Qw
door Qwurty Jun 14, 2017 om 22:34
Geldzaken & recht

Gedeeld dakterras

Beste lezer,

Ik woon samen met 2 andere huurders in een studentenhuis met gedeelde badkamer/ keuken/ wc én dakterras. Nu is het probleem dat het dakterras enkel bereikbaar is via de kamer van de huurder die de deur altijd op slot doet. Hierdoor kunnen de andere huurder en ik niet op het dakterras bij lekker weer. Ook is het dakterras de enige weg naar buiten mocht er ooit brand zijn beneden... Lekker als 'ie dan op slot zit...

Nu is mijn vraag: kan huisgenoot 'gedwongen' worden een sleutel op een bepaalde plek te leggen, zodat wij gezamenlijk gebruik kunnen maken van het dakterras zoals vermeld staat in het huurcontract én indien nodig het dakterras als vluchtroute kunnen gebruiken? Ik heb al meerdere malen met huisgenoot proberen te overleggen over deze kwestie, maar het antwoord blijft: "Ik doe mijn kamer op slot wanneer ik dat wil". Hier heeft huisgenoot ook wel weer een punt, maar dan had huisgenoot niet een kamer moeten nemen grenzend aan een gezamenlijk dakterras.

Ik twijfel om naar de huisbaas te stappen. Wat denken jullie?

Mvg,

3472 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2017 om 22:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is een probleem van de verhuurder en niet van de huurder/huisgenoot, die doet terecht zijn/haar kamer op slot.

Qw
door Qwurty Jun 14, 2017 om 22:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap dat je als huurder het recht hebt om je kamer af te sluiten, maar aan de andere kant heeft huurder ook een contract getekend met de instemming om gebruik van het dakterras te delen (wat huurder dus niet doet).

Qw
door Qwurty - Jun 14, 2017 om 22:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Zie bovenstaande reactie op DIUMENGE.

"Ik snap dat je als huurder het recht hebt om je kamer af te sluiten, maar aan de andere kant heeft huurder ook een contract getekend met de instemming om gebruik van het dakterras te delen (wat huurder dus niet doet)."

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2017 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u due vluchtroute nodig hebt, breekt u de deur maar open. Wonderlijke huurcontracten zijn dat, dat iemand zijn kaner moet openlaten en u doorgang moet verlenen.

Zou daar zelf ook niet mee akkoord gaan.  En wat staat er in zijn huurcontract?

En waarom hebt u de kamer, grenzend aan dat dakterras dan niet genomen?

tenormin
door tenormin - Jun 14, 2017 om 23:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@qruwty, we kunnen lezen wat @diumenge schrijft; ;- ). Waarom twijfel om contact op te nemen met verhuurder? Is uiteraard logisch dat huisgenoot zijn deur op slot wil: echter, los van het te bereiken dakterras: veel meer belangrijk acht ik het dat de vluchtweg bij eventuele calamiteiten open moet zijn. En juist dat  is een zaak van verhuurder. Want mij lijkt het dat de bewoner van deze kamer toch toestemming moet hebben gegeven bij zijn contract. Tenminste: zou in zijn contract moeten staan. Dus op naar de verhuurder.

ne
door neodutchio - Jun 14, 2017 om 23:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe zou u het vinden als de sleutel van uw kamer voor handen lag? Iedereen kan zomaar ongevraagd uw kamer in en uit.

En een nooduitgang is zo te creeeren. Een slotje op een binnendeur is met een trap in no time te openen in geval van nood. De tijd is nog korter dan eerst de sleutel te zoeken.

Cookies
door Cookies - Jun 14, 2017 om 23:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hij deelt het dakterras als hij thuis is en jullie binnen kan laten. In zijn huurcontract zal vast niet staan dat hij zijn deur niet op slot mag doen.

Qw
DOOR QWURTY 14 JUN. 2017 OM 22:48
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik snap dat je als huurder het recht hebt om je kamer af te sluiten, maar aan de andere kant heeft huurder ook een contract getekend met de instemming om gebruik van het dakterras te delen (wat huurder dus niet doet).

ha
door halex - Jun 14, 2017 om 23:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Staat er in het huurcontract van uw huisgenoot dat hij/zij verplicht is om zijn/haar huisgenoten via het door hem/haar gehuurde toegang te verlenen tot het dakterras? Zo ja, dan is het een wonderlijk contract maar dan kunt u de toegang afdwingen.
Zo nee, dan haalt u de verantwoordelijkheid van uw verhuurder en uw huisgenoot (huurder) door de war. Uw huisgenoot heeft dan getekend voor een kamer met gezamenlijk gebruik van het dakterras. Maar niet voor huisgenoten die zijn/haar kamer constant betreden. U hebt getekend voor gezamenlijk gebruik van het dakterras, dus dan moet uw verhuurder maar zorgen dat u dat ook kunt gebruiken. En lukt dat niet, dan zou ik hem vragen om de huur met zo'n vijf/zes tientjes per maand met terugwerkende kracht te verlagen. Want hij kan u niet bieden waar u voor betaalt.

Ge
door Genee - Jun 14, 2017 om 23:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer van kamer te ruilen, kunnen de anderen door uw kamer naar het dakterras.

hansje klein
door hansje klein Jun 14, 2017 om 23:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TOP-antwoord

Pi
door PimJoris - Jun 15, 2017 om 00:16
78 Antwoorden / Vragen

Nergens staat dat getekend is voor het gebruik als dakterras. Het zou niet het eerste studentenhuis zijn waar het gebruik van het dak als terras is ontsproten aan het brein van de bewoners. Bovendien is de kans groot dat het luik nooit als vluchtroute is bedoeld, maar als mogelijkheid om op het dak werkzaamheden te kunnen verrichten. In vroegere dagen was men niet zo bezig met preventie en brandveiligheid. Is dat het geval en heeft de verhuurder niet expliciet in de contracten of impliciet dooor gedrag/ gedogen toestemming gegeven het dak te gebruiken, dan heeft u geen poot om op te staan, sterker nog: bij wel betreden van het dak lopen de huurders het risico door de verhuurder aansprakelijk gesteld te worden door schade aan het dak en door individuele huurders voor vervolgschade als gevolg van bijvoorbeeld lekkage.
Als  de verhuurder gebruik als vluchtroute/ dakterras heeft toegestaan dan moet dat in alle contracten staan en in dat van de de huurder van de betreffende kamer dat hij u toegang moet verlenen ongeacht of hij er is of niet. Is dat niet het geval dan is de verhuurder verantwoordelijk voor toegang vanuit een voor alle bewoners toegankelijke ruimte. Genoeg voer lijkt me voor een goed gesprek met uw huisbaas. Misschien een idee hem uit te nodigen voor een zomers biertje op het dak(terras)! Succes.

panter22
door panter22 - Jun 15, 2017 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Dat dakterras is bovenop de keuken of de aanbouw?
En via een deur in de kamer van je medehuurder kun je op het tarras komen,
Nu wil je dat deze huurder permanent zijn kamerdeur openhoudt, zodat jij, wanneer je daar behoefte aan hebt, door zijn kamer naar het terras kunt. Deze bewoner heeft geen enkel recht op privacy volgens jou. Er zit een slot op de deur, maar eigenlijk hoort die daar niet op te zitten.
Mag je  van dat dakterras gebruik maken om daar stoeltjes neer te zetten? Staat dat ook in je huurcontract?
Meestal mag je niet op eendakterras zitten zonnen ivm privacy van de buren.
Dit kan anders zijn als er een privacyscherm om het terras zit.
Ook vragen aan de verhuurder als je gebruik wilt maken van het terras.
En als het op een of andere manier toch toegestaan is door zijn kamer naar het terras te gaan, dan is het toch redelijk even te vragen aan die huurder of het kan?
Je hebt ook recht gebruik te maken van de wc. Dan mag je toch ook de deur op slot doen? En het argument van de vluchtroute, is een smoesje om je gelijk te krijgen. Je hebt toch wel een raam in je kamer waardoor je naar buiten kunt? Zo niet, dan is het huis misschien niet eens geschikt voor kamerverhuur.

Qw
door Qwurty - Jun 15, 2017 om 10:38
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!

Voor alle duidelijkheid: ik ben het er totaal mee eens dat iemand recht heeft op privacy. Ik ben dan ook nooit zomaar op het dakterras gaan zitten zonder hier eerst toestemming voor te vragen. Tuurlijk zijn er momenten dat het dakterras niet beschikbaar is omdat je even een momentje voor jezelf wilt of wil studeren o.i.d., maar een gedeeld dakterras kan niet (bijna) nooit beschikbaar zijn. Vandaar dat ik ook meermaals overlegd heb met huisgenoot over de situatie.

Overigens is het dakterras bedoeld als dakterras: betegeld met planten en meubels. De entree naar het dakterras is een openslaande deur in kamer huisgenoot. Nu is er bij de aanvang van de huur 2 jaar geleden verteld dat dit een gedeeld dakterras betreft. Hier heeft huisgenoot mee ingestemd. Toen huisgenoot eenmaal ingetrokken was, werd het opeens een privé dakterras.

Ik probeer totaal niet de boeman uit te hangen (misschien kwam dit wel zo over?). Huisgenoot mag namelijk ook als ik er niet ben, of in geval als ik er wel ben en toestemming heb gegeven gebruik maken van mijn TV en XBOX. Dit doet hij dan ook regelmatig. Het probleem is dan ook dat de sfeer in huis heel open is, ook maakt huisgenoot hier graag gebruik van, totdat het zijn eigen kamer betreft. De huisgenoot die hier eerder een tijdje heeft gewoond met mij ondervond hetzelfde probleem met betreffende huisgenoot. Betreffende huisgenoot past gewoon niet echt in dit studentenhuis.

Het gebruik mogen maken van het dakterras is dus een privilege, hoewel er specifiek in het huurcontract staat dat het dakterras gedeeld is (en hier om deze reden dus ook voor betaald wordt door iedereen).

ha
door halex Jun 15, 2017 om 12:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uw medebewoner zal er ook geen probleem mee hebben om het dakterras te delen, dat staat in zijn contract. Maar hij heeft er wel, mijns inziens terecht, een probleem mee dat u via zijn kamer naar het dakterras gaat. Als uw verhuurder u het medegebruik van het dakterras verhuurt, moet hij ook zorgen voor een opgang daar naar toe via de centrale ruimtes. Dat is niet het probleem van uw medebewoner.

panter22
door panter22 Jun 15, 2017 om 13:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je kwam wel wat boemannerig over, maar het probleem is duidelijk.
Je  betaalt voor het gezamenlijke dakterras, maar je kunt het terras niet bereiken.
Eerst nog maar eens met de huurder praten en als hij blijft weigeren, meedelen dat je naar de verhuurder stapt.
Schriftelijk een klacht indienen bij de verhuurder, dan heb je bewijs.
Ik zou ook in de brief zetten wat je wilt. Toegang tot het terras, of indien niet mogelijk huurverlaging?
Geef in de brief de verhuurder een paar weken de tijd om het probleem op te lossen. Anders blijft het maar doorsudderen.