an
door anode Feb 28, 2016 om 12:36
Geldzaken & recht

Gebruik clubhuis voor feestje.

In de jachthaven is een clubhuis aanwezig waar de leden van deze vereniging soms ,, in beslotenheid, een feestje geven voor hun familieleden en genodigde,met eigen mee gebrachte drank en versnaperingen.
Vraag: 1.Mag je dan ook de whiskyfles meenemen? .    2. Is het strafbaar als een niet-lid van de vereniging ook daar zijn verjaardagspartijtje viert?

15016 11 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 12:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, niet de whiskyfles, wel de wijn. Strafbaar???

Moet ik deze vragen serieus nemen?

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:26
Antwoorden / 1 Vragen

Ja zeker, Dit moet besproken worden onder de leden want het bestuur stelt het clubhuis niet meer open als daar géén duidelijkheid over bestaat, z.g.bestuurderlijke verantwoordelijk. . Je ziet het..het lijkt zo,n onozelijke vraag:-)

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2016 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is zeker bonje in de vereniging? Hoe komt dat niet-lid aan een sleutel van dat clubhuis? Strafbaar? Zeker, minstens 20 jaar zware detentie. en verplicht lid worden van 10 verenigingen. :-)

reflecs
door reflecs - Feb 28, 2016 om 13:33
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Die vereniging zal zijn eigen regels hebben. Strafbaar? U zult bedoelen of dit consequenties heeft. Wij kunnen die vraag hier toch niet beantwoorden?

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

De vereniging moet zelf nog duidelijke regels maken die niet in strijd zijn met de wet!

Topantwoord

ph
door philip36 - Feb 28, 2016 om 13:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Om zeker te zijn of het is toegestaan, vraag het eens na bij de gemeente waartoe het clubhuis behoort.

Binnen je groep kan het voorkomen dat er alcohol gedronken wordt zonder dat daarvoor betaald wordt en wanneer het een besloten omgeving betreft. Gaat het om een besloten bijeenkomst (alleen leden of incidenteel introducés) waarbij alcoholhoudende dranken vanuit privé voorraad (zelf gekocht, geen vergoeding gevraagd) gedronken wordt, dan is dit toegestaan. Je hebt dan ook geen vergunning nodig. In dit geval gelden dezelfde regels als bij een thuissituatie. Zorg ervoor
dat de aanwezigen niet teveel alcohol drinken en weer veilig thuis komen. Het is natuurlijk goed als je over deze situatie wel afspraken maakt in je groep. Is de ruimte waar je alcohol drinkt, op dat moment voor publiek geopend (ouders die hun kinderen wegbrengen naar een andere opkomst in het clubhuis), dan is het op voorraad hebben van en nuttigen van alcoholhoudende drank niet toegestaan zonder vergunning. Voor meer informatie over het wel of niet nodig hebben van een vergunning, zie het infoblad Drank- en horecawet.

Bron
https://www.scouting.nl/bestuur-en-organisatie/regelgeving/alcoholgebruik#hoe-zit-het-als-er-in-een-besloten-omgeving-zonder-betaling-alcohol-wordt-verstrekt

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:16
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een duidelijk antwoord voor onze algemene ledenvergadering!

besseldekker
door besseldekker - Feb 28, 2016 om 17:10
123 Antwoorden / 0 Vragen

Of Scouting Nederland hier de juiste informatiebron is, betwijfel ik.

Maar hoe zit het met dat clubhuis:  is dat een paracommerciële rechtspersoon? En is dan Artikel 9 van de DHW (http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2015-01-01#Paragraaf2) niet van toepassing? Het advies van Philip36 (navraag doen bij de gemeente) lijkt mij heel verstandig. Temeer daar er misschien ook nog wel iets in de APV te vinden is.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 28, 2016 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat het clubhuis helemaal niet van de gemeente is, maar van de vereniging. En als het bestuur daarvan hiermee akkoord is / er geen enkel probleem van maakt, dan mag het.

Jo
door Jonkvrouwe dr. mr. Claudia PhD MSc Mar 1, 2016 om 03:48
10 Antwoorden / 1 Vragen

Fout geredeneerd.

reflecs
door reflecs Mar 1, 2016 om 11:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geloof dat xxxx weer een nieuwe nick heeft ;)

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2016 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, gezien het tijdstip van de reacties.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 28, 2016 om 17:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom stelt u deze vraag hier en niet aan (het bestuur van) de vereniging? Verhuren ze dan het clubhuis weleens aan leden voor privé feestjes?
Zij kunnen u ook vertellen of er een vergunning voor sterke drank is en..... of u als niet-lid het clubhuis mag huren voor een eigen feestje.

an
door anode Feb 29, 2016 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

Het bestuur worstelt zelf ook met die vragen,vandaar! Er zijn nog geen goede regels gemaakt daar het clubhuis nog nieuw is in de vereniging.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2016 om 02:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ga eens te rade bij besturen van andere verenigingen,met name van jachthavens: https://www.google.nl/search?q=clubhuis+jachthaven&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=lejUVsKgGOqp6ATxoaHoBg.
Ik zou als bestuurslid er niet voor zijn om aan niet-leden het clubgebouw te verhuren voor privéfeestjes. Wat betreft vergunningingen voor bijv. sterke drank lijkt me niet dat die verleend zullen worden door de betreffende instanties als die vergunning er niet al is. Verder lijkt me ook dat uitgezocht moet worden van wie het clubhuis eigenlijk is en of het gepacht wordt, door wie en onder welke voorwaarden dat dan is. Meestal zijn er restricties voor openingstijden en gebruik door derden, of voor andere doeleinden dan waar het clubhuis in eerste instantie voor bedoeld is. Verder zou e.e.a. wat betreft verzekeringen e.d. uitgezocht moeten worden.
Lees eens e.e.a. van een tennisvereniging als voorbeeld: http://www.tvommoord.nl/privefeesten/
Wat betreft een horecavergunning (ook weer als voorbeeld) in de gemeente Amsterdam en feestje geven in de kantine/het clubhuis van een sportvereniging: https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid={7D7DD550-EE61-4850-AD54-9A7690CC7792}

Jo
door Jonkvrouwe dr. mr. Claudia PhD MSc - Mar 1, 2016 om 03:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

De vereniging behoort tijdig een (0 of klein) evenementvergunning aan te vragen bij de gemeente.

Gemeente publiceert de aanvraag in de lokale (gratis) krant in gemeentelijke publicaties, waarbij omwonenden recht hebben op een bezwaarschrift tegen in te dienen, desnoods met een voorlopige voorzieningprocdure bij de bestuursrechter. Zelfs schorsende werking als de gemeente de vergunning heeft verleend en de bestuursrechter acht dat ook als de gemeente in strijd heeft gehandeld.

Daarbij geldt dat de Drank en Horecavergunning van de vereniging van toepassing is en dat meegbrachte sterke drank anders dan de vergunning voorschrift niet mag worden genuttigd dan wel niet aanwezig mag zijn in het vererenigingsgebouw.

ph
door philip36 Mar 1, 2016 om 10:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jonkvrouwe
Een besloten verjaardagsfeest is niet toegankelijk voor publiek, is dan toch een evenementenvergunning nodig?

Cookies
door Cookies Mar 1, 2016 om 10:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een evenementenvergunning voor een besloten feestje??!! Totale nonsens!

tijger1
door tijger1 Mar 1, 2016 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2016 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Indien de vereniging het clubhuis beschikbaar stelt (verhuurd) is het afhankelijk of zij dat met of zonder bar, inclusief beheerder, verhuren. Wordt de bar door de vereniging gerund is het meenemen van eigen drank over het algemeen niet toegestaan. In dat geval dient de vereniging wel over de nodige vergunningen te beschikken.  Dient u echter zelf voor alles te zorgen, incl. drank, dan mag u alles meenemen, al neemt u de hele brouwerij mee, mits het een besloten feest is. Dit betekend niet dat de deur op slot moet maar dat slechts familie, vrienden en bekende aanwezig zijn. Het is de vereniging vrij aan wie het clubhuis wordt verhuurd en hebben daar zeker geen evenementsvergunning voor nodig, ook al kan een verjaardag voor sommige een evenement zijn. Dus als ook niet leden het mogen huren is daar niets op tegen.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2016 om 15:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@ jonkvrouwe; Een evenementsvergunning nodig voor een verjaardag in een clubhuis ? U snapt het niet helemaal maar gelukkig wel gevoel voor humor. Tenminste ik lach me te barste om uw reactie.