An
door Anco0588 Jun 17, 2019 om 20:06
Geldzaken & recht

Frustratie over overheid

In Februari kreeg ik een aanslag van de gemeentebelasting in de inbox op mijn overheid. Door drukte is deze aanslag mij volledig ontgaan. Niet wetende dat ik in overtreding was, kreeg ik eind april een aanmaning (de ironie leert dat dit wel op papier kan). Ik zag deze aanmaning als betalingsherinnering en heb dus de aanslag betaald minus de aanmaningskosten. Nu krijg ik vanwege deze 16(!) euro een dwangbevel op de mat afgelopen vrijdag en is het bedrag opgelopen tot 58. Waarschijnlijk mijn eigen domme schuld (heb inmiddels aangegeven de aanslagen per post te willen ontvangen om dit in de toekomst te voorkomen), maar ik vind dat er een manier moet zijn om de overheid te verplichten om op zijn minst een betalingsherinnering te sturen. Dit is namelijk een makkelijke manier van geld verdienen en op deze manier wek je geen sympathie als overheid. Ik weet niet of er mensen zijn die weten of dit met een petitie kan of iets anders, maar ik ben woedend om het feit dat bedrijven verplicht worden een betalingsherinnering te sturen dan wel een ingebrekestelling vast te stellen aleer ze gemachtigd zijn een incassobureau te kunnen sturen, maar dat de overheid onder en boven de wet leeft en zomaar een kostenverhoging (aanmaningskomsten) kunnen hanteren. Dit is, naar ik heb begrepen, wettelijk vastgelegd, maar ik vind dat hier verandering in moet komen en dat de overheid niet zomaar gemachtigd mag zijn zonder betalingsherinnering (wat volgens mij een kleine moeite is) een aanmaning met kosten te sturen. Wat is jullie mening hierover en hebben jullie mogelijkheden om het voor elkaar te krijgen om dit te veranderen? Ik geloof niet dat ik de enige ben met dit probleem en ik denk dat je collectief als burgers wel een vuist kunt maken.

2250 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2019 om 20:18
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat de forumleden het voor elkaar krijgen om de wet te veranderen. Vraag me af waarom u het in uw mailbox krijgt. Waarschijnijk heeft u dit zo aangegeven bij de Belastingen. Ik krijg deze mails nooit; ik wil het nog ouderwets op papier. Wat geen moeite (nog) is voor de Belastingdienst.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts krijgt het in zijn berichtenbox.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2019 om 21:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat is een berichtenbox? Niet per mail? Ik ken het n.l. niet, dus dacht via de elektronische snelweg.

sw
door swat1500 Jun 17, 2019 om 21:35
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Via mijnoverheid.nl kan je middels je DigiD een berichtenbox openen.  Je krijgt dan alle overheidspost in die berichten.  Als er een bericht is krijg je een e-mail.
Dit bespaart de overheid en andere aangesloten instanties papier en portokosten.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 21:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://mijn.overheid.nl/help/vragen/over/Berichtenbox Iedereen heeft een berichtenbox. De eerste keer moet je hem alleen activeren. Als u dat doet, zult u zien dat er al een heleboel berichten instaan van de belastingdienst. Dat kan je namelijk niet uitzetten. Super handig systeem. Er raakt nooit iets kwijt. En je krijgt reminders als er iets verloopt. Identiteitsbewijs, APK en ga maar door.

tenormin
door tenormin Jun 17, 2019 om 22:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Was niet de bedoeling dit topic naar mijzelf toe te trekken, dus onthoud me verder van antwoorden.
@swat1500 en @tijger1

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is toch helemaal geen probleem?

ma
door malty - Jun 17, 2019 om 20:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb de gemeente een machtiging gegeven voor automatische incasso.
De gemeentelijke belasting wordt in 10 termijnen geïnd, heb er dus geen omkijken naar alles gaat automatisch.
Ook iets voor u, scheelt eventuele aanmaningskosten en zelf regelen dat het op tijd betaald wordt?

An
door Anco0588 Jun 17, 2019 om 20:58
Antwoorden / 1 Vragen

IK heb aangegeven het ding via de post te ontvangen omdat ik dan de gelegenheid krijg binnen twee dagen te betalen. Digitaal is het er dus bij in geschoten en las ik pas toen ik de aanmaning kreeg dat ik een aanslag had ontvangen. Probleem moet nu opgelost zijn, alleen vind ik het krom dat je überhaupt geen herinnering krijgt. Probleem is hoe dan ook opgelost (als de post er geen zooitje van maakt).

me
door mein33 - Jun 17, 2019 om 20:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U bent op de hoogte gesteld van deze aanslag en door 'drukte' vergeten is geen excuus om niet tijdig te betalen.

Wil me niet bemoeien met uw betaalregiem, maar de Gemeente machtigen tot een automatische incasso lost uw probleem wel volledig op en u betaald "altijd op tijd" en termijn betaling bestaat dan ook nog tot de mogelijheden.

An
door Anco0588 Jun 17, 2019 om 21:00
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben op de hoogte gesteld, alleen heb ik de aanslag pas gelezen toen ik de aanmaning op de mat had liggen. Ik heb de aanslag voor die tijd nooit gezien. Papier werkt in dat opzicht beter, want die leg ik op mijn bureau en dat wordt binnen twee dagen betaald...

me
door mein33 Jun 17, 2019 om 21:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar u kunt niemand anders de schuld geven van het feit dat u de aanslag niet hebt gelezen, dan u zelf.
De waarschuwing voor een bericht op 'mijn overheid' mag toch duidelijk genoeg zijn en het mag toch bekend zijn dat aanslagen van een overheid extra aandacht van de belastingplichtige vragen.
U kunt alleen een 'vuist' naar u zelf opsteken, betalen en bij een volgende melding wel alert zijn.

An
door Anco0588 Jun 17, 2019 om 21:35
Antwoorden / 1 Vragen

Juist, maar daarom zou een herinnering nog wel prettig zijn, want dan voorkom je dergelijke ergernissen. Als ik zelf daadwerkelijk laks was geweest en het gewoon vergeten was, was ik hier niet terecht gekomen en had ik de hand in eigen boezem gestoken. Eigen schuld, dikke bult. In dit geval vind ik gewoon een betalingsherinnering ergens halverwege maart op zijn plaats. Niet meer dan redelijk en sympathiek. Dit heeft wel dusdanig veel ergernis opgeleverd dat het in de toekomst niet weer gebeurt, maar er zullen vast mensen tegen hetzelfde aan gaan lopen en dan wil ik kijken hoe je het kunt voorkomen. Ik vraag niet om vingertjes, maar om mensen die hetzelfde ervaren hebben. Ik weet dat ik het had kunnen voorkomen als ik alles had gelezen, maar dat is niet het geval en dan is dit een zure gang van zaken.

me
door mein33 Jun 17, 2019 om 22:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maat u bent zelf laks en onzorgvuldig geweest, want u heeft de melding van 'mijn overheid' genegeerd.
U kunt nog honderdduizend redenen verzinnen waarom de overheid u nogmaals had moeten waarschuwen.
Er zijn medelanders te over die dezelfde laksheid vertonen als u in dit geval heeft gedaan.
En van een overheid verwachten dat zij redelijke en vooral sympatiek reageerd als de burger het laat versloffen, dat kunt u toch niet menen.
Hoe kan je het e.e.a. voorkomen :
Heel simpel, door de berichtenbox te openen als er een melding van een bericht is en er voor zorgen dat er tijdig wordt betaald, meer is er niet nodig.
En wat u gebeurt is, kan ook mij gebeuren, alleen ga ik dan niet de 'zwarte piet' uitdelen.  ;-))

va
door vanlotjegetikt - Jun 17, 2019 om 20:28
809 Antwoorden / Vragen

Gemeentelijke heffingen is een jaarlijks terugkerend ritueel. Kwestie van alles op automatische incasso zetten.
Scheelt een berg papierwerk, aamaningen en de daaruit voortvloeiende extra kosten.
Waarom moet de wet worden verandert, omdat u vergeet te betalen en daar ook nog stennis over gaat maken.

costnix
door costnix - Jun 17, 2019 om 20:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Start een petitie hiervoor bij de Tweede Kamer.
https://www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_kamer/uw_mening_telt/petitie

Succes!

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2019 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U krijgt een aanslag, vergeet te betalen, krijgt dan een aanmaning die u blijkbaar niet leest, want u betaalt een te laag bedrag.

Ja, en verrassing, dan volgt er een dwangbevel, met extra kosten die u gewoon moet betalen.

Mijn mening? Eigen schuld, dikke bult.

Geen een machtiging tot automatische incasso af en het gebeurt u niet meer.

An
door Anco0588 Jun 17, 2019 om 21:04
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik het "vergeet" te betalen, moet ik wel weten dat ik moet betalen. Dat was in dit opzicht niet het geval, omdat het in de berichtenbox op mijn overheid kwam en deze dus ongeopend nog steeds in de berichtenbox stond, zonder dat ik hem ooit gelezen heb. Makkelijk oordeel. Ik heb afgevinkt het ding digitaal te ontvangen, dus gebeurt dit in de toekomst niet meer. Het gaat alleen om het feit dat het krom is dat het bedrijfsleven van alles moet doen om de crediteur te laten betalen alvorens een incassobureau ingeschakeld kan worden en de overheid zomaar zonder pardon een aanmaning van 16 euro kan sturen zonder dat er ook maar een betalingsherinnering verstuurd is. Lijkt mij een kleine moeite (1 druk op de knop)

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, kleine moeite,  uw berichtenbox goed instellen. Schuifje opzij zetten zodat als u niet binnen drie weken het bericht gelezen hebt, u weer een herinnering krijgt.

Voordat je zo’n aanslag moet betalen, gaat er minstens twee maanden overheen.

En de overheid is het bedrijfsleven niet.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dan blijkbaar uw mailadres niet vermeld, want dan krijgt u dus een mailtje dat er een bericht voor u is.

diumenge
door diumenge - Jun 17, 2019 om 21:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben het wel met je eens dat het heel apart is dat de overheid geen betalingsherrinnering hoeft te sturen. Hoewel ik zelf altijd netjes op tijd betaal, mag dat best veranderen. Succes! Als je een petitie start dan teken ik 'm wel.

jo
door jorisw Jun 17, 2019 om 22:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus de overheid (wij dus!!) moet meer geld gaan uitgeven om mensen die hun zaken niet op orde hebben te helpen???

ne
door neodutchio - Jun 17, 2019 om 21:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat bij bedrijven coulant omgegaan moet worden bij late betalers wil niet zeggen dat het overal zo moet gaan. U hoort gewoon bij de eerste rekening voor het einde van de vervaldatum te betalen. Om wildgroei en zakkenvullenrij te voorkomen heeft de wetgever bepaald dat er richtlijnen zijn in het bedrijfsleven.

Het probleem dat u zelf veroorzaakt hebt nu is dat u de oorspronkelijke vordering nog niet betaald hebt. Slechts een gedeelte. Eerst zullen de incassokosten van het geld afgehaald worden, daarna de vordering.

U mag best een vuist maken, maar kijk eerst in de spiegel. U krijgt een rekening, leest deze, maar doet er niets mee. U kunt vanalles roepen, maar het begint bij uzelf.

sw
door swat1500 - Jun 17, 2019 om 21:44
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel de extra kosten uzelf te verwijten zijn ben ik het met u eens dat ook voor de overheid zou moeten gelden gelijke monniken gelijke kappen.
Als het bedrijfsleven verplicht een kosteloze herinnering moet sturen moet de overheid dit ook.
Een en ander is echter in de Wet geregeld dus moet de Wetgever dit veranderen. U moet dus bij de tweede kamer zijn.  Benader dus uw politieke partij met dit probleem.

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2019 om 22:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als u het goed heeft ingesteld ontvangt u een mail met de mededeling dat er een bericht in "mijn overheid" voor u is. Print dit bericht uit en houdt het in zicht totdat u betaald heeft. Probleem opgelost.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 17, 2019 om 22:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anco,

Ik begrijp je frustratie.

Het is inderdaad beter om vaste lasten per incasso te betalen.

Ik laat alle belangrijke dingen per post komen.
Ik vertrouw niet op internet.

jo
door jorisw Jun 17, 2019 om 22:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hahahahahaha. Er wordt hier te pas en te onpas geklaagd over de slechte postbezorging, en jij vertrouwt dat opeens meer dan internet. Lachwekkend.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2019 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voornamelijk te onpas.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2019 om 01:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u niet beter in uw lonesome een vuist maken voor automatische incasso?
Waarom wilt u anderen meeslepen on iets oerdom vanwege uw eigen gebrek aan verantwoordelijkheid nemen, eigenwijsheid en schuld bij anderen leggen?
En met smoesjes bedenken komt u ook nergens.
Er kan maar beter een vuist gemaakt worden tegen wanbetalers en smoesjesverzinners die verantwoordelijkheid willen ontlopen.

panter22
door panter22 - Jun 18, 2019 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Je mag het er dan niet mee eens zijn dat je incassokosten moet betalen, maar als dit wettelijk is vastgelegd, dan heb je je daar aan te houden. Betalen dus, De kosten zijn nu €58. Maar snel betalen.
Je hebt weken de tijd om  de belasting te betalen en nu moet dat nog langer worden met een uitgebreide procedure die maanden kan gaan duren?En waarvoor extra ambtenaren in dienst worden genomen?
Geef de gemeente een machtiging voor automatische incasso of tref een betalingsregeling dat je per maand gaat betalen. En denk ook aan de mogelijkheid tot kwijtschelding.
Dat je je berichten in je berichtenbox niet leest, is je eigen verantwoordelijkeid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2019 om 09:26
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het enige dat ik mij nog kan bedenken na de al door anderen gegeven reacties: benader het college van B&W met uw probleem en als u dan een negatieve reactie krijgt kunt u de beroepsmogelijkheden volgen waarmee u uiteindelijk ook de Nationale Ombudsman kunt benaderen.
Ik kan het met u eens zijn dat het, zacht gezegd' merkwaardig is dat een overheidsinstantie (of een instantie die namens de overheid werkt)  in ieder geval in uw woonplaats niet eerst een betaalherinnering stuurt (hetgeen via eveneens de berichtenbox 'een koud kunstje' is.

Ik neem aan dat u meldingen dat er een bericht klaar staat in de berichtenbox ook via uw e-mail adres toegezonden krijgt en dat zou u dan ook moeten zijn ontgaan.

pino123
door pino123 - Jun 18, 2019 om 09:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen

In Februari kreeg ik een aanslag van de gemeentebelasting in de inbox op mijn overheid. Door drukte is deze aanslag mij volledig ontgaan.

U heeft dus bericht gehad, door uw drukte is u dat ontgaan en daarom moet het hele circus op zijn kop gaan staan? Bijzondere redenering. Daarna gaat u uw eigen gang door de aanmaningskosten niet te betalen, deze lopen dan op naar €58. U ziet het als een herinnering, de rest van de wereld als aanmaningskosten.
De overheid leeft niet onder of boven de wet, de wet is voor de overheid anders ingericht.
Ik begrijp dat u vindt dat daar verandering in moet komen, maar elke burger dient op de hoogte te zijn van de wet.
Persoonlijk betaal ik mijn rekeningen op tijd, of zorg voor een automatische incasso zodat je dit gedoe niet hebt. Je bent vrij om een petitie te starten.