ju
door juffie12 Jun 24, 2019 om 21:08
Geldzaken & recht

GBLT studentenhuis

Hallo,

Momenteel woon ik in een studentenhuis voor 4 personen. Om een onbekende reden staan de GBLT heffingen op mijn naam. Ik stuur de brieven door naar de verhuurder en die betaalt. Nu wil het zo zijn dat ik per 1 juli uit het huis ga verhuizen en bij iemand anders in ga wonen in dezelfde gemeente. De verhuurder geeft aan dat ik 6 maand belasting aan hun terug moet betalen, omdat zij dit voor een jaar voor mij hebben betaald. Zij geven aan dat, omdat ik binnen dezelfde gemeente inwonend blijf de belastingen bij het GBLT voor mijn naam als ' betaald'  blijven en dus de volgende bewoner van het studentenhuis een nieuwe nota gaat krijgen, want die staat dan op ' niet betaald'.

Mijn vraag: Mogen zij dit van mij terugvragen? Of moeten ze dit met het GBLT zelf regelen en moet ik een nieuwe nota ontvangen op mijn nieuwe adres omdat dit huishouden van 1 naar 2 personen gaat?

Alvast bedankt!

2790 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2019 om 21:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in dezelfde gemeente verhuist, volgt er op het nieuwe adres, normaal gesproken, voor de rest van het jaar geen extra aanslag.

Dus in principe is het heel vriendelijk van de verhuurder dat u hem slechts 6 maanden hoeft te betalen.

De aanslagen staan op uw naam, omdat u waarschijnlijk de oudste bent van de bewoners.

Dat uw opvolger als “niet betaald” staat vermeld is wel onzin. Voor hetzelfde geld komt hij van zijn ouders vandaan en dan zou hij de rest van het jaar niet eens hoeven betalen, want normaal gesproken zijn de bewoners van 1 januari van een jaar belastingplichtig.

Maar met een telefoontje naar de gemeente krijgt u alle duidelijkheid die u wenst.

ju
door juffie12 Jun 24, 2019 om 21:39
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord! Ik heb nog een vraag: Het nieuwe adres staat niet op mijn naam, ik word inwonend. Gaat dit huis dan niet van een 1p naar een 2p huishouden? Waardoor er weer extra aanslag wordt gevraagd?

Nog een vraag: Moet de verhuurder dit niet gewoon zelf terugvragen van de gemeente?

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2019 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn verschillen in gemeenten. Bijvoorbeeld in Rotterdam betaalt men voor degenen die op 1 januari van een jaar staan ingeschreven. Als die persoon of personen verhuizen binnen de gemeente volgt er geen nieuwe aanslag. Vertrekt men uit de gemeente dan is er voor een enkel onderdeel wel recht op teruggave, maar niet voor elke belasting. Hetzelfde is van toepassing voor aanslagen van het waterschap.

U blijft in dezelfde gemeente dus uw bijschrijving op het nieuwe adres, heeft voor dit jaar daar nog geen gevolgen.

Deze aanslagen zijn voor huurders. In principe heeft uw verhuurder daar niets mee van doen. Maar ik neem aan dat hij de betaling overneemt en die kosten maandelijks aan de huurders in rekening brengt. Wel zo handig, anders zou u uw medehuurders moeten aanspreken voor hun deel. En die zullen waarschijnlijk protesteren als ze bijvoorbeeld daar maar twee maanden of zo huren.

U kunt op de site GBLT alles nalezen over de regels.

costnix
door costnix - Jun 24, 2019 om 22:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heb dit gevonden op de website van GBLT:
https://www.gblt.nl/veelgestelde-vragen/verhuizen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2019 om 08:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het is op zich  al merkwaardig dat u de GBLT aanslag ontvangt voor alle 4 bewoners.
UIt uw vraagstelling maak ik op dat de verhuurder ook uw deel heeft betaald. Ook al merkwaardig maar als dat echt zo is ook erg aardig.
Het kan echter naar mijn uitdrukkelijke mening niet zo zijn dat u 6 maanden teru zou moeten betalenn omdat de heffing voor een geheel jaar geldt er er dan voor de komende 6 maanden niet ook nog weer een heffing voor de nieuwe bewoner komt.  https://www.gblt.nl/contact-mijn-loket

 (Ik ontvang de heffingen ook via GBLT en die komen één keer per jaar en gelden voor het gehele jaar)

Maak bezwaar bij uw verhuurder en ook bij uw gemeente.

ps. Ik ontving aanvankelijk heffingen voor 4 garageboxen achter het 4 woningencomplex waarvan ik één woning bewoon. Deze boxen worden apart verhuurd en ik huur er geen. Ik heb dat opgelost door bezwaar te maken via mijn gemeente. De informatie m.b.t. heffingen komt uit de basisadministratie en er zou zijn af te leiden dat u in de studentenwoning als hoofdbewoner staat/stond genoteerd, ten onrechte.

panter22
door panter22 - Jun 25, 2019 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Ik las dit op de site van het Noordelijk belastingkantoor:
Studentenhuizen

U woont in een studentenhuis met een kamerverhuurvergunning. Dan bent u niet belastingplichtig voor de afvalstoffenheffing. Wij sturen de aanslag naar de verhuurder. Uw verhuurder mag de heffing wel verhalen op de kamerhuurders. Dat is geregeld in de Wet milieubeheer.
https://noordelijkbelastingkantoor.nl/belastingen-tarieven/gemeentelijke-belastingen-en-grondslagen/afvalstoffenheffing/

Maar eens even contact opnemen met het GBLT. Een half jaar betalen als je met 4 personen in het studentenhuis woont, lijkt mij wat te veel van het goede. Kijk eens in je huurcontract bij de servicekosten.Als de kosten per maand worden omgeslagen over alle bewoners, dan hoef je niets te betalen.

tijger1
door tijger1 Jun 25, 2019 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag is natuurlijk of het een echt officieel studentenhuis is. Lijkt me eerder gewoon kamerverhuur en dan komt de aanslag op naam van de oudste bewoner op 1-1-2019.

panter22
door panter22 Jun 25, 2019 om 11:17
6599 Antwoorden / Vragen

Dat kan ook. Maar als iedereen elke maand een deel van de aanslag aan de verhuurder betaalt, dan vangt de verhuurder het half jaar dubbel. Van ts en van de nieuwe huurder. Lijkt mij ook niet de bedoeling.