an
door anode Feb 28, 2016 om 12:36
Geldzaken & recht

Gebruik clubhuis voor feestje.

In de jachthaven is een clubhuis aanwezig waar de leden van deze vereniging soms ,, in beslotenheid, een feestje geven voor hun familieleden en genodigde,met eigen mee gebrachte drank en versnaperingen.
Vraag: 1.Mag je dan ook de whiskyfles meenemen? .    2. Is het strafbaar als een niet-lid van de vereniging ook daar zijn verjaardagspartijtje viert?

15016 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 12:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Nee, niet de whiskyfles, wel de wijn. Strafbaar???

Moet ik deze vragen serieus nemen?

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker, Dit moet besproken worden onder de leden want het bestuur stelt het clubhuis niet meer open als daar géén duidelijkheid over bestaat, z.g.bestuurderlijke verantwoordelijk. . Je ziet het..het lijkt zo,n onozelijke vraag:-)

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2016 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Er is zeker bonje in de vereniging? Hoe komt dat niet-lid aan een sleutel van dat clubhuis? Strafbaar? Zeker, minstens 20 jaar zware detentie. en verplicht lid worden van 10 verenigingen. :-)

reflecs
door reflecs - Feb 28, 2016 om 13:33
1859 Antwoorden / 4 Vragen
1

Die vereniging zal zijn eigen regels hebben. Strafbaar? U zult bedoelen of dit consequenties heeft. Wij kunnen die vraag hier toch niet beantwoorden?

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

De vereniging moet zelf nog duidelijke regels maken die niet in strijd zijn met de wet!

Topantwoord

ph
door philip36 - Feb 28, 2016 om 13:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen
11


Om zeker te zijn of het is toegestaan, vraag het eens na bij de gemeente waartoe het clubhuis behoort.



Binnen je groep kan het voorkomen dat er alcohol gedronken wordt zonder dat daarvoor betaald wordt en wanneer het een besloten omgeving betreft. Gaat het om een besloten bijeenkomst (alleen leden of incidenteel introducés) waarbij alcoholhoudende dranken vanuit privé voorraad (zelf gekocht, geen vergoeding gevraagd) gedronken wordt, dan is dit toegestaan. Je hebt dan ook geen vergunning nodig. In dit geval gelden dezelfde regels als bij een thuissituatie. Zorg ervoor
dat de aanwezigen niet teveel alcohol drinken en weer veilig thuis komen. Het is natuurlijk goed als je over deze situatie wel afspraken maakt in je groep. Is de ruimte waar je alcohol drinkt, op dat moment voor publiek geopend (ouders die hun kinderen wegbrengen naar een andere opkomst in het clubhuis), dan is het op voorraad hebben van en nuttigen van alcoholhoudende drank niet toegestaan zonder vergunning. Voor meer informatie over het wel of niet nodig hebben van een vergunning, zie het infoblad Drank- en horecawet.

 


Bron
https://www.scouting.nl/bestuur-en-organisatie/regelgeving/alcoholgebruik#hoe-zit-het-als-er-in-een-besloten-omgeving-zonder-betaling-alcohol-wordt-verstrekt

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een duidelijk antwoord voor onze algemene ledenvergadering!

besseldekker
door besseldekker - Feb 28, 2016 om 17:10
123 Antwoorden / 0 Vragen
0

Of Scouting Nederland hier de juiste informatiebron is, betwijfel ik.

Maar hoe zit het met dat clubhuis:  is dat een paracommerciële rechtspersoon? En is dan Artikel 9 van de DHW (http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2015-01-01#Paragraaf2) niet van toepassing? Het advies van Philip36 (navraag doen bij de gemeente) lijkt mij heel verstandig. Temeer daar er misschien ook nog wel iets in de APV te vinden is.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen
10

Ik denk dat het clubhuis helemaal niet van de gemeente is, maar van de vereniging. En als het bestuur daarvan hiermee akkoord is / er geen enkel probleem van maakt, dan mag het.

Jo
door Jonkvrouwe dr. mr. Claudia PhD MSc Mar 1, 2016 om 03:48
10 Antwoorden / 1 Vragen

Fout geredeneerd.

reflecs
door reflecs Mar 1, 2016 om 11:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geloof dat xxxx weer een nieuwe nick heeft ;)

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2016 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, gezien het tijdstip van de reacties.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2016 om 17:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen
10

Waarom stelt u deze vraag hier en niet aan (het bestuur van) de vereniging? Verhuren ze dan het clubhuis weleens aan leden voor privé feestjes?
Zij kunnen u ook vertellen of er een vergunning voor sterke drank is en..... of u als niet-lid het clubhuis mag huren voor een eigen feestje.

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het bestuur worstelt zelf ook met die vragen,vandaar! Er zijn nog geen goede regels gemaakt daar het clubhuis nog nieuw is in de vereniging.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2016 om 02:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Ga eens te rade bij besturen van andere verenigingen,met name van jachthavens: https://www.google.nl/search?q=clubhuis+jachthaven&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=lejUVsKgGOqp6ATxoaHoBg.
Ik zou als bestuurslid er niet voor zijn om aan niet-leden het clubgebouw te verhuren voor privéfeestjes. Wat betreft vergunningingen voor bijv. sterke drank lijkt me niet dat die verleend zullen worden door de betreffende instanties als die vergunning er niet al is. Verder lijkt me ook dat uitgezocht moet worden van wie het clubhuis eigenlijk is en of het gepacht wordt, door wie en onder welke voorwaarden dat dan is. Meestal zijn er restricties voor openingstijden en gebruik door derden, of voor andere doeleinden dan waar het clubhuis in eerste instantie voor bedoeld is. Verder zou e.e.a. wat betreft verzekeringen e.d. uitgezocht moeten worden.
Lees eens e.e.a. van een tennisvereniging als voorbeeld: http://www.tvommoord.nl/privefeesten/
Wat betreft een horecavergunning (ook weer als voorbeeld) in de gemeente Amsterdam en feestje geven in de kantine/het clubhuis van een sportvereniging: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={7D7DD550-EE61-4850-AD54-9A7690CC7792}

Jo
door Jonkvrouwe dr. mr. Claudia PhD MSc - Mar 1, 2016 om 03:47
10 Antwoorden / 1 Vragen
0

De vereniging behoort tijdig een (0 of klein) evenementvergunning aan te vragen bij de gemeente.

Gemeente publiceert de aanvraag in de lokale (gratis) krant in gemeentelijke publicaties, waarbij omwonenden recht hebben op een bezwaarschrift tegen in te dienen, desnoods met een voorlopige voorzieningprocdure bij de bestuursrechter. Zelfs schorsende werking als de gemeente de vergunning heeft verleend en de bestuursrechter acht dat ook als de gemeente in strijd heeft gehandeld.

Daarbij geldt dat de Drank en Horecavergunning van de vereniging van toepassing is en dat meegbrachte sterke drank anders dan de vergunning voorschrift niet mag worden genuttigd dan wel niet aanwezig mag zijn in het vererenigingsgebouw.

ph
door philip36 Mar 1, 2016 om 10:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jonkvrouwe
Een besloten verjaardagsfeest is niet toegankelijk voor publiek, is dan toch een evenementenvergunning nodig?

Cookies
door Cookies Mar 1, 2016 om 10:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een evenementenvergunning voor een besloten feestje??!! Totale nonsens!

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2016 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2016 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen
0

Indien de vereniging het clubhuis beschikbaar stelt (verhuurd) is het afhankelijk of zij dat met of zonder bar, inclusief beheerder, verhuren. Wordt de bar door de vereniging gerund is het meenemen van eigen drank over het algemeen niet toegestaan. In dat geval dient de vereniging wel over de nodige vergunningen te beschikken.  Dient u echter zelf voor alles te zorgen, incl. drank, dan mag u alles meenemen, al neemt u de hele brouwerij mee, mits het een besloten feest is. Dit betekend niet dat de deur op slot moet maar dat slechts familie, vrienden en bekende aanwezig zijn. Het is de vereniging vrij aan wie het clubhuis wordt verhuurd en hebben daar zeker geen evenementsvergunning voor nodig, ook al kan een verjaardag voor sommige een evenement zijn. Dus als ook niet leden het mogen huren is daar niets op tegen.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2016 om 15:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen
0

@ jonkvrouwe; Een evenementsvergunning nodig voor een verjaardag in een clubhuis ? U snapt het niet helemaal maar gelukkig wel gevoel voor humor. Tenminste ik lach me te barste om uw reactie.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mv
Mvanbarc - Apr 19, 2024 om 16:56
Winkels & webshops

Parfum over datum

Recent heb ik wat gekocht op parfumerie en ik vond de geur niet lekker ruiken, ik dacht aan over datum. Nadat ik met de klantenservice van deze webshop contact had opgenomen vertelde ze me over de site checkfresh waar je aan de hand van batch codes kunt zien wanneer de productiedatum is van deze parfum. Weten jullie of deze site betrouwbaar is om te kunnen zien wanneer een parfum is gemaakt? ... Lees meer

It
Ita8888 - Apr 17, 2024 om 15:25
Vrije tijd & tuin

Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?

Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer