be
door bergje56 Aug 28, 2017 om 14:35
Geldzaken & recht

Functieverandering

Hallo,

Ik werk sinds 10 jaar als planner bij een transportbedrijf. Nu worden er binnen het bedrijf functieverschuivingen doorgevoerd en krijg ik een administratieve functie met bijgaand lager salaris. Kan mijn werkgever dit zomaar doen en zo ja, heb ik dan recht op mijn oude salaris? Graag een reactie. Bij voorbaat dank.

12722 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2017 om 14:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info: https://www.intermediair.nl/carriere/salaris/loon/kan-de-werkgever-je-loon-verlagen?policy=accepted
Ben je aangesloten bij een vakbond? Zo ja, neem daar eens contact mee op.

aurora1
door aurora1 - Aug 28, 2017 om 15:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.... en als u nog geen lid van een vakbond bent dan zou ik maar snel lid van een vakbond worden.
Lees wel van te voren de regels omtrent aanmelden conflicten e.d. en daarmee geholpen worden als nieuw lid, dus eventuele termijnen.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2017 om 15:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals je zelf ook al i.d. schrijft: ze kan wel lid worden van een vakbond, maar nu heeft ze er (nog) niets aan.

johanv1100
door johanv1100 Aug 28, 2017 om 15:48
63 Antwoorden / Vragen

De tijd dat bond iets voor je doet ( gratis juridische ondersteuning )  als je gauw even lid wordt , als je een probleem hebt is verleden tijd .Het zal bij een goed advies blijven.

aurora1
door aurora1 Aug 28, 2017 om 15:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat hangt er een beejte van af. Van de voorwaarden en het feit of er inmiddels al sprake is van een conflict. Is dat niet het geval en pas over geruime tijd de messen toch geslepen worden enz. dan hoeft het nu aanmelden bij een vakbond geen belemmering te zijn (afhankelijk van de voorwaarden dus). Voor een verdere toekomst kan het ook verstandig zijn. Verder geldt natuurlijk het solidariteitsbeginsel. dus ook lid worden als je niet per direct er profijt van hebt of kunt hebben.

Ge
door Genee - Aug 28, 2017 om 15:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U werkt al 10 jaar als planner, betekent toch een hoop ervaring.
Wordt een van uw collega's nu planner of vervalt die functie?
U zou ook eens met personeelszaken kunnen gaan praten.

johanv1100
door johanv1100 - Aug 28, 2017 om 15:45
63 Antwoorden / Vragen

Ik zou haast zeggen , wees blij dat ja mag blijven en dan ga ik er vanuit dat je funktie is vervallen.In een keer je loon verlagen mag niet , wel in stappen,maar daarvoor moet je bij  je vakbond maar eerst bij je werkgever zijn. Pas op dat je je relatie met je werkgever niet al te veel verstoord.

ge
door geert530 - Aug 28, 2017 om 15:50
8 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kun je de vakbond om advies vragen......als je lid bent tenminste.

lexgensen
door lexgensen - Aug 28, 2017 om 15:52
274 Antwoorden / 88 Vragen

Vergeef mij dat ik mijn stem verhef. Wel profiteren wat de vakbonden bereiken maar geen lid worden of zijn. WORD LID

getty
door getty - Aug 28, 2017 om 16:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bel het juridisch loket voor informatie en hulp als u geen vakbondslid bent. In ieder geval geen enkel voorstel maar zo ondertekenen!

ge
door george321 - Aug 28, 2017 om 16:39
390 Antwoorden / 1 Vragen

In geval van ontslagen had u dat ook kunnen worden.

pe
door pebk Sep 1, 2017 om 16:58
580 Antwoorden / 0 Vragen

Daar gaat het niet over. Ontslagen worden kan ook niet zomaar. Daar is tenminste toestemming van het UWV voor nodig. Men kan niet zomaar een andere functie toebedeeld worden. Daar zijn afspraken voor nodig en dat kan niet eenzijdig. Ook over het salaris moeten afspraken gemaakt worden.

"Tja, meneer of mevrouw de directeur, vanaf volgende week bent u bordenwasser met bijbehorend loon. Veel plezier er mee."

jo
door jorisw - Aug 28, 2017 om 18:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een functie wijzigen kan altijd. Bedrijven veranderen nu eenmaal. V.w.b. het salaris wordt er vaak (meestal?) een overgangsregeling toegepast. Bijvoorbeeld als je in een lagere schaal komt blijft het salaris stil staan totdat het door jaarlijkse CAO aanpassingen weer wordt ingehaald door het salarisgebouw.

uwjurist
door uwjurist Aug 29, 2017 om 09:34
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat kan helemaal niet altijd. Zie mijn antwoord hieronder.

aurora1
door aurora1 - Aug 29, 2017 om 02:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Afgezien van de tips en adviezen kunt u ook overwegen om aan omscholing/bijscholing te gaan doen en dit eventueel dan aan deze werkgever voorleggen. Sommige bedrijven betalen dat geheel of gedeeltelijk en dat het zelfs gedeeltelijk in werktijd gedaan mag worden. Anders ook eens verder kijken dan deze werkgever. Er zal een reden zijn waarom er functieverschuivingen plaats vinden en met minder salaris. M.a.w. is het bedrijf (nog) wel gezond? Anders proberen elders werk te vinden voordat u met een eventueel zinkend schip straks geen werk meer heeft. Dus dan solliciteren en daar verder geen ruchtbaarheid aan geven.

uwjurist
door uwjurist - Aug 29, 2017 om 09:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Men kan uw functie niet zomaar zo fors wijzigen en al helemaal niet uw salaris ineens verlagen. Schakel z.s.m. een arbeidsrechtjurist in.

Alvast enige algemene informatie:
Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.
Er zijn wel uitzonderingen. De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.
Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:
•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de functie te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo is het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• Kijk er ook naar of er een CAO van toepassing is (daarvan mag niet worden afgeweken), of dat een eventuele OR geraadpleegd moet worden.
• En is de wijziging collectief of individueel?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw Aug 30, 2017 om 22:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb wel eens mijn twijfels bij NL wetten, maar dit slaat toch wel alles. Als ik dit zo lees mag je je bedrijfsvoering pas aanpassen als je bijna failliet gaat. Fatsoenlijk beleid om te voorkomen dat je in de problemen komt mag niet volgens wat je hierboven schrijft.

johanv1100
door johanv1100 Aug 31, 2017 om 10:36
63 Antwoorden / Vragen

@jorisw Een werkgever kan probleemloos een functie laten vervallen of een dossier opbouwen , waaruit blijkt dat je eigenlijk ongeschikt bent voor die functie en op grond daarvan een ontslagvergunning aanvragen. Het verhaal van de jurist klopt wel maar na zo'n  procedure is arbeidsverhouding dusdanig verstoord ,dat je maar beter kunt  verkassen,want die werkgever zal er alles aan doen om je een pootje te lichten.De informatie die TS geeft is m.i. te summier en eenzijdig om een goed oordeel te vellen

uwjurist
door uwjurist Aug 31, 2017 om 10:59
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV wegens ongeschiktheid voor de functie is niet mogelijk. Er moet via de rechter verzocht worden om ontbinding van de arbeidsovereenkomst (tenzij partijen er onderling uitkomen met een vaststellingsovereenkomst).

Bij het UWV kan je alleen terecht bij ontslag om bedrijfseconomische redenen en bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ja
door jan24 - Aug 30, 2017 om 14:00
109 Antwoorden / 4 Vragen

Twee opmerkingen.

Gauw lid worden van een vakbond, indien je dit nog niet bent, biedt voor nu weinig soelaas. Je moet doorgaans al een half jaar lid zijn alvorens je gebruik kunt maken van de juridische afdeling van een bond.

Gaat het hier mogelijk om een reorganisatie? Dan ligt er misschien ook wel een sociaal plan.

Cookies
door Cookies - Aug 30, 2017 om 14:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Uhh, zit ik nou op de site van de FNV?

johanv1100
door johanv1100 Aug 31, 2017 om 10:40
63 Antwoorden / Vragen

Er zijn meer vakbonden.

lo
door loekoek - Aug 30, 2017 om 14:13
30 Antwoorden / 5 Vragen

Wel profiteren van wat de vakbonden bereiken en geen lid zijn/worden. Ik heb de indruk dat dit een wel erg ouderwetse (50-er jaren) reactie is. Wat bereiken de bonden dan, behoudens burgemeesterschappen voor de top enz.? Aan den lijve heb (ook) ik ondervonden dat mijn bondslidmaatschap niets voorstelde. Gelukkig had ik voor de zekerheid ook een rechtsbijstand waardoor ik per saldo zaken nog wat heb kunnen redden. Maar wie zich gelukkig voelt bij een bond. Mij best.
Overigens, in een ver verleden heb ik bij het GAK gewerkt. Toen werd een man werkloos omdat o.a. de commissie van het toenmalig Arbeidsbureau voor rechter speelde. Er kwam een ontslagvergunning wegens werkvermindering. U mag raden wat zijn functie was. Hij was doodskistenmaker in een timmerfabriek. Nederland werd voller en voller en er ging kennelijk niemand dood.

johanv1100
door johanv1100 Aug 31, 2017 om 10:48
63 Antwoorden / Vragen

Inderdaad Loekoek .De macht van de vakbond is behoorlijk geslonken omdat ze steeds minder leden hebben  enmede vanwege de hoge contributie.Persoonlijk doen ze bijna niets voor je of moet je de bijstand zelf betalen.De lonen zijn al jaren niet meer verhoogd onder mom dat het crisis is.

watertoren
door watertoren - Aug 30, 2017 om 16:13
30 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een nieuwe functie hoort een nieuw arbeidscontract, unoude functie heet bedongen arbeid en kan niet eenzijdig worden opgezegd.
de werkgever moet u een nieuw arbeidscontract aanbieden met het salaris en aantal uren wat u gaat werken en eventuele andere arbeidsvoorwaarden.
als u weigerd kan de werkgever u ontslag aanzeggen met een goede reden, daar kan u voor in beroep gaan de reden zou economisch kunnen zijn maar hij moet dat wel aantonen