Ro
door Robert vd Bosch Oct 14, 2017 om 12:18
Geldzaken & recht

Gebreken na eindinspectie huurwoning

Goedemiddag,

wij huurde een woning, de wanden moesten glad zijn en waren geschilderd met stucverf. Toen wij de woning huur hadden opgezegd kwam alleen een eindinspectie te pas, hierbij vonden ze een aantal dingen maar niet de muren die waren gespoten in spacstuc, spikkeltjes. Toen de nieuwe eigenaar de sleutel kreeg zagen ze dat de muren niet glad waren. Hierbij stuurde ze een nota van de stucadoor en verwijzen naar het huurpvereenkomst dat de muren glad moesten zijn. Moeten wij die stucadoor betalen ?

Alvast bedankt

17502 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2017 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als daar bij die eindinspectie niets over is gezegd en opgenomen in het rapport, zou ik zeker niet betalen.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Oct 14, 2017 om 12:23
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat denk ik niet. Ik zal uitleggen waarom:

Als u bepaalde zaken moet herstellen dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.

Als dat niet is gebeurd kan verhuurder daar niet achteraf mee aankomen.

En waren de wanden bij aanvang al niet meer glad? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Maar als ze toen al niet glad waren is de zaak eigenlijk nog gemakkelijker. Getuigen genoeg lijkt me. Is er een opnamestaat en vanaf wanneer huurde u?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ro
door Robert vd Bosch Oct 14, 2017 om 12:43
Antwoorden / 1 Vragen

De wanden waren niet glad maar dat heeft ze toen niet opgeschreven, en in het huurcontract staat dat de muren glad moeten zijn en anders besproken of het anders mag. Zelf was ik het er ook niet mee eens en een nette officiele brief gestuurd dat wij ons niet aansprakelijk stellen voor de muren vanwege de latere bevinding. Op die brief is niet gereageerd ze hebben alleen de nota gestuurd van de stucadoor

tijger1
door tijger1 Oct 14, 2017 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn terugsturen dus.

ge
door gewicht Oct 14, 2017 om 12:54
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze niet reageren op uw brief kan al aangeven dat ze nattigheid voelen. Mogelijk hopen ze dat u toch betaald om van het hele gedoe af te zijn.  Voor de verhuurder zal waarschijnlijk het motto zijn "niet geschoten is altijd mis"

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 13:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ze hebben geen poot om op te staan. Zo'n eindinspectie is er niet voor niets. Dat zij zaken over het hoofd zien, is hun probleem. Het is zoals @uwjurist ook al schrijft: als zij hun werk goed hadden gedaan, was je in de gelegenheid gesteld dit zelf in orde te (laten) maken, die kans heb je nu ook niet gekregen. Zeker niet betalen, ze proberen het gewoon.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 16, 2017 om 12:48
509 Antwoorden / Vragen

|De kans dat de verhuurder hier een zaak van maakt is klein. Want dat wordt een kansloze missie bij de kantonrechter weet ik uit ervaring..

panter22
door panter22 - Oct 14, 2017 om 12:58
6599 Antwoorden / Vragen

Vervelend allemaal.Een verhuurder moet je de gelegenheid geven om zaken te herstellen.
Hier staat de procedure die de verhuurder moet volgen:
http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/oplevering-woning/
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging

marita5
door marita5 Oct 14, 2017 om 13:06
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , de links zijn alle twee hetzelfde .

panter22
door panter22 Oct 14, 2017 om 13:35
6599 Antwoorden / Vragen

Was niet de bedoeling. Gelukkig heb je het al hersteld. bedankt hiervoor.

marita5
door marita5 - Oct 14, 2017 om 13:05
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Robert Vd Bosch ,

Contracten van op of ná 1 augustus 2003

  • De bewijslast is voor deze contracten omgekeerd. Bij oplevering zonder opnamestaat, mag de u de woning opleveren zoals deze is. Als de verhuurder het hier niet mee eens is, dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in betere staat was bij het begin van het contract.
  • Bij oplevering met opnamestaat, moet u de woning opleveren zoals beschreven op de opnamestaat. Zaken die door normaal gebruik en slijtage zijn verouderd of stuk zijn gegaan hoeft u niet te repareren. Als u het achteraf niet eens bent met de opnamestaat dan moet u zelf bewijzen dat de woning slechter was dan vermeld in de opnamestaat.

Opleveringsprocedure

Als u bepaalde zaken moet herstellen dan moet de verhuurder wel een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om de gebreken zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.
Bij de voorinspectie moet de verhuurder duidelijk aangeven welke zaken u nog moet herstellen en ook per onderdeel aangeven welke kosten u moet betalen als u dit niet doet. Tussen de voorinspectie en de eindinspectie moet u de kans krijgen om de gebreken zelf op te lossen. Er is geen vaste regel over wat een redelijke termijn is, maar normaal gesproken is dit 1 á 2 weken.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/oplevering-woning/

Lees hier de link van @panter22 ( Juridisch Loket )

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging

uwjurist
door uwjurist - Oct 14, 2017 om 13:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

U geeft al in reactie op mij aan dat bij aanvang van de huur de wanden al zo waren. Is er een opnamestaat en vanaf wanneer huurde u?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ro
door Robert vd Bosch Oct 14, 2017 om 13:53
Antwoorden / 1 Vragen

Wat bedoeld u met opnamestraat? Hebben een jaar gehuurd, vanaf oktober 2016 tot oktober 2017. De muren waren al in zo ongeveer dezelfd staat alleen wij hebben het helemaal laten spacstucen zodat het netjes erop zit en niet behang met stucverf

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@uwjurist: er is al een eindrapport opgemaakt waar dit probleem niet in was opgenomen. N.m.m. is de zaak dan afgehandeld en doet het er verder niet toe hoe lang er al werd gehuurd enz.

Cookies
door Cookies Oct 14, 2017 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Begrijp ik het nou goed dat de nieuwe huurder jou de rekening heeft gestuurd? Zo ja, dat slaat dan werkelijk helemaal nergens op. Als de wbv er mee akkoord is gegaan, kan de nieuwe huurder wel zoveel vinden. Misschien dan straks ook nog een rekening van de nieuwe huurder omdat hij de keukenkastjes niet mooi genoeg vindt?

Ro
door Robert vd Bosch Oct 14, 2017 om 14:33
Antwoorden / 1 Vragen

Nee de verhuurder heeft mij die rekening gestuurd, ik zal morgen even een nieuwe brief sturen en het er nog een keer in vermelden dat ik er niet mee akkoord ga

uwjurist
door uwjurist Oct 14, 2017 om 16:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Robert vd Bosch:

Een opnamestaat is een formulier waarin de staat van de woning bij aanvang wordt beschreven. Als deze er niet is, geldt voor contracten van augustus 2003 en later, dus ook voor u dat u mag opleveren zoals u wil. Wel mag een verhuurder met tegenbewijs komen dat de woning bij aanvang in veel betere staat is.

@Carola83: in de regel klopt het dat de zaak al afgedaan is bij het eindrapport. Maar er zijn veel eindrapporten die de deur voor verhuurder op een kier houden. Zie bijv. die van de ROZ. Dan is het erg prettig dat je het argument van de opnamestaat bij aanvang kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ge
door Genee - Oct 14, 2017 om 13:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat, als er iets betaald zou moeten worden, de nieuwe huurder de nota naar de verhuurder dient te sturen en die dan eventueel naar u.
De nieuwe huurder moet bij de verhuurder zijn niet bij u.

tijger1
door tijger1 Oct 14, 2017 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Edit

Ge
door Genee Oct 14, 2017 om 16:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Vond het al vreemd dat de nieuwe huurders dat zouden doen.

panter22
door panter22 - Oct 14, 2017 om 14:00
6599 Antwoorden / Vragen
panter22
door panter22 - Oct 14, 2017 om 18:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een brief geschreven naar de verhuurder en nog geen reactie ontvangen. Misschien is het niet verstandig een tweede brief te sturen, maar een mailtje sturen om te vragen of de verhuurder je brief heeft ontvangen, lijkt mij voldoende
Wat duidelijk is geworden uit je verhaal dat bij aanvang van de huur de muren niet mooi waren, maar wel glad.
Die muren heb je over laten spuiten in spatstuc, zonder toestemming van de verhuurder. Toen je ging verhuizen had je de muren weer glad moeten maken. Heb je niet gedaan.
Bij de eindinspectie is niets over de muren gezegd, wel andere gebreken die jullie moesten herstellen.
Was niet duidelijk te zien dat die muren niet glad waren? Dan kan de verhuurder het over het hoofd hebben gezien,
En is  zo'n ROZ formulier ingevuld?
De verhuurder stuurt niet zomaar een rekening. Er zat geen brief bij met reden waarom je opeens een rekening van de stucadoor moet betalen?
Je hebt al een brief gestuurd. Daarin heb je vast geschreven dat je de muren hebt laten spuiten.
Nu is de vraag  waarom de verhuurder je niet in de gelegenheid heeft gesteld om die muren weer glad te maken.
Of mocht je toen het formulier van de eindinspectie is getekend, ervanuit gaan, dat de verhuurder de muren accepteerde.

Er is een eindinspectie geweest, dan moet er ook wel een inspectie zijn geweest bij het begin van de huur. Toen je de sleutel kreeg heeft er niemand met je een rondje door het huis gemaakt? Heb je ook niet toen je het huurcontract tekende een formulier gekregen waar je op kon schrijven dat er gebreken waren? Of heb je een formulier gekregen met daarop "geen gebreken"

Ro
door Robert vd Bosch Oct 15, 2017 om 20:17
Antwoorden / 1 Vragen

Bij de muren was het goed zichtbaar dat het niet glad was. Wij kregen de eindinspectie en konden zelf de dingen niet herstellen, omdat hun een eigen aannemer er voor hebben. Na de eindinspectie moesten de sleutels gelijk ingeleverd worden. Ze hebben voor de nota van de stucadoor gemeld, dat de stucadoor erin moest. Vanwege dat het niet glad was maar dat is twee weken na de eindinspectie.

De gebreken die we tegen kwamen in het huis toen we tekende moesten we door geven en werden opgelost.

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 20:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@robert....
De nota kwam dus niet uit de lucht vallen, nu een kompleet ander verhaal dan uw vraag waar u zegt dat de muren geen probleem waren.

Ro
door Robert vd Bosch Oct 15, 2017 om 21:45
Antwoorden / 1 Vragen

@toonder,

hierbij bedoel ik dat ze het met de eindinspectie het niet hebben gezien dus ik aanneem dat het goed is. Maar twee weken later een brief ontvang dat ze de muren niet goed vinden en een brief later de nota krijg. Hierbij zijn ze toch te laat om ons de kosten te laten vergoeden?

panter22
door panter22 Oct 16, 2017 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt wel de gebreken die er waren toen je in het huis kwam wonen, doorgegeven.
Maar de oplevering is niet helemaal volgens de regels geweest.
Er is een eindinspectie geweest waarin kleine gebreken werden geconstateerd. Maar ook die konden jullie niet herstellen omdat je direct de sleutel moesten inleveren. En dan 14 dagen daarna nog herstel van de muren door de verhuurder op jullie kosten.
Je hebt al laten weten dat je niet betaalt. Mogelijk krijg je een antwoord van de rechtsbijstand. De verhuurder zal het er niet bij laten zitten.
Ik denk dat je het best contact op kunt nemen met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

Grunnen.
door Grunnen. Oct 16, 2017 om 12:24
509 Antwoorden / Vragen

Alle prachtige verhalen, maar mosterd na de maaltijd. TS is niet gelegenheid gesteld om een en ander herstellen , dus zijn de kosten voor de verhuurder . De nieuwe huurder kan geen rekening bij jou indienen.

dokun
door dokun Oct 16, 2017 om 12:32
152 Antwoorden / 0 Vragen

[edit-off topic]

mo
door mof - Oct 17, 2017 om 11:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe wel. Gebreken die na de eindinspectie aan het licht komen zijn binnen redelijke termijn nog steeds uw verantwoordelijkheid