sl
door slack Oct 12, 2021 om 09:25
Geldzaken & recht

Gebruikersverklaring airco

Ik woon in een appartementencomplex en heb om toestemming gevraagd om een airco te plaatsen. Dit is geaccepteerd doch ik moet wel een gebruikersverklaring ondertekenen. Dit is geen probleem ware het niet dat ik voor het opstellen van deze verklaring 200,00 euro moet betalen. Kan iemand mij vertellen cq uitleggen of dit een normale gang van zaken is. Bvd

1904 5 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2021 om 09:49
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Als het een appartemenncomplex is met een VvE zal dit ongetwijfeld in het VvE huishoudelijk reglement zijn geregeld.

Is het een huurappartement, ga dan de huurovgereenkomst na.

sl
door slack Oct 13, 2021 om 13:12
7 Antwoorden / 17 Vragen

Dank u

Topantwoord

1paul
door 1paul - Oct 12, 2021 om 11:06
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ik vermoed dat je huurder bent, klopt dit?

als je al het Huishoudelijk Reglement getekend hebt heb je feitelijk gezien al een verklaring getekend dat je je aan de bepalingen zult houden en is dus een gebruikersverklaring overbodig, er zijn staffels die iedere vve zelf bepaalt uiteindelijk, is er bijvoorbeeld een externe beheerder dan stelt deze zelf zijn "kosten" vast al vind ik persoonlijk 200 Euro voor het opsturen van een verklaring en deze op te bergen in de administratie wel erg veel....

Ben je eigenaar dan is deze verklaring overbodig trouwens, dan ben je al gehouden aan de verschillende reglementen....

http://www.vvewijzer.nl/downloads/gebruikersverklaring-vve/

sl
door slack Oct 13, 2021 om 13:13
7 Antwoorden / 17 Vragen

Dank u

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 12, 2021 om 19:09
1389 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft als koper  recht op gebruik van een deel.

De buitengevel is   gezamelijk eigendom en  voor Administratie en onderzoek mag een VVE kosten in rekening bregen  om iets
bij slechts 1 persoon te doen.

sl
door slack Oct 13, 2021 om 13:14
7 Antwoorden / 17 Vragen

Dank u

sl
door slack Oct 13, 2021 om 13:14
7 Antwoorden / 17 Vragen

Dank u

1paul
door 1paul Oct 13, 2021 om 14:47
3103 Antwoorden / 0 Vragen

als koper heb je dus nergens recht op, dat zogenaamde recht van u word de koper eventueel gegund door de andere eigenaren gezamenlijk, rechten binnen een vve heb je feitelijk niet, niet meer dan vrijelijk gebruik van je eigen appartementsrecht(en)!!!!

rj
door rjw Oct 17, 2021 om 09:29
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@1paul: je rechten staan in de splitsingsakte. Het is niet zo dat andere eigenaren zomaar wat anders kunnen beslissen. Daarnaast heb je als eigenaar net zo veel te vertellen als anderen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 17, 2021 om 11:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

RWJ, bijna perfect antwoord.

Niet jij als eigenaar maar meerderheid  bewoners die op vergadering komen beslissen.

Als er van de 100 woningen er 8 komen beslissen die gewoon voor alle overige 92 die mogen betalen!

Maar door niet te komen verspeel je de rechten en als ze een professionele beheerder willen met deze kosten?

Zelf iets doorgedrukt door  enkele bevriende buren te ronselen....

Met 11 voor zonnepanelen een meerderheid en de rest  mocht  tegen stemmen....

Een VVE heeft dus ook een nadeel als er lage opkomst of er buren geronseld werden.

Vele klagen achteraf pas als de kosten omhoog gaan en dat is  democratisch besloten.

De meerderheid beslist en daar gaat het vaak fout.

Deze Airco vraag is  goedgekeurd, maar  de kosten voor toestemming,  vind het erg duur!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 13, 2021 om 10:54
6599 Antwoorden / Vragen

Voor dat stukje papier betaal je €200. Of gaat het om de kosten die gemaakt moeten worden om de muur te herstellen als je gaat verhuizen.

1paul
door 1paul Oct 13, 2021 om 14:49
3103 Antwoorden / 0 Vragen

nee, het gaat in dit soort van gevallen echt om dat je je houd aan de reglementen en als je huurder bent moet je daar voor tekenen....

beheerder van een vve werkt gewoon niet gratis....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 14, 2021 om 09:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De  Airco plaatsen betaalde je zelf al...

Maar als de  VVE geen vrijwilliger is maar  bedrijf dit gehele administratie doet?

Dan is naast dit afhandelijk ook nog kosten voor Factuur maken  en controle of er op tijd betaald is.

Daarom is vooraf kijken hoe een VVE loopt en  of ze niet op deze manier geld over de balk gooien slimmer.

Vele denken;  Door deze koop word ik eigenaar....

Maar.... je word  medeeigenaar van gehele gebouw met recht op klein deel  voor jezelf te gebruiken.

Niet jij maar Beheerder + alle buren bepalen  hoeveel dit  papiertje gaan kosten helaas.

Soms heb je geen keuze maar een appartement met VVE,  staat bij mijn altijd  op laatste plaats  en  weet de nadelen vooraf.

rj
door rjw Oct 17, 2021 om 09:32
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een gewoon huis heb je onder aan de streep meestal meer kosten maar daar is het minder zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan schilderwerk. Dat kost je binnen een VVE echt een stuk minder dan als iedereen het apart moet laten doen. En dat zijn de echte kosten, niet dat papiertje van 200 euro.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 20, 2021 om 17:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

@ RJW,

Als je  een VVE laat schilderen kan dat voordeliger zijn dan  zelf een bedrijf vragen.

Maar vele kopers  pakken zelf een potje en doen het op tijd voor er rotte plekken komen!

Welke VVE, er zijn goede en dubieuze die geen Cent willen uitgeven.

sl
door slack - Oct 17, 2021 om 08:57
7 Antwoorden / 17 Vragen

Iedereen dank voor de reacties.