czar
door czar Aug 24, 2014 om 13:46
Geldzaken & recht

Garantie

Ik wil eens een discussie starten over wat u verwacht van garantie? Er wordt vaak mee geadverteerd en laat u zichzelf daardoor beïnvloeden? Wat betekent garantie voor u? Is het belangrijk of niet? Aanleiding is dat bij vele fora, zoals bij Kassa! en bij het Radar-forum er veel vragen en discussies over zijn.

Zo las ik laatst op het Radar-forum over een geval waarbij er werd geadverteerd met 5 jaar garantie op inbouwapparatuur van een keuken bij een keukenleverancier. Toen na 3,5 jaar de vaatwasmachine de geest gaf, bleek dat de garantie inhield dat de koper nog 60% van zijn geld terug kreeg. De levensduur van de vaatwasmachine was gesteld op 10 jaar en na 4 jaar zou je dan nog 60% vergoedt krijgen. Dat stond allemaal keurig in de garantievoorwaarden, maar was niet meer dan je als consument wettelijk al had kunnen eisen. Dus wat stelde dat adverteren dan helemaal nog voor?

Garantie is volgens mij een toezegging van een fabrikant dat deze niet moeilijk doet binnen de gestelde termijn. Wettelijke garantie bestaat daarmee niet. Wettelijke aansprakelijkheid wel.

Wat zijn uw ideeën hierover en in hoeverre laat u zich leiden door een garantietoezegging? Of begint u pas te kermen als uw aankoop defect raakt?

610 19 Rapporteer

van leyden
door van leyden - Aug 24, 2014 om 14:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Je hebt pas wat aan garanties als het een betrouwbaar bedrijf is.
Zo vind ik het bijvoorbeeld gedurfd van Ikea om 25 jaar garantie te geven op hun matrassen.
Geeft wel aan hoe zij denken over hun eigen produkten. Ikea is een topzaak met zeer goeie spullen, die hebben een reputatie te verliezen.

Garanties van onbekende tokootjes lap ik aan mijn laars, geloof er geen sikkenpit van.
Vaak zitten er addertjes onder het gras, of is de toko al failliet voordat je garantieclaimen doet.

Met andere woorden> het is maar net welk bedrijf erachter zit.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 24, 2014 om 15:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wie geeft garantie?

Als je een Hyundai met 5 jaren of Kia met 7 Jaren vergelijk met de merken waar ze oorspronkelijk voertuigen voor maakte.
Een Mitsubishi of Mazda is goedkoper in onderhoud en die hebben slechts 3 jaren volle garantie.
Dus je betaalde zelf.

En net als Ikea, lees eerst de voorwaarden wat ze dekken en geloof niet zomaar dat het 5 jaren volledige garantie is maar het mag afbouwde zijn.

En bij Ikea, als ik mijn matras in erg vochtige slecht geventileerde kamer zou gebruiken is schimmel uitgesloten, net als een roestige binnenvering die dan geluiden zou maken....
De reden dat ik dit noemde is mijn boot, ik was ze vergeten er tijdens de wintermaanden uit te halen.....
Eigen schuld dus na 1,5 jaren niets geclaimd maar gewoon nieuwe gehaald!

Nu een alternatief gevonden....
Ik laat ze liggen maar als je ze beschikbaar stel aan daklozen....
Dan word er gestookt en geventileerd en zij onderdak en mijn matrassen blijven dankzij de hoezen die ze ook verkopen netjes zonder weghalen.

Maar om op Uw vraag terug te komen, elke garantie heeft voorwaarden en daar moet je dus aan voldoen... en vooraf lezen of het volledige garantie is om maar beperkte die ook wettelijk geregeld is.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 15:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=van leyden schreef op zondag 24 aug 2014, 14:28]
Zo vind ik het bijvoorbeeld gedurfd van Ikea om 25 jaar garantie te geven op hun matrassen.

Ja, dat vind ik ook wel gedurfd, zeker door zo'n bedrijf waarvan je mag verwachten dat ze over 25 jaar nog wel bestaan. Goede zaak dus. Maar wat staat er precies in die garantievoorwaarden?
Garantie op alles? Garantie op 50% na 5 jaar van aankoop? Iets uitgesloten van garantie? Ik weet het niet, nooit een bed gekocht bij Ikea.

En dan nog, hoeveel mensen komen na 20 jaar terug bij de Ikea om hun garantie te claimen? 3% misschien of 5% Dan nemen ze dat toch lekker mee in hun prijsstelling.
Ik zou zeggen: doe je voordeel er natuurlijk mee, binnen 25 jaar.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2014 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn hier al ellenlange discussie geweest over garantie en non-conformiteit.

Als u wilt weten hoe men er over denkt, tik dan eens "garantie" in in het zoekvak en ga een paar dagen lezen.

ho
door hopetobehelping - Aug 24, 2014 om 17:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Garantie is prima, tenzij er reclame mee gemaakt wordt.
Dat betekent meestal de welbekende 'sigaar uit eigen doos'.
Als voorbeeld, de 5/7 jaar op automerken waar reclame mee wordt gemaakt zijn er vooral om de dealer van 5/7 jaar onderhoud aan de auto te voorzien.
Bij reclame van garantie is mijn gedachte altijd waarom maakt men reclame voor de garantie, wat wil men er aan verdienen.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 17:51
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 aug 2014, 17:42]
Bij reclame van garantie is mijn gedachte altijd waarom maakt men reclame voor de garantie, wat wil men er aan verdienen.

Vertrouwen wekken.
Kopers denken dan dat ze 5-7-10 jaar kunnen genieten zonder risico.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 24, 2014 om 19:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het hebben is nog niet altijd het verkrijgen.

pi
door pieterwolters - Aug 24, 2014 om 19:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 24 aug 2014, 17:51][quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 aug 2014, 17:42]
Bij reclame van garantie is mijn gedachte altijd waarom maakt men reclame voor de garantie, wat wil men er aan verdienen.

Vertrouwen wekken.
Kopers denken dan dat ze 5-7-10 jaar kunnen genieten zonder risico.

In geval van KIA was het wel een gouden greep. Het is heel moeilijk om kopers een "nieuw" merk te laten kiezen, zeker bij dure dingen als auto's. Door veel garantie te geven haal je een deel van de kopers toch over om zo'n ding te kopen, waardoor het vanzelf mainstream wordt waardoor meer mensen makkelijker KIA kopen. En nu staan ze in de top 10 van autoverkopen.

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 19:44
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zondag 24 aug 2014, 19:25]Het hebben is nog niet altijd het verkrijgen.
Want het bedrijf kan failliet gaan of de garantievoorwaarden kunnen toch een stuk minder blijken dan je had gehoopt.

Maar let u erop tijdens de koop?
Nu met 5 jaar garantie! Maakt dat verschil?
En al die lui die extra garantie bij kopen, weten die wel precies wat ze nu eigenlijk kopen?
Extra betalen, doe je dat onbewust?

Als ze mij extra garantie aanbieden vraag ik altijd of dat nodig is.
Meestal vind de verkoper van wel. Dan vraag ik of ik het nodig heb.
Meestal is het antwoord dat het toch verstandiger is. Mijn volgende vraag is dan of het hun gewoonte is rommel te verkopen, dat ik er extra garantie bij moet kopen. Dan begint de verkoper wat te wankelen. En zeg ik dat hij kan opzouten met z'n extra garantie :-)

czar
door czar - Aug 24, 2014 om 19:54
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 24 aug 2014, 19:43]In geval van KIA was het wel een gouden greep.

Ja, dat is ook weer waar.
Je moet dan wel vertrouwen dat KIA blijft bestaan.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 26, 2014 om 16:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Beko, een merk van Wasmachines en Koelkasten heeft ook vaak 4 of 5 jaren gratis garantie als nieuw merk, maar welke voorwaarden en vele kopen toch liever een bekende met gewoon 2 jaren!

Ook Grundig, met TV van 1 naar 3 jaren ooit eind vorige eeuw bestaat niet meer.
Het is ook reclame om beter te zijn als anderen en vooral mensen die vaak extra garantie bijkopen zullen toehappen.

Seat geeft nu 4 jaren garantie maar Skoda & VW die vrijwel gelijkwaardig zijn maar 2....
Gewoon omdat dit merk extra omzet wilde en gebleken is dat de meeste claims binnen enkele maanden reeds binnen komen.

Uit onderzoek bleek dat na 2 jaren en nauwelijks claims mogelijk waren bij onderhoud bij officiële dealers...
Ik denk dat Seat de plaatselijke dealer wil helpen aan vaste klanten en meer kans op volgende keer weer een Seat kopen in plaats van ander merk.

Ik denk dat Seat /Pon Nederland als Importeur net als Kia en Hyundai ook van dat succes wil profiteren.

door 1953 - Aug 27, 2014 om 02:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso minimaal 2 jaren wettelijke garantie, Europees vastgelegd.

Daarnaast eindigt na die minimale wettelijke garantie de plicht van de verkopende partij niet. De economische levensduur van een product is door Europa vastgelegd. D.w.z. dat na de minimale garantie naar de verwachte levensduur van het product wordt gekeken en dat de reparatiekosten verhoudingsgewijs wordt bepaald. Als voorbeeld: wasmachine 10 jaar verwachte levensduur, dus 120 maanden, geraakt in de 48-ste maand defect, dan wordt de reparatiekosten 48-ste deel kopende partij en 78-ste deel voor verkopende partij.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 08:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Droom maar lekker verder.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 09:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 27 aug 2014, 02:45]Sowieso minimaal 2 jaren wettelijke garantie, Europees vastgelegd.

Met vele uitzonderingen.
Batterijen worden altijd uitgezonderd, ook als het oplaadbare accu's zijn (mobiele telefoons, notebooks, tablets ed.). Zou dat ook mogen (dat uitzonderen) als je de accu niet meer zelf kunt vervangen? Je hebt tegenwoordig van die smartphones zonder klepje. Koplampen van auto's is een ander voorbeeld.

cb
door cbo - Sep 3, 2014 om 13:36
31 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind de bovenstaande reacties eigenlijk niet echt ingaan op het juridische gedeelte van "GARANTIE". Garantie in sommige gevallen kan zinvol zijn, als bijvoorbeeld eigen veroorzaakte schade hiermee gedekt wordt. Maar in de meeste gevallen is garantie compleet zinloos, MediaMarkt en dergelijke ondernemingen staan erom bekend dat ze "extra" garantie verkopen. Garantie kopen/verkopen is puur geldklopperij.

Bij normaal gebruik van goederen, dus gebruik voor het doel van het product, is namelijk in de wet opgenomen dat u wettelijke bescherming heeft.
Dit wordt ook wel "CONFORMITEIT" genoemd. Met andere woorden, is sprake van non-conformiteit (artikel 7:17 BW) dan kan een beroep gedaan worden op artikel 7:21 BW. Hiermee kan bijvoorbeeld het product vervangen worden!

Belangrijk is echter wel te noemen dat CONSUMENTEN!! beter beschermd worden dan bijvoorbeeld rechtspersonen!

Let wel, in dat opzicht biedt de wet mogelijkheden, maar niet onuitputtend.

Ik zal e.e.a. proberen uit te leggen aan de hand van voorbeelden:

VB1:
Je hebt een laptop gekocht: na 1 jaar en een maand gaat deze kapot, deze laptop heb je altijd netjes gebruikt. Je had 1 jaar garantie erbij, de verkoper zegt, pech gehad je garantie zit erop. Nu is het zo dat in het dagelijks leven een laptop een economische waarde van 3 jaren heeft en een materiële waarde heeft van 5 jaren. Je zou er dus eigenlijk 5 jaar mee moeten kunnen doen.
(voor wat betreft de jaren van waarde, hier zijn verschillende opvattingen over, hier ga ik ook niet over in discussie)

In dit voorbeeld kun je dus een beroep doen op grond van artikel 7:17 BW, het product voldoet namelijk niet aan de verwachtingen die je van de laptop mocht hebben bij het aangaan van de overeenkomst. Er is sprake van non-conformiteit en dan heb je dus recht op bijvoorbeeld reparatie (art. 7:21 lid 1 sub b BW) of vervanging (art. 7:21 lid 1 sub c BW).

VB2:
Je hebt een wasmachine gekocht. Er zit garantie op voor 5 jaren. Van een wasmachine wordt een levensverwachting van 10/15 jaren verwacht.
Na 7 jaren gaat er een onderdeel van je wasmachine kapot, dit onderdeel is een onderdeel dat feitelijk gebruikt wordt om de wasmachine te laten draaien. In dat geval is dus wel sprake van een bepaalde slijtage. In dat geval is er slechts een onderdeel kapot en dat komt door het gebruik van de wasmachine, hoewel het hier gaat om een onderdeel (dus niet de hele wasmachine) zal je dit in de meeste gevallen zelf moeten betalen. Het is te verwachten dat bepaalde onderdelen van een wasmachine het na een bepaalde tijd begeven.

Onderhoud op wasmachines wordt wel als "normaal" geacht, zeker bij regelmatig gebruik ervan.
Dat is hetzelfde als het gebruiken van een auto, je koopt een auto, rijdt er in 1 jaar 150.000 kilometer mee en hij doet het dan niet meer, je hebt geen onderhoud verricht, in dat opzicht is er dus geen sparke van non-conformiteit, je weet dat bepaalde producten onderhoud nodig hebben.

Er zijn allerlei uitspraken gedaan over wat onder non-conformiteit te verstaan valt, bovenstaand zijn dus voorbeelden, maar situaties kunnen enorm van elkaar verschillen.

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 14:48
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=cbo schreef op woensdag 3 sep 2014, 13:36]
Na 7 jaren gaat er een onderdeel van je wasmachine kapot, dit onderdeel is een onderdeel dat feitelijk gebruikt wordt om de wasmachine te laten draaien. In dat geval is dus wel sprake van een bepaalde slijtage. In dat geval is er slechts een onderdeel kapot en dat komt door het gebruik van de wasmachine, hoewel het hier gaat om een onderdeel (dus niet de hele wasmachine) zal je dit in de meeste gevallen zelf moeten betalen.

Ik begrijp het verschil niet met je eerste voorbeeld: in het eerste voorbeeld gaat bijv. de harde schijf van je notebook kapot en in dit voorbeeld bijvoorbeeld de motor. Waarom dan wel garantie op de notebook en niet op de wasmachine?
In beide gevallen betreft het een onderdeel, in beide gevallen kun je niet spreken van achterstallig onderhoud en is beide gevallen mag je van de consument niet verwachten dat hij zelf het onderdeel vervangt. Producten gaan zelden helemaal kapot, ze bestaan vrijwel allemaal uit onderdelen en bijna alle onderdelen zijn onderhevig aan slijtage. Misschien heeft de fabrikant wel een goedkoop onderdeel gebruikt van inferieure kwaliteit, dat kan ik van buiten af niet zien. Ik hoef dan ook niet meteen m'n geld terug, maar de leverancier zorgt maar dat dat defecte onderdeel wordt vervangen, op zijn kosten. Alleen als het product door reparatie duidelijk meer waard wordt, dan lijkt het me logisch dat ik daarvoor compenseer. Ik hoef er niet beter van te worden.

[quote=cbo schreef op woensdag 3 sep 2014, 13:36]Het is te verwachten dat bepaalde onderdelen van een wasmachine het na een bepaalde tijd begeven.
Dat heet toch levensduur? Je kunt niet zeggen dat de levensduur van een wasmachine 10-15 jaar is als de helft het na 7 jaar begeeft.

Uiteraard dien je je te houden aan de eisen die gesteld zijn v.w.b. onderhoud. Dat is een voorwaarde voor de te verwachten levensduur. Doe je dat niet, dan schaar ik dat onder verkeerd gebruik en vervalt de aansprakelijkheid. Het is echter wel zo dat de leverancier duidelijk moet maken wat het juiste gebruik is (door het te zeggen, of het moet in de handleiding staan, of in de garantievoorwaarden). Ik hoef het juiste gebruik niet zelf te raden.

Overigens maak ik zelf zelden gebruik van garantie. Ik vind het vaak te veel gedoe en dan ben je het product ook nog een tijdje kwijt. Meestal los ik het euvel liever zelf op, behalve als het een DOA (Dead On Arrival) is, maar soms zelfs dan nog.

target
door target - Nov 14, 2014 om 00:01
297 Antwoorden / 3 Vragen

Garantie. Liever niet. Liever een mooie prijs zonder garantie.

Je wilt niet weten hoe makkelijk het is om onder garantie uit te komen.
"zelf gedaan dus eigen schuld" is een veelgebruikte.
Autolakschade die met bouwmarkt-hoogglans overgespoten werd.
Ouwe zooi onderdelen uit kapotte apparaten.
Na vele reparatiepogingen vervangend apparaat wat er nog slechter aan toe was dan het eerste.
Garantie op een wasmachinetrommel van nog geen 2 jaar oud, maar wel 85% bij moeten betalen.

Allemaal en nog veel meer in realiteit gezien en meegemaakt.
Maak maar een héle mooie prijs, dan geef ik mezelf wel garantie.

zo
door zon5net - Nov 14, 2014 om 12:53
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 24 aug 2014, 13:46]Ik wil eens een discussie starten over wat u verwacht van garantie? Er wordt vaak mee geadverteerd en laat u zichzelf daardoor beïnvloeden? Wat betekent garantie voor u? Is het belangrijk of niet? Aanleiding is dat bij vele fora, zoals bij Kassa! en bij het Radar-forum er veel vragen en discussies over zijn.

Zo las ik laatst op het Radar-forum over een geval waarbij er werd geadverteerd met 5 jaar garantie op inbouwapparatuur van een keuken bij een keukenleverancier. Toen na 3,5 jaar de vaatwasmachine de geest gaf, bleek dat de garantie inhield dat de koper nog 60% van zijn geld terug kreeg. De levensduur van de vaatwasmachine was gesteld op 10 jaar en na 4 jaar zou je dan nog 60% vergoedt krijgen. Dat stond allemaal keurig in de garantievoorwaarden, maar was niet meer dan je als consument wettelijk al had kunnen eisen. Dus wat stelde dat adverteren dan helemaal nog voor?

Garantie is volgens mij een toezegging van een fabrikant dat deze niet moeilijk doet binnen de gestelde termijn. Wettelijke garantie bestaat daarmee niet. Wettelijke aansprakelijkheid wel.

HIHIHIHIHI HELPT dat app- je niet van RADAR........

Wat zijn uw ideeën hierover en in hoeverre laat u zich leiden door een garantietoezegging? Of begint u pas te kermen als uw aankoop defect raakt?

sl
door slobberbone - Nov 14, 2014 om 13:40
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier ook zelfde als Target,garantie zegt mij niks.

Koop liever betrouwbare producten voor een goede prijs :)