Wi
door Wilhelminad Oct 17, 2017 om 11:38
Geldzaken & recht

Fysiotherapiepraktijk rekent voor mij een ander tarief dan voor mijn verzekeraar

Het maximale aantal zittingen fysiotherapie waar ik recht op heb dit jaar heb ik gebruikt. Nu moet ik zelf betalen. Voor de verzekering rekent de praktijk 28,50 euro en voor mij 35 euro voor dezelfde behandeling.

Kan en mag dit zomaar? Waarom moet ik meer betalen dan mijn verzekeraar?

2288 9 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2017 om 11:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Omdat je verzekeraar prijsafspraken heeft gemaakt met o.a. fysiotherapeuten. En ja, dat mag en kan zomaar.

Waarom moet ik meer betalen dan mijn verzekeraar?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet niet die kosten volgend jaar op te voeren bij uw aangifte.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 17, 2017 om 12:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw verzekeraar koopt honderden uren tegelijk in, uiteraard gebeurt dat tegen een betere prijs.. U neemt af en toe een half uurtje af, dus duurder.

Wi
door Wilhelminad - Oct 17, 2017 om 12:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Fysiopraktijk rekent voor mij een ander tarief dan voor mijn verzekeraar.

Hetr maximale aantal zittingen fysiotherapie waar ik recht op heb dit jaar heb ik gebruikt. Nu moet ik zelf betalen. Voor de verzekering rekent de praktijk 28,50 euro en voor mij 35 euro voor dezelfde behandeling.
Kan dit zomaar?

Prijsafspraken Ok dat begrijp ik.

Toch vind ik het moeilijk te verteren.

Dit t.a.v.

1. Mijn fysiotherapeut waar ik een zorgverlener/patientrelatie mee heb, die mij als dank omdat ik voor hem gekozen heb een hoger tarief rekent dan voor mijn verzekeraar.

2 Mijn verzekeraar waar ik een klantrelatie mee heb,die  prijsafspraken alleen voor zichzelf maakt ipv voor zijn klanten. Hij had de prijsafspraken kunnen maken voor al zijn verzekerden.

Ik voel me door beide partijen genomen.

jo
door jorisw Oct 17, 2017 om 13:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je vergeet 1 ding: de administratieve afhandeling richting de verzekeraar is anders dan richting zelf betalende klanten. Naar een verzekeraar kunnen ze 1 factuur sturen voor een groot aantal behandelingen. Naar individuele klanten kan dat niet. Ook kan je er zekerder van zijn dat een verzekeraar binnen de gestelde termijn betaalt, terwijl dat bij individuele klanten altijd maar de vraag is (dus moet je er meer kosten voor reserveren).

Wi
door Wilhelminad Oct 17, 2017 om 13:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heb je een punt.

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2017 om 13:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Geen idee. Vind dit een vreemde zaak. Heb je dat al bij de fysiopraktijk aangekaart?

me
door mein33 - Oct 17, 2017 om 13:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@wilhelminad,

Voor de zorgverzekering rekent de fysio geen € 28,50, maar krijgt van de verzekeraar niet meer dan de contractueel vastgelegde € 28,50.
Gaat de fysio niet met deze vegoeding accoord dan volgt er ook geen contract en geen contract wil zegeen, geen klant(en).
Aan klanten waarvoor geen vergoeding (meer) door de zorgverzekeraar wordt gegeven wordt het reguliere tarief gerekend en dat is bij deze fysio dan blijkbaar € 35,00.
Dit is een heel normaal verschijnsel en komt op vele gebieden voor.

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2017 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De fysiotherapeuten (net als andere paramedische behandelaars) worden door zorgverzekeraars behoorlijk onder druk gezet bij het afsluiten van de contracten. Gaat bijv. een fysiotherapeut niet akkoord met een lager bedrag per behandeling, dan krijgen ze te horen dat er dan geen contract met hun praktijk afgesloten wordt.

En geen contract betekent dat zij minder klanten krijgen, want de patiënt krijgt dan geen vergoeding van zijn/haar zorgverzekeraar. De werkelijke prijs ligt dus inderdaad rond de 35,- euro (kan iets meer of minder zijn), maar de verzekeraars halen het onderste uit de kan.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2017 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook gaan onderhandelen met uw fysiotherapeut, net als de zorgverzekeraar.

me
door mein33 Oct 17, 2017 om 17:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Over welke en hoeveel 'kneepjes' er worden toegepast en dat binnen een tijdsbestek van 17 minuten. ;-))

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad en waarin je dan nog moet uit- en aankleden en een nieuwe afspraak maken. Meestentijds weggegooid geld die fysio.

Fy
door Fysiotherapie - Dec 6, 2017 om 12:13
2 Antwoorden / Vragen

Dossiervoering is een onderdeel van de behandeling en het is dus niet juist daar zittingen voor te rekenen.
Het evalueren van de behandeling en de gestelde doelen van deze behandeling zijn belangrijk en verplicht onderdeel om samen te bepalen of verdere behandeling geïndiceerd is.
Een intake doet een fysiotherapeut alleen als er sprake is van een nieuwe klacht.

Vriendelijke groet,
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF)