijk dat de betalingen niet door mij uitgevoerd waren. Ik had wel een PP account maar dit was al zeker 5 jaar niet gebruikt. Hoe anderen betalingsopdrachten konden uitvoeren - via mijn PP account-, dat was hun ook niet duidelijk, wat ik overigens erg slordig vind.

Ik internet niet via de telefoon en ik was ook niet in het buitenland geweest. Mijn wachtwoorden zijn allemaal anders én een afwisseling van letters, cijfers en speciale tekens. Kortom, hier is het nog steeds een raadsel hoe dit kon gebeuren.

Verder heb ik uit voorzorg het wachtwoord van het bijbehorende emailadres veranderd en bij PP een limiet op de rekening laten zetten. Met andere woorden, ik kan daar niet rood staan en alleen van die rekening betalen als er geld op staat. Aan het einde van het jaar ben ik van bank veranderd en nu is mijn oude bankrekeningnummer niet meer actief. Die verandering heb ik natuurlijk niet hiervoor gedaan maar om andere zakelijke redenen.

Wacht even het bericht van Paypal af, ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet terugdraaien. Succes!

pi
door piety - May 4, 2017 om 21:26
1 Antwoorden / Vragen

Compliment voor hoe duidelijk je dit uitlegt: het zou mij ook zijn overkomen dus daar heb je helaas niets aan.
Wel dit: wat is het argument van Paypal om te wachten met de aangifte? Hebben ze soms een verborgen agenda? Vraag jezelf af: "heb IK er belang bij om te wachten met een aangifte?".

Juist omdat je het zo duidelijk weet uit te leggen, lijkt het mij belangrijk om ermee naar de politie te gaan zodat zij iets kunnen opsteken van de werkwijze van die criminelen. Veel succes!

pk49
door pk49 - May 4, 2017 om 21:39
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb bij Paypal ook wel eens het probleem gehad dat een bedrijf uit Duitsland steeds bedragen van mijn paypal account afhaald en dus van mijn creditkaart. Met Paypal gebeld en na een aantal gesprekken is het opgelost en zijn de bedragen teruggestort. Paypal vertelde dat goed te zien was dat bij de transacties iets "niet klopte". Dus het probleem is opgelost. En ook : nooit openbare wifi netten gebruiken, die zijn zo lek als een mandje.

An
door Anne12345 - May 5, 2017 om 11:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Dat is erg prettig.

Inmiddels heeft Paypal opnieuw van zich laten horen en aangegeven dat het inderdaad gaat om ongeautoriseerde betalingen. Mijn account is nu beperkt en ik moet een bewijs van identiteit insturen zodat ik er weer volledig gebruik van kan maken, zodat ze de veiligheid kunnen waarborgen. Dit heb ik inmiddels gedaan en is in behandeling.

Een gedeelte van het bedrag is inmiddels in mindering gebracht, de rest staat nog in behandeling maar zou ook moeten gebeuren omdat ze hebben aangegeven dat alle betalingen ongeautoriseerde betalingen zijn geweest. Zij gaven aan dat het 1-3 werkdagen kan duren "het geld moet natuurlijk ergens vandaan komen" zeiden ze, wat ik begrijp.

Ik ben erg tevreden dat Paypal hier nogmaals naar gekeken heeft, maar ben echt geschrokken van hoe onveilig dit systeem eigenlijk is. Voor mij in de toekomst dus geen Paypal meer. Het feit dat iemand gewoon in je account kan inbreken, ze wisten zelf ook niet hoe, en vervolgens je bankrekening leeg kan plunderen omdat je daarmee een koppeling hebt vind ik toch wel erg onverantwoord. Daarnaast dat er binnen 10 min 4 x 285 dollar werd afgeschreven en over 4 dagen totaal 1300,- aan een rare spelletjes site is gespendeerd en ik nauwelijks gebruik maak van Paypal zou toch aandacht moeten trekken bij Paypal? Ze geven namelijk aan dat er altijd iemand 24/7 meekijkt om veiligheid te waarborgen. Heel vervelend allemaal en ik op dat dit een waarschuwing is voor andere Paypal gebruikers.

Ik had niet gedacht dat het gebruik maken van een openbare WiFi zoveel risico's. Ik ben zelf erg voorzichtig op bijv fishing mails, pinnen, geen geld overmaken op openbare computers etc. Mag dat ook een waarschuwing zijn voor andere :-)

Om nog even terug te komen op waarom Paypal zei dat ik kon wachten met het doen van aangifte : Ze geven aan dat het op te lossen is als er inderdaad sprake is van ongeautoriseerde betalingen. Dit staat duidelijk in hun voorwaarden en dan krijg je de bedragen terug geboekt. Verder gaf hun medewerker aan dat aangifte doen bij de politie waarschijnlijk weinig zin heeft en in een grote map beland omdat de politie hier niet veel mee kan.

Ben blij het zo als opgelost is, maar wil eerst mijn saldo weer op 0,- zien staan voordat ik sta te juichen.